Bigfoot Achtige Barleywine

Gestart door Oscar, 10-02-2008 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zondag 9 maart gaan Johannes en ik samen brouwen in mijn brouwerij. Het voorstel van Johannes was een bigfoot kloon te maken. Nu ben ik niet
zo'n kloon brouwer, dus ik ben er een beetje omheen gaan zweven (ook kijkend naar mijn voorraden).

Als uitgangspunt hadden we dit recept uut Grunn. Ik heb er voorlopig
dit van gemaakt :

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptBigfoot achtige
Brouwdatum9-3-2008
BiertypeBarley wine
Aantal liters25
Gewenst begin SG1090 (9,42vol% alc.)
Brouwzaalrendement78.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80.0 %7646 gram3 EBC
Karamelmout 150 EBC13.0 %1243 gram150 EBC
Munchenermout 15 EBC5.0 %478 gram16 EBC
Chocolademout2.0 %191 gram900 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Chinook11.6 %32 gram90 min.
Columbus11.1 %15 gram45 min.
Crystal3.5 %64 gram15 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten2.09 l/kg
263°C40 minuten2.09 l/kg
370°C40 minuten2.09 l/kg
478°C5 minuten2.09 l/kg

pH voor behandelen0
pH na behandelen0
Maisch behandeld met
ml toegevoegd0

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater37.32 liter
Maischdikte2.09 l/kilo
Maischwater20.00 liter
Spoelwater17.32 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur58 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid67 EBU (Ray Daniels)


Gerb

Volgens mij wordt de Bigfoot behoorlijk gedomineerd door de Cascade. Verder natuurlijk gewoon een goed recept. De Nottingham past goed bij zo'n bier.

Oscar

Ik zit nog te twijfelen om de pilsmout door pale mout te vervangen, maar met de huidige moutprijzen wil ik dan wel meteen 25 kilo gaan kopen...Ik
weiger om meer dan 2 euro per kilo mout te gaan betalen (Chocolade en zwartmout uitgezonderd)

MO

Niet eens met die Nottingham. Ik zou absoluut voor de us56 gaan. Dat lijkt me de enige geschikte gist. Verder een heel normaal, eigenlijk on-Oscars recept. Oh ja: als je het bier nog een beetje drinkbaar wilt houden, zou ik eerder inmaischen met 1:3 en niet zo dik als jij voorstelt.

Oscar

Citaat van: MO op 10-02-2008  17:46 ueigenlijk on-Oscars recept.

 ???  :D  Wat zou je dan van mij verwachten dan ??  8)

Citaat van: MO op 10-02-2008  17:46 uals je het bier nog een beetje drinkbaar wilt houden, zou ik eerder inmaischen met 1:3 en niet zo dik als jij voorstelt.

Ik denk niet dat mijn pan dat aan gaat kunnen...Met bijna 10 kilo mout en 20 liter water zit mijn pannetje wel vol hoor...

Caspar

Mijn gevoel zegt ook US56 ;).

Oscar

De gist wordt dus een Safale US-05 (Voorheen de US56) en de pilsmout wordt waarschijnlijk voor de helft vervangen door palemout.

Johannes

He Oscar,

Zullen we een dubbelmaisch uitvoeren? Dan kunnen we ruimer maischen. Gewoon opnieuw mout storten in de eerste afloop.

Oscar

Citaat van: Johannes op 17-02-2008  13:28 uGewoon opnieuw mout storten in de eerste afloop.


 ??? Klinkt interessant, maar hoe stel je je dit voor ? ik heb hier ff geen beeld bij...let wel : Ik werk met 1 pan

Johannes

Wat je normaal in je kookketel laat lopen (in jouw geval een plastic vat toch?) giet je weer terug in de maischketel -uiteraard nadat je de bostel hebt weggekieperd- en ga je nog een keer maischen met een nieuwe lading mout.

Oscar

Oke, dubbelmaisch dus... :D Tsja wel grappig. Alleen speelde ik met de gedachte bij deze bigfoot ook een smallfoot te maken, dus na het spoelen
voor het hoofdbrouwsel, de rest nog even door te spoelen en hier weer een light bier van te maken...

Heb je dat ooit eerder gedaan dat dubbel maisch? Kost natuurlijk wel zeker een uur tot 2 uur meer tijd...

Caspar

En let ook een beetje op het rendement met de dubbele maisch :brouwen:.

Johannes

Smallfoot? Des te meer reden om dit te doen. Alhoewel, het moet ook wel relaxt brouwen zijn he?  :proost2:

Oscar

Voor die smallfoot moet je dus geen dubbele maisch doen. Wat ik mij afvraag met die methode:  het spoelen, normaal spoel je met een van te voren bepaalde hoeveelheid spoelwater, of je spoelt tot een gewenst volume. Dat is met deze methode wel wat lastiger. En je rendement komt inderdaad in het geding.

Johannes

Citaat van: Oscar op 17-02-2008  14:33 uVoor die smallfoot moet je dus geen dubbele maisch doen.

Tuurlijk wel. Meer mout is meer voeten, big of small.

MO

Volgens een artikel in de Brew Your Own eind vorig jaar moet je met een reïttererende (als ik het goed schrijf) maisch wel behoorlijk langer maischen. Hebben jullie dat artikel gelezen? Volgens mij de tweede maisch eerder 120 min eenstapsmaisch dan 60 min.
Ik heb het zelf een keer gedaan. Helaas viel het rendement heel erg tegen, erg veel ben ik er niet mee opgeschoten. Toch was het bier uitstekend gelukt.

Oscar

Citaat van: MO op 17-02-2008  15:33 uHelaas viel het rendement heel erg tegen, erg veel ben ik er niet mee opgeschoten.

Verspilde tijd dus, een verlies van zuivere drinktijd  :biersmile:

Johannes

Citaat van: Oscar op 17-02-2008  16:13 uVerspilde tijd dus, een verlies van zuivere drinktijd  :biersmile:

Ok, laat maar zitten  ;D

MO

Natuurlijk niet! Wel doen. Ik had om andere redenen een lage opbrengst. Lees dat artikel nou, en experimenteer nou eens een keer. Gewoon brouwen doen jullie al zat toch?

thibolleke

Oscar je herinner je niet meer dat ik het er over had op het forumuitje dit jaar? Ik heb je toen nog uitgelegd hoe je dat moest doen.

Hier ook nog een podcast waar Cris Colby (van Brew Your Own)het nog eens uitlegd;
http://cdn2.libsyn.com/basicbrewing/bbr11-22-07reiterated.mp3

bazje

Citaat van: Johannes op 18-02-2008  06:32 uOk, laat maar zitten  ;D

Nou ja,

Niet zo snel opgeven!  :neenee:

Wel doen dus! Eerst artikel lezen, podcast luisteren en gewoon doen!

Is een winst voor de zuivere drinktijd want je bent langer aan het brouwen en Johannes kan dus niet naar huis voordat alles klaar is.
Wel zorgen dat je genoeg bier te proeven hebt! ;)

En natuurlijk de bevindingen hier posten. (Maarja, tegen wie zeg ik het)

Johannes

Nee, nee was ook een geintje Bazje. Laten we eens gaan rekenen. Hoe groot is die pan van jou Oscar? Hoe ver komen we met 3,5l /kilo?

Oscar

Mijn pan is 32,6 liter bruto. Ik ga zo de podcast ff luisteren... heeft iemand een link naar het artikel?

Oscar

Ik hoor net op de podcast dat ik ook nog ff een CD van AC/DC moet downloaden..

 ;D

Oscar

Johannes,

Ik had het volgende bedacht:

We delen het totale mout in 2 batches. Batch 1 maischen we met 3,5 l/kg, daar hebben we dan zo'm 17 liter water voor nodig. We maischen met een 2-staps schema : 63 - 72 Daarna spoelen we deze batch uit tot we 20 liter wort hebben. De rest spoelen we uit voor de smallfoot.

De 2e batch maischen de dan met die 20 liter, zelfde schema, alleen de tijden wat langer. En deze spoelen we uit tot 30 liter (het volume dat ik in mijn kookpan wil hebben). Daarna door spoelen voor de smallfoot tot zo'n 10 liter.

Houd rekening met een lange, maar spannende brouwdag. Dus die dag vroeg in de trein springen. Want ik zit er aan te denken om vroeg (lees 09.00 uur) te beginnen.

 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.