End of Winter IPA

Gestart door Johannes, 31-01-2008 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Komend weekend ga ik een IPA brouwen. Zoiets:

45% Pils
45% Pale
10% Caravienna

Begin SG 1060

IBU 50-60

Ik heb Chinook en Columbus als hop beschikbaar. Cascade wordt de drooghop. Hoe zal ik verder gaan hoppen? Een mix? 1 hopsoort? Wie kan hier iets over zeggen?

gr. Johannes

Oscar

hmm..ff naar de hopspecs gekeken. Ik zou wat chinook als bitterhop doen en een mix van beide als smaakhop (± 30-45 min meekoken) en dan de Columbus als aromahop (± 10-15 min).

Lijkt mij een mooie combi zo....

Johannes

Citaat van: Oscar op 01-02-2008  00:06 uhmm..ff naar de hopspecs gekeken.
Dat had ik ook al gedaan, maar op basis daarvan heb ik niet echt een besluit kunnen nemen. Misschien is 1 soort wel heel erg lekker. Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

Oscar

Citaat van: Johannes op 01-02-2008  07:19 uMisschien is 1 soort wel heel erg lekker. Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

In het verleden (mijn pre-forum tijd  :D) deed ik dat altijd...maar toen waren mijn brouwkunsten niet altijd even best. Maar het kan prima lijkt mij. En dan moet je gewoon een keuze maken en maakt het volgens mij niet zoveel uit welke van deze hoppen je gebruikt.

Toevallig heb ik bij mijn ipa dezelfde hoppen gebruikt als dat jij eventueel wilt gaan doen. 

Johannes

Weet je wat? Dan pak ik gewoon 1 hopsoort onder het mom van het beter leren kennen er van. Alleen dan wel weer drooghop met Cascade.

Caspar

Ik heb wel eens 100% Chinook gebrouwen en dit geeft een mooie droge citrusachtige smaak, wel iets harder dan Cascade. Columbus is als bitterhop erg hard, misschien wel harder dan Chinook... als aroma heb ik hem nog niet geprobeerd, maar hij geeft volgens mij veel houtachtige smaken.

Persoonlijk zou ik gaan voor:

Chinook Bitter
Chinook Flavour / Aroma
Cascade Dry-hop

Heb jij Columbus wel eens als aroma gebruikt Oscar?

Johannes

Ik had ook de Chinook in gedachten. Ik hou nog genoeg Chinook en Columbus over voor een volgende batch. Dat is het 'nadeel' van die hoge alfazuurpercentages. Moet maar eens een Barley Wine brouwen, misschien kom ik er dan doorheen.  ;D

Adrie

Ik heb wel eens een 100% columbus gebrouwen, maar die werd maar door weinigen gewaardeerd: vrij hard bitter en niet zulke briljante hoparoma's. Ik zou een mix van chinook en columbus voor bittering gebruiken, chinook voor smaak en Cascade voor aroma.

Johannes

Nou, de Columbus komt er niet in heb ik besloten:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptEnd of Winter IPA
Brouwdatum28-1-2008
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters27
Gewenst begin SG1060 (6,54vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC45.0 %3090 gram3 EBC
Caravienne10.0 %687 gram66 EBC
Pale alemout45.0 %3090 gram6 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Chinook11.6 %35 gram90 min.
Chinook11.6 %20 gram30 min.
Cascade3.5 %30 gramKoud hop

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis Safale US 56
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C65 minuten5.00 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater38.40 liter
Maischdikte5.00 l/kilo
Maischwater34.33 liter
Spoelwater0.00 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid57 EBU (Glenn Tinseth)


Adrie

Waarom doe je in plaats van koudhop geen hop bij het uitdraaien van de vlam na het koken? Hier heb ik goede ervaring mee. Je hebt het laatst trouwens geproefd in onze IPA. Mooie hoparoma's en geen pelletresten in je gebottelde bier. En dan ongeveer 1,5 tot 2 gram per liter gebruiken. Ik gebruik deze techniek tegenwoordig liever dan koudhoppen.

Maar, mooi recept, hoor. Dit wordt vast weer een topper.

Menno

Citaat van: Adrie op 01-02-2008  12:03 uIk heb wel eens een 100% columbus gebrouwen, maar die werd maar door weinigen gewaardeerd: vrij hard bitter en niet zulke briljante hoparoma's. Ik zou een mix van chinook en columbus voor bittering gebruiken, chinook voor smaak en Cascade voor aroma.

Heb je nog enkele flesjes? Denk dat Wesley en ik dit wel lekker vinden, hoor!  ;D

Johannes

Ik heb daar (welgeteld 1) minder goede ervaring mee. Sowieso heb ik nog de hop van mijn experiment. Al ben ik wel bang voor mogelijke infecties aangezien, er 30 gram hop in relatief weinig alcohol zit. Dit wil ik filteren en dan toevoegen.

Adrie

Citaat van: Menno op 01-02-2008  12:50 uHeb je nog enkele flesjes? Denk dat Wesley en ik dit wel lekker vinden, hoor!  ;D

Dat bier is al jaren op.

Jacques

Citaat van: Adrie op 01-02-2008  12:28 uWaarom doe je in plaats van koudhop geen hop bij het uitdraaien van de vlam na het koken? Hier heb ik goede ervaring mee. Je hebt het laatst trouwens geproefd in onze IPA. Mooie hoparoma's en geen pelletresten in je gebottelde bier. En dan ongeveer 1,5 tot 2 gram per liter gebruiken. Ik gebruik deze techniek tegenwoordig liever dan koudhoppen.

Goh, opmerkelijk! In 1994 is in Brauwelt een onderzoek gepubliceerd waarbij een professioneel proefpanel bieren voorgezet kreeg waarvan de wijze van hopping verschilde. De onderzoekers constateerde toen dat een dergelijke hopgifte juist ongunstig was voor de beleving van het hoparoma en bitterheid. Een harsachtige wrange nasmaak werd vastgesteld door het merendeel van het panel.  Van de gebruikte technieken scoorde deze het laagst.

Zie hier.

Adrie

Tja, het panel van Adries is het daar duidelijk niet mee eens. Harsachtige smaken vind ik eerder terug bij gekoudhopte bieren.  :weetniet:

Caspar

De technische resultaten van het onderzoek geven ook aan dat er meer smaak en aroma zat in de whirlpool-hop-bieren. Misschien vond dat panel typische koud-hop smaken die wij juist zoeken niet lekker :weetbeter:.

Edgar

In aanvulling op wat Caspar al zegt: De onderzoeken in Brauwelt zijn misschien niet representatief voor een IPA. Ik veronderstel dat een dergelijk onderzoek gedaan zal zijn met een delicate Duitse pils, vergeleken met standaardvoorbeelden daarvan, waarin je elke kleine afwijking proeft. Een flinke hopsmaak zal dan snel als 'ongewenste afwijking' worden gekarakteriseerd.

Whirlpoolhoppen is (niet alleen in de VS) inmiddels wijdverbreid.

Adrie

En bovendien is koudhoppen niet meegenomen in het onderzoek. Wellicht was dat als nog harsiger en wranger ervaren.

Johannes

En hij zit weer in het vat. Relaxt brouwdagje, de tweede keer (nog maar) op mijn brouwzolder. Alles bij de hand, prima dampafvoer, keiharde muziek, zonnetje buiten en Dusseldorfse godendrank ter begeleiding. Donders, dat is genieten zeg.  :brouwen:

Brouwen: dat niet-spoelen bevalt me wel, mout storten en water bijvullen tot de rand. Rendement op voorhand bijstellen, en bij koken wat extra water toevoegen. Heel handig. Klein waterballet, omdat ik de 'water uit' niet goed had aangedraaid op de tegenstroomkoeler.


Jacques

Hee, dat is toevallig. Vandaag heb ik ook gebrouwen een alt-achtig bier gebrouwen. Hopelijk wordt het ook een godendrank.

Dat niet spoelen werkt fijn he. Je hebt veel minder gedoe: geen water op te warmen, geen water op het beslag brengen met mogelijke verstoringen van het filterbed en hoef je niet druk te maken over het droog vallen van het filterbed tijdens het spoelen. Zelf wil ik niet anders meer. Brouwen kan zo simpel zijn.

Johannes

Citaat van: Jacques op 03-02-2008  22:14 uHee, dat is toevallig. Vandaag heb ik ook gebrouwen een alt-achtig bier gebrouwen. Hopelijk wordt het ook een godendrank.

Dat niet spoelen werkt fijn he. Je hebt veel minder gedoe: geen water op te warmen, geen water op het beslag brengen met mogelijke verstoringen van het filterbed en hoef je niet druk te maken over het droog vallen van het filterbed tijdens het spoelen.

En het bier schijnt er ook nog lekkerder van te worden  ;D Prachtig toch?

Caspar

Maar hou je dan niet heel weinig bier over, je brouwt toch in een gamel?

Oscar

Ja vertel eens....hoeveel staat er nu te vergisten ?

Jacques

Zelf heb ik dit probleem niet omdat mijn ketel een grote overcapaciteit heeft (90 l).

Verder vind ik het helemaal niet erg dat mijn brouwsels wat kleiner zijn. Kan ik wat vaker brouwen.

Caspar

90 liter, dat is een flinke ketel! In een gamel hou je er misschien 19 liter aan over, dat vind ik wel een beetje weinig voor een hele dag ploeteren ;).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.