XX IPA

Gestart door oranjeboombiertje, 23-01-2008 23:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Het is weer eens tijd voor een wat specialer (lees: extremer) biertje. Een soort xx bitter maar dan nog zwaarder en bitterder dus: een XX IPA!

Ik heb een mooie gistslurrie tot mijn beschikking: London ale (of was het nu london ale III?)

Voor het recept denk ik aan:

Begin dichtheid: 1055 s.g., 13,6 plato.
Schaal: 35 Liter.
Rendement: 80%
Kleur: 19 EBC.
Bitterheid: 68 IBU.

Mout:

Pale mout      70%, 5,3 Kg.
Munchener     15%, 1,15 Kg.
Cara120         5%, 0,4 Kg.
Suiker           10% 0,75 Kg.

Maischen: 70 Min, 68 graden. 5,3 l/kg

Koken: 75 Min.
Target (13,6%)     40gr, fwh
Challenger(6,7%)   40gr, fwh
Challenger(6,7%)   40gr, 20 min.
Challenger(6,7%)   40gr, 10 min.
Dryhop?

Gist:
Slurrie van vorige brouwsel, London ale (III?)

Volgens mij moet dit wel een mooi biertje worden met zo'n 6% alcohol en bijna 70 IBU, eens wat afwisseling tussen al die slappe bittertjes en pilsjes van 45 IBU ;D

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Begin SG zou ik een paar puntjes omhoog gooien, met de London ale ga je de 6% zo denk ik net niet halen (Tenzij je vergistingsgraad
boven de 75% uitkomt). het scheelt in berekening (Onnauwkeurig natuurlijk) maar 0,3 puntjes (Met 7 g/l bottelsuiker)..maar toch. Misschien beginnen
op 1058.... 8)


Oh ja, die dryhop zeker doen !!!

oranjeboombiertje

Ik ga er vanuit dat dit wel gaat uitgisten tot zo rond de 1010 (vorige brouwsel ging van 1050 tot 1010). Met hergisting geeft dat wel zo'n 6%. Maar het komt niet zo precies, het gaat meer om het idee dat het eens wat meer is dan 4,5-5%

Die dryhop ga ik zeker doen! Weet alleen nog niet welke hop ik ervoor ga gebruiken/beschikbaar heb.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-01-2008  00:16 uhet gaat meer om het idee dat het eens wat meer is dan 4,5-5%

Juist bier met kloten... :D

Voor die dryhop zou ik wel een Engelse hop of amerikaanse hop gebruiken....(East kent ? Fuggles ?)

Menno

Dry-hop -> Amarillo? Of is dit weer té...???

oranjeboombiertje

Jammer dat ik geen Amarillo heb ;)

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Ik zou die suiker achterwegen laten. Met zo veel IBU's en hop is een moutige balans wenselijk. Maar ja, je weet dat ik van de vol-mout groep ben ;). Onder de SG 1065 komt er bij mij geen suiker meer in :brouwen:.

70 IBU vind ik ook wel erg hoog voor een bier met een start SG van 1055. Zelfs Amerikanen doen dit niet :nut:.

Adrie

Ik zou ook de suiker weglaten en het SG verhogen tot 1060-1065. Zoveel bitter moet een mooie moutige tegenhanger hebben. Maar ja, we kennen allemaal de staat van Wesleys smaakpapillen. Volledig verpest. Geen redden meer aan. En dat al voor zijn 20e. Het zou verboden moeten worden.

oranjeboombiertje

Ach ik ben gewend aan bitters met start s.g. 1043, 10% suiker en 45 IBU. Hier wil ik dus eens een extreem droog biertje maken met veel hop, dat lijkt me aardig te gaan lukken als ik jullie reacties zo hoor :D

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik zou hem ook volmout maken. Misschien nog iets zwaarder en nog meer hop. Maar geen suiker.

oranjeboombiertje

Wat is er dan mis met een lekker droog extreem bitter bier?

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Balans Wesley... balans ;D.

Gort-droog en bitter kan lekker zijn, maar iets moutig, een subtiel zoetje van wat cara-mout, doch redelijk droog (SG 1012) met veel bitterheid en hopsmaken is nog veel lekkerder!

Daarnaast smaakt je bier "leger" en dunner omdat je eiwitten mist die niet in suiker aanwezig zijn. Als het bier extreem droog en dun is, is 70 IBU echt knijterhard... veel heftiger dan een Imperial IPA van 80 IBU met een begin SG van 1080.

oranjeboombiertje

Dat snap ik maar ik houd als referentie mijn bitters, 45 IBU begin s.g. 1043 15% ongemout en nogal slap bitter voor mijn smaak. Nu wil ik eens iets wat extremers hebben maar het moet niet echt plakkerig en zoet worden want dan zou ik wel een ander soort bier brouwen. Maar misschien ga ik nog wel een biertje er achteraan gooien zoals jullie zeggen, zwaarder en bitterder maar dan volmout, dat zie ik eigenlijk wel zitten.

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-01-2008  15:34 uDat snap ik maar ik houd als referentie mijn bitters, 45 IBU begin s.g. 1043 15% ongemout en nogal slap bitter voor mijn smaak.

Als je weet wat jouw smaak wat betreft bitterheid is zou je misschien eens moeten kijken naar het artikel dat Herman aanhaalt in dit topic.

CiteerBV = (0,8*IBU)/(0,82*begindichtheid-0,18*einddichtheid)


Met behulp van de balanced value (BV) kun je bepalen waar jij ongeveer zit wat betreft jouw smaak en kun je daarna berekenen welke IBU je zou moeten gebruiken als je soortgelijk bier maakt met een ander start sg en een andere vergistingsgraad.

Dit gaat net iets verder dan de bitter / gravity ratio die af en toe wel eens gebruikt wordt op dit forum (en in BrouwVisie?).

Oscar

Citaat van: William op 24-01-2008  17:35 uDit gaat net iets verder dan de bitter / gravity ratio die af en toe wel eens gebruikt wordt op dit forum (en in BrouwVisie?).

Die formule zit inderdaad in BrouwVisie verwerkt..Wat is er beter aan de formule die jij citeert?

Daar waar de IBU/SG verhouding op 1 uitkomt komt jou formule uit op 0,083

oranjeboombiertje

Na de XX IPA ga ik dan nog maar iets maken wat meer is volgens jullie ideeën, volmout en nog wat bitterder. Hij zal met de slurrie worden gemaakt van de XX IPA. Het recept wat ik in gedachten heb is:

Begin s.g. 1070.
Bitterheid: 79 IBU.
Schaal: 30 Liter.
Kleur: 25 EBC.

Mout:

pale mout   85%
Munich       10%
Cara120       5%

Maischen: 3,7 L/kg.
67 Graden, 70 Min.

Koken: 75 Min
Target (13,6%)      80 Gram, FWH
Goldings 40 Gram 20 minuten, 40 gram 10 Minuten.
Dryhop 20 gram Cascade en 20 gram goldings.

Gist slurrie van het vorige brouwsel.

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oscar op 24-01-2008  20:18 uDie formule zit inderdaad in BrouwVisie verwerkt..Wat is er beter aan de formule die jij citeerd ?

Lees de gerefereerde link er maar eens op na: er wordt rekening gehouden met de sterkte van het bier en de vergistingsgraad. Je mag die waarde dus niet 1 op 1 vergelijken met de eerder genoemde BU/SG

In de formule moet je voor begindichtheid en einddichtheid het aantal dichtheidspunten invoeren dus dichtheid minus 1000. De 0,083 die jij uitrekent lijkt me niet te kloppen.

Oscar

Citaat van: William op 24-01-2008  21:31 uDe 0,083 die jij uitrekent lijkt me niet te kloppen.

Nee, even aangepast en dan is de verhouding (sorry  ;) ) 1 : 1,22449 

MO

Cascade en Goldings als koudhop? Misschien geniaal, maar ik vind het te.

Verder is die 10% munchener mijns inziens nonsens. Hup, pale en cara120, klaar. Maar ik houd nu eenmaal van eenvoudige recepten.

oranjeboombiertje

Wat zou jij als koudhop nemen Martin? Alleen goldings? Alleen Cascade lijkt me niks want dat wordt te hard en Amerikaans voor mijn smaak denk ik.

Mijn laatste pils was ook een eenvoudig recept maar die vind ik nogal tegenvallen dus nu maar weer iets complexer ;)

 :degroeten:
Wesley

MO

Standaard is alleen Cascade. Als koudhop is dit natuurlijk geen harde bittere hop want niet bitter. Innovatief zou de Goldings zijn. Beiden is gewoon spannend, ik weet het niet. Kies zelf maar (dat doe je toch wel).

Adrie

Goldings is niet innovatief, want heel gebruikelijk in Engelse IPA's (de oorspronkelijke). Als je niet van Cascade houdt, zou ik zeker de E.K. Goldings gebruiken of de Fuggle.

Menno

Wesley, wanneer wil je dit bier brouwen?  ???

MO

Inderdaad, ik lees het allemaal niet goed. Het saaiste bier (want helemaal in stijl met Engelse hop en gist) zou zijn de all-english hop variant.

Adrie

Wat is daar nou weer saai aan??

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.