Barbarossa Pils

Gestart door Herman, 15-12-2003 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Om dit goede initiatief van winnende recepten te steunen herhaal ik hier maar even een recept van mijn site.
:degroeten:
Herman

"Barbarossa Pils" - Recept van het winnende bier op het ONK 1998

Met dit recept werd ik in 1998 algemeen Nederlands kampioen op het Open Nederlands Kampioenschap Amateur-Bierbrouwen (ONK), totaal 233 inzendingen.

Klasse A (60 bieren), Punten: 92, keuring 23-5-98, Keurmeester H. Koops

Brouwdatum 8-2-1998

Per 12.5 liter bier:

2125 gram Pilsmout
100 gram Maïzena (AJP: C1000)
46 gram Saaz hopbloemen van 4 % (41 gram gekookt gedurende 75 minuten, de rest 10 minuten)
1 buisje ondergist van ene FH
6.5 liter maischwater
11 liter spoelwater

Dit bier is middels de 2-traps decoctiemethode gebrouwen (decoctie rust 1e decoct. 15m-64C en 10m-71C en 2e decoct. 10m-74C). De gebruikte tijden lijken wat lang, hetgeen komt door de tijd die verstrijkt tijdens het verwarmen van de deelmaisch.

Temperatuur (°C)51657275
Tijd (minuten)9595715

Het EBU is 34, het begin SG is ongeveer 1047 en het eind SG 1013.

NB. Toen ik dit bier heb gemaakt had ik niet de beschikking over een aparte koelkast voor de vergisting van bier. Ik heb het bier derhalve buiten op het balkon vergist(!), dit was in de winter van 1998. Om al te grote temperatuurschommelingen te voorkomen heb ik het bier enigszins geïsoleerd door middel van een laag kranten, karton en vuilniszakken.

Bijgaand de waardering:

Visueel [30/30] 5pt elk:
Presentatie - correct
Koolzuur - veel
Kleur - volgens klasse; volgens soort
Helderheid - briljant
Schuimkraag - romig
Schuimstabiliteit - inzakkend tot blijvend laagje

Geur- [22/25]en smaakassociaties [13/15]:
moutig/gerst/tarwe/graan - Geur: zwak-matig; Smaak matig
hoppig/bitter - Geur: matig; Smaak matig-sterk
zwavelig - geur: zwak

Smaak [27/30]
Basismaak - volgens soort (9/10)
Body - volgens soort (5/5)
Mondgevoel: sterk koolzuur (4/5)
Nasmaak (9/10):
bitter/hoppig - matig-sterk
zoetig/moutig - zwak

Opmerkingen: goed bier, gefeliciteerd

wim

Beste Herman,

"1 buisje ondergist van ene FH"
Mag ik vragen wat dit precies is of weet je dit zelf ook niet. Gelezen heb ik dat gist veel van de smaak bepaald, belangrijk is het dus wel toch?

Groeten,

Wim

Herman

FH slaat op de brouwer, specifieker mag ik niet zijn :-X Belofte maakt schuld. Als alternatief stel ik een Wyeast ondergist voor, Duits/Deens type. De gist maakt inderdaad een zeer groot deel uit van de smaak, zeker bij jong bier. Maar de gebruikte gist is dus nergens te koop.

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.