Proefbier van de maand januari: Amstel 1870

Gestart door Edgar, 03-01-2008 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liemingbrouwer

Citaat van: Oscar op 26-01-2008  20:09 uIk heb vandaag bij de supermakt (Super de boer), mitra, GAL&GAL, en mijn favoriete slijterij gekeken, geen van allen had de Amster 1870  :'(....van de week de AH maar eens proberen. Raar dorp dat Enschede.
En hoe gaan wij dat dan vinden in België.....

Oscar


Jacques

Citaat van: Liemingbrouwer op 26-01-2008  21:28 uEn hoe gaan wij dat dan vinden in België.....

Ja, dat is wel een probleem voor onze Belgische leden. Veel Belgische bieren zijn goed verkrijgbaar in Nederland maar andersom is dat niet het geval.

Caspar

Citaat van: Oscar op 26-01-2008  20:09 uIk heb vandaag bij de supermakt (Super de boer), mitra, GAL&GAL, en mijn favoriete slijterij gekeken, geen van allen had de Amster 1870  :'(....van de week de AH maar eens proberen. Raar dorp dat Enschede.

Amstel in Enschede... tssss, je moet wel beter weten Oscar. Misschien staat er nog een oud flesje verstopt achter die 80 kratten Grolsch ;D.

Oscar

Citaat van: Caspar op 27-01-2008  10:31 uAmstel in Enschede... tssss

De pils en de Amstel gold staat gewoon in de schappen, maar volgens mij staat 1870 voor het jaartal waarin ze dat voor het laatst gebrouwen hebben. :D

Oscar

Geproefd  :proost:  Morgen vanaf 19.00 uur posten ?

[edit]
Oh zaterdag pas....
[/edit]

Oscar

Welke proeven we eigenlijk :



Of



en ik heb nu een fles voor de staan die weer anders van etiket is.... ???


jelle

Hallo

De verwarring is kompleet want ik heb deze

groet jelle

Oscar

Die stond dus bij mij ook voor mijn neus.... :nut:

MO

Dat is toch de oude Oscar, die twee fotos van je? Ik heb alleen maar het vernieuwde etiket gezien.

Caspar

MO, dit was dat oude flesje dat lag weg te stoffen achter de Grolsch ;).

Oscar

Citaat van: MO op 31-01-2008  19:00 uDat is toch de oude Oscar, die twee fotos van je?

Och...2003 & 2004... :D  Echter zal het bier niet zo erg veel veranderd zijn denk ik...

Caspar

Hoi mannen,

Mijn wederhelft houdt van een "nette" studeerkamer en heeft mijn proefnotities per ongelijk weggegooid :-\. Bij deze dus een beknopte beschrijving:

Het is een mooi bitterige, stevige Urtyp met typerende hop-kruidige smaken (uit Saaz?). Wat mij wel heel sterk opviel was een zwavel geur, maar vooral smaak. Ik vermoed dat ze het vergistingsproces verkort hebben.

Ben benieuwd of andere mensen dit er ook uithalen (ik heb netjes mijn mond hierover dichtgehouden op het forum-uitje, dus Menno... ben benieuwd of ik gelijk heb ;)).

MO

Caspar is de eerste. Ik de twedde (het is hier carnaval):

Herkomst   Amstel/Heineken
Internet   www.amstel.nl
Info   6 bieren. Erg trage film-achtige site
Gedronken   01/08
Tht   08/08
Fles   30 cl
Alcohol   5%
Prijs   
Info   Pilsner bier, 225 kcal/500 ml, 0,5 g/100 ml eiwit, 3,5 g/100 ml koolhydraten. NB: 3,5 °P is best hoog (1014)
Kleur   Blond, helder
Schuim   Prima
Geur   Natte honden/sokken Amstel gist geur, kruidig-hoppig (Duits), mooi moutig, klein zoetje
Smaak   Goede body, wat zoetig in de afdronk. Mooie bitterheid, in de basissmaak behoorlijk, in de nasmaak mild maar wel aanwezig. Misschien alleen in de nasmaak een klein C-hopje, maar ik proef eigenlijk alleen Duitse aromahop. Lekker bier maar vloeit iets te zoet na voor mijn smaak
Beoordeling   goed

Gerb

Gisteren laat terug van een zwaar vertraagde vliegreis, dus ik had een wat vertroebelde blik en had het bier in drie slokken op.

THT: feb-08
Geur: moutig, iets stro-achtig, wat zwavelig, licht hoppig. Voor mij een typisch Duitse pilsgeur.
Smaak: moutig, lichte caramoutsmaak. Iets zwavel, maar minder dan in de geur. Van de Amstelgist proef ik niet veel, dit lijkt een andere gist. Een redelijke, schone bitterheid. Mondgevoel was iets plakkerig en zoetig. Goed doordrinkbaar.
Oordeel: ik ben niet echt onder de indruk. Het is een milde (afgezwakte) Duitse pils. Maar ik ben dan ook niet dol op pils.

William

tht : 06/08
kleur: relatief donker voor een pils
schuim: romig, veel koolzuur (ben ik niet meer gewend)
geur: moutig en licht hoppig
smaak: moutig, bitter - licht kruidig (drop), zoet (te zoet)
nasmaak: licht bitter maar vooral zoetigheid overheerst.

Een pils met karakter maar net iets te zoet in de nasmaak. Zwavel haal ik er niet uit.

Henielma

Amstel 1870
THT Apr 08  7284VL

Geur: Hoppig
Kleur: Blond en helder met wit schuim
Smaak: Nabitter, metaalachtig
Body: medium
Mondgevoel: Koolzuur prikkelend

Lekker pils met wat meer hop dan normaal pils

thibolleke

Amstel 1870
5% alc vol
tht: 06-'08

Uiterlijk: Goud-licht koper, witte kraag, glasplakkend, inzakkend tot dun laagje.
koolzuur: stijlvast, gem tot veel.
Geur: moutig, bloemige hopgeur.
Smaak: moutig, muf, wrangig, plat gistprofiel, op het einde een zoetje.
Nasmaak: beetje droog, wrangig, het platte gistprofiel.

Mening; niet echt mijn ding. Mijn glas is niet leeg geraakt.

Opmerking:
Gisteren heb ik dit biertje geproefd. Ik was toen nog redelijk verkouden. Dit beïnvloede mijn geur maar natuurlijk ook de smaak.

Oscar

Algemeen
Naam bierAmstel 1870
Proef datum31-1-2008
BrouwerAmstel brouwerijen
BiertypePilsener
Alcohol %5,00%
Kleurgeel
VerpakkingFles
Inhoud30 cl
Extra infoHoudbaar tot April 08. Lot nr : 7284 VM EAN nr : 8712000020538
vaag nr : 03379

Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke matig fijn en licht romig van structuur is. Het schuim is matig tot goed glasplakkend en goed stabiel. Inzakkend tot een blijvend laagje

Koolzuur
Na het inschenken is er een mooie licht parelende koolzuurstoom in het glas te zien. Bij het proeven is er een lichte prikkeling in de mond te voelen. Voldoende voor dit bier.

Geur
Bij het openen komt er een fijne hopgeur uit de fles zetten. Deze geur blijft even aanhouden waarna er ook een mout geur los komt.

Smaak
De smaak is volmoutig met een fijne doch redelijke bitterheid welke achter in de smaak pas goed naar voren komt. De smaak heeft ook iets grassigs (v/d hop ?). In de nasmaak blijft de bitterheid aan de zijkant hangen en neemt dan heel langzaam af.

Opmerkingen
Prima bier, heeft meer body en smaak palet dan de meeste pilseners en zou ook een licht blonde genoemd kunnen worden


Adrie

Amstel 1870

Schuim: fijn, snel weg.
Kleur: donkergeel
Geur: moutig, licht zwavelig, iets citrusachtig. Lijkt wel Cascade of een vergelijkbare Amerikaanse C-hop.
Smaak: mouti, licht zwavelig, toch weer die Cascade? Bitter.
Nasmaak: bitter, droog
Mondgevoel: vrij volle body, weinig koolzuur, matig koolzuur.

Mooie moutige en bittere pils voor Nederlandse begrippen. Die ga ik vaker drinken. Wel een afwijkende hop voor een pils. Lijkt me sterk dat het een standaard pilshop is. Ik denk eerder een Amerikaanse hop, maar misschien ook wel styrian goldings.

pincopallino

 Schuim : te weinig
 CO2     : Standaard
 Geur    : Hoppig met de juiste bitterheid
 Smaak : vol moutig
 Opm.   : inderdaad een krachtig pilsener.

De-Geert

Hier mijn proefnotities:

Amstel 1870   
Uiterlijk:   Helder, bruinachtig schuim zakt in tot dun laagje
Geur:         hoppig(Jever-achtig / duits?), zeer pilsig (wat dat ook moge zijn), zwavelig
Smaak:   Wel hoppig, maar ook beetje muffig
Nasmaak:   Weinig, niet superbitter ook
Koolzuur:   Niet heel veel, maar voldoende
Opmerkingen:   Ik had gehoopt op een soort Brand Urtype, dat is het zeker niet

ed

Sinds ik zelf brouw, drink ik nog maar weinig pils. Voorheen dronk ik wel eens een amstel Gold.
Het is moeilijk om een smaak onder woorden te brengen. Meestal is het zoiets van; lekker, gaat wel en niet te zuipen.
Ik zal proberen om het onder woorden te brengen.

Schuim is bij mij erg goed en glasplakkend. Heb een hoog smal glas, is misschien ook van invloed.
Kleur is wat donkerder dan een gewone pils maar lichter dan de Amstel Gold.
Als die even staat dan blijft er nog een klein laagje schuim op staan, maar het bier zelf lijkt wel morsdood. Er komt geen belletje koolzuur meer omhoog. Toch prikkelt die nog wel in de mond.

Over het algemeen drink ik vrij zoete bieren en vindt deze dus behoorlijk bitter met een bittere nasmaak. Heeft iemand enig idee wat de bitterheid van dit bier is?

Als je het glas voor het eerst inschenkt komt er een sterke bierlucht vrij. Ik weet niet precies wat het is maar ik denk aan hop. Weet hier nog te weinig van om hier een goed oordeel over te vellen. Doet me wel wat aan Duits bier denken maar dan met een wat volle-re smaak. Droog biertje

Houdbaar tot juni 2008

Algemeen oordeel
Een lekker bittere  frisse pils die lekker doordrinkt. Zal hem niet gauw nog een keer kopen. Toch liever dan zijn zwaardere Broertje(zusje) Amstel Gold.

Volgens mij toch nog een redelijk verhaaltje van kunnen maken.

Ed


EBC

THT: jun08 7355VB
Schuim: Niet heel veel en zakt snel in. Wellicht doordat later blijkt dat er vrij weinig CO2 in het bier zit
Kleur: donker blond
Geur: zwavelig, geroosterd brood, mout, licht hoppig
Smaak: bitterig (ook laurier), licht zoetig en moutig. Opvallend is het typische Heineken (Amstel) pear-drups estertje.

Ik vond het een prima bier, zeker voor een Hollandse pils.








Edgar

THT Jun 08. 7339 VN In dop: GHNT7 J3F 23
 
Kleur: goudblond, donkerder dan gemiddeld pils
Schuim: mooie kraag (met wat hulp), zakt vrij snel in, glasplakkend, dun blijvend laagje
Geur: zwavelig komt het eerst door, dan een delicate hopgeur en (merci EBC, ik was er niet opgekomen) inderdaad moutgeuren met roostertje. Ook een tikje metaal in de geur. Omdat ik weet wat ik ga proeven, ruik ik ook al de geur die me dit topic deed starten.
Smaak: Het eerste dat me opvalt is de citrus-hopsmaak. Het doet enorm denken aan Amarillo hop. De moutsmaken worden erdoor overstemd. Brouwerinneke riep 'Grapefruit!' en dat haal ik er dus ook uit. Nu noemen ze Amarillo de super-Cascade, en ik zag dat Cascade al een paar keer genoemd is, dus gelukkig ben ik niet de enige. Aangenaam zoetje. Mooie balans tussen zuren, zoet en bitter, al vind ik 'm door die grapefruit/sinaasappel associatie samen met de zuren een beetje teveel Fanta. Lichte, lekkere moutsmaken.
Mondgevoel: Lekker dun pilsgevoel, drogend, mag van mij best minder stroef maar niet onaangenaam, beetje plakkerig
Nasmaak: Subtiele bitterheid, die geroosterdheid komt nog even langs
 
Ik vind het een erg mooi pils. Die stinkende zwavel samen met de moutgeur bevalt me zeer, wat mij betreft is dat helemaal goed. Ik heb de indruk dat voor het aroma toch een meer klassieke pilshop wordt gebruikt zoals Saaz of Hallertau, en voor hopsmaken een Amerikaan. Ik dacht aan Amarillo, maar dat kan best een andere C-hop zijn, want ze lijken op elkaar en zo goed ken ik ze niet.
 
Voor mij hoeft die citrus niet, ik denk niet dat het het bier verbetert ten opzichte van een meer klassieke bitterhop. Het is natuurlijk een logische ontwikkeling; fruitsmaken zijn in. Het zal beter aansluiten op jonger drinkvolk. Of dat het segment van dit bier moet zijn vraag ik me af, maar dat zullen ze wel weten bij Heineken.
 
Mondgevoel mag van mij best wat voller en de bitterheid een tikje omhoog, maar zo vind ik 'm ook goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.