Dieing Fog IPA

Gestart door Adrie, 22-12-2007 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Eindelijk weer eens een mooie brouwdag (na een heftige riskavond) met de broeders. Onder de uitsneeuwende mist probeerden wij vandaag een bier á la Flying Dog IPA te maken. Een volle, moutige en hoppige IPA die barst van de citrusachtige hoppigheid. In mijn vriezer had ik nog Amerikaanse hoppen liggen die MO vorig jaar aan de man bracht en nog lang niet alles was op. Aangezien de hop vacuum verpakt in de vriezer bij minus 20 graden lag te wachten om in het wort gekieperd te worden, roken de korrels nog heerlijk vers. Wanhoop dus niet dit jaar als je nog oude hop in de vriezer hebt.

Wel, het recept was als volgt:

begin SG gepland 1060, gemeten 1062
45% pilsmout
45% palemout
9% Cara120
1% Special B (ik weet het, maar het was een restje dat op moest)

Maischschema:
40 minuten op 65 graden
20 minuten op 72 graden
5 minuten op 78 graden

75 minuten koken
100 gram Chinook (11,6%), 60 minuten koken
65 gram Pacific Jade (12%, ook een restje), 60 minuten koken
120 gram Crystal (3,5%), 20 minuten koken
100 gram Cascade (4%), 7 minuten koken
150 gram Cascade (4%), bij uitdraaien van het vuur
130 gram Crystal (3,5%), bij uitdraaien van het vuur

Bitterheid: 45 IBU.

Vergisting met 6 zakjes US-05 (formerly known as US-56).

Het wort smaakte en rook nu al verrukkelijk naar een fruitschaal vol grapefruits, sinaasappelen en ananassen.

Afgezien van het feit dat Marius per abuis 140 liter in de maischketel heeft laten lopen in plaats van 120 liter en dat de pan daardoor bijna overstroomde tijdens het storten en dat de eerste maischstap daardoor op 65 graden uitkwam in plaats van 62, ging het brouwen perfect. Al kregen we er wel heel koude voeten van.

Al een half uurtje na het toevoegen van de gist, zat er wat druk op het waterslot...

Herman

Hmm, die Flying Dog IPA gaat er bij mij goed in. Van de week nog wat gescoord bij Burg. Ben benieuwd of jullie in de buurt komen.

William

Dat ziet er goed uit. Dit herinnert mij er aan dat ik ook nog Cascade en Crystal van de inkoopactie van MO in de vriezer heb liggen. Binnenkort ook maar eens......

Trouwens een lange rust bij 72 ºC. Nieuw inzichten?  ;)

Johannes

He Adrie,

9% cara 120? Is dat niet wat veel? Wat voor kleur had het wort?

gr. Johannes

Hopmans

Citeer1% Special B (ik weet het, maar het was een restje dat op moest)
Toch niets mis mee?  :brouwen:

Citeer100 gram Chinook (11,6%), 60 minuten koken
65 gram Pacific Jade (12%, ook een restje), 60 minuten koken
120 gram Crystal (3,5%), 20 minuten koken
100 gram Cascade (4%), 7 minuten koken
150 gram Cascade (4%), bij uitdraaien van het vuur
130 gram Crystal (3,5%), bij uitdraaien van het vuur
Zo, jij kan volgend jaar diep in de buidel tasten.  :o
Wat een allemachtige hopstorting.

CiteerUS-05 (formerly known as US-56)
Weer wat geleerd.

 :degroeten:

Adrie

Ha Johannes,

Keurig binnen de klassegrenzen  ;D . Het wort was amberkleurig. Volgens mij is de Flying Dog ook niet echt licht van kleur.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 22-12-2007  21:25 uToch niets mis mee?  :brouwen:
Jawel, ik denk dat er nog wel iemand gaat roepen: Special B hoort helemaal niet thuis in een IPA!

Citaat van: Hopmans op 22-12-2007  21:25 uZo, jij kan volgend jaar diep in de buidel tasten.  :o
Wat een allemachtige hopstorting.

Ja, daarom brouwen dit bier nu!  :proost2:

William

Citaat van: Adrie op 22-12-2007  21:30 uJawel, ik denk dat er nog wel iemand gaat roepen: Special B hoort helemaal niet thuis in een IPA!

Kan wel zo zijn maar het kan wel net die verrassing geven. Ik had pas zo'n 3% Special B in een Belgische Pale Ale gestopt. Heerlijk!

Johannes

Citaat van: Adrie op 22-12-2007  21:28 uKeurig binnen de klassegrenzen   

Niet een beetje laf dan die 45 IBU? Die Houblon kloon had ook wat pittiger gemogen. Lekker bier hoor, daar niet van. Jammer dat ik niet wist van jullie brouwdag, dan had ik even wat rookporter kunnen bezorgen.

Edgar

'Dieing'? Echt waar? Niet 'dying' dus??

Ziet er wel lekker uit hoor, maar ik vind ook die 910% kleurmout alweer te veel, die P in IPA is natuurlijk toch nog altijd PALE.


terzijde: Heb 2 liter van mijn high gravity pils 'verdund' tot een 1.065 60-65 IBU IPAatje met de Can/Belg 3864 van Wyeast. Vergist nu op 12°. 2 liter slechts...

EBC

IPA is al net zo'n hoerenjong als bokbier...alle recepten zijn goed.
Ik neig toch steeds meer naar 90% pale en wat lichte cara of ambermout. Maar, de hop overheerst de smaken toch.

Ik vind wel dat Special B niet in IPA thuishoort, dat kennen ze niet in de US  ;D Volgens mij heet het eigenlijk B Speciale. Maar ja Belgen...
Je spreekt het dan ook niet uit als het Engelse spèsjel bie, maar als het Vlaamse spèsjàl bee.

Ja het kost wat hop, maar het is dan ook wel lekker!

Oscar

Citaat van: EBC op 23-12-2007  00:03 uJa het kost wat hop, maar het is dan ook wel lekker!

kwaliteit gaat voor de kosten toch ?  :brouwen:

Adrie

Citaat van: Edgar op 22-12-2007  23:28 u'Dieing'? Echt waar? Niet 'dying' dus??

Ziet er wel lekker uit hoor, maar ik vind ook die 910% kleurmout alweer te veel, die P in IPA is natuurlijk toch nog altijd PALE.


In diverse recepten zie je toch echt regelmatig 10% cara in de stort en dan vaak nog wat donkerder cara's dan 120 ook. En als je ziet hoe donker sommige APA's en IPA's zijn...
 
En special b kennen ze inderdaad niet, maar wel donkere caramouten (wat wij cara300 zouden noemen en zo). Special B is ook maar een handelsnaam.

Adrie

Citaat van: Johannes op 22-12-2007  21:39 uNiet een beetje laf dan die 45 IBU?

Ook keurig binnen de klassegrenzen, hoor. En voor sommige broeders al boven de bitterheidstolerantiegrens...

Citaat van: Johannes op 22-12-2007  21:39 uJammer dat ik niet wist van jullie brouwdag, dan had ik even wat rookporter kunnen bezorgen.
Dat is inderdaad heel jammer, want ik ben heel benieuwd naar het rookbier.

Caspar

Ziet er lekker uit hoor, al zou ik zelf ook geen Special B gebruiken en de Cara 120 wat terug schroeven... maar ja, we zijn allemaal net zo eigenwijs ;D.

Ga je nog dry-hoppen?

Groet Caspar

Adrie

Nee, in plaats van koudhop hebben we hop toegevoegd bij het uitdraaien van het vuur. Koudhoppen met pellets levert altijd rommel op in de flessen en fusten.

Wat de cara en special B betreft: ik denk dat een behoorlijke carameltoets juist prachtig harmonieert met de citrus uit de hop. Dat vind ik ook zo mooi aan de Flying Dog. Maar goed, we zullen zien wat het wordt.

MO

Krijgt Edgar nu geen antwoord? Ik dacht ook meteen, dieing, huh? Dying toch? Wat is de clou, Steve?

Adrie

Dying? Er wordt toch niet geverfd? De mist was stervende en daalde neer op de aarde in de vorm van rijp. Ashes to ashes...

Edgar

'vervend' = dyeing :)

Adrie

Ja, en? Ik heb het over stervend (dieing).

[edit]
Maar ik zie inderdaad dat dying ook mag.

Edgar

dying is toch wel gangbaar hoor. Dieing is (opgezocht) toch wel iets anders.

René K

Als het maar een lekkere IPA wordt zou ik zo zeggen  :lessmile:.

Edgar

Da's een feit, en een opvallende naam kan nooit kwaad. L'Achouffe/La Chouffe is er ook groot mee geworden.

Adrie

Gisteravond hadden David, Johannes en ik de eer om aanwezig te zijn bij het 25-jarig jubileum van biercafé het Moortgat in Arnhem. Een waar Walhalla: de hele avond gratis bier drinken in een biercafé! Ik zit er nu dan ook niet zo helder bij.  :ziek:

De avond begon overigens gezond. Ik bestelde een Jever, schonk die in en proefde. Ik zei tegen Johannes: "Waarom smaakt de Jever vandaag naar niks?". Toen keek ik op het etiket: Jever fun, oftewel de alcoholvrije versie...  :-\ Het was trouwens wel de lekkerste alcoholvrije die ik ooit heb gedronken. Helaas waren vanaf dat moment alleen de taps open en werden er geen flessen meer geserveerd. Geen echte Jever dus meer de rest van de avond. De rest van de avond hebben we voornamelijk geteerd op Gulpener Dort, Poperings Hommelbier en Weihenstephaner die alle op de tap zaten.

Na thuiskomst hebben we bij David een flesje IPA opengetrokken die David had gebotteld bij het overhevelen van het jongbier naar de lagering. Dat doen we wel vaker om al vroeg een idee te kunnen krijgen van het bier als het klaar is.

Mijn eerste reactie was: dit is een Flying Dog IPA. Zo uit het hoofd lijkt ie sprekend: vol, moutig, beetje caramel en natuurlijk vooral bitter en hoppig. Het hopprofiel lijkt sterk, is mijn indruk, maar ik moet hem nog eens naast de echte proeven.

Nou hebben we wel vaker een bier geproefd dat gebotteld was bij het overhevelen en toen bleken al die heerlijke hoparoma's verdwenen te zijn uit het bier na de lagering, dus hopelijk is dat deze keer niet het geval. [knuppel in hoenderhok-modus]Geeft trouwens wel te denken: waarom lageren we eigenlijk?[/knuppel in hoenderhok-modus]

Caspar

Volgens mij is de echte Flying Dog IPA wel veel bitterder dan 45 IBU... maar ik zal er vrijdag weer eens eentje kopen. In eerste instantie vond ik de echte Amerikaanse IPA's super harsig / houtig bitter, maar ik kan de smaak steeds beter waarderen.

Persoonlijk denk ik dat jouw keuze om super alpha's (> 11 % alpha zuren) te gebruiken zeer goed is omdat die harsige smaken uit Cascade komen.

Bij mij verliezen IPA's met Amerikaanse aroma hoppen altijd heel snel hun citrus-achtige hop-smaak en aroma... +/- 3 a 4 maanden, ben benieuwd hoe dit bij jou verloopt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.