Hop- en gerstschaarste

Gestart door Hoppie, 15-12-2007 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Dít topic is afgesplitst van Amerikaanse hopsels.

Johannes




Ik snap trouwens niet hoe er wereldwijd een hopschaarste kan zijn.
Het klimaat is toch overal anders?
Als er in Slovenië een oogst is mislukt, dan heb je toch altijd nog hop
aan de overkant van de plas?
Ok, die exporteren dan weer om het gat hier te vullen, maar dan toch...

 :weetniet:

Oscar

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  20:22 uIk snap trouwens niet hoe er wereldwijd een hopschaarste kan zijn.

Ik begrijp het ook niet helemaal, hebben ze nog niet ergens hop kwekerijen met grote hopkassen waar ze hop na hop kunnen kweken. Dan kun je toch makkelijk 2 oogsten per jaar verkrijgen?

William

Citaat van: Sharky op 15-12-2007  20:22 uIk snap trouwens niet hoe er wereldwijd een hopschaarste kan zijn.

Naast mislukte oogsten schijnt ook het areaal (oppervlak grond) hop steeds minder te worden omdat het meer geld in het laatje brengt om andere gewassen te verbouwen. Deze trend is al langer geleden ingezet en gaat blijkbaar nu echt opspelen.

Dan zul je denken dat ze met deze prijzen wel weer snel hop gaan verbouwen. Dat zal misschien zo zijn maar dan duurt het toch weer even voordat men de hardware en plantjes heeft opgebouwd. Vervelend.

Edgar

Het areaalprobleem doet zich ook voor bij brouwgerst. In feite zijn er met de gerst dit jaar vergelijkbare problemen van schaarste, althans schaarste van kwalitatief goede brouwgerst. De mouterijen klagen, dit jaar zit er te veel eiwit in de korrels en is de variatie groot. Groot artikel in Brauwelt deze maand.

William

Citaat van: Edgar op 15-12-2007  21:24 uHet areaalprobleem doet zich ook voor bij brouwgerst.

Is het met de granen niet zo dat er veel concurrentie ontstaat met gewassen die een hoge suikeropbrengst hebben vanwege hogere renderende bioethanol productie?

Als dit zo is dan zullen onze (hobby)brouwgrondstoffen op termijn consequent duurder worden en zal de kwaliteit minder worden omdat de kwaliteit door de grote jongens wordt weggekocht via lange termijnhandel.

Herman

Ach jongens, gewoon nog 3 hobbies er bij: hop telen, gerst verbouwen en zelf vermouten >:D

Eduard

Te veel eiwitten? Dan moeten we net zo doen als de Amerikanen met hun 6-rijige gersten: mais en rijst toevoegen...

Edgar

Nou, inderdaad ga ik wat meer aandacht besteden aan mijn hopplanten dit jaar. Het geeft nog eens aan waarom het zinnig is om een hop te kweken met een flink alfazuurgehalte zoals Magnum; als je daar een pond van kan oogsten heb je je bitterhop voor het jaar al binnen.

Yep William, maar ook tarwe concurreert (minder risico en goede opbrengst herinner ik me uit het artikel). Straks hebben de kleine brouwerijen weer moutzolders!

Citaat van: Eduard op 15-12-2007  22:27 uTe veel eiwitten? Dan moeten we net zo doen als de Amerikanen met hun 6-rijige gersten: mais en rijst toevoegen...

Ah, je dacht dat alleen de Amerikanen dat deden? Die ingrediëntendeclaraties op bier ("water, gerstemout, hop") zijn niet verplicht, zijn dus niet uitputtend en betekenen helemaal niks. Volgens mij zit Hollands pils vol met adjuncten (ik dwaal af. Nu al.).

Eduard

Dat is gelukkig niet het geval voor de Noorse pils. Die is dan wel duur, maar ook Reinheitsgebotgemäß ;). Hoe dan ook, ik drink fijn mijn Nøgne Ø of Haandbryggeriet (die natuurlijk ook vet meer gaan betalen voor hop en mout bij resp Charles Faram en Thomas Fawcett). Bij de microbrouwerij kregen we elk jaar opnieuw brieven van hen met de mededeling 'helaas gaan de prijzen weer omhoog en we zien ons genoodzaakt dit door te berekenen'.

Eduard

Overigens, qua hop valt er bij www.freshops.com te handelen. Dit is een onafhankelijke hopboer vrijwel exclusief voor hobbybrouwers. Hij verkoopt nu van oogst 2007. Deze tip ontving ik van ene Richard in Noorwegen die er al een paar pond had ingekocht. (De Noren kopen nu veel uit de USA vanwege de zwakke dollar)

CiteerHop Varieties        % Alphas   $/oz.
AMARILLO®vgxp01 c.v.    9.8     $1.70
Cascade                 6.8     $1.60
CENTENNIAL              8.6     $1.60
CHINOOK                14.3     $1.70
CRYSTAL                 4.2     $1.60
FUGGLE                  6.0     $1.60
GOLDINGS                5.2     $1.60
HALLERTAUER             3.6     $1.70
MT HOOD                 4.4     $1.60
NORTHERN BREWER         8.0     $1.70
NUGGET                 12.0     $1.70
NZ HALLERTAUER organic  8.6     $1.70
PACIFIC GEM organic    15.0     $1.80
Perle                   7.5     $1.60
SIMCOE                 12.0     $1.70
SORACHI ACE            14.0     $1.70
STERLING                6.9     $1.60
WILLAMETTE              5.4     $1.60

Edgar

Die prijzen liggen niet zo bar veel onder de onze. 1 oz is maar 28 gram tenslotte. Neem Amarillo, $ 1,70 per 28 gram = $ 6,- per 100 gram; zeg € 4,25. Ik heb net nog Saaz en Northern Brewer gekocht voor € 4,24 dacht ik.

Natuurlijk zitten hier wel interessante soorten bij zoals die Amarillo en Simcoe.

EBC

Ja Edgar, maar jij kocht 2006 oogst. Voor 2007 oogst liggen die prijzen wel anders :huilen: :

- Styrian Goldings EUR 8,44
- Target 6,08
- Hallertau Perle 7,13
- Spalt Select 6,13
- Mittelfrüh 6,34
- Fuggles 6,79

Maar vergeet voor die US hoppen ook de transportkosten weer niet.

Ronnie

Citaat van: Eduard op 15-12-2007  22:27 uTe veel eiwitten? Dan moeten we net zo doen als de Amerikanen met hun 6-rijige gersten: mais en rijst toevoegen...
Kom Eduard, ons veroordelen tot drinken van Coors, Bud en Co achtige bieren mogen ze ons toch niet aandoen hoor!

den_organolept

Ik was gisteren bij de Maaslandbrouwerij om ingrediënten te halen. De brouwmeester gaf aan dat de verkrijgbaarheid van niet alleen Styrian maar ook Saaz en nog meer soorten een probleem gaan worden  :'(

Misschien een idee om een tabelletje te maken met niet/slecht verkrijgbare hop en de alternatieven per hopsoort? Helaas reikt mijn hopkennis niet ver genoeg om dit zelf samen te kunnen stellen.

Eduard


den_organolept

Waarom het wiel opnieuw uitvinden  :)
bedankt

Amberbock

Citaat van: Eduard op 16-12-2007  11:38 uOverzicht van hopsoorten met evt alternatieven: http://home.mindspring.com/~webtunnel/HOPS.htm

Leuke link,
Dank Je

Hopmans

Saaz is niet te vervangen, ook niet door Lublin.
Sommige hoppen zijn onvervangbaar als je echt voor
de typerende smaak van de desbetreffende hop gaat.
Maar je moet inderdaad wat.  :-\

 :degroeten:

Caspar

Inderdaad Sharky, vele hoppen zijn gewoon niet te vervangen... Je moet rekening houden met een andere smaak. Als ik naar die vergelijkingen kijk: Target en Magnum lijken voor geen meter op elkaar, net zo min als Fuggle, Styrian Golding en Brewers Gold. Onze bieren gaan gewoon anders smaken, jammer dan ;).

Menno

Citaat van: Sharky op 16-12-2007  13:30 uSaaz is niet te vervangen, ook niet door Lublin.
Frans (Maasland) had het over Cascade als alternatief. Al heb je dan wel met een beetje citrus van doen!  ;)

@den organolept: heb ik je ook gesproken, zaterdag?  ???

Caspar

Cascade als alternatief voor Saaz ???? Man, als er twee hopsoorten niet op elkaar lijken zijn het die twee wel :police:.

De-Geert

Ach ja, je moet het maar positief opvatten. Wellicht ontdek je door de hopschaarste nieuwe soorten/smaken.

Als je bieren anders smaken dan voorheen is toch niet erg, als ze maar lekker zijn!


Menno

Ik zie in de hopschaarste ook wel iets positiefs: de thuisbrouwer zal erg creatief moeten worden om nog lekkere bieren te kunnen maken. Dit kan leiden tot hele aangename verassingen!  ;)

Edgar

Saaz is te vervangen door Sterling, maar die is niet simpel te krijgen. Saphir moet ook kunnen zo schijnt, al is het niet het zelfde aroma. Vanaf oktober weer in mijn tuin te ruiken.

Hopmans


CiteerFrans (Maasland) had het over Cascade als alternatief.
Ha ha ha, dit is inderdaad humor.

CiteerIk zie in de hopschaarste ook wel iets positiefs
Ik ben een beetje jaloers op jou positieve blik op dingen.

ik vind hopschaarste eigenlijk behoorlijk kl*te, en dan met name
het geld wat je in 2008 ervoor neer moet klappen.
Ook als is er in 2009 geen hopschaarste meer; de prijs zal niet meer dalen.
Dat heeft de ervaring (met oa aardappelen) wel geleerd.

Peptalk, ik heb een peptalk nodig.

 :hoera:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.