Reacties naar aanleiding van de 1-pans installatie van Batavier

Gestart door korek, 22-05-2007 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korek

De draad Laat je brouwinstallatie zien is niet bedoeld om te discussiëren over de getoonde installaties. Vandaar dat dit gedeelte van de discussie over de installatie van Batavier is afgesplitst. Klik hier voor het oorspronkelijke bericht van Batavier.

Jacques



Hé Batavier, dit is een zeer vernuftige Herms, hulde voor je inventiviteit, ik ben onder de indruk.

Batavier

Korek bedankt.
Je pomp doet het prima, ook bij 100 graden.


MO

Prachtig, in een soortgelijke opstelling brouw ik 300 liter op de Walhalla installatie in de Maaslandbrouwerij. Overigens lijkt het recirculeren mij niet nodig, je kunt toch ook af en toe wat roeren?

korek

Citaat van: MO op 22-05-2007  20:33 uPrachtig, in een soortegelijke opstelling brouw ik 300 liter op de Walhalla installatie in de Maaslandbrouwerij. Overigens lijkt het recirculeren mij niet nodig, je kunt toch ook af en toe wat roeren?

Maar dan heeft hij die pomp voor niks gekocht. Bovendien wordt je niet moe Mo.  :D

Adrie

Schitterend, wat een vernuft. Hulde.

Hopmans


Inderdaad een lekker simpele doch doeltreffende installatie.  :duimop:     <------ één zinnetje.  :weetbeter:



Menno

Batavier, ik vind het prachtig! Mooie techniek, compact en goed over nagedacht! :groots:

Pieter.

Geweldig gemaakt Batavier, petje af  :duimop:

 :degroeten:

Henielma

Batavier, prachtige eenvoudige oplossing met die binnenpan. Ook het vergisten in hetzelfde vat vind ik leuk. Deze installatie verdient eigenlijk een eigen topic.

EBC

Mooi bedacht...

Maar ik maak me wat zorgen over het koken en de vergisting. Je vat is niet schoongemaakt tussendoor. Daar zitten nog allerlei resten van de vorige stap in. Ik zou toch zeker vergisten in een separaat vat.

Eduard

Een slim en erg praktisch idee van Batavier. Maar toch dacht ik het ergens eerder gezien te hebben: http://www.brygging.no/artikler.asp?ArtikkelID=5
en http://www.brygging.no/artikler.asp?ArtikkelID=11 . Desalniettemin erg niftig en handzaam, ook omdat het weinig ruimte in beslag neemt. Maar je moet inderdaad maar net de combinatie van beschikbaar materiaal en het spreekwoordelijke vallende kwartje hebben :).

Batavier

Dit hebben ze zeker niet van mij afgekeken.  :weetniet:

korek

Citaat van: EBC op 23-05-2007 &nbsp;07:10 uMaar ik maak me wat zorgen over het koken en de vergisting. Je vat is niet schoongemaakt tussendoor. Daar zitten nog allerlei resten van de vorige stap in. Ik zou toch zeker vergisten in een separaat vat.

Na het koken zal het wel steriel zijn en hij filtert ook na het koken dus zullen er niet meer resten achterblijven dan bij een conventionele Herms.

Tsjerk

Wat is je maximale brouwvolume voor bijv. een tripel/quadrupel met deze installatie?

Batavier

Dat heb ik nog niet geprobeerd maar zal ca. 25 liter zijn. Dit afhankelijk van de hoeveelheid suiker die je stort en de maischdikte (l/kg mout)
Een maischdikte van 1/ 3,3 is de ondergrens. De mout komt dan bijna droog te staan. Tijdens het rondpompen stijgt het niveau wel enkele centimeters. 


Batavier

Citaat van: EBC op 23-05-2007 &nbsp;07:10 uMooi bedacht...

Maar ik maak me wat zorgen over het koken en de vergisting. Je vat is niet schoongemaakt tussendoor. Daar zitten nog allerlei resten van de vorige stap in. Ik zou toch zeker vergisten in een separaat vat.

Ik maak het bovendeel wel even schoon als het nog heet is met een stuk keukenrol.

Zwaard

Heey

ik las een stukje over je eenpans brouwinstallatie en daardoor is er in mij een idee ontstoken.
Ik ben vrij nieuw in de bierbrouwwereld ben wel al een tijdje medebrouwer.
Ik heb simpel niet genoeg ruimte om een degelijke HERMS te bouwen.
Dus toen ik je stukje las over een enkel pans brouwinstallatie wist ik wat mij te doen stond.
Ik ben nu bezig met een speciale pan aan lassen en bouwen maar juist omdat ik relatief nieuw ben met brouwen stuit ik
op een paar onzekerheden.
Ik wil nu de binnen pan maken met filter maar ik weet niet welk volume ik daarvoor moet gebruiken.
mijn pan word ongeveer 55 liter aan volume en ik wil eigenlijk vooral zware bieren brouwen.
Hoe groot moet de binnenpan dan ongeveer worden.

Ik las dat je 25 liter kan maken met die 300x500 buis wordt dan alle ruimte gebruikt ben je dan aan het toppen?
Mijn brouwketel heeft een binnen ruimte voor een vatje van 320 mm breed in de diameter en recht 150 mm omhoog
daarna loopt ie conisch tot 150 mm diameter dat doet hij in 200 mm.
Zou dat genoeg zijn voor mijn brouwplannen?

Dat kan ik zelf wel berekenen alleen wat ik echt wil weten is of die buis van je echt helemaal vol zit dan.

Met een pan met een volume van 55 liter hoeveel bier kan ik dan brouwen?

Met vriendelijke groet,

Jordy Zwaard

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.