Brouwsessie 1

Gestart door Glorfindel, 05-12-2007 17:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glorfindel

Brouwers:

Nu mijn brouwinstallatie vorm begint te krijgen, wordt het tijd om eens over de brouwmethode na te gaan denken.

Eerst het recept dat ik uitgekozen heb:
Voor 10 liter bier:
1600 gram pilsmout 3 EBC
400 gram tarwemout
12 gram Brewers Gold hopbloemen 7% (90 minuten meekoken)
10 gram Saaz hopbloemen 3,2% (laatste 15 minuten van het koken erbij doen)
Maischwater: 7
Spoelwater: 7 liter
Maischschema:
temperatuur  50C 65C 70C 78C
tijd (in minuten)15 45 15     5
Kooktijd: 90 minuten
Gist: Hoegaarden (indien mogelijk Kölsch gist)
Begin SG: 1048

Het is een Kölsch. En het recept lijkt me niet al te moeilijk. Een mooi begin dus. Als iemand denkt dat ik alles vooral moet proberen, maar niet dit recept, dan open ik een draad in discussie over recepten. Wellicht doe ik dat toch wel. De hop in dit recept is niet meer verkrijgbaar...

Het vinden van een geschikt recept was niet eenvoudig. Er is zóveel keus! Pagina's vol. Ik vond echter dat ik het niet maken kon om zonder een receptvoorstel hier te verschijnen en vond uiteindelijk bovenstaand recept hier op bobbybrouwen.

Voor nu heb ik drie vragen. Een over spoelen, een over het maischschema (wat een woord :nut:) en een over aanzuren.

Het spoelen:
Of eigenlijk het niet spoelen. Ik heb veel draden over dit onderwerp gevonden. De meeste uit 2005. Het niet spoelen was toen nog niet ingeburgerd. In latere draden wordt het niet spoelen wel vermeld, maar er wordt verder niet op ingegaan. Ik heb gelezen wat ik vinden kon en kom op het volgende:
In het recept staat 7 liter maischwater en 7 liter spoelwater. Als je niet wilt spoelen, tel je dit bij elkaar op en neem je 30% meer mout en kom je dus op 14 liter maischwater met 2,6 kilo mout uit. Met 2,6 kilo mout kom je dan op een beslag uit van 1 kg mout op 5,4 liter water. Dit lijkt me heel dun.
De vraag is: hoe maak ik dit recept zonder te spoelen? Heeft iemand ervaring met deze verhouding? En past het bij het bier dat ik maken wil?

Het Maischschema:
In een interessant artikel van Adrie las ik over een tweetrapsmaisch die een compromis is en waarbij je beste omzetting van zetmeel krijgt.
Er zijn meerdere mogelijkheden. Ik heb gekozen voor het volgende schema:

Water eerst opwarmen tot 67ºC en dan storten.
 
Tijd in minuten Temperatuur
2565
2070

Dan de jodiumproef en als die negatief is, filteren.
Ik kom hier op een maischtijd van 45 minuten. Uit het artikel blijkt dat langer dan een uur maischen niet veel zin zou hebben. Omdat dan vrijwel alle enzymen gedeactiveerd zijn.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met dit schema? En past het bij het bier dat ik maken wil?

Het aanzuren:
Tijdens het maischen, even na de stort, meet ik de pH waarde. De eerste keren nog met strookjes. Wellicht later met een pH meter. Voor zover ik begreep zal de pH eerder te hoog uitvallen dan te laag. Als de pH te hoog is, zuur ik aan tot 5.5. De pH waarde is van belang bij het uitlogen ge- of ongewenste stoffen. Later bij het gisten is een pH van 5.5 ook goed voor een goede groei van de gistcellen.
Klopt dit?

Genoeg vragen voor nu. Het zijn er veel, ik weet het. Misschien ga ik voor mijn eerste brouwsel veel te ver en maak ik het me onnodig moeilijk. Aan de andere kant vind ik het ontzettend leuk om alles tot in de puntjes uit te denken. Het doel is een heerlijk biertje te brouwen. En als ik dat met een paar eenvoudige handelingen kan verbeteren, zal ik het niet laten! :brouwen:

 :degroeten:

      Pieter

korek

Ik vind 45 minuten maischen veel te kort. Zelf maisch ik altijd minimaal een uur.

Eduard

Is inderdaad wat aan de korte kant. Maar die 50 °C stap zou ik overslaan, begin gewoon meteen ergens in de 60 °C.

korek

Inderdaad, dat was ik nog vergeten te schrijven.

Gerb

Ik spoel altijd gewoon en ik heb daar geen problemen mee. Het grootste voordeel van niet spoelen is volgens mij dat je sneller klaar bent. Een nadeel is natuurlijk dat je een lagere efficiency hebt. De getallen die jij opgeeft zullen ook te maken hebben met wat je efficiency is als je wel spoelt. 30% meer zou wel in de goede richting moeten komen, maar probeer het gewoon eens. Je kunt beter te hoog dan te laag uitkomen, dan kun je nog verdunnen. 1 op 5,4 is niet extreem dun.

Wat ben je van plan met de Hoegaarden gist? Dat geeft wel een heel ander bier dan een Kolsch gist. Er bestaat niet echt een korrelgist als alternatief voor de Kolsch gist, maar anders zou ik Windsor of S-33 gebruiken.

Als alternatief voor de hopsoorten zou je voor een Hallertau variant kunnen gaan.

Als laatste tip zou ik je willen geven om je niet te druk te maken over of je temperaturen precies op de °C uitkomen of dat je exact op de dichtheid uitkomt. Doe eerst maar eens ervaring op met alle stappen en daarna kan je gaan mieren%&ken over de wat kleinere dingen.

Herman

Bij Kölsch zou ik eerder een
Citaat van: Gerb op 05-12-2007  19:01 uEr bestaat niet echt een korrelgist als alternatief voor de Kolsch gist, maar anders zou ik Windsor of S-33 gebruiken.

Als alternatief voor de hopsoorten zou je voor een Hallertau variant kunnen gaan.
Als korrel zou ik eerder Us56 of hoe die nu ook heet gebruiken. Hop inderdaad Hallertau, Tettnang, maar ook Saaz kan goed.

klaas

De benodigde hop niet meer te krijgen?
Heb je van der Kooy in Jubbega al eens geprobeerd, deze had 2 weken geleden alle soorten nog.

Glorfindel

Ik vermoedde al dat er niet veel mensen zo kort zouden maischen. Maar omdat ik het een interessant en in mijn ogen een goed onderbouwd artikel vond, plaatste ik het maischschema hier toch. Ik gooi de knuppel maar in het hoenderhok...
Mijn vraag is dan ook eigenlijk of er mensen zijn die dit schema wel gebruiken.

Als gist wilde ik de Wyeast XL 2565 KOLSCH, bestelnummer 050.147.8. Dat is een wat grotere verpakking, geschikt voor 20 liter wort. Is iets duurder. Ik heb nu geen tijd om een giststarter voor te bereiden. Voor de volgende brouwdag heb ik wel alle spullen in huis en kan ik dus wel een starter maken.

De Saaz hop is bij Brouwland niet meer leverbaar. Bij van der Kooy nog wel, volgens hun site dan. Nu is van der Kooy een distributeur van Brouwland. Als ze hun hop niet ook nog ergens anders in kunnen kopen, zal ook hun voorraad opraken ben ik bang. Je kunt bij hen via de post bestellen, maar dat kost 7,50 extra. Wel veel voor alleen hop. En Jubbega (Friesland) niet naast de deur ligt, rij ik er ook niet even langs. Met die hop komt het wel goed denk ik.

Bedankt voor de reacties!

 :degroeten:

     Pieter


Henielma

Vanderkooy haalt zijn hop niet bij Brouwland en heeft dus een ander inkoopkanaal voor hop.

Een tip voor je eerste keer maischen. Mijn fout toendertijd wat te weinig roeren. Dus veel en regelmatig roeren. Vooral tijdens het verwarmen. Ook van beneden naar boven roeren zodat het beslag goed gemengd blijft en overal de temperatuur vergelijkbaar is. Doe er je voordeel mee.

Glorfindel

Mijn pan in heel dun. Op zich gunstig voor de warmteoverdracht, maar niet goed voor de verdeling er van. Ik gebruik twee pitten van het gasfornuis. Dat past net (niet) en geeft dus al een betere verdeling. Ik had nog niet nagedacht over het "van benenden naar boven roeren". Maar ga daar wel op letten. Bedankt voor je tip.  :duimop:

Zinvol om te weten dat er meer kanalen zijn voor hop. Dat kon het komend jaar wel eens nodig zijn als je een specifiek ras zoekt.

 :degroeten:

     Pieter

Eduard

Nog even over dat korte maischschema. Je kunt natuurlijk ook gewoon checken met jodiumtinctuur of er nog zetmeelresten zijn. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je gerust het maischen beëindigen. Maar als de boel nog donkerpaars uitslaat moet je het maischen voortzetten. Het kan maar zo zijn dat de omzetting al volledig is na de korte, geplande maischtijd, da's dan alleen maar gunstig.

Glorfindel

Dank je, dat geeft me een meetbaar punt!

Ik denk dat ik mijn plan nu redelijk klaar heb. Tijd om de proef op de som te nemen. Ik zal hier verslag doen van mijn eerste brouwdag.
Dank voor al het meedenken en alle reacties!

 :degroeten:

       Pieter

Glorfindel

In het recept wordt tarwemout gebruikt. Maar dat kon ik bij Brouwland niet vinden. Misschien was het er wel, misschien niet. Ben in ieder geval vergeten er naar te vragen. Wel vond ik tarwevlokken. Die heb ik dus gekocht.
Nu heb ik alleen geen idee wat ik er mee moet. Ik denk niet dat ik het moet schroten, plat is het al. Kan dit zo in de maischpan?

Dan nog een vraagje over hopbloemen. De verpakkingen zijn groter dan ik dacht. Als ik dit in ons vriezertje prop, zit die gelijk half vol. Moet je hop in de vriezer bewaren of kan het ook in de koelkast, als je het niet te lang bewaart?
Ik heb de pakken buiten gelegd, daar vriest het nu toch. Misschien moet ik mams eens lief aankijken. Die heeft een grotere vriezer. ::)

 :degroeten:

     Pieter

Adrie

Tarwevlokken kun je gelijk maischen. Ze zijn al gestoomd en geplet, dus het zetmeel is goed bereikbaar voor de enzymen.

Je kunt hop goed in de koelkast bewaren. Hoe kouder hoe beter. Wel na gebruik de zak goed dichtplakken om oxidatie zoveel mogelijk te voorkomen.

Glorfindel

Na drie dagen alleen wijn (ook glüwein, bah) gedronken te hebben, is het vandaag brouwdag 1. Ik heb er de hele dag de tijd voor en zal op deze plaats verslag uitbrengen van mijn vorderingen.
Zojuist begonnen met het schroten van de mout. Daar moet ik nog iets op verzinnen. De Maltmill viel in de opvangbak waardoor geschoten en ongeschroten mout door elkaar kwamen en schoof alle kanten op. Het kostte dan ook meer kracht om de molen op zijn plaats te houden dan dat het ronddraaien kostte. Misschien kan ik eenvoudig iets met lijmklemmen maken, daar heb ik er genoeg van.

Ik heb net een rekenfoutje ontdekt. Nog net op tijd. Bij het nameten van mijn maischpan blijkt deze 27l inhoud te hebben en geen 31. Gelijk de wijziging in BrouwVisie ingevoerd. Mooi programma! Ik heb eenvoudig de nieuwe hoeveelheden uit laten rekenen. Het wordt wel een volle pan trouwens. 1cm onder de rand bij het maischen... We zullen zien.

 :degroeten:

     Pieter

Hopmans


CiteerHet wordt wel een volle pan trouwens. 1cm onder de rand bij het maischen... We zullen zien.
Je hebt een weckpan zeker net als ik?
1cm kan makkelijk.
Voorzichtig doen, maar het kan wel.

 :degroeten:

Glorfindel

Ja, ik heb inderdaad een weckpan. Gaat prima. Temperatuur is goed te stabiel te houden. Soms een gaspit op de laagste stand is genoeg.

Zo staat het er nu bij:



Intussen ga ik de hevel in elkaar zetten en de rest voorbereiden.

:degroeten:

Hopmans

We af en toe even roeren hoor.

 ;)

Glorfindel

Doe ik, vooral als het gas aanstaat.

Daarnet de pH gemeten. Die is ongeveer 6.0 Dat leek me niet verkeerd. Deze eerste keer wilde ik het daarbij laten, denk ik.

Glorfindel

Heb net, na 45 minuten maischen, een jodiumproef gedaan. Blauw is het niet meer, maar rood blijft het ook niet. Ik houd de 70 ºC stap nog even aan.

Glorfindel

Na een uur maischen zag ik geen verkleuring meer. Dus begonnen met filteren:


Aanvankelijk zat aan de bovenkant van de slang een grote bel. Als het wort daar doorheen liep veroorzaakte dat veel kleine belletjes in de slang. Pas nadat ik even "vol gas" gaf, ging de bel weg. Iemand een idee om dat beter te doen?
Na het filteren was de temperatuur gezakt tot 66 ºC. Ben dat nu in een rap tempo aan het opvoeren.

Als het kookt heb ik tijd om alles schoon te maken en te ontsmetten.

Tot nu toe valt het mee, al moet ik nog wel wat handigheid ontwikkelen ;D

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Glorfindel op 27-12-2007  10:47 uDaarnet de pH gemeten. Die is ongeveer 6.0 Dat leek me niet verkeerd.

Voor deze eerste keer inderdaad niets aan doen. In de toekomst kun je beter gaan aanzuren tot ± pH 5,2-5,5 met bijv melkzuur

Glorfindel

Het kookt en hoe! Het lijkt veel meer te rollen dan de watertest die ik gedaan heb. Misschien zie ik de rol nu beter omdat de hopblaadjes ronddwarrelen. Het ziet er in ieder geval goed uit. De ramen beslaan al, het ruikt hier kruidig. Wellicht kan ik op korte termijn een inval van de politie verwachten omdat ik verdacht wordt van het hebben van een wietplantage. :D

Laat ik iets over de gist vertellen. Ik het Wyeast 2565 Kölsch smack pack gekocht en die 36 uur geleden geactiveerd. Daarna heb ik hem in een bak water met een aquariumverwarming gezet:



Het pak is mooi gebold. Voordat ik hem openknip wil ik hem wel goed ontsmetten. Omdat het een XL verpakking is, die volgens de aanwijzing genoeg is voor 20l wort, heb ik deze keer geen starter gemaakt.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Glorfindel op 27-12-2007  12:28 uOmdat het een XL verpakking is, die volgens de aanwijzing genoeg is voor 20l wort, heb ik deze keer geen starter gemaakt.

Ik hoop dat dat goed gaat... Meestal wordt toch wel een starter aanbevolen...

Edgar

Je zit op ongeveer 2/3 van de aanbevolen hoeveelheid gist, als je de Kölsch vergist als bovengister. Dat zou dus moeten lukken. Wel het wort goed beluchten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.