Brouwsessie 1

Gestart door Glorfindel, 05-12-2007 17:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glorfindel

Citaat van: Caspar op 12-01-2008  16:05 uHet bier is nog wel erg troebel, of is dit het onderste laagje uit het vat?

Nee dit is het eerste bier dat uit het gistvat gekomen is. Ik hoop (en denk) dat ie nog wel klaart...

CiteerAch, als het een week langer in de lagerfles zit is dat ook geen punt toch ;) ? Die flesjes komen wel...
Ik heb een kratje Jupiler bij een vriend weten te bemachtigen. 25cl flesjes dus wel extra bottelwerk. Ook zijn ze nog niet schoon. Wel zal ik mij dagelijks aan mijn bierquotum moeten houden, anders haal ik het niet. ;D Tja, ik moet er wat voor over hebben...   :biersmile:

 :degroeten:

Hopmans

CiteerDe hevelslang viel uit het gistvat enz. enz.

Altijd vastbinden.
Ik hevel altijd direct uit de mandfles, en dat ding blijft nooit goed zitten,
daarom maak ik de hevel altijd vast met plakband op de mandfles.

 :biersmile:

Menno

Louis, met de hevelklip kan ik de hevel prima bevestigen aan de hals van mijn stolp. Beetje klemmen, beetje doordrukken, gaat prima!  ;)

Hopmans

Als het maar vast zit ouwe ***ker.  :biersmile:

 :degroeten:

Glorfindel

Drie weken na de brouwdag was dan eindelijk het eind van Brouwsessie 1 in zicht; het bottelen.  :dansen: Woensdag heb ik alles gebotteld.

Dat ging voorspoedig. Deze keer kon ik weer op de hulp van mijn vriendin rekenen èn gebruikte ik het hevelclipje, waar ik er twee van blijk te hebben.
Eerst zoog ik de schone hevelslang helemaal vol met bier en liet dat leeglopen in een maatglas. Het SG was 1016. Hoger dan ik gehoopt had. Maar ontevreden ben ik ook niet. Ik schatte de hoeveelheid bier op 12 liter en heb daarom 70 gram bottelsuiker gebruikt. Dat is 5,8 gram per liter. Die suiker heb ik opgelost in een beetje kokend water. Ongelofelijk trouwens, hoeveel suiker je in water kunt oplossen. :o Nadat dat een beetje afgekoeld was, heb ik het in het gistvat, dat nu als bottelvat dienst deed, laten lopen om verder af te koelen. Het overhevelen van de mandfles naar het vat ging goed, al blijf ik het moeilijk vinden om te bepalen wanneer je moet stoppen met hevelen om te voorkomen dat je gist van de bodem mee zuigt. De slang lag op de bodem van het gist/bottelvat en zorgde voor een mooie draaikolk die de suikeroplossing meenam. Ik heb daarom ook niet meer geroerd.

De flesjes had ik van te voren al schoongemaakt door ze in een badje oxi te leggen.



De etiketten kwamen makkelijk los. Jammer dat die oxi een wit laagje achter laat. Ook aan de binnenkant van de flesjes. Als dat maar geen schuimers worden.
De flesjes kocht ik (vol) deze zomer in Duitsland. Na gebruik heb ik ze gelijk omgespoeld. Ontsmetten leek me daarom genoeg.

Het bottelen zelf viel mee. Al moet je wel even handigheid krijgen in het bottelhulpje. Handig ding trouwens, en niet duur. Mijn vriendin bediende het kroonkurkapparaat. Met een kwartiertje was het klaar. Toen bleek ook dat het maar om 10 liter bier bleek te gaan en niet om 12. Daardoor kwam het bottelsuiker op 7 gram per liter.

Er bleken precies 20 halve liters gebotteld te kunnen worden. Ik kon daardoor dus geen "glaasje bottelen". Daarom heb ik het maatglas maar leeggedronken.  :proost2:
De licht zure smaak waar ik eerder over schreef, was er niet meer. De smaak was bitter en een beetje fruitig. Ik ben benieuwd wat het worden gaat als de smaak zich verder ontwikkelt!

Nu staan de flesjes in de cementton met water na te gisten.



De aquariumverwarming staat op 25ºC, maar dat haalt hij meestal niet. 's Ochtends is de temperatuur van het water zo'n 22ºC. Zaterdagochtend gaan er drie "weggevertjes" uit. De rest wil ik er zondag uithalen en van etiketten voorzien.

Op mijn werk heb ik een paar etiketten geprint. Alleen kon ik me het alcohol percentage niet meer precies herinneren. Ik dacht dat dat 6,2% was en dat staat nu op het etiket. Maar dat bleek volgens BrouwVisie 6,03% te zijn. Ach ja...

 :degroeten:

Jacques

Even een paar opmerkingen naar aanleiding van jouw uitgebreid verslag.  :duimop:

Als je Chemipro Oxi gebruikt voor het schoonmaken van flessen laat ze dan daar niet te lang in liggen ter voorkoming van het ontstaan van de bekende witte waas. Flessen die je nog niet eerder zelf hebt schoongemaakt kun je het beste behandelen met Chemipro Caustic. Dit reinigingsmiddel is veel agressiever en verwijdert veel beter restanten vuil dat bijna altijd nog in de flessen zit. Wel moet je Chemipro Caustic goed naspoelen, minstens 2 keer maar 3 keer is het beste.

Heb je al je flessen warm weggezet? (Zo de zien aan de foto - ik tel 20 flessen - is dat het geval.) Het was voor het leerproces wel aardig geweest als je een gedeelte warm had wegzet en een gedeelte op kamertemperatuur. Je had dan na 6 tot 8 weken warm en wat frisser naast elkaar kunnen vergelijken en aan de hand daarvan kunnen bepalen welke methode jouw voorkeur heeft. Binnenkort heb  je een herkansing voor dit beperkte experiment. Probeer het eens.

Glorfindel

Citaat van: Jacques op 18-01-2008  22:39 uBinnenkort heb  je een herkansing voor dit beperkte experiment. Probeer het eens.

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen.
Ik heb met deze hobby een controlepaneel gekregen met tientallen, zo niet honderden knopjes. Allemaal stelmogelijkheden en de een beïnvloedt de ander. Ik ben nog lang niet uitgeëxperimenteerd!

 :degroeten:

Glorfindel

Woensdag heb ik het bier van Brouwsessie 2 gebotteld. Tijd voor een forumupdate dus.

Dinsdag avond. Vol moed begonnen met het schoonmaken van de verkregen Jupilerflesjes. Die bleken niet uitgespoeld te zijn. Logisch, alleen mensen met een overdreven smetvrees of hobbybrouwers spoelen hun flesjes. Er groeide dan ook een weelderig mosbos. De eerste flesjes die het Caustic badje in gingen zorgden voor zo'n mosvorming dat ik besloot de flesjes eerst uit te spoelen. Zo hoopte ik de meeste troep weg te spoelen zodat het badje niet direct vervuild zou zijn. Dat werkte. Daarna dan in de Caustic, boenen met een flessenborstel tot ze schoon waren en dan nog naspoelen. Toen ik daar eindelijk klaar mee was, vond ik het te laat om nog te gaan bottelen. Dat heb ik dus woensdag gedaan.

Woensdagavond. Ik kreeg dat mos niet van mijn netvlies. Jakkes. >:( De Jupilerflesjes dus nogmaals in Oxi ontsmet. Om de witte waas tegen te gaan, heb ik de halve doses gebruikt en langer laten weken. En daarna de overige gespaarde flesjes die ik altijd goed naspoel als ze leeg zijn.
De keuken had ik voor deze gelegenheid weer een kleine beurt gegeven. De vloer, het aanrecht en de kastjes zijn nu weer blinkend schoon. Op de vloer had ik handdoeken neergelegd. Ik ken mezelf. Handdoeken zijn sneller schoon dan naadjes in het laminaat.  ;)
Alle flesjes, een dikke 60, stonden nog nat van het spoelen op een handdoek de grond. Het gistvat dat nu dienst deed als bottelvat erboven op het aanrecht. Door een lunchtrommel half onder het gistvat te zetten kwam deze scheef te staan. Dat maakt het makkelijker de hevelslang op het laagste punt te houden. Ik begin de handigheid te krijgen! Kroonkurken ging ook goed. Al vraag ik me wel af waarom ik alleen blauwe kroonkurken gekocht heb. Daar heb ik er 1000 van. Achterafgezien had ik liever een paar kleurtjes gekocht. Ach, detail, dit was goedkoper. ;D

Nu 5 dagen later heb ik al 1,7 bar druk! Dat gaat dus goed.



De Jupilerflesjes staan in de metselton met verwarming bij 25ºC, de euroflesjes in de trapkast waar het een graad of 18 is. Ik ben benieuwd of ik verschil proef.
Ik heb het bier al geproefd. Ik had namelijk te weinig flesjes. Toen alle flesjes op waren zat er nog 1,5 liter bier in het vat. En da's toch zonde om weg te gooien. Wel wat zoet door het bottelsuiker, maar dat proef je al snel niet meer. :lekkerbier:

Het bier is veel minder bitter dan dat van Brouwsessie 1. Ik vind het lekkerder, meer in balans. Dat het minder bitter is komt doordat ik door te spoelen meer bier heb dat de eerste keer, terwijl de hoeveelheid hop gelijk is gebleven.

Al met al ben ik over het bier van Brouwsessie 2 zeer goed te spreken. Het bier zal zich nog verder ontwikkelen. Nu 5 dagen na het bottelen vind ik het al erg lekker. Ik heb nu nog een ding te doen: een naam verzinnen en een etiket maken. Maar daar is een andere plaats voor op dit forum.

Dan is nu voor mij het moment gekomen om Brouwsessie 1 en de kopie ervan, Brouwsessie 2, af te sluiten. Beide zijn zeer leerzaam geweest en ik vond het erg leuk om te doen. Bedankt voor alle reacties, zonder jullie hulp zou het veel lastiger geweest zijn! :groots:

Binnenkort Brouwsessie 3!  :dansen: Maar dat wordt een andere draad.

 :degroeten:

     Pieter

Henielma

Citaat van: Glorfindel op 11-02-2008  22:13 uNu 5 dagen later heb ik al 1,7 bar druk! Dat gaat dus goed.



De Jupilerflesjes staan in de metselton met verwarming bij 25ºC, de euroflesjes in de trapkast waar het een graad of 18 is. Ik ben benieuwd of ik verschil proef.

Wat een mooie drukmeter, handig he.  :hoera:

Ik denk dat er een groot verschil in hergistsnelheid zal zijn tussen de flesjes bij 25 ºC en die bij 18 ºC. Jammer dat je niet op beide een drukmeter hebt. Waarschijnlijk hebben die van 18 ºC nog maar nauwelijks druk.

Edgar

Citaat van: Glorfindel op 11-02-2008  22:13 u-Al vraag ik me wel af waarom ik alleen blauwe kroonkurken gekocht heb. Daar heb ik er 1000 van.

Dat zijn zo van die details waar je dan om moet lachen. Mooi verslag Glorfindel! En zo'n drukmeter is inderdaad ook vet cool.

Glorfindel

 :rundum:  Luchtalarm  :rundum:

Vanacht is een van de Jupilerflesjes die in de metselton stonden geëxplodeerd. Het meeste van de fles is in de ton achtergebleven, maar de hals van de fles lag 4 meter verder op voor de koelkast! Dat moet een flinke knal geweest zijn. Het flesje is echt uit elkaar gespat in vele stukken. Een paar andere flesjes in de ton zijn omgevallen. Mijn vriendin kwam er achter. Ze liep op d'r kousenvoetjes door de keuken. Pas toen ze de koelkast open deed merkte ze dat er iets voor lag. Wonderbaarlijk is ze niet in het glas gestapt.
Gisteravond heb ik een van deze flesjes geproefd. Met dat flesje was niets mis.

Een paar gegevens:
Flesjes: Jupiler 25cl
Hoofdvergisiting: 1 week
Temperatuur hoofdvergisting 18ºC
Lagering: 5½ week
Temperatuur lagering 18 ºC
Bottelsuiker: 5 gram/liter
hergisting op fles: 5 dagen
Temperatuur nagisting 25ºC

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
1) De jupilerflesjes waren erg vies. Mogelijk dat dit flesje geïnfecteerd is geweest.
2) Ik heb het bottelsuiker in heet water opgelost en vervolgens het jongbier er overheen geheveld.
Hier lees ik dat dat wellicht toch niet voldoende gemengd kan zijn. De volgende keer roer ik het nog even door.

Citaat van: Henielma op 11-02-2008  22:27 uIk denk dat er een groot verschil in hergistsnelheid zal zijn tussen de flesjes bij 25 ºC en die bij 18 ºC. Jammer dat je niet op beide een drukmeter hebt. Waarschijnlijk hebben die van 18 ºC nog maar nauwelijks druk.

De drukmeter meet bij 18ºC. De flesjes in de ton hebben geen meter. Ik vind een drukmeter ook wel genoeg. Het gaatje in de dop is klein en lang. De meter is niet waterdicht en kan ik dus niet onderdompelen om te onstmetten. De kans op besmetting in dit flesje is dus groot. Ik vind het gewoon leuk om te zien hoe die druk oploopt. ;D

Citaat van: Edgar op 12-02-2008  00:48 uEn zo'n drukmeter is inderdaad ook vet cool.

 :dansen:

 :degroeten:

Glorfindel

Een foto van de ravage.


 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.