Gekoppelde platenkoeler

Gestart door bob, 28-11-2007 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bob

In het kader van de november experimenten ;) heb ik, omdat ik ze toch had liggen, 2 platenkoelers aan elkaar gekoppeld.
Omdat ik met 1 platenkoeler zo'n 22 ºC kan bereiken (wat ik nog niet genoeg vind) was het idee ontstaan om er 2 aan elkaar te koppelen. (Op de verenigingsavond van wortketel hier ook al over gehad met Jan Spoelstra die dit plan ook heeft.) En er zal vast wel vaker iemand op het idee gekomen zijn maar ik kon geen topic hierover vinden.
Op deze link http://picasaweb.google.nl/kolenboer/DubbeleKoeler?authkey=XbkKLjJGH0o zijn de foto's van deze proefopstelling te bekijken.
1 koeler is die van Brouwland en 1 komt uit een vaillant ketel.
Beide koelers hebben hun eigen koud watertoevoer d.m.v. een y-koppelstuk.
Het koelen ging als een speer met deze gekoppelde koelers, van 85 ºC naar 12 ºC met het kraantje op hevelfilter half open, wanneer deze volledig open staat wordt het wort gekoeld tot zon 16 a 17 ºC. (watertemp. = 9 ºC).
Mooie uitkomst dacht ik zo, nu maar eens een wat professioneler koppelingen bedenken/maken (of een therminator aanschaffen ;D).

Groetjes

EBC

Dat ziet er prima uit. Wel wat veel slangen, maar het resultaat is er ook naar!


lambicus

Gegroet,

Probeer ook eens het koelwater in serie te koppelen. Volgens mij moet dit tot hetzelfde resultaat leiden maar ik ben er niet helemaal zeker van.

 :degroeten:
jonas

Gerb

Met onze grote brouwinstallatie hebben we het koelwater in serie staan en dat werkt echt super. We kunnen 100 liter in 35 minuten koelen tot 16°C. Dit is weliswaar een andere opstelling, we werken met 2 koelspiralen uit een biertapinstallatie die we in een grote buis hebben ingebouwd. Het water circuleert daaromheen. Ik kan me voorstellen dat de stroomsnelheid door jouw filters lager is, waardoor in serie schakelen niet gaat werken, maar het valt te proberen, zoveel werk is dat niet.

bob

Ik heb al geprobeerd om het koelwater in serie te koppelen, hierbij kwam ik maar tot zo'n 18 ºC omdat het opgewarmde water van de 1e naar de 2e koeler gaat.
Maar het blijft experimenteren, volgende stap is om het geheel wat economischer te laten verlopen.
bv koelen met opgevangen regenwater of zo.
Volgens mij heeft Korek hier ervaring mee maar ik kan dat topic niet terugvinden
Groetjes
 

Glorfindel

Hoe heb je ze gekoppeld dan? Je zou ook hier het tegenstroom-principe kunnen gebruiken. Waardoor het koude water langs het koudste wort stroomt. Als je het koelwater laat "meestromen" heb je een veel lager rendement, lijkt me.

:degroeten:

      Pieter

korek

Nee, niet met regenwater, maar ik vang het koelwater op en sla het op in een groot plastic vat voor de volgende keer. Ik heb twee van deze grote vaten en met een dompelpomp pomp ik het nu via de koeler van het ene naar het andere vat. Afgelopen zondag ging dat prima want het water was ijskoud in het vat en had ik het wort in ongeveer 10 min, gekoeld van 100 naar 20 ºC.

Pingo

hoi,
Ik denk dat Glorfindel wel gelijk heeft. Met een tegenstroom koeler is de af te koelen stroom bijna net zo koud te krijgen als de ingangstemperatuur van het koelwater. Het is een kwestie van voldoende debiet en een bijbehorend warmte uitwisselingsoppervlak.

Een gevolg is wel dat de uitgaande stroom van het "koelwater" niet zo heel koel meer is, het heeft zijn laatste "koude" afgestaan aan warme wort, met dit koelwater maak ik nog wel eens spullen schoon, het kan wel 70 graden worden....

Dat koelwater kan bestaan uit regenwater, dat verschilt thermisch niet zoveel met drinkwater. ;D

Wel een goed idee om regenwater te gebruiken, dat scheelt weer een hoop kostbaar drinkwater


Dick


bob

@ Pieter, ik maak juist gebruik van het tegenstroomprincipe. door verkeerd aansluiten werd het wort niet kouder dan 30 ºC (met 1 koeler). Een tip van EBC bracht hierin duidelijkheid voor mij.Dus jouw redenering van een laag rendement bij meestromen klopt helemaal.

@ Korek, regenwater dus niet ,maar met 2 grote vaten. hoeveel liter zijn deze vaten ?
Hoeveel liter wort koel je met dit water? ik brouw nu nog zo'n 20 liter maar wil wel grotere batch-es gaan maken en daar dan ook de watervoorraad op aanpassen.
Groetjes

EBC

Aan de foto's te zien denk ik inderdaad dat de koeler met de oranje slangen verkeerd is aangesloten...

bob

Citaat van: EBC op 28-11-2007  22:04 uAan de foto's te zien denk ik inderdaad dat de koeler met de oranje slangen verkeerd is aangesloten...

Klopt, op de eerste foto's was ik de boel aan het aansluiten maar later heb ik dat omgewisseld.

Goed opgemerkt, ik was het al bijna weer vergeten, op de 4e foto zit het wel goed aangesloten 
Groetjes

korek

Citaat van: bob op 28-11-2007  22:02 u@ Pieter, ik maak juist gebruik van het tegenstroomprincipe. door verkeerd aansluiten werd het wort niet kouder dan 30 ºC (met 1 koeler). Een tip van EBC bracht hierin duidelijkheid voor mij.Dus jouw redenering van een laag rendement bij meestromen klopt helemaal.

@ Korek, regenwater dus niet ,maar met 2 grote vaten. hoeveel liter zijn deze vaten ?
Hoeveel liter wort koel je met dit water? ik brouw nu nog zo'n 20 liter maar wil wel grotere batch-es gaan maken en daar dan ook de watervoorraad op aanpassen.
Groetjes

Dit zijn de vaten, ik schat dat er 150 liter in gaat.


Oscar

Citaat van: korek op 28-11-2007  23:38 uDit zijn de vaten, ik schat dat er 150 liter in gaat.

120 liter !

bob

Korek bedankt voor de foto , je hebt hem net gemaakt toch ?
Hoeveel liter wort koel je hier mee?
En wat voor pomp gebruik je hiervoor?
Groetjes

Edgar

Leuk experiment, in feite iets dat ik me al lang afvroeg. Ik zou ook zeggen dat koelwater parallel moet aangesloten, en dat dat de stiekeme truc is van het inwendige van de Therminator (het splitsen van het koelwater).

Ik vraag me nu nog altijd af: koelt dit beter dan die twee koelers op elkaar als één dikke koeler? Ik denk het wel he? In feite is één dikke koeler het zelfde ding maar dan met het koelwater in serie, of vergis ik me?

Kortom 2 cheapie koelertjes van ebay (samen versturen lekker goedkoop) met zo'n Y-stukje en je bent cool bezig.

Glorfindel

Best interessant eigenlijk. Wanneer heb je het grootste koelvermogen. In serie of parallel. Ik denk dat dat af hangt van de hoeveelheid water die uit de kraan kan komen en de weerstand die de koelers bieden. 'T is in feite niet anders dan weerstanden in serie of parallel zetten. De kraan vormt hierbij dan de spannings - of stroombron.

Om hier een uitspaak over te kunnen doen, moet je eigenlijk weten wat de invloed van een koeler is op de stroomsnelheid van het koelwater. Als een koeler een duidelijke weerstand heeft, is het zinvol ze parallel te zetten. Dan stroomt er meer koelwater door de koelers en dus meer koelvermogen.
Wellicht nog een leuk experiment: Hoe snel vult de kraan zonder koelers een emmer water. En hoe lang duurt het met een koeler, met twee koelers parallel en met twee koelers in serie.  :idea:

Omdat Bob al aangeeft dat het parallel plaatsen het hoogste rendement heeft, verwacht ik dat de koelers wel degelijk een invloed hebben op de stroomsnelheid van het koelwater.

 :degroeten:

      Pieter


Nicolaas

hallo,
Als ik juist zie hevel je over naar de koelers.
Hoe maak je dan bie hevel?
Zuig je deze aan na de platenkoelers?
Dit is op foto niet goed zienbaar.

groeten,Nico

bob

Citaat van: Nicolaas op 29-11-2007  09:50 uhallo,
Als ik juist zie hevel je over naar de koelers.
Hoe maak je dan bie hevel?
Zuig je deze aan na de platenkoelers?
Dit is op foto niet goed zienbaar.

groeten,Nico
Klopt, net als normaal hevelen zuig ik het wort aan, alleen zitten hier de koelers nog tussen dus ben je wel even iets langer bezig met aanzuigen.
Groetjes

glaasjebier

Is het niet handiger om het y-koppelstuk pas vlak voor de ingang van de platenkoelers te plaatsen, i.p.v. direct aan de kraan? Als je het direct aan de kraan plaatst dan heb je 2 slangen nodig die een afstand te overbruggen hebben, wat alleen maar in de weg zit. Indien je het y-koppelstuk aansluit vlak voor je platenkoelers dan heb je maar 1 slang in de weg zitten, plus je bespaart weer wat onkosten aan slangmateriaal!

korek

Citaat van: bob op 29-11-2007  00:15 uKorek bedankt voor de foto , je hebt hem net gemaakt toch ?
Hoeveel liter wort koel je hier mee?
En wat voor pomp gebruik je hiervoor?
Groetjes


De wortzijde pomp ik met de Iwaki, maar wel met de kraan op half en de koelwaterzijde pomp ik met een dompelpomp die ik een paar maanden geleden bij de Lidl heb gekocht voor ik meen 29 euro. Zoals je hierboven hebt gelezen hebben de vaten een inhoud van 120 liter en daar koel ik 35 liter wort mee. Het werkt echt perfect en supersnel.

bob

@Pieter (citaat):Wellicht nog een leuk experiment: Hoe snel vult de kraan zonder koelers een emmer water. En hoe lang duurt het met een koeler, met twee koelers parallel en met twee koelers in serie. 
Dat experiment lijkt mij ook wel leuk maar dat moet wachten tot volgende week ivm werk , ik hou je op de hoogte.

@Glaasjebier, goeie tip ga ik zeker uitproberen. Het was een experiment en dit was wat ik zo gauw bij elkaar kon scharrelen.

@Korek, zou dit ook met 1 vat kunnen (rondpompen) of zou het water dan te warm worden? Ik heb maar een klein tuintje en 2 vaten kan ik niet kwijt. Of ondergronds :idea:
Groetjes

korek

Citaat van: bob op 29-11-2007  22:19 u@Korek, zou dit ook met 1 vat kunnen (rondpompen) of zou het water dan te warm worden? Ik heb maar een klein tuintje en 2 vaten kan ik niet kwijt. Of ondergronds :idea:
Groetjes

Nee Bob, dat werkt niet goed. In het begin koelt het wel , maar het water wordt snel warm in het vat. Ik heb het geprobeerd.

bob

http://www.mijnalbum.nl/Album=LMZOV6FZ
Beetje laat maar alsnog hier de definitieve versie van de gekoppelde platenkoelers.

Menno

Zier er zéér robuust uit, Bob! Erg mooi!  :duimop:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.