Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Zacht koper buigen  (gelezen 4125 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edgar

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 7.978
  • Land: be
Zacht koper buigen
« Gepost op: 25-11-2007 10:47 u »
Voor de koeling van mijn cyko ben ik inmiddels afgestapt van de watergekoelde Peltier-elementen. Dat was toch te complex en gebruikte teveel stroom. Ter vervanging heb ik inmiddels een wikkel zacht 10 mm koperbuis om het onderste deel van de cyko gewikkeld, waardoor straks koud water van de bierkoeler wordt gepompt.

De uiteinden van die buis moeten naar buiten worden gebogen om goed te kunnen worden aangesloten. Ik heb geen buizenbuigtang, en ik vind het een beetje zot om er één te kopen (of zelfs huren) voor die 2 bochtjes. Weet iemand misschien een truc om die twee bochtjes te buigen zonder de buis te knikken?

Offline Ronnie

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 2.333
  • Land: fr
  • Redacteur Reynaertgazette Beheerder Vlaams HBForum
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #1 Gepost op: 25-11-2007 11:01 u »
Weet iemand misschien een truc om die twee bochtjes te buigen zonder de buis te knikken?

Fijn zand er in proppen (aanstampen met kop van grote nagel) en na plooien er weer uit koteren. (wit zand voor vloerders). Plooien op (rond) iets van beetje kleinere diameter, bijv stevig flesje of beter nog: een wieltje van een V-belt dat je in de bankschroef zet. Het helpt het koper flink op te warmen met gasbrandertje tijdens plooien.
Het lijkt vandaag wel klusjesdag op het forum.
Mijn leuze is LEF!:
Liberté, Egalité, Fraternité.

den_organolept

  • Gast
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2007 11:02 u »
Hoi Edgar

Ik heb ooit wel eens de tip gehoord dat je de buis dan moet vullen met zand,
dat zou "dubbelvouwen" moeten voorkomen.

den_organolept

  • Gast
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2007 11:04 u »
Ha ha  ;D twee keer hetzelfde wiel tegelijkertijd als antwoord!

Gelukkig weet Ronnie meer details van de zandbuig-techniek.

groet van den organolept

Offline EBC

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 6.631
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2007 11:36 u »
Edgar,

Dat met zand klinkt leuk, maar is slechts uitvoerbaar door een ervaren loodgieter. En Edgar heeft een rol buis van wel 15 meter, die kan hij niet helemaal vol zand stoppen...

Ik zou er maar gewoon een 90 graden bochtje op solderen. Met buigen krijg je al snel een ruime bocht. Met solderen kan je 'korter door de bocht'.  ;D

Neem een roodkoperen bochtje en geen messing. Die gele zijn veel dikker en dat is lastig aanleggen tegen de wand en je verliest dan warmte overdracht.

Offline Ronnie

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 2.333
  • Land: fr
  • Redacteur Reynaertgazette Beheerder Vlaams HBForum
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2007 12:05 u »
En Edgar heeft een rol buis van wel 15 meter, die kan hij niet helemaal vol zand stoppen...

Edgar zegt: bochtjes op uiteinde, dus..
bocht op solderen is natuurlijk ook een optie, maar doet ie misschien niet zo graag..
Mijn leuze is LEF!:
Liberté, Egalité, Fraternité.

den_organolept

  • Gast
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2007 12:10 u »
Zou je anders niet gewoon een stuk koperdraad (of bundel daarvan) in het uiteinde kunnen steken? zou ook het knikken moeten voorkomen. Ik weet alleen niet of je dat er later wel weer uit krijgt ivm vastklemmen door het buigen

Als je draad gebruikt met isolatie is het later door verwarmen wel weer los te krijgen lijkt me.

Offline Edgar

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 7.978
  • Land: be
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2007 12:13 u »
Goh, helemaal niet aan gedacht om bochtjes te solderen. Goed plan eigenlijk, daar kan ik de spoel ook goed mee aantrekken.

Koperdraad zou ook kunnen misschien, maar ik houd het bij solderen.


Bedankt mannen!

Offline Eduard

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 1.336
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2007 12:28 u »
Gaat dit een permanende oplossing worden? Ik bedoel, moet het koper ook weer te verwijderen zijn? Wellicht helpt het om na het aanbrengen van de spoel met koperen buis om de boel wat na te timmeren zodat het nog meer oppervlak met de tank deelt? Of zijn er vulmassa's bekend die je ertussen kan spuiten, met een goede warmteoverdracht? Zomaar een ideetje...
“No one in this world has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people. Nor has anyone ever lost public office thereby.”
H.L. Mencken

Offline Edgar

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 7.978
  • Land: be
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2007 12:50 u »
Goed punt Eduard. Het gaat een permanente oplossing worden. Ik heb gedacht over vulmassa's, ik dacht zelfs even aan volproppen met aluminiumfolie maar daar zie ik van af omdat die drie metaalsoorten bij elkaar in combinatie met condenswater gegarandeerd klodden geeft.

Aan natimmeren had ik nog helemaal niet gedacht. Dat is ook een heel goed plan... Al is het misschien niet nodig, kijk maar naar dit plaatje. De koperbuis zit daar 'gewoon' om de tank gewikkeld ingebed door een soort PUR schuim (je kunt de foto nog flink vergroten om het beter te zien).

Het lastigst lijkt me nog het op spanning zetten van de spoel. Misschien heet water erdoor (uitzetten), proberen opspannen, fixeren (aan zichzelf lijkt me) en afkoelen.

Offline Edgar

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 7.978
  • Land: be
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2007 13:20 u »
Makkelijker zou zijn als ik meer breedte had, dan kan je vrij los wikkelen en dan overlangs uittrekken als een spiraalveer. Dat zou vermoedelijk voldoende spanning geven. Maar ik heb maar ongeveer 20 cm voor ongeveer 8 wikkels.

oranjeboombiertje

  • Gast
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2007 13:30 u »
Edgar, waarom wil je van buitenaf koelen? Het lijkt mij een stuk efficiënter om, net als Jasper/EBC, het gistende wort te koelen met een spiraal aan de binnenkant.

Ik wist trouwens ook niet dat je een cct hebt, kan je eens een foto plaatsen ::)

 :degroeten:
Wesley

Offline Edgar

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 7.978
  • Land: be
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2007 13:40 u »
Alle professionele cyco's worden van buiitenaf gekoeld, dus qua efficientie zie ik geen probleem. Ik vind het gewoon beter om van buitenaf te koelen ondanks dat ik denk dat EBC's setup goed werkt. Ik heb liever volledige controle over de koeling zonder dat ik iets in mijn bier hoef te hangen. En ook bijvoorbeeld het verwijderen van een deksel is een stuk gemakkelijker als er geen koelspiraal in hangt. Plus het water dat gepompt wordt is smerig. Ik ben niet 100% gerust op lekvrije koppelingen daar zo vlak boven het bier.

Er zijn wel goede oplossingen voor die problemen te bedenken, maar dit vind ik een nettere oplossing.

Offline Eduard

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 1.336
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2007 13:40 u »
De gistingstanks bij de microbrouwerij hebben inwendig 1 buis die over drie verschillende hoogtes actief is. Aan de buitenkant van de tanks zit isolatie en nog een dunne laag RVS om het af te maken. De buizen zijn ook van RVS en een thermostaat schakelt koelwaterflow in en uit. Hiermee kan het bier op elke temperatuur tussen 30 en 2 °C worden gesteld. Er zijn vele wegen naar Rome.

Oh ja, zet de koeling niet te hoog want als je eens een kleiner brouwsel maakt wil je daarover ook temperatuurcontrôle kunnen uitoefenen ;).
“No one in this world has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people. Nor has anyone ever lost public office thereby.”
H.L. Mencken

Offline korek

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 1.498
  • Land: nl
  • Pint lid
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2007 15:17 u »
Gewoon solderen is het best, geen geknoei met zand of draad. Als je het ooit wil veranderen hoef je het alleen maar los te solderen.
Tripel staat te gisten.

Offline EBC

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 6.631
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2007 16:17 u »
iK zou ook vooral niet gaan kloppen. Voor je het weet klop je allemaal bulten in je cyco. Ik denk ook iet dat het enig merkbare rendementsverbetering oplevert.

Gewoon buis wikkelen en isoleren. Als je gaat schuimen, dan creeer je weer een isolatie om de buis, die de koude weer afschermt van de cyco.

Je kan wel condensatie krijgen tussen de cyco en de isolatie...dat lijkt me het enige probleem. En dan ook de enige reden om te purren...

Offline Edgar

  • Super lid
  • *****
  • Berichten: 7.978
  • Land: be
Re: Zacht koper buigen
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2007 17:23 u »
Ik wist trouwens ook niet dat je een cct hebt, kan je eens een foto plaatsen ::)


Bij deze:



Je ziet het koper hangt er nu los om.

Ik denk ook dat als het contact tussen koper en tank maar stevig genoeg is, je zou kunnen purren zoals de grote jongens doen. Maar dat risico kan ik niet nemen, de pur zou zelfs tussen buis en tank kunnen kruipen en de boel van elkaar duwen. Ik wikkel er dus gewoon strak gesloten celrubber omheen.

Als het rendement niet voldoende is (geloof ik niet) kan ik altijd nog mijn koeler volgooien met antivries en de thermostaat een beetje aanpassen richting -10 of zo.

Tags: