Forum proeverij : Urthel Parlus Magnificum

Gestart door Oscar, 24-11-2007 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Beste Forummers,

Ik wil bij deze iets "nieuws" introduceren : De Forumproeverij.

Samen bieren proeven is leuk, gezellig, maar ook erg leerzaam. Onze eigen gebrouwen bieren proeven we al van elkaar, en soms discussiëren we over enkele commerciële bieren. Maar echt veelvuldig smaak belevingen uitwisselen van commerciële bieren doen we nog niet zo erg veel hier. Daar wil ik nu wat verandering in brengen.

Het principe is als volgt : De initiatiefnemer bepaald welke bieren er geproefd gaan worden, ik denk dat we hier 3-4 als maximum moeten houden, minimaal 1. Deze bieren moeten natuurlijk landelijk goed te verkrijgen zijn, anders kunnen er veel mensen niet mee doen en dat is jammer.
De aankondiging geschied ergens begin van de week (zondag of maandag). Iedereen die mee wilt doen koopt dan voor zichzelf deze bieren in, en gaat in de loop van de week deze bieren proeven, en noteerd voor zichzelf de proefnotities.

De proefnotities mogen niet direct gepost worden, maar pas vanaf een vooraf afgesproken moment. Dit is dan de sluitingstijd van de proeverij.
Dit is om ervoor te zorgen dat niemand beïnvloed wordt, door bevindingen van een ander. Na dit tijdstip post iedereen zijn of haar proefnotities, en het vergelijken en discussiëren kan beginnen.

Leuke hieraan is, is om achteraf dit bier nog eens te proeven en voor je zelf proberen of je de geuren en smaken, die anderen beleven, kunt ontdekken.

Om iedereen ruim de gelegenheid te geven om het bier in te kopen, te koelen en rustig te proeven zou je een week als tijd kunnen aanhouden waarin de
deelnemers de tijd hebben om hun proefnotities te maken.

We zouden dan met enige regelmaat gezamenlijk een leuke proeverij kunnen organiseren (Bijv maandelijks o.i.d.).

De proefnotities graag zo uitgebreid mogelijk en wellicht dat we ook het lotnummer en de tht datum erbij kunnen vermelden, Leuk als we verschillen
denken te proeven.

Bij deze doe ik dus de aftrap en begin met een proeverij van slechts 1 bier : De Urthel Parlus Magnificum. Deze is te verkrijgen bij de Mitra winkels, dus vrijwel iedereen zou dit bier moeten kunnen scoren.

De proeverij sluit aanstaande vrijdag 30 november 19.00 uur en alle proefnotities moeten uiterlijk volgende week zaterdag 1 december 19.00 uur gepost zijn.

Wat vinden jullie van dit concept ? en wie doet er mee ?

 :degroeten:

Edgar

Goed idee! Ik zou willen aanvullen: een formulier invullen dat we hier plaatsen. Zodat iedereen op dezelfde dingen let en ook de resultaten overzichtelijk zijn. Uiteraard met ruimte voor opmerkingen. Ook houdbaarheids-/botteldatum moet op dat formulier.

Citeerzijn of haar proefnotities

Inderdaad, altijd positief blijven natuurlijk :D

CiteerMitra winkels


En laten we de Belgische kijkers niet vergeten. Volgens mij zie ik Urthel niet vaak in de bekende supermarkten, maar ik kan me vergissen.

Nog een tip: Laat iedereen 2 flessen kopen, zodat een herproeverij na de discussie mogelijk is. Juist daarvan leer je ontzettend veel!

Oscar

Citaat van: Edgar op 24-11-2007  23:27 uIk zou willen aanvullen: een formulier invullen dat we hier plaatsen. Zodat iedereen op dezelfde dingen let en ook de resultaten overzichtelijk zijn. Uiteraard met ruimte voor opmerkingen. Ook datum moet op dat formulier.

Dat lijkt mij een goed plan...Sorry voor de promotie, maar BrouwVisie bevat zo'n proefformulier  :duimop:

Edgar

Awel da's dan een goeie gelegenheid om dat hier te publiceren... (of wil je meedoen beperken tot Brouwvisiegebruikers...?)

Oscar

Citaat van: Edgar op 25-11-2007  00:02 uof wil je meedoen beperken tot Brouwvisiegebruikers...?

Nope... :neenee: Iedereen mag meedoen 

Nog even een wens/regel (voor wie zich er aan wil houden) : Tussen sluiting proeverij en uiterlijke post datum (1 dag later) gaane alleen proefnotities posten zodat alles mooi en netjes bijelkaar staat (makkelijker vergelijken)

EBC

Leuk idee!

Biedt de forumsoftware geen mogelijkheid tot 'gestructureerde' posts? Een soort template voor een nieuw bericht?

Gerb

Het lijkt me vrij kort allemaal, waarom zit er geen weekend in? We zijn niet allemaal van die alcoholisten. Niet iedereen drinkt doordeweeks, in dit geval is het een 75 cl fles met 7% alcohol dacht ik.

Jacques

Citaat van: EBC op 25-11-2007  08:39 uLeuk idee!

Biedt de forumsoftware geen mogelijkheid tot 'gestructureerde' posts? Een soort template voor een nieuw bericht?

Nee, maar er zou wel een Worddocument gemaakt kunnen worden dat als bijlage aan het bericht gekoppeld zou kunnen worden.


Nog even een inhoudelijke opmerking. Hoewel het idee bijzonder leuk is kleven er toch belangrijke praktische problemen aan.
We weten namelijk niet dat iedereen dezelfde batch aan het proeven is. Daarnaast kunnen er aanzienlijke smaakverschillen ontstaan door de bewaaromstandigheden bij de verschillende Mitra-slijters. Proeven hoor he inderdaad in een groep te leren maar dan wel allemaal met exact hetzelfde bier dat op dezelfde plaats gekocht is.

Bij de proefcursus die ik bij het KaHo St. Lieven te Gent heb gedaan hebben we bijvoorbeeld een aantal keren Westmalle Tripel gedronken. Deze smaakte elke keer anders. Zo iets kan natuurlijk ook met een ander bier ook gebeuren.

Edgar

Citaat van: Gerb op 25-11-2007  10:07 uNiet iedereen drinkt doordeweeks, in dit geval is het een 75 cl fles met 7% alcohol dacht ik.

Dat lijkt mij ook een bezwaar. Da's ook lastig herproeven. Beter gewone 33 cl flesjes genomen.

Die batchverschillen zijn natuurlijk een serieus probleem. Daarom heel belangrijk om die data te vermelden en bieren te nemen die van brouwerijen komen met toch enige reputatie van een constant brouwsel (dus geen Westvleteren ;D ).

Citaat van: Jacques op 25-11-2007  10:15 uNee, maar er zou wel een Worddocument gemaakt kunnen worden dat als bijlage aan het bericht gekoppeld zou kunnen worden.

Maar die moeten dan wel zichtbaar en niet als bijlage in de berichten kunnen worden geplaatst.

Jacques

Citaat van: Edgar op 25-11-2007  10:25 uDie batchverschillen zijn natuurlijk een serieus probleem. Daarom heel belangrijk om die data te vermelden en bieren te nemen die van brouwerijen komen met toch enige reputatie van een constant brouwsel (dus geen Westvleteren ;D ).

Toch kom je er daar niet mee. De bewaaromstandigheden kunnen heel verschillend zijn. Zonlicht en de temperatuur van de winkel/magazijn kunnen grote invloed hebben.


Citaat van: Edgar op 25-11-2007  10:25 uMaar die moeten dan wel zichtbaar en niet als bijlage in de berichten kunnen worden geplaatst.

Knippen en plakken lijkt mij.

Oscar

Citaat van: Jacques op 25-11-2007  10:15 uWe weten namelijk niet dat iedereen dezelfde batch aan het proeven is. 

Citaat van: Oscar op 24-11-2007  23:07 uen wellicht dat we ook het lotnummer en de tht datum erbij kunnen vermelden, Leuk als we verschillen denken te proeven.

En verder lijkt het mij alleen mar leuk te ontdekken welke commercieel bier de grootste verschillen heeft per batch.

En hoe je je proefnotities noteert is natuurlijk aan jezelf, tenzij we hiervoor weer een template maken..maar een attachment aan de berichten is
niet de bedoeling, onoverzichtelijk.

En als het voor mensen een bezwaar is om door de weeks bier te drinken  ???  Dan kunnen we de proeverij ook sluiten op zaterdag 01-12 19.00 uur
en uiterlijke post datum/tijd zondag 02-12 19:00 uur.

Oscar

Algemeen
Naam bierUrthel Parlus Magnificum
Proef datum30-11-2007
BrouwerBrouwerij de Leyerd
BiertypeDubbel
Alcohol %7,50%
KleurDonker bruin
VerpakkingFles
Inhoud33 cl
Extra infoTen minste houdbaar tot 01-2010
Lotnummer : 16:45:K17A7

Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke matig fijn en matig romig van structuur is.

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas een flinke mooie constante stroom koolzuur te zien. Bij het proeven, is er een flinke koolzuur prikkeling in de mond te voelen, wellicht iets te veel, maar ruim voldoende voor dit bier.

Geur
De geur van dit bier is zoetig, chocolade-achtig, en heel licht gebrand.

Smaak
De smaak van dit bier is moutig, gebrand, licht mout bitterig en erg chocolade achtig. In de nasmaak blijft deze chocolade smaak lichtje hangen samen met en lichte branderigheid. Het bier heeft een matige body en een licht
moutbitter en iets plakkend mondgevoel.

Opmerkingen
Prima bier, de bitterheid van de gekleurde mouten is iets te veel aanwezig en de plakkerigheid is iets te veel (Restsuikers). Op het etiket stat vermeld dat er suikers zijn toegevoegd


pincopallino

ik vind een goede initiatief Oscar. Er moeten wel bieren zijn welke voor iedereen te vinden zijn.

RobinB

Hehehe, volgens mij heb je vóór sluitingstijd je proefverslag gepost! :D
Dat kan natuurlijk niet, want dan is het niet meer leuk om ook "blind" te proeven! Vandaar natuurlijk dat er niemand meedoet...

Nee, geintje, ik vind het een leuk initiatief, maar zal denk ik alleen/voornamelijk meedoen met bieren die me aanspreken. Verder moet er misschien inderdaad wat meer tijd voor zijn?

Gewoon nog een keer proberen!
Succes!!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.