3 fase motor op gewone netstroom

Gestart door Amberbock, 24-11-2007 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Iemand heeft me verteld dat ik mijn drie fase motor op gewone netsroom zou kunnen aansluiten door een condensator te gebruiken.
Kan iemand me in de goede richting sturen? Welke condensator gebruiken, hoeveel uF? Hoe schakelen, aan welke kleuren van kabels? Andere dingen die ik moet weten?
Alvast bedankt!
Amberbock

Ronnie

Dag Bockske, hoplijk helpt onderstaand "schema", om iedereen tevreden te stellen geef ik alle mogelijkheden:

Let wel op, sommige 3fasemotoren werken niet zo best met zo een condensator omdat de faseverschuiving met een condensator 90° is i.p.v. de nodige 60° bij een krachtstoomnet.

Uw 3 fasemotor heeft 6 klemmen onderstel ik? (230/400V - vroeger 220/380V)
dus zo:
         U  o    o  X
         V  o    o  Y
         W o    o  Z
er zit een motorspoel tussen klem U en klem Y, een spoel tussen klem V en klem Z en een spoel tussen W en X.

dan is dat origineel zo aangesloten op een 230 V 3fasig net (driehoekschakeling): R, S en T zijn de 3 voedingsdraden die u de 230 V geven tussen elke klem:

    R>     U  o---o  X
    S>     V  o---o  Y
    T>     W o---o  Z
waarbij de --- koperen klemmetjes (verbingsbrugjes) zijn. U verandert de draairichting door bijv. draad R en S te verwisselen met elkaar.

Dan, origineel op een 230/400 Volt 3fasig net (STERschakeling): R, S en T zijn weerom de voedingsdraden waar tussen elke draad onderling nu 400V zit (vroeger 380V). De Nulleider (N) is een 4de draad in zo een net en wordt aan die motor niet aangesloten. Tussen de (blauwe) nulleider en de andere zit er 230Volt.

    R>     U  o    o  X
                      I
    S>     V  o    o  Y
                      I
    T>     W o    o  Z

    N> niet gebruikt

De "I" zijn die klemmetjes en verbinden nu X met Y en Z en zitten niet meer tussen UX, VY en WZ.

En nu: die moteur op 230V enkelfase met condensator:


    N   >     U  o---o  X
geen  >     V  o---o  Y
fase   >     W o---o  Z  en zet uw condensator tussen V (of Y) en W (of Z).

andere draairichting: zet de condenasor tussen V (of Y) en U (of X).

Waarde van condensator: weet ik niet, hangt of van cos phi van de motor en van aantal pk. Probee beste kracht met respectievelijk 8, 12 of 20 microfarad (µF). mag ook 6 tot 22 µF zijn. Spanning van de condensator 400 V of beter nog hoger.

Verstanden?
                     

Amberbock

Luid en duidelijk verstanden! Echt bedankt!
Nu naar een electronicawinkel om een paar condensateurkes te kopen.

Ronnie

Citaat van: Amberbock op 24-11-2007  12:42 uNu naar een electronicawinkel om een paar condensateurkes te kopen.

Moeten dus wel bipolaire zijn, geen elco's!

Amberbock


Ronnie

Citaat van: Amberbock op 25-11-2007  10:06 uIs het zoiets dat ik nodig heb?

Voilà, dat is 't.

Amberbock

Ik ga toch proberen om precies te weten te komen welke condensator ik moet kopen. Heb ergens een formule gevonden daarvoor.  De motor ligt nog op het werk. Nu weet ik niet van buiten hoeveel vermogen de motor heeft en dat is een van de inputs in de formule.

Glorfindel

Een kleine aanvulling over het vermogen van de motor.
Doordat, zoals Ronnie van 't Lobos al schrijft, de een fasehoek van 90o krijgt in plaats van de 120 die je in het normale 3 fase net verwacht, worden er in de rotor van de motor stromen opgewekt die als rem werken. Hierdoor zal de rotor heter worden. Dit kan een probleem worden als je de motor vol gaat belasten. Dan krijgt de rotor namelijk naast de gewone stroom ook de remstroom te verwerken. Gebruik je de motor ver onder het nominale vermogen, dan denk ik dat je geen problemen hoeft te verwachten. Al zou ik het in het begin wel goed in de gaten houden.

Je kunt hier leuk aan rekenen, als je daar zin in hebt. Google maar eens op "homopolaire componenten"

Ik ga er trouwens van uit dat het om een "kortsluit anker motor" gaat. Zonder koolborstels dus...

 :degroeten:

    Pieter

Amberbock

Ronnie, Vandaag de motor meegebracht en de situatie is niet helemaal zoals jij ze beschreven hebt.
Ik vind hetvolgende terug :

Linksdraaiende aansluiting :

    N2    K O   O F   N1

niets     A O--O E  niets

    P2    I O   O B   P1


Rechtsdraaiende aansluiting

    N2    K O   O F   N1

    P1    A O   O E   niets
                   |
    P2    I O    O B   niets


In de tekeningen die jij gemaakt hebt is zijn er telkens twee verbindingspinnetjes. Bij mijn motor slechts één. Blijft de schakeling die je voorgesteld hebt geldig? maw moet ik een verbindingspinnetje bijplaatsen?

Weeral en zoals altijd alvast bedankt.
Amberbock




Ronnie

Citaat van: Amberbock op 27-11-2007  07:10 uRonnie, Vandaag de motor meegebracht en de situatie is niet helemaal zoals jij ze beschreven hebt.

Oeieoei! kan ook een motor zijn die niet op 3fase zat en al altijd op enkelfase gedraaid heeft. Waarschijnlijk een motor die geen condensator nodig heeft? Dan is de faseverschuiving gemaakt met een spoel die er in zit. In dat geval, veel beter.

Ik zou dus proefopstelling maken met een pak lampen die je in serie met een voedingsdraad opneemt.
Probeer dan eens met voeden op respectievelijk

N2 en P2 (bovenste)
en vervolgens
N2 en P1 (onderste)
en
N2 en P2 (onderste).

Als dat geen te oude motor is vindt je vaak via merk en type de aansluitgegevens op internet, zoals we dat voor RobinB gevonden hebben: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7032.msg93509.html#msg93509

Het kan natuurlijk ook zijn dat je toch met een condensator moet werken en dat je 2 lamelletjes moet bijmaken en plaatsen, allemaal van links naar rechts verbinding maken, 3 x onder elkaar.
Kan dit een ding zijn dat in Nederland aangesloten geweest is? Daar hebben ze een ander conventie van aansluitbenamingen dan in BE, DE en FR heb ik al gewaar geworden. Zo leggen ze daar in het transformatorhuis bij een 3x230V netwerk één geleider aan aarde en noemen het dan N, L1 en L2. Bij ons ligt in zulk een netwerk de aarde meestal aan een neutrale centeraansluiting, zodat tussen aarde en alle fasen (R, S en T) zo een 133V (symetrisch verdeeld) staat.

Amberbock

Ronnie, fantatstisch, je hebt gelijk. het is een 1 fase motor. Ik heb me laten misleiden door de zes aansluitpunten.
Ik heb de weerstand tussen de verschillende punten uitgemeten en kom tot de conclusie dat er inderdaad een kleine spoel is die een fase verschuiving veroorzaakt en die gebruikt wordt voor het linksdraaiend of rechtsdraaiend effect te veroorzaken door ze omgekeerd te schakelen.
In elk geval mijn motor draait en dat ik vind het heel leuk dat je mij hebt kunnen op de goeie weg zetten.

Nu moet ik wel een andere motor zoeken want hij draait maar aan 30 rpm... In ieder geval heb ik veel plezier beleefd aan het vinden van de oplossing via het forum.



Edgar

Citaat van: Amberbock op 28-11-2007  11:31 uNu moet ik wel een andere motor zoeken want hij draait maar aan 30 rpm...

Ideaal voor een roermechaniek!

Amberbock

Ha inderdaad, ik ga eens precies de rpm klokken en zien hoe snel het echt draait. Ik weet dat het meer dan een seconde duurt vooraleer hij rond is, ik weet alleen niet hoe snel juist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.