Blonde-Ipanator

Gestart door Oscar, 21-11-2007 00:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo er moet bij mij ook maar weer eens gebrouwen worden, want de voorraad, is nogal aan de krappe kant.
Ik heb gekozen voor een Stevige blonde met een flinke bitterheid. Mijn vorige Amrican blonde had een bitterheid van
50 EBU bij 6,5% alcohol . Dus deze moet ook wel kunnen lijkt mij.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlonde-ipanator
Brouwdatum22-11-2007
BiertypeIndia Pale ale
Aantal liters25
Gewenst begin SG1075 (8,15%)
Brouwzaalrendement70.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80.0 %7043 gram3 EBC
Munchenermout 15 EBC20.0 %1761 gram16 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Chinook11.6 %31 gram90 minuten
Columbus11.1 %12 gram60 minuten
Cascade5.0 %17 gram30 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis Safale US 56
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C40 min2.50 l/kg
272°C30 min2.50 l/kg
378°C5 min2.50 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater36.75 liter
Maischdikte2.50 l/kilo
Maischwater22.01 liter
Spoelwater14.74 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur15 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid61 EBU (Ray Daniels)

Met een beetje geluk steek in Donderdag het vuur onder de pannen aan, hangt een beetje af van mijn planning....

Hopmans

Op zich een kei van een recept.
De bitterheid is een beetje stoerdoenderij (we vinden je toch wel aardig hoor).
Wat voor gist had je trouwens in die American Blonde?
Was dat ook de US-56 of.................

Bewust gekozen voor de complexe hopstoring, of zijn het restjes?

 :degroeten:

MO

Mijn ding, zo'n bier als dit. Lekker lekker lekker.

Edgar

Dat wordt goed bitter bitter, zelfs hard bitter bij die hopsoorten. Ik vind de naam een beetje verwarrend. Is het nu een blond of een dubbelbok en als het een dubbelbok is, moet de verhouding Pils/Münchener dan niet wat meer richting de laatste? Dikke pap ook, naar huidige normen.

Eenvoudig recept, zal best lekker worden.

Caspar

Waarom noem je het niet gewoon een IPA, US05, Cascade en 61 IBU :weetniet: ;).

Oscar

Citaat van: Sharky op 21-11-2007  07:10 uBewust gekozen voor de complexe hopstoring, of zijn het restjes?

Zijn zeker geen restjes..bewuste keuze.

Citaat van: Caspar op 21-11-2007  09:16 uWaarom noem je het niet gewoon een IPA

Je had er bij moeten zijn, afgelopen weekend... :proost2:

Citaat van: Edgar op 21-11-2007  08:14 uDat wordt goed bitter bitter, zelfs hard bitter bij die hopsoorten.

Klopt ! lekker he.. :biersmile:

Citaat van: Edgar op 21-11-2007  08:14 uIk vind de naam een beetje verwarrend. Is het nu een blond of een dubbelbok

Tsja dat zou natuurlijk allebei kunnen. Hoevel de bitterheid natuurlijk boven alle typen uitvalt

MO

Als je het onder een soort zou willen vangen, dan is het alleen maar een IPA. Kleur, bitterheid, gist en hoppen passen alleen maar bij die stijl. De naam is dan ook verwarrend.

Adrie

Was ook mijn eerste reactie: het is geen blond,  het is geen dubbelbock, het is een IPA.

Edgar

Desnoods Blondipator. Of Ipator, maar dan meer Munich storten en meer hop kort koken.

Adrie

Als het maar geen Constipator wordt...

Oscar

Goed, het is dus eigenlijk wel een Ipa...Het wordt dus een Blonde-Ipanator.. ;D

EBC

Voor een IPA is het begin SG wel aan de hoge kant. Ik zou het brouwen volgens de Wet van Wesley en het Doublipanator noemen.

Oscar

Wauw dat zou dan 75 EBU worden... :denken:

Hopmans



CiteerWauw dat zou dan 75 EBU worden...

Idioterie ten top dus.  :denken:

75 EBU is echt niet lekker meer hoor.
Laat je niet zo opjutten man.

 :)

Oscar

Citaat van: Sharky op 21-11-2007  13:49 uLaat je niet zo opjutten man.

Doe ik ook niet... ik laat het lekker bij die 60 EBU, dat is goed te doen schat ik in....

EBC

Niks gewend daar boven de rivieren... 8)

oranjeboombiertje

Citaat van: EBC op 21-11-2007  15:01 uNiks gewend daar boven de rivieren... 8)
:denken:

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

CiteerNiks gewend daar boven de rivieren..
En dit is nu weer jammer.
Hierdoor ontstaat een macho-cultuurtje op dit forum, wat zegt dat bitter stoer is.
De Westmalle tripel (behoorlijk bitter) is 39 EBU.
Boven de 40 EBU zijn de verschillen in bitterheid steeds minder goed te proeven.
40-50 EBU is in principe zat.
60 kan nog, maar 75 is kolder.

 :degroeten:

Caspar

Ik ben ook een extreme hop-freak, maar ik ben het wel een beetje met Sharky eens. Een brute (double) IPA kan best 60 a 65 IBU hebben.

Als je naar > 75 IBU gaat is dat alleen te doen in een vette volmout Barley Wine of RIS met een begin SG van minstens 1090. Deze bieren rijpen meestal nog even om in balans te geraken.

Groet Caspar

Oscar

Zo het maischen is in gang gezet. Toch weer een poging gedaan om "klam" te schroten. De korrels waren wel gebroken en de vliesjes waren beschadigd.
Eens kijken wat mijn rendement wordt vandaag... ::)

Het filteren na het maischen wil ik eens iets anders gaan doen. Ik ga filteren tot in een gewenst volume wort hebt opgevangen. Dat houd in dat ik tot aan het einde van het filteren mijn maisch onder een laagje heet water houd. Volgens mij doet Thibolleke dat ook.




Gerb

En wat doe je daar dan mee? Gebruik je dat om een ander bier mee te maken. Is dat om een hoger rendement te krijgen?

Edgar

Citaat van: Oscar op 22-11-2007  11:35 uZo het maischen is in gang gezet. toch weer een poging gedaan om "klam" te scroten. De korrels waren wel gebroken en de vliesjes waren beschadigd.

Je bedoelt 'conditioned milling'? ;) Vertel maar niet hoe je het gedaan hebt, wacht op de video! ;D

Oscar

Citaat van: Gerb op 22-11-2007  11:39 uIs dat om een hoger rendement te krijgen?

Ja dat hoop ik eigenlijk wel een beetje. Geen idee of het uitmaakt. Het restwater gaat de gootsteen in.

Oscar

Zo klaar met filteren. Het wort staat nu op het vuur aan de kook te geraken.

Nadat ik het gewenste volume wort had opgevangen (31 liter) heb ik toch het resterende water alsnog in een aparte emmer opgevangen. De laatste
afloop van het "Hoofdbrouwsel" had nog een SG van 1019. De resteren het wort welke ik apart heb opgevangen, zo'n 7-8 liter, had nog een SG van
1015. Deze ga ik dus apart koken met nog wat hop, en zal dus een "proefbrouwseltje" worden. Een soort Ipa-light  :D  Na koken van dat brouwseltje
verwacht ik dan ± 5 liter met een SG van ± 1020. Misschien best wel lekker zo'n kinder/tafel-bier.

Ik heb nog een zakje Coopers Ale. Ik denk dat ik deze hiervoor ga gebruiken...




Oscar

Zo, nu aan het filteren met mijn nieuwe hopfilter, echt geweldig! Het wort komt er super helder uit, en dat met korrelhopjes... :hoera: :hoera: :dansen:
Johannes, Thanks MAN !!! :groots: :groots: Super... Ik ben erg blij.  :dansen: :elifant:

Iedereen moet zo'n hopfiltertje hebben! Eenmaal gebruiken en je wilt niet meer zonder!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.