Duivelse muifel

Gestart door MO, 31-10-2007 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: zelf ontwikkeld
Naam: Duivelse Muifel
Soort: bitter en extreem veel alcohol
Batchcode: OB113
Start SG: 1095
Eind SG: 1010 (SVG 89%)
Alcohol: 11.9%
kleur: 26 EBC
Bitterheid: 50 IBU
Schaal: 29 L
Brouwzaalrendement: 85%

Mout
pils             3 EBC          8,5 kg   82,5%
special B   300-400 EBC   0,3 kg  2,9%
suiker                             1,5 kg   14,6%

Water
Maischwater 30 L
Spoelen tot 32 liter
Na koken ongeveer 27 liter SG 1079
Suiker toegevoegd na drie dagen hoofdvergisting

Maischschema
60 min 66 °C
spoelen 75 °C

Hop
chinook   50 g   10,0%   39   90 min
Cascade   50 g   4,0%   11   30 min


Gist
met water gewassen gistkoek bewaard van OB112 (Wyeast 3787).
Op 16 juli gewassen bewaard in de koelkast (ca 8 °C). Gist mooi uitgezakt.
Op 31/7 water gedecanteerd. Een suspensie van 1 liter water, 80 g moutpoeder, 11 g windsor korrelgist 10 min gekookt, afgekoeld en hier de gistslurry in gebracht. Niet echt belucht (wel geschud en gezwenkt). Een enorme grote hoeveelheid dikke gistbrij.
Op 4/8 het bier eraf gedecanteerd en het residue gebracht in 2 liter water, 180 g moutpoeder, 20 g GoFerm. Starter belucht van 9:00 tot 23:00

Bottelgist
ca 3-4 g bioferm champ (sacc. Bayanus) tht 06/09 1 uur voor bottelen in 10 g suiker/100 ml water

Datums
Brouwdag   zaterdag 4 augustus   
Suiker toevoegen   maandag 6 augustus   46 uur na gist toevoegen
Start lagering   dinsdag 7 augustus   
Bottelen   zondag 2 september    

MO

Tweemaal verzochten proevers dit recept te posten. Daar heb ik geen problemen mee. Ik heb deze zomer 5 of 6 keer gebrouwen met 1 pakje Wyeast. Gist wassen (met water), goede starters maken, krausen (schuim tijdens vergisting) afscheppen - ik heb het allemaal gedaan en als laatste is zelfs 300 liter graaf dicbier vergist met deze gist.

Kortom: zomer 2007 was voor mij de Westmalle zomer. Lekkere gist, lekker bier, maar wel wat rijping nodig.

Ik drink de Duivelse Muifel. Mooi helder, prachtige (licht)rode kleur. Smaakt eigenlijk wel bitterder dan 50 IBU. Enerzijds lijkt de Westmalle gist bitterheid te accentueren, anderzijds is dit zware bier natuurlijk belachelijk ver uitvergist.

Ik weet niet wat jullie doen, maar ik geniet ervan. Het is mijn 7e bier deze avond/middag, wie weet neem ik er nog wel 1. Drink till I die.

thibolleke

Citaat van: MO op 31-10-2007  22:59 uGist
met water gewassen gistkoek bewaard van OB112 (Wyeast 3787). Op 16 juli gewassen bewaard in de koelkast (ca 8 °C). Gist mooi uitgezakt. Op 31/7 water gedecanteerd. Vervolgens de gist gebracht in: 1 liter water, 80 g moutpoeder, 11 g windsor korrelgist, het geheel gekookt. Niet echt belucht (wel geschud en gezwenkt). Een enorme grote hoeveelheid dikke gistbrij. De smaak van het water erboven was uitstekend, zelfs lekker bitter! Op 4/8 het bier eraf gedecanteerd en het residue gebracht in 2 liter water, 180 g moutpoeder, 20 g GoFerm. Starter belucht van 9:00 tot 23:00

Ik snap de methode niet, gistkoek van Wyeast 3787 wassen. Hierna de gist bij moutextract en water gebracht. Hierbij nog eens een korrelgist. En dan gaan koken.
Een starter met 2 gisten en deze dan nog eens gaan kapot koken?  :weetniet:

Wel mooi hoe je die 1010 hebt gehaald. :groots:
En wat een bier man!


Groeten
Thibolleke

Edgar

De korrelgist dient als gistvoeding (zijn ware lotsbestemming ;D). Je moet een beetje langs de interpunctie heen lezen...

MO

Dat is inderdaad niet zo'n nette beschrijving. Zoals Edgar al zegt: korrelgist is meegekookt, de Westmalle gistkoek natuurlijk niet. Ik zal het aanpassen. Het komt direct uit mijn brouwverslag.

thibolleke

Oh ik dacht dat het aan die 7 bieren lach dat je op had.  ;)
Maar inderdaad logischer, korrelgist meekoken en Wyeast er pas later bij.

Die lange lagering, op hoeveel graden zat die MO?

MO

Gewoon in de brouwerij, in augustus was het daar rond de 18 °C ('s nachts de deur open als natuurlijke airco).

MO


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.