Bier met ballen: Caspar's Barley Wine

Gestart door Caspar, 30-10-2007 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Over een weekje of drie ga ik mijn Urtyp Pilsner brouwen, maar uiteraard ben ik nu alweer aan het nadenken over mijn volgende twee brouwsels (ik bestel twee brouwsels tegelijk bij Brouwland).

Het is weer tijd voor een bier met ballen, tijd dus voor een Barley Wine >:D:

-----

Barley Wine

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Barley Wine

Min begin SG:  1.088   Max begin SG:  1.120
Min IBU:    35   Max IBU:     0
Min Clr:    53   Max Clr:   133  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):        11.60
Anticipated begin SG:          1.092    Plato:             22.11
Anticipated EBC:          43.9
Anticipated IBU:          82.7
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 94.8    11.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  3.4     0.40 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160
  1.7     0.20 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Fuggle                            Whole    5.90   8.5  First WH
 30.00 g.     Magnum                            Whole   12.10  22.2  60 min.
 40.00 g.     Wye Target                        Whole   13.60  33.2  60 min.
 20.00 g.     Wye Target                        Whole   13.60  10.1  20 min.
 25.00 g.     Fuggle                            Whole    5.90   5.5  20 min.
 25.00 g.     Fuggle                            Whole    5.90   3.3  10 min.
 25.00 g.     Fuggle                            Whole    5.90   0.0  Dry Hop


Yeast
-----

Wyeast 1028 London Ale


Water Profile
-------------

Profile:           Amersfoort - Nederland
Profile known for:

Calcium(Ca):          34.3 ppm
Magnesium(Mg):         3.2 ppm
Sodium(Na):           14.5 ppm
Sulfate(SO4):         18.1 ppm
Chloride(Cl):         18.1 ppm
biCarbonate(HCO3):   108.0 ppm

pH: 7.90


Mash Schedule
-------------

Mash Name: Infusie eenstaps 66

Total Grain kg:    11.60
Total Water Qts:   31.70 - Before Additional Infusions
Total Water L:   30.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C


                           Step   Rest   Start    Stop    Heat     Infuse    Infuse   Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75      65        65     Infuse     72        30.00    2.59
Spoelen                  13      1       78        78     Infuse     78         0.00     2.59
 

Total Water Qts:           31.70 - After Additional Infusions
Total Water L:             30.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       37.74 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.


Notes
-----

Proefbrouwsel Bavarian Lager op hoge temp, CalciumSulfaat bij het brouwwater toevoegen

------

Nog Tips & Truucs?


Gerb

Zo hallo, ben je paranormaal of zo, elke keer als ik denk dat ik een goed idee heb doe jij het ook of ben je er al mee bezig! Laatst met de Scotch ale, best bitter, IPA en volgens mij nog een paar keer. Nu post ik een recept voor een heftige wheatwine en kom jij weer met je barleywine.  :proost2: Maar dat even terzijde, het is wel grappig. 

Wat is het idee achter al die verschillende hoppen? Wel een heftig bittertje zeg. De Wyeast London Ale is toch niet zo'n erge doorgister? Wordt het bier niet te zoet zo? En op welke temperatuur ga je de Bavarian Lager vergistën?

Caspar

Hahaha inderdaad ;).

De Wyeast London Ale vergist wel door tot een eind SG van 1021 als ik voldoende pitch. Ik wilde trouwens eerst Wyeast American Ale gebruiken, maar ik zou toch graag een Engels gistprofiel terugvinden in dit bier. Van alle Engelse Wyeast varianten is dit de krachtigste.

Ik twijfel nog over het toevoegen van suiker, maar in mijn vorige Barley Wine resulteerde dit toch in een relatief "leger" bier... maar goed ik twijfel dus nog een beetje.

De Bavarian lager is naar zeggen de gist van de Thomas Hardy Ale. Ik ga deze gist op kamer temperatuur toevoegen, het wordt dus een soort stoombier. Ik denk wel dat ik het proefbrouwsel wat verdun tot SG 1080, anders trekt de gist het volgens mij niet goed tot onder de SG 1030, persoonlijk vind ik Thomas Hardy Ale te zoet.

Caspar

Overigens, de aromahop is hoofdzakelijk Fuggle omdat dit een van mijn favoriete hoppen is en in mijn vorige Barley Wine smaakte ie ook uitstekend. Magnum is een restje en verder een beetje Target als flavorhop en bitterhop voor de extra "punch" (ik vind hem zelfs wat dennen-achtig smaken).

Het hopschema dat ik gebruik is voor mij redelijk standaard voor hoppige bieren:

FWH
60 min
20 min
10 min
dryhop

PS: Fuggle is nog steeds niet verkrijgbaar bij Brouwland, hopelijk is dit over een paar weekjes wel het geval :weetniet:.

Menno

Citaat van: Caspar op 30-10-2007  21:20 uPS: Fuggle is nog steeds niet verkrijgbaar bij Brouwland, hopelijk is dit over een paar weekjes wel het geval :weetniet:.
Fuggles hopkorrels zijn volgens mij wél verkrijgbaar. Prima met je kaasdoeken, lijkt mij!  ;)

Oscar

Citaat van: Caspar op 30-10-2007  21:20 uPS: Fuggle is nog steeds niet verkrijgbaar bij Brouwland,

is dat op of zo ? : 053.006.3 hopbloemen Fuggles 100 gr  € 3,77

Oh ja ik lees het net : UITGEPUT!  :D :D

oranjeboombiertje

De pellets zijn gewoon verkrijgbaar. Zelf heb ik daar dit jaar mee gewerkt en dat gaat prima.

Ga je voor het proefbrouwsel de gistslurrie van je urtyp gebruiken? Bavarian lager lijkt mij overigens wel een mooie gist voor een stoom biertje. Misschien is dit biertype iets minder geschikt maar ik ben erg nieuwsgierig.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Paar opvallers: Evt kan je voor Fuggles Styrian Goldings gebruiken.

Vanwaar dat lage rendement? Je spoelt helemaal niet? Dan kan je van een evt spoeling nog een lekkere bitter brouwen met dezelfde gist! Gewoon laten uitlopen en opnieuw vullen, niet malen om oxidatie (je drinkt 'm toch vers). Desnoods het wort opvangen, invriezen of koud zetten koken als je "krausen" hebt voor een snelle start.

Met die 82 IBU, de Target en Calciumsulfaat gaat het wel een knijterbittere wangenknijper worden lijkt me. Eén om even te laten rijpen. Denk eraan om (veel) meer gist en liefst ook gistvoeding toe te voegen vanwege het hoge SG.

MO

Schitterend bier. Bij volmout, dus behoorlijk zoet, zou de 80 IBU wel eens een hele mooie balans kunnen geven. Extra sulfaat of niet. Lijkt me echt een heerlijk bier!

Caspar

Oh sorry Edwin, de hoeveelheden spoelwater kloppen niet. Ik spoel overigens wel, maar niet uitbundig veel. Die 65% rendement heb ik al 3 jaar en vind dit niet zo'n probleem eigenlijk :-\.

Ik ga denk ik een starter maken van 2 liter + 1 pakje Wyeast Activator, 24 uur beluchten, laten bezinken en opnieuw enten met 1 liter moutextract oplossing.

Dit wordt zeker een biertje dat denk ik wel 4 maanden gaat rijpen voor gebruik :gistsmile:.

Voor mijn Urtyp gebruik ik Wyeast Urquell Pils, deze lijkt me niet zo lekker in een stoombiertje (puur gevoel).

Caspar

Vandaag heb ik even geproefd aan mijn ESB en Scotch :proost:... maar ik ben tot de conclusie gekomen dat Special B niet echt thuis hoort in Engelse bieren

( http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6096.msg93126.html#msg93126 ).

In de Scotch geeft het een mooi geparfumeerd, rozijn-achtig aroma, wat in de ESB gelukkig minder goed waarneembaar is. Als ik Special B proef, moet ik meteen aan Belgische bieren denken... de combinatie met mineraal-achtige Ale smaken gaat gewoon niet lekker samen :weetniet:.

Ik ga in mijn Barley Wine dus geen Special B gebruiken, de Cara 120 heb ik ietsje opgeschroefd en ik voeg nog wat CaraPils toe om hem een "over de top" (misschien) knallende body te geven. Ik heb geen Fuggle kunnen krijgen op tijd, dus het wordt een EK Goldings aroma :biersmile: (bitterheid ga ik inschieten op 72 IBU in plaats van 80 IBU, ik was wat over-enthousiast en wist niet wat de calciumsulfaat deed MO ;D). 

Caspar

He he, zondag heb ik tijd om de Barley Wine te brouwen ;D. Wiebelkont als ik ben, heb ik natuurlijk weer aan het recept zitten sleutelen. Ik ga toch maar 100 gram Special B toevoegen. Nu de Scotch wat ouder is, geeft Special B een mooi droppig, rozijnen smaakje en dat past eigenlijk wel in een Barley Wine.

Als proefbrouwsel ga ik een ondergistend bier maken met Wyeast Munich Lager en Tettnanger hop.

Aan de beluchting hangt nu (uiteraard met Siris YeastVit):

3 liter Wyeast London Ale voor 25 liter Barley Wine
1,5 liter Wyeast Munich Lager voor 8 a 9 liter Proefbrouwsel

De starters ga ik laten bezinken en op de brouwdag afgieten en herstarten.

Barley Wine

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Barley Wine

Min OG:  1.088   Max OG:  1.120
Min IBU:    35   Max IBU:     0
Min Clr:    53   Max Clr:   133  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):        11.50
Anticipated OG:          1.095    Plato:             22.58
Anticipated EBC:          37.5
Anticipated IBU:          74.2
Brewhouse Efficiency:       67 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 91.3    10.50 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  3.5     0.40 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160
  4.3     0.50 kg.  Carafoam (= Carapils) - Weyer Duitsland      1.037      6
  0.9     0.10 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Wye Challenger                    Whole    6.00   8.6  First WH
 40.00 g.     Magnum                            Whole   12.10  29.1  60 min.
 35.00 g.     Wye Target                        Whole   13.60  28.6  60 min.
 15.00 g.     Wye Challenger                    Whole    6.00   2.7  15 min.
 25.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.20   3.1  15 min.
 40.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.20   2.0  5 min.


Yeast
-----

Wyeast 1028 London Ale


Water Profile
-------------

Profile:           Amersfoort - Nederland
Profile known for:

Calcium(Ca):          34.3 ppm
Magnesium(Mg):         3.2 ppm
Sodium(Na):           14.5 ppm
Sulfate(SO4):         18.1 ppm
Chloride(Cl):         18.1 ppm
biCarbonate(HCO3):   108.0 ppm

pH: 7.90

Mash Schedule
-------------

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     66      66   Infuse    73       28.04   2.44
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   2.44


Total Water Qts:           29.63 - After Additional Infusions
Total Water L:             28.04 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       35.72 - After Additional Infusions

Notes
-----

28 liter maischwater

Pre boil 32 liter

Proefbrouwsel Wyeast Munich Lager uit het spoelen van de bostel + moutextract (small beer).

Maischwater behandeld met

5 gram CalciumSulfaat
5 gram CalciumCloride

pH maischwater en spoelwater verlaagd naar 5,4 (met X ml 80% melkzuur)

Gerb

Ziet er goed uit! 3 vragen:

1) Wat is de bedoeling van de carapils? Ben je bang dat je weinig body overhoudt?
2) Wat is je streefdichtheid voor je proefbrouwseltje?

Caspar

1) Inderdaad ik wil echt super veel body en wat Amerikanen hebben me dit aangepraat en beweerden dat dat erg goed werkte in een Barley Wine (een experimentje dus ;) ).

2) Ik probeer een Begin SG van 1053 te krijgen met 30 IBU zodat het in de stijl "Dortmunder Export" past.

O ja, ik ga ook niet dry-hoppen omdat ik dit bier waarschijnlijk ga bewaren en dan verlies je toch veel aroma's :brouwen:.

Menno

Ziet er goed uit, Caspar!  :duimop:

Citaat van: Gerb op 05-02-2008  21:31 uZiet er goed uit! 3 vragen:

1) Wat is de bedoeling van de carapils? Ben je bang dat je weinig body overhoudt?
2) Wat is je streefdichtheid voor je proefbrouwseltje?

Volgens mij mis ik iets...  ???

Oscar

Er zijn 3 soorten mensen :

Mensen die kunnen rekenen/tellen en mensen die graag een biertje drinken.. :D  :proost2:

Caspar

Hmmm, de starter van de Munich lager is helemaal uitgegist en staat nu lekker te bezinken. De London Ale blijft maar doorgisten... het pakje bolde ook al super traag op! Nou ja, de gistcellen zijn tenminste wel eindelijk wakker geschud, beter dan dat dit in de Barley Wine gebeurt :-\ (ik heb nog 3 volle dagen om de starter te laten bezinken in de koelkast, dus op zich nog geen paniek ;)).

Caspar

Ik had gister geen puf meer om nog te posten, maar de Barley Wine zit in het gistvat. Mijn rendement viel iets tegen waardoor het begin SG 1087 is, ik ga echter geen suiker toevoegen omdat ik een vol-mout bier wil :brouwen:... Dan maar een procentje minder alcohol.

Het koelen ging iets te snel, waardoor de temperatuur van het wort wat aan de hoge kant was (25 oC). In de hoop minder hogere alcoholen te krijgen heb ik het raam van mijn logeerkamer open gehouden 's nachts waardoor het +/- 15 oC omgevingstemp was. Vanochtend voelde het vat redelijk koel aan en stond er wel een krausen van bijna 30 cm op het bier! Het is nu maar afwachten ;).

Het ondergistend bier had ook een lager begin SG van 1046, ook deze staat te gisten in de koelkast op 10,5 / 11,5 oC.

Caspar

O jee... ik heb wat uit te leggen aan het vrouwtje :o.



Oscar


JeroenCV

Goed gedaan Caspar!!! Heerlijk als de gist goed werkt  ;D

MO

Is dat op vloerbedekking? Krijg je dat nog wel schoon?

Caspar

Tsja, ik heb het uitvoerig geschrobd met schoonmaakmiddel en water... anders wordt het een shamporelletje ;). De activiteit is nu al behoorlijk afgenomen. Ik heb de deksel zo snel mogelijk schoongemaakt en helaas geen SG meting gedaan, maar ik denk dat het bier wel behoorlijk ver is uitgegist.

Nou, ik ben benieuwd... zelfs 100% headspace is dus blijkbaar niet voldoende bij sommige bieren :-\.

Caspar

Nog wat foto's van de starter:



Aan de beluchting.



De starter na 36 uur beluchten.



Bezinken in de koelkast.



Slurry na het afgieten.



Herstarten op de brouwdag.



De platenkoeler in actie.

Edgar

Mooi werk Caspar. Waanzinnige vergisting!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.