|
Oscar
|
 |
« Gepost op: 29-10-2007 17:33 u » |
|
Beste forummers, Het is weer eens tijd voor een pol. Stemmen dus. Ik ben benieuwd hoe iedereen tijdens de vergisting zijn jongbier op de gewenste temperatuur houdt, dit voor zowel ondergisters als bovengisters. Er zijn hiervoor natuurlijk verschillende methoden. Voor mijn ondergisters gebruik ik natuurlijk een koelkast met de alom bekende en geliefde (  ) conrad thermostaat. Voor mijn bovengisters gebruik ik een waterbad met een aquarium thermostaat met aquarium pompje om zo beweging in het water te houden om zo een goede temperatuursverdeling te krijgen. Momenteel heb ik een continue temperatuurscontrole van het water van mijn waterbad, dankzij de paneelmeter van Niels  Ik merk nu dat deze methode je bier zeer constant op themperatur kan houden. Mijn bier staat al dagen op ± 23,5°C wat afwijkt van 23,3 - 23,8. Dit vind ik een zeer acceptabele schommeling voor de gisting met deze methode. Hoe doen jullie dat?
|
|
|
|
|
|
Brouwvisie 1.96Vergisting:Am. Pils, Saison BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles 
|
|
|
|
oranjeboombiertje
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 29-10-2007 17:37 u » |
|
Helaas heb ik maar ruimte voor 1 koelkast en daarmee worden mijn ondergisters constant gehouden De bovengisters probeer ik altijd onder de 20 graden te houden zodat ze ook lekker clean vergisten. De lagering van de bovengisters gebeurt altijd in de woonkamer wat betekend dat het hier nog weleens wat warmer kan zijn, maar in de winter zal het niet snel boven de 20 graden komen.  Wesley
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaap
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 29-10-2007 18:10 u » |
|
Naast een vergistingskast heb ik nog een kelder waar het constant 15 graden is.
|
|
|
|
|
|
Work is the curse of the drinking class.
|
|
|
|
den organolept
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 29-10-2007 18:14 u » |
|
Als het te warm is wikkel ik natte handdoeken om de gistfles, evt. zet ik er een ventilator naast. Als het te koud is wikkel ik een slaapzak om de gistfles, evt zet ik de fles bij de cv ketel, (maar dan kan het wel heel erg warm worden  ) Het blijft wel een beetje klooien.
|
|
|
|
|
|
Gistvat:Kriek-lambik, Druivenlambik, moerbeienlambik Voorraad:Lil' rascal APA 1 Chouffe Bl-1 Rochefort 8-1/2/3
|
|
|
|
thibolleke
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 29-10-2007 18:16 u » |
|
1 en 6. 1 voor bovengisters, 6 voor ondergisters. (Alhoewel ik mijn eerste ondergister pas dit weekend ga brouwen.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobinB
Testteam BrouwVisie
Super lid

Aanwezig
Nooit geschroten is altijd mis!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 29-10-2007 18:23 u » |
|
Koelkast met thermostaat voor ondergisters, op kamertemperatuur voor bovengisters. De thermostaat in de kamer staat altijd op 18 ºC, dus ook voor bovengisters wordt het niet snel te warm. Ik denk er nog aan mn koelkast in de zomer ook te gebruiken voor bovengisters, maar dat zie ik volgend jaar wel weer! 
|
|
|
|
|
|
De indeling van je bier is geen keurslijf, maar een plaats in het Rijk der Bieren! Biertypen beperken je creativiteit niet, gebrek aan fantasie wel!
|
|
|
|
EBC
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 29-10-2007 18:28 u » |
|
Anders: Temperatuurmeting en koeling in het wort zelf, met behulp van de CoolFermenter®. In deze post vind je wel hoe het werkt... En de giststarter... Hier overigens nog meer opstellingen.
|
|
|
|
|
|
Hoppin´ into twentyten...
|
|
|
|
René K
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 29-10-2007 18:46 u » |
|
Bij mij is het ook nog een beetje aanklooien. Hoofdgistingen doe ik op kamertemperatuur. Dit is meestal rond de 20 graden. Lageren gebeurt meestal bij ongeveer 17 graden. 2 oude koelkasten wil ik nog voorzien van een thermostaat zodat ik meer gecontroleerd kan gaan vergisten.
|
|
|
|
|
|
Investeer in alcohol. Meer procenten krijg je nergens!
|
|
|
|
bazje
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 29-10-2007 19:10 u » |
|
1 en anders. d.w.z. als de kamerthermostaat niet de beoogde temp. realiseert wikkel ik er een deken omheen. 's nachts en als er niemand thuis is Of natte handdoeken met een ventilator.
Tevens heb ik geen gistkast maar een "vergistingsveiligheidsemmer" van +/- 40 liter waar het gistvat of de lagerfles inpast en het laminaat gegarandeerd droog blijft !
|
|
|
|
|
|
Planning: nog meer witbier Primaire Gisting: - Lagering : BazAlt Voorraad: Variabel :-)
|
|
|
|
Oscar
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 29-10-2007 19:13 u » |
|
maar een "vergistingsveiligheidsemmer" van ± 40 liter waar het gistvat of de lagerfles inpast
Daar kun je mooi een waterbad van maken!
|
|
|
|
|
|
Brouwvisie 1.96Vergisting:Am. Pils, Saison BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles 
|
|
|
|
bazje
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 29-10-2007 19:27 u » |
|
Oscar,
Daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar de bieren die ik tot nu toe gebrouwen heb en op deze manier heb laten vergisten heb ik nog niet zo goed gevolgd qua vergistingstemperatuur. Het waren allemaal bovengisters met een gemiddelde temperatuur van 18 tot 20 graden, gemeten op de temp.strip die op het vat en de fles zit. De deken voldoet en/of voldeed dus prima!
Aquariumheater staat echter wel op verlanglijstje!
|
|
|
|
|
|
Planning: nog meer witbier Primaire Gisting: - Lagering : BazAlt Voorraad: Variabel :-)
|
|
|
|
Menno
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 29-10-2007 19:34 u » |
|
Tot op heden 'gewoon' in de woonkamer (waar temperatuur 'wat' schommelt). Oscar, wat heeft je waterpartij eigenlijk gekost? 
|
|
|
|
|
|
PINT-lid!
|
|
|
|
|
|
William
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 29-10-2007 20:17 u » |
|
In een 80 liter plastic bak met daarin een rondpompthermostaat (Haake). Zo kan ik het nauwkeurig op een temperatuur boven de omgevingstemperatuur houden.  thermostaat voor € 40 op e-bay gekocht
|
|
|
|
|
|
hoofd: - na: - planning: Haver Blonde
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 29-10-2007 20:35 u » |
|
He, dat is het betere werk William, wat is de capaciteit van zo'n ding?
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
William
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 29-10-2007 21:12 u » |
|
wat is de capaciteit van zo'n ding?
8 liter/min en 1050 W. Ik zou er eigenlijk nog een koelthermostaat bij willen hebben. Ik blijf rustig e-bay afschuimen 
|
|
|
|
|
|
hoofd: - na: - planning: Haver Blonde
|
|
|
|
Edgar
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 29-10-2007 23:19 u » |
|
Ik heb een aantal verschillende dingen geprobeerd. - koude zolderkamers met open-raam-klimaatbeheersing
- koelkast met thermostaat
- natte lappen met ventilator
- thermostaatgestuurde coolfermenter met watergekoelde peltier elementen
- koelkast met PID-controller
en natuurlijk ook - isolatiematjes rond en onder gistvat
- thermostaatgestuurde kookplaat van magneetroerder in starter
Ik ben nu bezig met een oude bierkoeler, waarvan het koelwater via koperen buis rond het cylindrokonische gistvat gaat lopen, gestuurd door een PID controller. Dit wordt de vervanger van het Peltier systeem. Dat werkte wel, maar was te omslachtig en trok teveel stroom. Ook de koelkast met losse thermostaat zal in gebruik blijven.
|
|
|
|
|
|
gaat het na de zoveelste beroerde croissant maar eens zelf proberen fleswaterfeiten
|
|
|
|
Pieter.
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 29-10-2007 23:42 u » |
|
Bovengisters in een cementkuip met aquarium thermostaat, temperatuur is te regelen van ca 20 tot 24 C. Lageren doe ik buiten onder mijn carport ook in een cementkuip waar de temperatuur in de zomer niet hoger oploopt dat ca 15 C. Ik heb geen plek om in de zomer kouder te lageren. Ondergisters al brouw ik die (te) weinig kan ik op dezelfde manier doen als het lageren van bovengisters, dus in de zomer rond de 15 C in de winter lager afhankelijk van de temperatuur (nog geen ervaring mee) Giststarters doe ik ook via een waterbad. 
|
|
|
|
|
|
Vooraad: Milk Stout. Gisting/lagering/rijping: Diverse Lambieken, Kriek, Kolsch. Volgende brouwsel: Kolsch met gewassen gist.
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 30-10-2007 07:32 u » |
|
Tot dusver kamertemp. Heeft ook wel z'n charmes, zo'n mandfles in de woonkamer. Ik wil wel een koelkast aan gaan schaffen met een conrad-termostaatje voor pils etc. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Caspar
ESB project
Super lid
Aanwezig
www.dehoutenschuur.nl
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 30-10-2007 09:14 u » |
|
Hoofdbrouwsels in een koelkast met Conrad thermostaat (boven en ondergist) en proefbrouwsels laat ik gewoon op kamertemperatuur vergisten.
|
|
|
|
|
|
Planning: ? Volgende brouwsessie: Imperial Oatmeal Stout, Sterke Blonde Gistvat: Saison, IPA Voorraad: Quadrupel, Arrogante Bastaard, Doppelbock, Pale Ale, Tripel, ESB, DIPA, Baltic Porte
|
|
|
|