Thibolleke zit aan de ondergisters!

Gestart door thibolleke, 25-10-2007 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 02-11-2007  21:49 uJe woont in Antwerpen...daar zijn veel Ollanders. Vraag één hen voor jou een Ollandse verlengkabel te kopen. Eenmaal in je bezit knip je de Ollandse stekker eraf en zet er een Belgische aan.

Ik wil er wel opsturen hoor...

Ik denk dat het handiger is om een onderstaande verdeelblokje te laten kopen. Deze koop je voor maar een paar euro's (ze zijn algemeen verkrijgbaar in Nederland) en zijn de oplossing voor het probleem van Thiobeolleke.


thibolleke

Citaat van: Menno op 02-11-2007  21:41 uZou thibolleke niet graag met een Einstein-kapsel willen zien...  ;D
Geen nood, ik heb net al mijn haar gemillimeterd. Dus zo'n Einstein kapsel gaat niet meer lukken. ;D

Ik ken iemand die goed met elektronica is (hij heeft zelf zijn eigen 3 kleurige beamer/laser volledig zelf gemaakt  :groots: )
Die kan er wel aarding op krijgen.

Maar ik denk toch dat het handiger is als ik zo'n verdeelblokje aanschaf. Nu zoveel kom ik niet in Nederland. Eens kijken ter welke gelegenheid ik de grens over moet. :denken:
Geen forum uitje deze maand? :D

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik eerst met die aarding wat ga 'sjoemelen' en wanneer ik eens in Nederland ben zal ik me zo'n verdeelblokje aanschaffen.

Groeten
Thibolleke


thibolleke

Oja ook nog even over het bier;

Ik had een 8 liter starter 24 uur belucht met heel wat gistvoeding erbij. Toen ik hem afhevelde vond ik het maar een magere opbrengst.
Dit kwam denk ik doordat ik voor het eerst in een 30L vat mijn starter had gemaakt, daardoor leek het minder gist denk ik.
Want de gist was nog geen 2h bij de pils of hij begon al te blubben. Dat zit dus wel goed.
Thermostaat in ingesteld op aan: 10.2°C en uit: 9.8°C Zo blijft hij wel goed rond die 10°C schommelen niet?

Groeten
Thibolleke

oranjeboombiertje

Maar wat is er dan fout gegaan? Het klinkt allemaal als een goede brouwdag als ik het zo hoor. Die instelling van de thermostaat lijkt mij wel mooi, misschien nog iets te dicht op elkaar. Zelf stel ik, als ik 10 graden wil, in tussen de 9,5 en 10,5. Daarmee voorkom ik dat mijn koelkast te vaak aan en uit schakelt. Dat schijnt beter te zijn(voor de koelkast hè).

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

De fout,  :)
Wel ik was mijn ijskast nog wat aan het modificeren. En heb per ongelijk een verkeerde kabel doorgeknipt. Die kabel was de kabel van het koelelement. Ik heb mijn ijskast dus kapot gemaakt nét voor ik ging gisten.
Dit onder het motto "ik krijg echt alles kapot"  :-[
Maar nu staat mijn bier in de ijskast van een vriend. Enige stomme is dat ik de gisting nu niet zo goed kan controleren. Maar om de paar dagen kom ik daar wel langs, dus op zich niet zo'n probleem.

Nu wel nog even opzoek naar een nieuwe ijskast. Gelukkig hadden we deze gekregen. De eigenaar van de bierpub hier vlakbij had nog zo'n ijskast staan met van die schuiframen langs boven. Deze mocht ik gewoon hebben. Eerst natuurlijk zien of ik die ergens thuis kan stokeren. Zoja heb ik genoeg plaats om meerdere pilsen tegelijk te vergisten!

Groeten
Thibolleke

oranjeboombiertje

Dat is zeker jammer. Gelukkig dat je toch nog een gekoelde gisting kan uitvoeren nu.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: thibolleke op 03-11-2007  00:38 uDe eigenaar van de bierpub hier vlakbij had nog zo'n ijskast staan met van die schuiframen langs boven. Deze mocht ik gewoon hebben. Eerst natuurlijk zien of ik die ergens thuis kan stokeren. Zoja heb ik genoeg plaats om meerdere pilsen tegelijk te vergisten!
WOW! Dàt zijn de mooiste koelingen: je kan er een hoop in kwijt én je ziet wat zonder iets te verstoren!  :duimop:

En mocht je die niet thuis kunnen stokeren (leuk, dat Vlaams :D), dan weet ik nog wel een stekje...  ;D

thibolleke

Ik heb net het SG gemeten, dit stond nu op 1013. Dus ik denk wel dat ik kan gaan lageren.

Er is wel iets niet geheel juist gegaan met de vergisting. De koelkast geraakte maar niet gekoeld tot 10°C. De vergisting is gebeurd op 13-14°C.
Dit wilt dus zeggen; meer fruitigheid en een minder clean bier. Omdat het vergist is met de Wyeast 2007 verwacht ik niet echt meer een pils zoals ik die gewoon ben.
Het staaltje natuurlijk ook even geproefd;
Amerikaanse gist kwam direct even hallo zeggen. Ook een citrusje (bijna letterkijk)op de achtergrond. Ookal heb ik een beetje Cascade gebruikt, het citrusje kan ook van de gist afkomstig zijn.
Dit zei een Amerikaan in ieder geval tegen mij over de Wyeast 2007. Het best in ieder geval wel bij het gistprofiel.

Even een beetje lazy doen; Hoe lang moet er nu juist gelagerd worden? En op welke temperatuur?
Dank bij voorbaad.
Ik hoop dat mijn tapinstallatie nog af geraakt voordat deze gebotteld moet worden. Dan heb ik ineens een mooi eerste pilsje op vat.

Groeten
Thibolleke

Oscar

Thibolleke, lageren moet lang !! 6 weken o.i.d en dan bij lage temperatuur, dus 4°C en als het kan lager ! Maar de temperatuur langzaam naar beneden laten zakken ( 1 tot 2 °C per dag geloof ik).

Herman

4 weken lageren kan ook prima, mits je daarna het bier in de flesjes nog even door laat rijpen. Maar goed, dan lager je feitelijk gewoon door in de bierfles.

thibolleke

Hmm dat kan wel eens een probleem worden. Als ik niet onder die 10°C geraak, dan zal ik waarschijnlijk ook niet bij die 4°C geraken.
Even ebay afgaan voor een koelkast, zolang ik die niet heb zal het bier toch op 13°C blijven staan.
Was er na de hoofdgisting niet normaal nog een diacetyl rust? 5 dagen op 16°C als ik mij niet vergis.

Groeten
Thibolleke

Edgar

Ik zou me niet teveel zorgen maken om diacetyl bij deze gist, ik kan er niets over vinden op het net. Als je 'm toch nog een tijdje op 13° laat staan heeft de gist genoeg tijd om eventuele diacetyl af te breken. Zoek op het gemak naar een betere koelkast en als je er één vindt binnen een dag of tien kan je overhevelen naar een mandfles en verder koelen.

Inderdaad, gouden regel volgens mij bij ondergisters: geen haast. Zolang je schoon en zo veel mogelijk zuurstofvrij hebt gewerkt, kan je rustig de tijd nemen om de gist z'n werk te laten doen. Hoewel ik deze gist nooit gebruikt heb, moet ik zeggen.

Puntja van zorg is natuurlijk die koelkast. Ik zou eens nagaan of die nu continu draait of niet. Zo ja, dan is er iets structureel mis (lekje in het systeem wellicht; verklaart de gulheid van je buur), zo nee, dan kan het aan de thermostaat liggen. Of heb je jouw thermostaat erop aangesloten? Je kunt overwegen om 'm te laten bijvullen. Ken je geen koeltechnieker misschien? Overigens is een staande koelkast wel een stuk makkelijker dan zoéén met de opening aan de bovenkant.

oranjeboombiertje

Een diacetylrust is misschien niet noodzakelijk bij deze gist maar om spuiters te voorkomen lijkt het mij raadzaam om even (een paar dagen) lekker rond de 17 graden te gaan zitten zodat het bier volledig uitvergist is. Hierna kan je lekker gaan lageren.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Citaat van: Edgar op 12-11-2007  09:37 uPuntja van zorg is natuurlijk die koelkast. Ik zou eens nagaan of die nu continu draait of niet. Zo ja, dan is er iets structureel mis (lekje in het systeem wellicht; verklaart de gulheid van je buur), zo nee, dan kan het aan de thermostaat liggen. Of heb je jouw thermostaat erop aangesloten? Je kunt overwegen om 'm te laten bijvullen. Ken je geen koeltechnieker misschien? Overigens is een staande koelkast wel een stuk makkelijker dan zoéén met de opening aan de bovenkant.

Conrad thermostaat stond afgesteld op koelen tot 9,5°C. Doordat hij nooit tot daar gekoeld kreeg heeft hij heel de tijd aangestaan.
Die koelkast stond wel al een hele tijd zonder stroom, voordat we het bier erin zetten. (dus de koelkast werd niet gebruikt)
Er zal wel iets mis zijn met die koelkast, maar daar ga ik mij niet veel meer van aantrekken. Ik zorg dat ik mijn eigen koelkast vind.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-11-2007  10:34 uEen diacetylrust is misschien niet noodzakelijk bij deze gist maar om spuiters te voorkomen lijkt het mij raadzaam om even (een paar dagen) lekker rond de 17 graden te gaan zitten zodat het bier volledig uitvergist is. Hierna kan je lekker gaan lageren.

Wat heeft diacetylrust te maken met de uitvergisting? Of hij kan dan 100% uitvergisten doordat hij dan warmer staat?
Als ik na de diacetylrust pas lager, heeft dat dan geen effect op de autolyse?
Niet beter eerst in de lagerfles, dan pas diacetylrust?

Groeten
Thibolleke

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-11-2007  10:34 uom spuiters te voorkomen lijkt het mij raadzaam om even (een paar dagen) lekker rond de 17 graden te gaan zitten zodat het bier volledig uitvergist is. Hierna kan je lekker gaan lageren.

Ik weet niet of dat zo slim is. Het is een wat lompe manier om je bier te laten uitvergisten. Het punt is, dat je de gist de suikers en misschien ook wel de 'lust' ontneemt om na zo'n warme periode nog iets te doen. De lagering is niet zomaar 'oud worden', het is wel degelijk de bedoeling dat de gist langzaam maar zeker nog iets doet. Bovendien loop je een reëel 'risico' (ok, alles is betrekkelijk maar je begrijpt wat ik bedoel) op teveel esters in je strakke pils. Die worden immers vooral aan het eind van de vergisting geproduceerd.

Een elegantere methode is om een klein deel van je bier wat warmer weg te zetten zodat je weet wat het eind-SG van het bier moet zijn. Je kunt dan vrij precies het begin en ook het eind van de lagering bepalen. Maar ook met boerenverstand en kennis van je gist kom je een heel eind. Ik denk dat 1.013 geen gek moment is om de lagering te beginnen.

oranjeboombiertje

Ik hevel altijd eerst, bij een dichtheid rond de 1010/1012. Dan gaat het bier warmer om volledig uit te vergisten en om wat diacetyl af te breken. Op deze methode heb ik altijd prima pilsen gemaakt zonder onnodige esters of autolyse en met precies de hoeveelheid koolzuur die ik wil. Ik heb eens een pils gebrouwen zonder diacetylrust en gewoon koud gaan lageren toen het bier rond de 1010 zat. Dit bier kreeg uiteindelijk veel te veel koolzuur en diacetyl in de smaak, erg jammer.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Hmm ik weet het nog niet zo goed,

Na een cleane vergisting op 10 °C zou ik mij wel kunnen voorstellen dat na een diacetylrust van een paar dagen de pils nog relatief even clean is.
Maar ik heb er nu wel een vergisting van 14 °C op zitten. Of ik me dan nog wil wagen aan een diacetylrust is de vraag. :denken:

Nu ben ik eens wat gaan zoeken op Wyeast site ed. maar lees helemaal niets over een diacetylrust. Ook niet bij andere lagergisten. 
Ik denk dat ik toch die diacetylrust ga laten vallen.
Dan hevel ik vanavond over in de lagerfles, laat hem nog zo koud mogelijk staan (13 °C). Ik hoop dan tegen volgende week of zo een koelkast te hebben. En daar koel ik dan verder naar 1-2 °C.
Zo laat ik hem dan nog een week of 5 staan.
Dus dan heb ik een "diacetylrust" op 13 °C voor een week of 2. En daarna nog een normale lagering van ongeveer 5 weken op 1-2 °C.
Het wordt dus zo'n beetje een tussenin oplossing.

Groeten
Thibolleke



Edgar

Leuk setje links daar EBC, samenvattend kan je zeggen dat een diacetylrust lang niet altijd nodig is, zeker niet als je de gist gewoon de tijd geeft om het diacetyl af te breken.

Thibollekes bier staat op 13° Wesley, en dat is redelijk warm. Waarschijnlijk warm zat om de gist eventueel aanwezige diacetyl te doen omzetten én gemakkelijk uit te vergisten. Bovendien gebruikt hij een gist die kennelijk niet veel diacetyl produceert.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-11-2007  15:41 uIk heb eens een pils gebrouwen zonder diacetylrust en gewoon koud gaan lageren toen het bier rond de 1010 zat. Dit bier kreeg uiteindelijk veel te veel koolzuur en diacetyl in de smaak, erg jammer.

Teveel koolzuur is een kwestie van goed bottelen en je gist/brouwproces kennen. Het is de bedoeling dat de gist het bier verzadigt met koolzuur tijdens de lagering, en niet om alle koolzuur vóór de lagering uit het bier te dampen. Het is dan logisch om minder suiker te gebruiken bij het bottelen. Je bier was gewoon nog niet klaar, wat ook al blijkt uit de aanwezige diacetyl.
Het is onzinnig om een diacetylrust aan te raden bij een gist die nauwelijks diacetyl produceert (of het althans heel gemakkelijk afbreekt).

Je kunt verschillende gisten en de manier om ze te behandelen niet één op één vergelijken. In ieder geval is een diacetylrust pas nodig als een gist veel diacetyl produceert, anders niet. Je kunt het best doen als een soort veiligheidsmaatregel, zeg maar het 'uitschudden' van de gist als het ware, ieder z'n ding. Maar dat is toch meer een soort 'zo lukt het bier tenminste altijd (snel!)' manier dan een vakkundige manier om een zo lekker mogelijk bier te maken.


oranjeboombiertje

Bij de pelgrim worden de ondergisters altijd vergist op 13 graden en daar zit nog genoeg diacetyl in. Er is dus wel een warmere temperatuur nodig om deze goed af te breken. Mijn pilsen heb ik altijd met heel weinig bottelsuiker gebotteld maar deze was gewoon niet goed uitvergist omdat ik geen warmere stap had gedaan.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-11-2007  18:38 uBij de pelgrim worden de ondergisters altijd vergist op 13 graden en daar zit nog genoeg diacetyl in. Er is dus wel een warmere temperatuur nodig om deze goed af te breken. Mijn pilsen heb ik altijd met heel weinig bottelsuiker gebotteld maar deze was gewoon niet goed uitvergist omdat ik geen warmere stap had gedaan.

Omdat Pelgrim het doet is het nodig? Welke gist gebruiken ze dan? Kennelijk een gist die wél diacetyl produceert én/of ze hebben bij Pelgrim misschien een klein beetje haast om hun bier wat sneller uit die dure lagering te krijgen. Commerciële brouwmethoden zijn absoluut niet altijd voorbeelden voor wat wij willen: zo lekker mogelijk bier maken.

Echt Wesley, je hoeft je bier niet op te warmen om het te laten uitvergisten, dat is om het cru te zeggen kolder van de bovenste plank. Het zal wel helpen om dat doel te bereiken, maar het is een shortcut die bovendien absoluut niet in alle gevallen nodig is om diacetyl af te breken. Probeer eens een paar andere gisten en je zult het zien.

EBC

Bij de links -en ook bij andere webpagina's, die ik niet linkte- wordt soms gesproken van diacetylrust na ongeveer 50-75% van de hoofdgisting, of aan het einde van de hoofdgisting. Zo op het eerste oog lijkt de theorie verschoven richting einde hoofdgisting. Daar zou ik dan ook voor gaan. Als het ergste voorbij is, dna even opwarmen voor 24-48 uur tot ongeveer 15 ºC, gewoon door de de koeling uit te zetten. En daarna LANGZAAM weer af te koelen. De gist is immers nog niet klaar en die wil je niet shockeren. Max 1-2 ºC per dag.

Ook lees ik hier en daar dat na een diacetylrust de noodzaak voor lang lageren een eind is verdwenen. Dat lange lageren is ook met name om diacetyl af te breken. Aangezien dat nu al gebeurd is, kan je korter lageren. Zo ongeveer 2 weken. Dat spreekt weer naar mijn ervaring, dat het eindeloos lageren maar marginale kwaliteitsverbetering oplevert.

Edgar

Ook in één van de links die je gaf staat dat, dacht ik. Maar waarom zou je dan een diacetylrust zou doen als er geen vervelend niveau aan diacetyl in het bier zit? Om het te laten uitvergisten? Terwijl je ook gewoon even kunt wachten? Dat is niet logisch.


Ik ben het trouwens oneens met het afdoen van de lagering als alleen maar een diacetyl-opneem-fase en dat een lager niet verbetert tijdens die rust. Ik denk wel dat er enorme verschillen zijn tussen verschillende gisten en hoe ze reageren op lageren en diacetylrusten, maar lageren is nuttig en geeft lekkerder bier. Ik ben niet zeker of ijskoud lageren daar ook onder valt, ik lager meestal iets warmer, een graad of 4-5? Ik kan me indenken dat ijskoud lageren alleen maar voordelen heeft voor de helderheid en niet toelaat dat de gist het bier verder verbetert.

oranjeboombiertje

Bij de pelgrim wordt juist geen diacetylrust gedaan na de vergisting op 13 graden wordt het bier gelijk op diepkoelen gezet. Dit bier bevat dus (best) veel diacetyl. De gist is saflager s-189.

Edgar, misschien heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd maar ik doe niet echt een diacetylrust maar meer een nagisting. Ik heb gewoon gemerkt dat dit noodzakelijk is om zeker te zijn van bier dat is uitvergist. Ik houd altijd een lange lagering aan (6/8 weken) en heb dus echt geen haast of sneltreinmethode, meer zekerheid.

Mijn ervaring is dat een paar graden een enorm verschil kan maken in hoever de gist door gaat. Ik heb ook eens een bovengister gehad die in de bijkeuken volledig helder was na 3 weken lagering en het waterslot stond helemaal stil (beide kanten gelijk vloeistofniveau) Toen zette ik de lagerfles in de woonkamer en hij ging als een gek aan het gisten en is toen nog zeker 2 weken door gegaan, dit is toch maar een verschil van een paar graden maar dus ook een paar s.g. punten.

Dit wil ik dus voorkomen door een warme stap. Ik wil niet dat mijn bier na het bottelen pas voor het eerst warm komt te staan en daarmee de gist aanmoedigt om verder te gisten. Een lagering van veel weken gaat echt niet zomaar die laatste lastige puntjes eraf snoepen omdat het gewoon veel te koud is voor de gist en deze liever gaat slapen.

Het gaat bij mij tijdens die nagisting ook nooit om meer dan 1 of 2 s.g. puntjes die er tijdens de lagering gewoon niet vanaf gaan. Dit zal dus geen effect op de smaak hebben.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-11-2007  20:06 uBij de pelgrim wordt juist geen diacetylrust gedaan na de vergisting op 13 graden wordt het bier gelijk op diepkoelen gezet. Dit bier bevat dus (best) veel diacetyl. De gist is saflager s-189.

Kan het niet zijn dat ze dat diepkoelen misschien nogal vroeg doen? Nogmaals: je kunt geen twee gisten precies vergelijken, nog qua diacetylniveau noch qua behandeling, een gist die snel uitzakt bijvoorbeeld vraagt een andere behandeling dan een gist die langer blijft zweven. In het geval van Thibolleke is er een erg lange periode op die vrij hoge temperatuur (ik schat veel langer dan bij Pelgrim) en zie ik nog steeds geen reden om het bier op te warmen.

CiteerEdgar, misschien heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd maar ik doe niet echt een diacetylrust maar meer een nagisting. Ik heb gewoon gemerkt dat dit noodzakelijk is om zeker te zijn van bier dat is uitvergist. Ik houd altijd een lange lagering aan (6/8 weken) en heb dus echt geen haast of sneltreinmethode, meer zekerheid.

Ja zoiets begreep ik er wel uit. Ik denk dat je naar andere dingen moet kijken als je gist niet wil uitgisten (hoe koud lager je? 6-8 weken is best lang, maar echt niet extreem voor een ondergister. Eerder een minimum! Maar als de gist bij die temperatuur niets meer doet moet je die gist anders behandelen. Was je gist écht wel in goede conditie?) Wij hebben het natuurlijke lastiger dan de grote brouwerijen die het bier gistvrij kunnen maken door filteren. Het is dus een kwestie om je gist heel goed te kennen. Als je weet dat je gist niet helemaal uitvergist, zou je dat ook kunnen oplossen door helemaal geen suiker toe te voegen tijdens het bottelen bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is toch echt anders, namelijk dat er wel degelijk puntjes afgaan in de lagering, die ik niet zo heel koud doe. Maar nogmaals, de ene gist is de andere niet. Mijn idee is, dat er iets onzinnigs zit aan de methode om een bier bewust koud te vergisten, en dan aan het einde toch nog even op te warmen om zeker te zijn dat 'ie wel klaar is. Maar misschien ben ik verwend door de gistsoort die ik meestal gebruik (2278).


CiteerIk heb ook eens een bovengister gehad die in de bijkeuken volledig helder was na 3 weken lagering en het waterslot stond helemaal stil (beide kanten gelijk vloeistofniveau) Toen zette ik de lagerfles in de woonkamer en hij ging als een gek aan het gisten en is toen nog zeker 2 weken door gegaan, dit is toch maar een verschil van een paar graden maar dus ook een paar s.g. punten.

Da's helder, maar je vergelijkt nu een bovengister. Als het 16° is in de bijkeuken kan dat best te koud zijn voor één of andere gist, en dan zijn er nog een pak redenen die een vergisting kunnen doen staken. Ik zou het zeker niet zo doen als regel bij elke ondergister. Overigens zal je bier onmiddellijk gaan ontgassen als je het opwarmt, dus de eerste activiteit is vaak geen gistactiviteit maar een natuurkundig verschijnsel. Maar dat weet je wel neem ik aan.

CiteerDit wil ik dus voorkomen door een warme stap. Ik wil niet dat mijn bier na het bottelen pas voor het eerst warm komt te staan en daarmee de gist aanmoedigt om verder te gisten. Een lagering van veel weken gaat echt niet zomaar die laatste lastige puntjes eraf snoepen omdat het gewoon veel te koud is voor de gist en deze liever gaat slapen.

Je idee is duidelijk. Misschien lager je wat koud? Waarom laat je de gist niet wat langer staan op de temperatuur van de vergisting?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.