Rauchbier

Gestart door JvH, 09-11-2002 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JvH

Hallo brouwers en andere lezers,

Vandaag heb ik samen met mijn brouwmaat Rauchbier gebrouwen. Helaas is daar weinig over bekend bij ons en hebben we het volgende recept gemaakt wat volgens Strangebrew in ieder geval binnen de stijl past wat alcohol, kleur en bitterheid betreft. Of de smaak dat ook is moeten we nog afwachten.

Recept voor 70 ltr:
7 kg pilsmout (3 EBC)
5 kg Bamberg rookmout (20 EBC)
750 gr Carapils (20 EBC)
2 kg CaraVienna (40 EBC)
500 gr Rijstvlokken
500 gr suiker

Maischschema :
(inmaischen met 53 ltr van 55°C => 50°C)
50°C 10 min
63°C 45 min
73°C 30 min
Mashout op 78°C.

Gespoeld met 40 ltr water.

90 min koken, na 30 minuten 80 gr Challenger (7% AA) toegevoegd en 10 minuten voor het einde nog 70 gr Saaz.

De begin SG was 1,058  :-*, terwijl 1,056 gepland was, dus voegen we de suiker niet meer toe.

De starter met Wyeast 2565 toegevoegd bij 20°C en 10 minuten belucht. Nu maar wachten tot de gisting voorbij is.

Verdere updates volgen wel, groeten Hans  :degroeten:

Edwin

Ha Hans  :proost:

Ben heel benieuwd naar je avonturen met dit bier. Ik heb laatst rookmout gekocht om eens mee te experimenteren. Als ik dan een mooi receptje heb, wil ik met turfgerookte mout uit een whisky-stokerij brouwen. Weet je al iets meer?

Edwin

JvH

Hoi Edwin,

Ik weet nog niet zoveel meer dan zaterdag. Het bier staat vrolijk te gisten bij een graad of 13. De rooksmaak was goed te proeven als je de mout zo in je mond deed, maar tijdens het brouwen was er weinig van te merken.

Meer volgt nog wel, groeten Hans  :degroeten:

Herman

Hoi Hans,

Gezien de hoeveelheid rookmout zal het inderdaad wel een rauchbier worden, niet dat ik er ervaring mee heb overigens. Wel heel interessant, houd ons op de hoogte!

Heb je met experimenten overigens niet de behoeft om het eerst op kleine schaal te proberen? Direct 70l vind ik nogal wat!

Herman

JvH

Hoi Herman,

Een beetje had ik die behoefte wel, maar ons systeem (we brouwen met z'n tweeën) is nu eenmaal voor batches tussen de 50 en 70 ltr geschikt.
Als het niets wordt kunnen we altijd de alcohol er nog uit filteren  :nut:

Groeten Hans  :degroeten:

Edwin

Hoi hans  :proost:

 ??? heb je al wat nieuws?  ???

Edwin

Brouwmeester

Hoi Edwin:
Hier even een rookbier update
Sorry maar ik zal even iets verduidelijken:
Meestal neemt Hans deel aan discussies e.d. Maar ik ben zijn brouwmaat en volg het ook allemaal wel.
Het bier staat inmiddels al 10 dagen te gisten.
Gisteravond schuim afgeschept. Dit begon nu wat in te zakken en om de viezigheid niet in het bier telaten komen, dit maar verwijderd.
Er heeft overigens de hele tijd ongeveer 30 cm schuim op gestaan. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt; ligt waarschijnlijk aan type gist. We hebben al even geproefd(Hans en ik) en er was een lichte rooksmaak waarneembaar.
Dit was op vrijdag 15-11 bij een SG van 1030
Bottelen zal wel na het weekend worden.
We houden je op de hoogte!
Bedankt voor je belangstelling,
Groeten: Henk

JvH

Hoi Edwin en de rest,

Gisteren gebotteld. Uiteindelijk hebben we 68 ltr overgehouden met een eind SG van 1.013. Het uitgangspunt was 1.014 dus de vergisting is keurig, hoewel langzaam, verlopen.
Het SG daalde gemiddeld met 3 punten per dag bij een vergistingstemperatuur van 13°C (de ondergrens van Wyeast 2565).
De hopbitterheid is een beetje laag, omdat de hoppellets in de hopzak tijdens het koken, het ging niet zo hard, niet goed uit elkaar gevallen waren. Henk en ik hebben geen hopextract meer toegevoegd, maar besloten om de volgende keer de hop weer gewoon in de ketel te doen.
Nu maar wachten tot er wat CO2 gevormd is om een smaakimpressie op te doen.

Groeten Hans  :bijdrage_forum:

JWVG

H Hans,

Ik had deze thread even gemist, maar het ziet er leuk uit, dit recept. Ben benieuwd hoe de rooksmaak bevalt. De hoeveelheid rookmout is volgens mij zeker niet teveel voor een klassiek rauchbier, maar het schijnt wel even wennen te zijn als je het voor het eerst drinkt. Zo'n bier staat ook nog bij mij op het verlanglijstje.  :biersmile:

Jan Willem.

JvH

Hoi Edwin, JW en de rest,

Hier een eerste smaakervaring. Hoewel een week eigenlijk veel te kort is, kon ik toch niet langer wachten (en mijn maat Henk ook niet bleek vandaag). Toen ik gisteravond een flesje openmaakte, werd ik aangenaam verrast door een 'psst'.
Er had zich dus al CO2 gevormd. Bij het inschenken ontstond een fijne kraag schuim die mooi bleef staan. Geen overdreven geuren, waarschijnlijk het gevolg van het vergisten bij 13°C. De eerste slok was even wennen en laat zich vergelijken met het volgende: "Men neme een hapje rookworst zonder zout en spoelen dit weg met een lekker glas bier". Een actie die door velen gedaan wordt, maar nooit in 1 handeling. Een bijzondere ervaring eigenlijk.
De rooksmaak is duidelijk waarneembaar, maar niet overdreven. De hop zou iets meer mogen zijn, maar dat was ook niet helemaal goed gegaan, zoals ik al schreef. Misschien wordt dit nog iets duidelijker als de hergisting voorbij is.
Het helder worden zal nog wel even duren, want Wyeast 2565 is low-flocculant (oftewel in goed Nederlands ... ??? )

Al met al reden om te juichen  :elifant:  :dansen:  :hoera

Groeten Hans  :proost:

Jacques


CiteerHet helder worden zal nog wel even duren, want Wyeast 2565 is low-flocculant (oftewel in goed Nederlands ... ??? )

Stofgist.

Overigens wordt een high-flocculant yeast in het Nederlands vlokgist genoemd.

 :degroeten: Jacques

Adrie

En Hans, hoe is het ruim 2 weken later nu met het rookbier? Is ie al helder? Hoe is het met de smaakevolutie? Is het een goed alternatief voor de Hema rookworst?

Groeten,

A3

JvH

Hoi A3,

De smaakontwikkeling is goed. Als je een slok neemt proef je na het doorslikken even een rooksmaak. Als ik het nog een keer brouw, denk ik dat ik wel tot 50% rookmout zou gaan. Zeker omdat het bier niet echt bitter is geworden. Als dit wel het geval zou zijn geweest, dan was de rooksmaak misschien overvleugeld door de hop.

Het is al met al een lekker biertje geworden, wat beslist nog niet helder is (stofgist), maar dat mag de pret niet drukken.
De Wyeast 2565 produceert wel een mooie zachte smaak, volgens mij ook omdat we bij 13°C vergist hebben.

Het bier is niet zo vet als een Hema-worst dus zeker geen alternatief  :P

Groeten Hans  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.