Bessenwit

Gestart door JWVG, 28-07-2002 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Vanmiddag, ondanks de hitte, toch aan het brouwen geslagen. Het plan is om 19 liter witbier te brouwen, zonder specerijen, en daar na de eerste fermentatie 2 weken lang 3 kilo rode bessen bij te doen. Ik hoop dat het zure van de bessen een beetje een lambic indruk zal geven, al is het dat natuurlijk niet.

Voor 22 liter, 1.050, 7.1 EBC,  17.9 IBU
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 50.0     2.08 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      3
 25.0     1.04 kg.  White Wheat                   Belgium        1.040      6
 25.0     1.04 kg.  Wheat Malt                    Belgium        1.038      3

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 11.58 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.00   1.4  15 min.
 12.74 g.     Goldings - E.K.                   Pellet   4.90  10.3  90 min.
 12.74 g.     Czech Saaz                        Pellet   3.00   6.3  90 min.
Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Ik hoop dat het karakter van deze gist mooi aansluit bij het fruit. Ingemaischt met 4 l water / kg graan. 15' op 50 C, 70' op 67C, prima conversie. Spoelen ging prima, prettig omdat ik nog nooit met een flinke hoeveelheid ongemoute tarwe had gewerkt. Het enige spannende is of de gist inderdaad goed is (zie andere Thread), maar ik gok erop dat het de hoge temperatuur is geweest die voor wat afwijkende luchtjes zorgde. Ik ga dit bier in de koelkast op zo'n 20-22C houden.

Jan Willem.


JWVG

Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Vergisting kwam heel snel op gang, maar ik hou de worttemp keurig op 20-22 C in mijn koelkast. Bijna een spuitert, net niet. Het was net al gedaald tot 1.032, en het smaakt echt al heel lekker, heel zacht eigenlijk. Misschien dat ik deze binnenkort nog maar een keer brouw, maar dan zonder fruit en met wat specerijen (nee A3, niet te veel  ;D ). Ik denk dat woensdag of donderdag de bessen erbij kunnen. Hmmm.... een kruising tussen witbier en bessenlimonade lijkt me best lekker.

JW.

fritz

Ik zou binnenkort eens een "echte" pLambic willen brouwen.  Spijtig genoeg is het boek "Lambic" van Jean-Xavier Guinard niet meer gemakkelijk te verkrijgen ...
Misschien moet ik het eerst maar eens zoals jij doen, JW.

Succes ermee,
 :proost2:
Fritz

JWVG

Ja, ik heb dat boek toevallig net een paar weken geleden besteld bij Amazon UK, maar kreeg vorige week bericht dat het nog even duurt. Hoop maar dat het wel kom...

Jan Willem.

Adrie

Fritz,

Ga je spontane gisting proberen? Wellicht woon jij dicht genoeg bij Brussel in de buurt om dat eens te proberen?

Groeten,

A3

fritz

Hoi Adrie,

Ik woon inderdaad niet zo ver van Brussel (25 km), maar m'n schoonouders wonen nog iets beter, denk ik.  Ze wonen op de grens van het Pajottenland, ten zuidwesten van Brussel.  Ik zou graag eens een spontane gisting proberen en ook een gisting met "gecontroleerde" culturen.

Groeten,

Fritz

Adrie

Spannend! Hou ons op de hoogte!

A3

Adrie

Jan Willem,

Als ik ongemoute tarwe gebruikte, dan kookte ik deze eerst altijd om de celwanden kapot te koken. Het zetmeel komt dan beter vrij en is beter bereikbaar voor de enzymen. Uit jouw verhaal lees ik dat jij dit niet gedaan hebt. Heb je hier een reden voor?

Groeten,

A3

JWVG

Tjonge, wat een interesse voor bier zo op de vroege ochtend. Zal wel door de hitte komen. Alterra is een mooi gebouw, maar we hebben geen airco...

A3, ik had het er niet bijgezet, maar ik had de ongemoute tarwe wel even gekookt met een deel van het water. Overigens is dat volgens mij niet strikt nodig als je tarwevlokken gebruikt, zoals ik deed. Deze zijn al verstijfseld. Maar goed, je weet maar nooit.... Het filteren ging trouwens als een trein!

Jan Willem.

Adrie

Gelukkig maar! Ik heb bij gebruik van tarwevlokken trouwens ook nooit problemen gehad met filteren. Wel bij gebruik van tarwemout, maar dit had ik veel te fijn geschroot. Eigen schuld!  :(

Groeten,

A3

P.S. Ook hier in Den Bosch is het niet te harden, zo zonder airco... En in de kantine is geen bier.

Bram

Volgens mij klagen jullie teveel over de hitte! Hier was het gisteren om 01.00h nog 34 graden. Probeer dan maar eens gecontroleerd te gisten....

gr. Bram

JWVG

Ha die Bram,

alles is relatief. Vorig jaar, toen ik nog in Davis woonde, hadden we mutsen op als het 's ochtends om 1 uur beneden de 30 graden was  :dansen: . Nu vind ik 30 graden in de middag al heel erg.

Jan Willem.

fritz


CiteerJa, ik heb dat boek toevallig net een paar weken geleden besteld bij Amazon UK, maar kreeg vorige week bericht dat het nog even duurt. Hoop maar dat het wel kom...

Jan Willem.

Klopt ... ik heb het bericht op Amazon UK ook zien staan.  Ik was even gaan controleren, want bij Proxis (B) staat bij m'n bestelling "levering vertraagd" en als ik bij de uitgever ging kijk, stond het niet meer in de lijst ...  Ik heb het op 8 juli besteld.  Afwachten dus.

Fritz

JWVG

Vanmiddag was de dichtheid gedaald tot 1.012, met nog steeds zichtbare activiteit. Tijd dus om te hevelen op de bessen. Het ziet er dan meteen wel wat rommelig uit... MIsschien had ik de steeltjes er allemaal af moeten ritsen, maar bij het maken van bessensap (koken) hoeft dat ook niet, dus dacht ik dat het zo wel kon. Hoop maar dat het goed gaat...

Jan Willem.

Herman

Hoi JW,

Heb je de bessen nog behandeld/bewerkt?

Herman

JWVG

Nou, bewerkt... ze waren ingevroren. DAt zorgt er in ieder geval voor dat het vruchtvlees openbarst, zodat de sappen er goed uit konden. Voor zover ik dingen heb gelezen over vruchten bieren (met name het boek van Ray Daniels) wordt koken etc. niet echt aanbevolen. Ik heb expres pas de vruchten in de secondaire fermentor toegevoegd, zodat er al wat alcohol is en de gisten flink actief zijn, waardoor er minder kans is op infecties.

Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Een mooie methode lijkt mij. Na de hoofdgisting hebben infecties inderdaad veel minder kans. Het bier bevat koolzuur, is veel minder rijk aan voedingsstoffen en heeft een veel lagere pH-waarde van wort. Gelukkig voor ons anders zouden wij nooit zonder al te veel problemen ons bier kunnen bottelen.

Het koken van vruchten voordat je ze aan het jongbier zorgt natuurlijk voor een verlaging van het risico op infecties maar heeft ook tot gevolg dat vluchtige aromastoffen (waaronder fruitige esters) verdwijnen.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Tja, ik moet maar zien hoe het allemaal uitpakt. Ik heb het gisteren geproefd - een fout roze kleurtje (volgende keer een piepklein beetje kleurmout erbij?) maar een smaak die wel lekker leek te worden. Er was alleen een wat irritante, bitterige smaak bij, die me nogal deed denken aan die steeltjes... Maar goed, op het Amerikaanse forum zeiden ze dat bij fruitbieren in het begin altijd een periode is dat ze nog slecht, bitterig smaken, dus ik hoop maar dat het weer bijtrekt. Want om nou 3 kg bessen te gaan ritsen.... Het is trouwens wel grappig, het bier ruikt nu opeens enorm naar wijn.

Ik zit nu al te bedenken hoe ik het volgende week ga overhevelen zonder al te veel problemen. Ben namelijk bang dat e.e.a. de hevel gaat verstoppen (zelfs met zo'n mooie hevelstarter als ik heb). Ik heb eens op de HBD gelezen dat mensen wel zo'n stalen schuursponsje om hun hevel heen doen, die dan prima werkt als een soort filter voor dat soort grovere delen. Zij gebruikten het geloof ik bij het hevelen van de hete wort, maar het kan natuurlijk ook met bessenbier  :elifant:

Jan Willem.

JWVG

Ik heb zojuist van de bessen afgeheveld, en ben redelijk enthousiast  :D . Het hevelen ging prima met dat metalen schuursponsje. Echt een aanrader, ga dat misschien wel vaker doen. Het bier is nog iets troebel, als een witbier zeg maar, dus dat kan kloppen. De smaak begint echter flink te veranderen - de 'takjes' smaak is veel minder, en het begint nu echt naar bessen te smaken (gelukkig maar!) Ook is het vrij zurig geworden - niet vanwegen een infectie denk ik, gewoon zo zurig als aalbessen zijn. Het gaat dus de goed kant op! Ik zal dit bier overigens nog wel een aardig lange tijd laten rijpen.

Jan Willem.

Jacques

Zeker bij een zurig bier is het niet onverstandig wat langer te lageren. Zuren en alcoholen kunnen samen esters vormen. Estervorming gaat meestal niet erg snel. Veel ester hebben mooie fruitige smaken. Overigens wordt het proces van estervorming sterk geactiveerd tijdens de hergisting.

Ik weet nog dat we vele vele jaren geleden bij De Roerstok een feestbier hebben gebrouwen dat geïnfecteerd was geraakt met melkzuur. Dat werd natuurlijk beschouwd als een grote schande voor deze zichzelf respecterende club. Heel wat litertjes liepen door de gootsteen. Een paar kratten ontliepen de dans. Twee jaar later werd dit bier geproefd. Het had een hele mooie fris fruitige smaak met een wat zurige nasmaak.

ZUUR IS OOK EEN BASISSMAAK IN BIER en hoeft niet altijd als slecht gekwalificeerd te worden. Uit de opmerkingen van Jan Willem te oordelen doet hij dat ook gelukkig niet.

 :degroeten: Jacques

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

nee, ik zag het inderdaad zeker niet als negatief - sterker nog, ik hoopte dat de zure smaak van aalbessen een beetje een suggestie van een lambiek zou geven (een beetje...) Ben benieuwd of die esters nog een interessant smaakeffect zullen geven.

 :degroeten: Jan Willem.

JWVG

:'( Herinneren jullie je dit bier nog? Het heeft nu 5 maanden gestaan in het secondaire gistvat, maar het irritante steeltjes smaakje blijft, dus heb ik het weg gespoeld (voornemen: het nieuwe jaar in zonder slecht bier  ;D ). Verder leek het mooi gelukt, het zag eruit als rose, en had ook echt een wijnachtig smaakje, leek me ook erg dorstlessend met dat zurige van de bessen. Maar over dat steeltjes smaakje was dus niet heen te komen. Volgend jaar weer, maar dan eerste bessen ritsen.

Het tweede brouwsel dat ik heb weggegooid tot nu toe, van de 27. Gelukkig nog geen 1 vanwege infecties  :)

 :degroeten: JW.

Harold

Citaat van: JWVG op 07-08-2002  22:56 uEr was alleen een wat irritante, bitterige smaak bij, die me nogal deed denken aan die steeltjes... Maar goed, op het Amerikaanse forum zeiden ze dat bij fruitbieren in het begin altijd een periode is dat ze nog slecht, bitterig smaken, dus ik hoop maar dat het weer bijtrekt. Want om nou 3 kg bessen te gaan ritsen.... Het is trouwens wel grappig, het bier ruikt nu opeens enorm naar wijn.



Hallo JW; had ik ook bij een kersenbier. Op ongeveer dezelfsde manier gemaakt zoals jij jouw kersenbier De eerste maand-2 maanden na het bottelen had het bier een wat gronderige smaak die je in (Hollandse) kersen ook proeft, maar die in het bier versterkt aanwezig was. Na 3-4 maanden was deze smaak echter geheel weg.

Overigens heb ik de zure smaak in mijn bier bereikt door als volgt te werken (de door mij gebruikte hollandse kersen zijn alleen maar zoet en niet zuur zoals morellen). Allereerst hoofdgisting met Brewfergist (1060 begindichtheid, 1020 einddichheid) daarna, na tovoeging van kersen en suker, verdere vergisting met Wyeast lambic blend tot einddichtheid van 1000. :elifant:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.