Haver

Gestart door Adrie, 13-06-2002 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Geachte medebrouwers,

Laatst heb ik ergens gelezen dat toevoegen van haver aan je recept een "creamy" smaak aan het bier geeft. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Of is er wellicht een gistsoort die dit voor mekaar krijgt?

Groeten,

Adrie  :brouwen:

JWVG

Ha Adrie,

ik heb inmiddels twee brouwsels met haver op mijn naam; de oatmeal stout (zie thread op dit forum) en een wit. Bij de oatmeal stout werkte het heel goed - de smaak werd veel zachter, wat een stout wel goed kan gebruiken. Bij de wit, waar ik zo'n 500 g toevoegde voor een 19 liter brouwsel, wat het veel te veel en smaakte het een beetje olie-achtig. Mijn advies: gebruik het alleen voor oatmeal stout in grotere hoeveelheden, en voor andere bieren in kleinere hoeveelheden om een smaak wat 'smoother' te maken.

Jan Willem.

Jacques


CiteerLaatst heb ik ergens gelezen dat toevoegen van haver aan je recept een "creamy" smaak aan het bier geeft. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Of is er wellicht een gistsoort die dit voor mekaar krijgt?

Hoi Adrie,

Ik heb de ervaring dat je met Scotish Ale gist van Wyeast een "creamy" smaak (verhoogde vorming diacetyl) kunt krijgen.

 :degroeten: Jacques

Sander J.

He Adrie,
beetje late reaktie, maar ik bladerde wat en zag het nu pas.
Ik heb al eens eerder verteld dat ik best goede ervaringen had met haver. Het geeft een wat stro-achtige zoetige smaak. Het maakte het bier wat voller. Ik heb toen zelfs 30% haver gebruikt.
Sander.

Jacques

Hoi Adrie,

Ik zie nu dat bij mijn eerste reactie niet vermeld heb dat bij Hoegaarden Wit de storting naast gerstemout en tarwevlokken ook uit 10% haver bestaat. Dit gegeven heb ik van Pierre Celis persoonlijk. Hij gaf mij deze info zo'n 24 jaar geleden toen dit bier nog maar amper bekend was in Nederland.

 :degroeten: Jacques

Pallieter

Hallo brouwers,

Onder welke vorm wordt de haver in de storting voorzien
Als gestoomde havervlokken (ook wel havermout genoemd) of als ruwe haver (onbewerkt)
                                           Groeten,
                                                  Jan

Jacques

Hoi Jan,

Beide soorten heb ik in het verleden gebruikt. Ruwe haver die ik nog zelf moest schroten beviel mij het beste. Daarbij viel wel op dat de haver moeilijk te schroten is. Ik schrootte toen nog met de hand en moest veel meer kracht zetten als bij het schroten van mout.

 :degroeten: Jacques

Gerb

Voor de Karmeliet heb ik ook gebruik gemaakt van ruwe haver en die heb ik eerst 15 minuten gekookt. Zou er verschil in smaak zitten tussen ruwe en gestoomde haver? Ik kan me voorstellen dat er bij stomen minder smaakstoffen verloren gaan.

Gerb

Jacques

Hoi Gerb,

Kan ik niet zo zeggen. Ik heb nog nooit een directe smaakvergelijking gemaakt. Komt denk ik omdat ik niet zo vaak haver gebruik.

 :degroeten: Jacques

Sander J.

Hoi,
ook ik heb ruwe haver gebruikt en ook bij mij ging het schroten wat zwaar. Het resultaat was erg goed.
Met gemoute haver heb ik geen ervaring.

Sander

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.