Overschuimer... klein verslagje met foto's van zojuist gevonden overschuimer

Gestart door Remco, 21-10-2007 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remco

Goed, ik heb dit nog niet eerder gehad maar het moest er eens van komen, een overschuimer. Maar op de een of andere manier was ik er op voorbereid. Dit was namelijk de eerste keer dat ik twee dingen anders deed dan voorheen. Zelf gist opkweken uit een Westmalle en beluchten met een nieuw aangeschaft beluchtingssetje.

De gist opkweken was spannend en ook leuk! Via de Oscar methode ben ik te werk gegaan.
Simpel en gewoon zien of ik het ook kon. Om na een dagje dan activiteiten te zien is dan geweldig!
Van een vorige brouwsessie had ik nog een half litertje wort over en ingevroren. Deze had ik speciaal bewaard en hiermee wilde ik wat experimenteren met gist opkweken.
Dus... Heb ik mezelf een Westmalle Dubbel Trappist ingeschonken. (Dat is altijd een goed idee natuurlijk :D)

Het laatste beetje (1 cm bodempje) met het gistdepot heb ik in het flesje gelaten. Daarbij heb ik 100 cc wort gekiept en vervolgens een waterslotje op het flesje gezet. Het flesje is vervolgens in mijn gangkast bij de server geplaatst. Een Uberlekkere temperatuur van rond de 28 graden voor de gistbeestjes daar! Zo simpel... En het werkt gewoon!
Want ja hoor, een dag later keek ik en zag dat zich belletjes vormden en het waterslot in beweging was!



In de dagen daarna heb ik verdubbeld en verdubbeld tot ongeveer 1,5 L giststarter. De dag voor het brouwen heb ik de beluchting stopgezet. Zo kon de gist bezinken. Die veelvraten hadden geen suiker meer overgelaten dus ze sliepen allemaal... Er was geheel geen activiteit meer. De 1,5 L giststarter was klaar.

Het hele maischproces met succes doorlopen en toen kon ik koken.
Even 1 L wort appart genomen en gekoeld. Dit heb ik bij de giststarter gedaan. Op die manier went de gist alvast aan de omgeving van 20 L bokbierwort die ze later voor kiezen krijgen!

Wauw zeg, die ene liter heeft de gist wakker geschud dat wil je niet weten! Binnen 30 minuten was de fles weer hevig aan het schuimen. Zo werden de gistbeestjes wakker gemaakt en wisten ze meteen weer wat hun levensdoel was... Suiker eten, alcohol pissen en scheten laten!

De beluchting heb ik vannacht op het vat gezet als extra kadootje voor de gist. Mijn bruissteentje was van het slangetje losgegaan dus ik heb zonder steentje gewerkt in het vat. Minder kleine belletjes dus mocht het van mij wel een nachtje bubbelen. Een investering die mij de tot nu toe heftigste hoofdvergisting heeft opgeleverd. Vanmorgen heb ik het waterslot er op gezet. Alles zag er goed uit met de voor mij bekende 5 cm schuimkraag. Nog 15 cm ruimte tot de deksel.

Vandaag ben ik de hele dag van huis geweest... Zojuist kwam ik thuis en vond de overschuimer.
Gelukkig had ik een ketel er onder gezet want ik voelde dat dit kon gaan gebeuren...
Even alles schoongemaakt en nu staat ie weer. Het zal me benieuwen hoe lang dit zo doorgaat.

Ik blijf het bierbrouwen fascinerend vinden!





Oscar


Jacques

Hoi Remco,

Leuk dat je dit met ons wilt delen. Westmalle kan inderdaad heftig te keer gaan. Hoe is de geur van het gistende bier want Westmalle kan behoorlijk gaan stinken. Trek je daar niets van aan. Het uiteindelijke bier smaakt gegarandeerd stukken beter dan het gistende bier.

Pieter.

Remco, maak een blow off, dus een slangetje ipv een waterslot waarvan het uiteinde in een bakje water eindigd, onder water natuurlijk zodat je hetzelfde effect hebt als een waterslot maar zodat de overtollige gist weg kan.

Westmalle kan hevig tekeer gaan en enorm stinken, en met stinken bedoel ik een lucht die echt niet te harden is.

 :degroeten:

Remco

Tja, op een klein vriendenclubje-klets-ouwehoer-forum hield ik ze daar deze keer op de hoogte van mijn brouwpraktijken. Vinden ze leuk... Maar proeven vinden ze nog leuker :) Allemaal tekst en zo... Maar toen ik dit zag MOEST ik deze foto's maken heb ik ze direct hier neergezet. Een overschuimer had ik nog zo veel gezien hier. Jammer... had ik dit maar vanaf het begin van het proces gedaan dan was het een volledig verslag geweest. Volgende maand zal ik eens een fijne hele foto reportage maken bij mijn volgend brouwsel. Ik vind dat wel leuk om te vertellen hoe ik het doe en met foto's.
Van dit soort verhalen heb ik het via jullie ook geleerd  :groots:

Een overloop met slangetje had ik al eens gelezen hier maar voor mijn ervaring van gisteren te laat. Het ergste is dan ook al achter de rug. Vanmorgen was mijn schoongemaakte ton gelukkig nog redelijk schoon, een klein beetje prut maar. Nu mag het vat nog een beetje napruttelen de komende dagen. Een volgende keer zal ik dat slangetje zeker gebruiken!
Het was gewoon dat ik dit nog niet eerder heb gehad dus eigenlijk heb ik er wel lol in gehad :D. Meer ook nog omdat ik de giststarter uit een flesje heb gehaald.  :hoera:
Oh ja, die gist meurt inderdaad flink zeg. Maar ook dat was op voorhand bekend via de informatie van dit forum.
Ik was daarom dan ook een stuk eerder weg uit de keuken vanmorgen. Jech... En vanwege de temperatuur kan ik niet even een raampje open zetten.

Tja, wie lekker bier wil hebben moet in de stank zitten :) haha

*proost*

Caspar

Hoi Remco, hoeveel head-space hanteer je in je gistvat?

Ik heb ook wel eens last van een overschuimend gistvat (vooral bij Westmalle en Wit / Weizen gist)... bij mijn laatste Scotch Ale ging het nog maar net goed :gistsmile: en hier had ik bijna 18 liter head-space op 18 liter bier.

Remco

Whhooooww.... 50% headspace... Nee dat had ik zeker niet.
Voorheen heb ik maar een schuimlaag gehad van maximaal 7 cm.
En dan hield ik nog ruimte over in het vat.
Deze keer had ik EN heftige gist EN een paar litertjes meer na het koken.
Ik denk dat ik precies 10cm overhad in het vat ;)
En als ie eenmaal de top bereikt dan schiet het exponentieel de pan uit  :pan:
Een volgende keer bij de verdenking op een heftige vergisting dus een groter vat, geen waterslot maar slangetje als overloop.



Caspar

Ha Remco,

Als jij het gist opkweken en beluchten helemaal onder de knie heb, ga je het echt niet redden met 10 cm head-space ;). Ik zou inderdaad een iets groter gistvat gebruiken bij de risico gistjes ;D.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.