Verchroomd, vernikkeld of RVS

Gestart door Pjot, 21-10-2007 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pjot

Ik ben bezig met het maken van een HERMS en moet zoals vele van jullie belangrijke keuzes maken. :-\
Op dit moment ben ik bezig met het leidingwerk en met name kogelkranen. Voor de opstelling wil ik gebruik gaan maken van 2-weg en 3-weg kogel kranen. De afweging is als volgt: geld vs. kwaliteit! (~ materi(gem)aal).
Zoals we weten kunnen we het zo duur en goedkoop maken als we willen, maar hoe denken jullie er over?
Verschroomd messing?
Vernikkeld messing?
RVS?
 ???

Bedankt,
Peter.

RobinB


piele

Ik ben zelf ook bezig met het ontwikkelen van een HERMS, en ook ik liep met diezelfde gedachte.
Ik heb het idee om in mijn HERMS een CIP (Cleaning In Place) systeem op te nemen. Reinigen met natronloog, ontsmetten met oxonia (perazijnzuur en waterstofperoxide). Ik weet dat koper en zuren niet goed samen gaan, en in messing zit koper. Ik weet niet hoe nikkel en chroom op de diverse zuren / basen reageren. Ik speel het daarom op safe, en ga het hele systeem uit RVS maken.
Maar goed, dat is mijn gedachte.

:degroeten:
Peter

Ronnie

Eerste antwoord weggenomen, had vraag niet goed gelezen, doe maar RVS, met oog op cleaning (zowel alkalisch als zuur!)

Ronnie

Pjot

@Piele: Ik weet niet hoe nikkel en chroom op de diverse zuren/basen reageren. Ik speel het daarom op safe, en ga het hele systeem uit RVS maken.

Dat denk ik dus ook, met name verschroomd...ik zie de schilfers al dwarrelen :)

Heeft iemand nog een goed adresje voor 2 en 3 weg RVS kogelkranen?
Piele, ga jij ook ook 3-weg RVS kranen gebruiken?

Pjot

@Robin: Gewoon messing?
Ja, en dan verschroomd of vernikkeld.

piele

Pjot,

Ikzelf ben nog orienterend aan het kijken, heb nog geen keuzes gemaakt voor welke kranen ik ga gebruiken (2 weg of 3 weg). Maar kijk eens op www.eriks.nl of op www.hollimex.nl.
Al weet ik niet of die laatste ook aan particulieren levert.

:degroeten:
Peter

Pjot

Piele,

Heb je al op de site van morebeer.com gekeken m.b.t. produckten t.a.v. prijs.
Door de gunstige dollarkoers (1€~0.70$) zou het volgens mij de moeite waard zijn om hier te bestellen, zeker wanneer het om meer stuks zou gaan. Komen de verzendkosten en eventuele invoerkosten natuurlijk wel bij, maar dan nog...

piele

Tja,

van die site van morebeer word ik warm noch koud. Weinig keuze, en ik vermoed dat de prijzen in NL toch wel ongeveer hetzelfde zijn als je invoerrechten en transport meeberekent. Daarbij komt ook dat als je nog net 1 onderdeel extra nodig hebt / of een verkeerd onderdeel hebt, dat je gewoon terug kan gaan naar de winkel om het te ruilen. (Ik heb dan de mazzel dat Eriks bij mij "om de hoek" zit ;))

:degroeten:
peter

Ronnie

Onthoud dit:
Verchroomd of messing is OK voor de keuken: je gebruikt geen extreme omstandigheden (langdurig koken) alsook geen schoonmaak en ontsmettingsmiddelen die eens agressiever kunnen zijn.

Wil je alle kanten uit, speel op veilig en gebruik RVS.
De flasch Ni-plating die men op messing legt is door onze gekende producten vrij snel verdwenen.

Nu, ik gebruik ook kraantjes in messing+ vernikkeld. Ik let er op, dit niet te lang bloot te stellen aan fosforzuur (zit in zuurreiniger) noch aan KOH+Javel (zit in serieuse alkalische reinigers).

Bijvoorbeeld: (tip)

Op mijn gistvat (RVS) staat ook een 1/2" kogelkraantje in vernikkeld messing. Aan de buitenkant zit steeds een stuk silicone slang en die slang (bovenkant) kleef ik vast vanboven aan de buitenwand middels een stuk tape. Ik vul dat slangetje met alcohol van 70...80 Vol% en zet heel even kraantje open en toe. Hiermee is de binnenkant van de bolsluiting + onderste stuk slang gevuld en ontsmet.

Na de gisting kan ik hevelen zonder hevel, maar gewoon via dat kraantje en stuk slang.

ronnie

RobinB

Citaat van: Pjot op 21-10-2007  21:22 u@Robin: Gewoon messing?
Ja, en dan verschroomd of vernikkeld.

Ja ik ga gewoon voor messing. Denk dat het wel losloopt, de CIP duurt toch niet zo lang, en daarna spoel je geod na, omdat je die troep niet in je bier wilt hebben. Als ik dat kijk naar vergelijkbare HERMSen als die ik wil maken, gebruikt men overal koper en standaard kranen.

Pjot

Alle reacties lezende is het een keuze tussen messing en RVS, waarbij RVS de voorkeur heeft.
Bedankt voor jullie reacties.  :duimop:

Om even een zijpaadje in te slaan, zijn er mensen die 3-weg kranen (met L boring) gebruiken?
En wat zijn de ervaringen? Zijn ze goed te reinigen?

Peter

Walter

Pjot,

RVS heeft de absolute voorkeur. Meer nog, beide anderen gaan reakties aangaan met je bier die je liever niet hebt!

In mijn opinie : RVS dus.

Wat die driewegskranen betreft : kan je ze volledig demonteren om te reinigen? Zo niet ga je toch altijd een van de twee uitgangen hebben waar materiaal in gaat achterblijven.

 :degroeten:
Walter

Ronnie

Citaat van: Pjot op 22-10-2007  09:20 uOm even een zijpaadje in te slaan, zijn er mensen die 3-weg kranen (met L boring) gebruiken? En wat zijn de ervaringen? Zijn ze goed te reinigen?

Kijk eens naar dat bottelsetje, daar gebruik ik ook 3wegs kraantjes:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6996.0.html

Je vindt er referenties naar "Legris" (beste onder messingkraantjes die ik probeerde) en naar tapkoel (RVS, prima kwaliteit, maar heel duur).

Ik bewaar het kraantje in een plastic potje (als op de foto: neerliggend) beetje open naar één van de kanalen. Vul het potje met alcohol van pakweg 50 à 70 %.
Mag na gebruik en schoonmaken (goed doorspoelen met water naar beide kanalen)  terug in dat potteke met alcohol.

Je kan zelfs (goedkoop propanol of iso-propyl alcohol gebruiken van 100% die je aanlengt met beetje demi water.

Pjot

Citeer@Walter: Wat die driewegskranen betreft: kan je ze volledig demonteren om te reinigen?
Gangbare driewegkranen kun je volgens mij niet demonteren. Schoonmaken lijkt mij geen probleem doordat je dmv spoelen eerst de ene kant en daarna de andere kant kan reinigen. Ik weet echter niet of de kraan in elke stand sowieso 1 afgesloten ruimte heeft die daardoor niet goed kan drogen, met alle gevolgen van dien.

Citeer@Ronnie: Mag na gebruik en schoonmaken (goed doorspoelen met water naar beide kanalen)  terug in dat potteke met alcohol.
Ronnie, mijn plan is om de 3-weg kranen te gebruiken in een HERMS opstelling. Ze zijn dus ingebouwd in de opstelling. Het bewaren van de kraan in een alcohol oplossing is dan geen optie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.