Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Kleur: mooi strogeel. Lichte tweeschijn, bijna helder, zelfs koud
Schuim: voldoende, blijvend laagje, niet erg glasplakkend
Geur: Licht zwavelig valt meteen op (maar stoort niet), toch fris, Saaz hop, mooie moutgeuren
Smaak: Fris, moutig, bitterig, lichte zuren, iets dun. Hopbitterheid fijn maar niet zeer fijn; bitter maar geen 45 IBU; aangenaam zoetje
Mondgevoel: aan de dunne kant, fractie samentrekkend (lekker)
Nasmaak: bitterig, moutsmaken zingen na


Prachtige pils, voor de opdonder die Wesley is is het zelfs schokkend goed. Een verademing na alle Campus die ik gisteren moest drinken in Brouwerij Huyghe (feestje). Mijn vriendin is dan wel Belgisch, maar toch een uiterst kritisch pilsconnaisseur en die vindt 'm ook buitengewoon lekker (en nee, ik zeg niets over het bier, vraag gewoon of ze even wil proeven...). Als ik dan toch iets moet zeuren is het dat misschien het mondgevoel een spatje voller kan (carapils ipv cara 120?), maar dat is ook een kwestie van smaak. De bitterheid is een fractie aan de harde kant, misschien dat zachter water daar nog iets kan afronden...?
Oh ja, een tikkie meer koolzuur mag van mij. En het schuim was ok, maar mag langer blijven. Verhouding Magnum/Saaz nog iets richting Saaz wellicht daarvoor.

Spijkers op laag water. Prachtpils. :groots:

oranjeboombiertje

Bedankt voor het proeven Edgar. Mijn volgende pils staat al weer in de koelkast dus die zal waarschijnlijk ergens tegen het einde van januari wel op de fles zitten, misschien dat ik die met je kan ruilen op het forum uitje (als dat er dan is?) Zelf ben ik ook wel erg tevreden over deze pils. Vooral de helderheid vind ik super mooi, hij is bijna kraakhelder vanuit de koelkast.

Citaat van: Caspar op 09-12-2007  19:43 uDop nr. 20 (Wesley?)

Kleur: Helder, roodbruin.
Koolzuur: Tamelijk veel, stabiele schuimkraag.
Geur: (Rood) fruit, fris, Engels gistje?
Smaak: Fruitig, bitterig, iets karamel, iets zoetig.
Body: Medium.
Nasmaak: Iets bitterig, iets alcohol.
Conclusie:

Soort van ESB, lekker bier met een stevig bittertje en een mooie cara-moutige backbone :duimop:.

Dat is onze bok :D

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Visueel: Fles onvoldoende gevuld, tot juist boven de schouder. Ik zeg nog maar eens: In het zeldzame geval van exploderende flessen geeft dat vooral risico bij flessen waar veel (gasvormig) gas oftewel headspace in zit. Niet zo goed.
Aan de vloeistofrand zit een onsmakelijk ogend aankoeksel. Ik vrees een beetje voor dit flesje. Ik open 'm voor de zekerheid in de badkamer ;D

Mooie sis (maar nogal zacht voor het vulniveau), prachtig schuim. Eerste geur is gistig, en aan het flesje is de geur sterker.

Kleur: Mooi roodbruin, tweeschijn tot troebel
Geur: De gistgeur is wat verdwenen en nu komen duidelijk de gebrande mouten naar voren. Speculaasachtig zelfs. Het (iets te lang) bakken daarvan tenminste. Ik ruik vrijwel geen hop.
Koolzuur: Matig, mag meer zijn. Als er genoeg gas in had gezeten had de fles bij deze vulgraad veel harder gesist.
Smaak: Gebrande mouten overheersen. Hogere alcoholen doen duidelijk mee, lichte oplosmiddelsmaak/geur, stevige bitterheid die lang namekkert in de wangzakken; vermoedelijk vooral de moutbitterheid? Niet zoetig of dextrineus zoals ik van een onderbok zou verwachten.
Mondgevoel: Vrij licht, niet plakkerig. Nauwelijks samentrekkend.
Nasmaak: Bitter, gebrande mouten. Niet onaangenaam als je er van houdt, denk ik, ik houd er niet van.

Ik vind het geen bokbier, en een beetje zonde van zo'n zorgvuldig opgekweekte ondergist om het gistkarakter (ik bedoel niet de gistsmaak) dan te laten ondersneeuwen door die verdraaide verbrande mouten.

Ik denk dat het bier met iets teveel gist is gebotteld, of dat ik het laatste flesje had misschien? De hoeveelheid Special B heeft dit bier naar mijn smaak geen goed gedaan. Het had denk ik een 'democratischer' bier kunnen zijn als de stort wat 'democratischer' was geweest (oftewel als de brouwer naar de meerderheid der stemmen had geluisterd... ;) ) Ieder z'n smaak.

Overigens: het stond al op het programma om vanavond geproefd te worden vóór MO's opmerking!

Oscar

Thanks voor de proefnotities. En inderdaad bij dit bier: overdaad schaad  :verbergen: Maar het was mijn eerst keer met special-B, en ik ben nu eenmaal een beetje eigenwijs (maar dat heeft ook zo zijn charme toch ?  ;D ;D).  En van fouten kun je leren.... ;)

Caspar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 09-12-2007  21:24 uDat is onze bok :D

Neeeee, zit ik er even naast hahaha! Nou ja, het mag duidelijk zijn dat het geen stijl-vaste bok is ;). Mijn variant van bovengisting is donkerder, vreemd.

Hoe laag was de vergistingstemp Wesley? Misschien verklaart dit de fruitigheid...

oranjeboombiertje

De vergistingstemperatuur weet ik niet precies meer, zal tussen de 10 en 12 graden zijn.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Bizar, knap staaltje proefwerk :duimop:. Zo kan je zien hoe erg je er naast kan zitten, als je niet weet wat voor bier je voor je heb. Ik zat in de veronderstelling dat ik een bitter had gepakt, maar ik was helemaal verbaasd over de kleur.

Waarschijnlijk omdat ik aan een Bitter zat te denken, ging ik me bewust focussen op specifieke smaken van een Bitter en speelden mijn hersenen een spelletje met me :-\. Op zich is het wel te verklaren, hij was bitter, licht fruitig, maar toch fris en clean, weinig alcohol (smaken), lichter van kleur omdat ik hem dronk in een fluitje ;).

oranjeboombiertje

Het blijft leuk hè dat proeven ;)

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: Koperen gilde ale.
Brouwer: René F&B (tegenwoordig René K)
Geur: Neutraal, ietsjes hoppig.
Kleur: Mooi amberkleurig, rond de 30 EBC schat ik.
Helderheid: Helder.
Schuim: Fijn, blijft mooi staan.
Smaak: Lekker fris, met een mooie bitterheid in de nasmaak. Ook is er wat caramelligs te proeven en hierbij komt ook nog een mooie fruitigheid van de gist. Erg lekker.
Body: Medium.
Koolzuur: Perfect, er is geen harde stroom te zien maar je proeft het wel. Het bier ziet er zo mooi en rustig uit.
Nasmaak: Ietsjes bitterig en een klein beetje een korrelgistsmaakje(?)
Conclusie: Een mooi bier.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Boerderij bier (JeroenCV)

Schuim : het bier vormt een goede schuimkrag, wat grof van structuur, lichtromig bovenop.
Koolzuur : Visueel een mooie constante stroom. In de smaak voldoende prikkeling.
Geur : De geur is moutig, licht citrus, maar vooral alcoholisch
Smaak : Het bier doet dik en stroperig aan en is erg alcoholisch in de smaak waardoor het wat onaangenaam wegdrinkt.
            Het is verder moeilijk te benoemen wat ik nu proef, maar het is niet echt lekker (sorry).

Volgende keer toch proberen het alcoholgehalte wat in toom te houden, ik denk dat dat de totale smaak wat heeft "verpest". Natuurlijk wel
een prestatie om 11,4% te halen... ;)

 :degroeten:

JeroenCV

Hoi Oscar,

Jep ik ben het helemaal met je eens. Wat je proeft is een hele serie hogere alcoholen. Die zijn inderdaad niet erg aangenaam. 11.4% is best knap gedaan he? Het had 9% moeten zijn.

TVERSCH

Petit Cru

Glashelder koperkleurig bier.
Schuim zakt weg tot ring
Geur: Kruidig
Smaak: Licht kruidig met een licht bittertje, dat niet lang blijft hangen.
           Bier heeft weinig body, en had wat mij betreft ietsje bitterder gemogen.
           Al met al een lekker doordrinkbaar biertje.

Heel leuk etiket met veel info, mis alleen de naam van de brouwer.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Bier: ? (Dopje zegt mij B27)
Brouwer: Henielma
Geur: Zoetig, beetje rozijnen.
Kleur: Donker, rond de 60-70 EBC
Helderheid: Koude waas.
Schuim: Blijft goed staan.
Smaak: karamellig en gebrand, dit lijkt me een Rochefort kloon. Ik proef ook een beetje aparte gebrande smaak die niet bier eigen is en lijkt te komen uit candico of iets dergelijks, kan dit kloppen?
Body: Medium.
Koolzuur: Goed.
Nasmaak: Het smaakje waarvan ik vermoed dat het candico is, niet erg fijn.
Conclusie: Best een mooi bier alleen jammer van dat rare smaakje in de nasmaak.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: Pater stef.
Brouwer: MO.
Geur: Gebrand, alcohol, ietsjes hoppig.
Kleur: Donker, rond de 70 EBC.
Helderheid: Helder.
Schuim: Zakt best snel in, er blijft een heel dun laagje staan.
Smaak: Zoet, gebrand, caramel, Rochefort gist?
Body: Vol.
Koolzuur: Goed.
Nasmaak: Alcohol.
Conclusie: Dit bier is te alcoholig voor mijn smaak. De mout en hop zijn slecht te proeven en dat is jammer.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: Stout.
Brouwer: Edwin.
Geur: Zoetig, koffie achtig.
Kleur: Zwart.
Helderheid: -
Schuim: Fijne belletjes, er blijft een mooi dun laagje staan..
Smaak: Droppig, ietsjes zoetig, lekker clean en strak.
Body: Dun-Medium.
Koolzuur: Super mooi.
Conclusie: Een mooi bier!. Het gaat ietsjes richting de porter vind ik omdat hij nog wat zoetig is en een beetje de moutbitterheid/gebrandheid mist. Verder is er niets op aan te merken.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: Porter.
Brouwer: Edwin.
Geur: Zoetig, droppig.
Kleur: Zwart.
Helderheid: -
Schuim: Fijne belletjes, er blijft een mooi dun laagje staan..
Smaak: Droppig, erg zoet en een beetje romig (munchener mout gebruikt?). Dit bier is minder strak dan de stout.
Body: Medium-Vol.
Koolzuur: Super mooi.
Conclusie: Een lekker biertje maar de stout wint het toch hiervan. Dit bier is wel prima volgens de stijl maar mijn persoonlijke smaak is gewoon anders.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-12-2007  15:11 uBier: ? (Dopje zegt mij B27)
Brouwer: Henielma
Geur: Zoetig, beetje rozijnen.
Kleur: Donker, rond de 60-70 EBC
Helderheid: Koude waas.
Schuim: Blijft goed staan.
Smaak: karamellig en gebrand, dit lijkt me een Rochefort kloon. Ik proef ook een beetje aparte gebrande smaak die niet bier eigen is en lijkt te komen uit candico of iets dergelijks, kan dit kloppen?
Body: Medium.
Koolzuur: Goed.
Nasmaak: Het smaakje waarvan ik vermoed dat het candico is, niet erg fijn.
Conclusie: Best een mooi bier alleen jammer van dat rare smaakje in de nasmaak.
Het zou een bockbier moeten zijn met de S33 als gist.
De stort is:
Municher 62%
CaraMunich 120 15%
Special B 5%
Roggemout 10%
Bruine kandy suiker 8%

Ik denk dat er teveel gebrande mout in zit. Het bier viel mij tegen. De volgende keer ga ik weer een ouder recept van stal halen.

oranjeboombiertje

Waarschijnlijk was het smaakje wat ik proefde dan de roggemout. De S-33 heb ik er niet uit gehaald, dat vind ik best knap want tot nu toe heb ik alleen bieren geproefd met vieze korrelgist smaakjes met deze gist.

De cara-mout is wat aan de hoge kant maar ik heb ook weleens goede bieren gebrouwen met zoveel cara. Het beste is om niet te ver boven de 10% te komen. En bokje mag ook best wat lichter van kleur zijn en een echte bok is natuurlijk ondergistend ;)

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Bier: Morellen bier.
Brouwer: William.
Geur: Amandelen.
Kleur: Mooi rood.
Helderheid: Helder.
Schuim: Grof en zakt erg snel in.
Smaak: zurig, nog net te drinken. Verder proef ik ook iets van de pitten. Dit is niet echt een bier voor mij, ik mis een beetje de body en hop.
Body: Erg dun.
Koolzuur: Ok.
Conclusie: Helaas niet echt mijn bier omdat ik de body mis en het te zurig is, jammer.

 :degroeten:
Wesley

MO

Zo Wesley, restjes aan het wegwerken? Pater Stef is inderdaad een alcohol-bom. Maar wat moet je anders, als je minder suiker gebruikt (bij een bier van 11.5%), dan wordt hij weer te zoet. inderdaad de Rochefort gist, maar nog een eindsprintje met de Chimay gist (hij wilde niet uitvergisten).

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-12-2007  22:49 uBier: Morellen bier.
Brouwer: William.
Geur: Amandelen.
Smaak: zurig, nog net te drinken. Verder proef ik ook iets van de pitten. Dit is niet echt een bier voor mij, ik mis een beetje de body en hop.
Conclusie: Helaas niet echt mijn bier omdat ik de body mis en het te zurig is, jammer.

Na al dat proefgeweld van porters, stouts e.d. zal een fruitbier een beetje dun en zwak afsteken. Het lijkt me echt een bier op een warme dag. Het amandalachtige wat je proeft zal waarschijnlijk uit het whiskey-houtextract. Deze smaak is zich nog verder aan het ontwikkelen. De totaalsmaak vind ik ok al had ik bij een iets horige temperatuur kunne maischen voor wat meer body. Het schuim vind ik erg teleurstellend al lijkt dit ook te verbeteren met de tijd.

Bedankt voor jouw commentaar!

oranjeboombiertje

Inderdaad de restjes aan het wegwerken MO ;)

De amandelsmaak in het morellenbier lijkt mij meer uit de kersenpitten te komen zoals ik het proefde.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Wesley ik had er nog eentje van jouw staan.
Het is de 25- bitter Met London ESB gist.

Uiterlijk: koper, twijscheen. Stabiele kraag, wat was de term ook weer voor die 'pils-structuur'?
geur: (muncher)moutig, hoppigheid is minder dan ik verwachte van een 45IBU biertje.
smaak: koolzuurprikkelend, hard Bitterig. Soms heb ik dat ook met gedroog hopte bieren.
Bitterheid is ook veel minder dan ik verwachte. Ik zou hem noooit 45 IBU gokken. Eerder 35-40.
Moutig met nog een tikkeltje diacetyl. Het is een heel licht biertje met weinig body. Dat is weer even wennen na het kerstbierfestival en al die andere zware bieren die ik de laatste tijd drink.
Er blijft een sterke nasmaak hangen. Deze vind ik niet zo aangenaam. Ik denk dat ie geöxideerd is.
Heb je er nog een flesje van staan? Misschien kan je zelf ook nog eens proeven.

Spijtig, ik had hem misschien wat vroeger moeten drinken.

oranjeboombiertje

Die nasmaak is hop, geen oxidatie. Zelf heb ik nog veel van dit bier staan en het is een redelijk stijlvaste bitter, misschien is dat biertype niet zo aan jou besteed ;)

 :degroeten:
Wesley

MO

Mmh, ik ben het redelijk eens met Wesley (link). De Koperen Gilde Ale van Rene is een redelijk bier. Ik ben misschien iets minder enthousiast. Ik neem iets te veel schuim en iets teveel koolzuur waar. Echt een enorme grote schuimlaag! Zal wel aan het glas liggen. Verder vind ik het bier duidelijk te bitter en ook de korrelgist maakt het bier wat muffig. Mijn tip: brouw dit recept opnieuw met de Westmalle gist (met dezelfde bitterheid) en ik voorspel dat je een prachtig bier zult krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.