Ruilbieren hobbybrouwendag 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 21-10-2007 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Er is natuurlijk weer het nodige afgeruild gisteren en daarom gaan er natuurlijk ook veel proefnotities komen. Zelf heb ik bijna een krat vol met ruilbieren :lekkerbier:

Als eerste heb ik de alt van Edwin geproefd:

Geur: Wat droppig, gebrand en moutig/zoetig.
Kleur: Donker, rond de 40-50 EBC.
Helderheid: Koude waas.
Schuim: Blijft goed staan, mooie fijne belletjes.
Smaak: moutig, gebrand en ietsjes bitter.
Body: Dun.
Nasmaak: Niet veel, een klein beetje bitter.
Koolzuur: Mooi, niet teveel.
Conclusie: Een mooi bier maar het zou, voor mijn smaak, iets minder gebrand en wat bitterder mogen zijn. Ik heb pas 1 "echte" alt op en dat was gisteren dus ik kan niet beoordelen of hij binnen de klasse valt. Technisch zit het bier goed in elkaar.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

De scotch export ale van William:

Geur: Niet veel geur, een klein beetje zoetig, moutig en wat (hogere) alcohol, kruidig.
Kleur: amber kleurig, hij lijkt mij eerder rond de 20 ebc dan de 28 volgens etiket.
Helderheid: Koude waas.
Schuim: Veel en wat grof.
Smaak: Heel apart. Het bier smaak droog en er zit een hele aparte kruidige smaak aan. Ik kan het niet omschrijven want ik heb nog nooit een bier zoals dit geproefd.
Body: Dun.
Nasmaak: Wat bitterig.
Koolzuur: Heel veel.
Conclusie: Dit is de eerste scotch export ale die ik proef. Ik vind het een heel apart bier maar het is niet echt mijn smaak. Ik vind vooral de vreemde kruidige smaak niet lekker en mis een beetje de (bittere) nasmaak. Omdat ik dus nog nooit eerder zo'n bier op heb weet ik niet of het goed is volgens de klasse. Ook zag ik dat dit het bier is met de gekaramelliseerde wort. Hier proef ik niet veel van, kan dat kloppen?

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 21-10-2007  18:41 uOok zag ik dat dit het bier is met de gekaramelliseerde wort. Hier proef ik niet veel van, kan dat kloppen?

Bedankt voor jouw commentaar op de Scotch export ale.

De extra karamelsmaak door een hoeveelheid wort te karameliseren kwam voor mij ook niet over (ook niet bij mensen van ons MTG clubje). Waarschijnlijk had ik nog verder moeten koken. Ik denk dat het inkoken ook heeft geleid tot een typische geur (een beetje bloemig?) of misschien dat het nog komt door de Scotch Ale gist die licht diacetyl kan geven.

Dat de kleur minder is dan wat op het etiket staat zal waarschijnlijk komen doordat veel van de gekaramelliseerde  wort uiteindelijk is gesedimenteerd tijdens de vergisting.


oranjeboombiertje

De geur is inderdaad een beetje kruidig of bloemig. De geur proef ik ook, dat is geen diacetyl. Het lijkt te smaken als een soort kruid maar ik kan het geen naam geven. Jammer dat het inkoken van die wort anders is uitgepakt dan je gepland had.

 :degroeten:
Wesley

Edwin

Citaat van: Oranjeboombiertje op 21-10-2007  16:29 uGeur: Wat droppig, gebrand en moutig/zoetig.

Ik ben blij dat er voldoende druk op is komen te staan. Ik was wat ongeduldig tijdens de nagisting en naar mijn idee duurde en duurde het maar, voordat de koolzuurdruk voldoende was. Gelukkig toch gekomen. De bitterheid zit volgens de (onnauwkeurige) berekeningen aan de bovenkant van de klassegrenzen van het bier. Mijn doel was om in de buurt te komen van Uerige Alt (das leckere Dröppke) en als ik jouw opmerkingen lees kom ik daar inderdaad aardig bij in de buurt ;D

Bedankt voor het proeven!

Edwin

Caspar

Ik heb een aantal bieren gekregen die niet helemaal op dronk waren.

Ik kan me alleen nog herinneren dat Gerb's bier nog erg jong was en die van Thibolleke ook (citroengras bier). Zijn er nog meer ruilbieren die nog wat tijd nodig hebben :biersmile:?

oranjeboombiertje

Mijn pils en bitter mogen ook nog wel even rusten. De pils zeker, die moet nog hergisten (schud hem maar een beetje af en toe). De bitter is op druk maar bevat nog erg veel diacetyl en mag dus nog wel een weekje of 2-3 rusten.

 :degroeten:
Wesley

Edwin

Mijn Porter en Stout zijn nog erg jong. De botteldatum heb ik op het etiket geschreven, dus kijk er even naar voordat je het open maakt.

Edwin

Hopmans

Heeft iemand nog meer van mijn bok op?
Ik heb per ongeluk  ::) een heel krat laten staan op het terrein.

 :degroeten:


Gerb

Citaat van: Sharky op 23-10-2007  12:00 uHeeft iemand nog meer van mijn bok op?
Ik heb per ongeluk  ::) een heel krat laten staan op het terrein.

Ik heb een flesje meegenomen en in de trein opengemaakt. De eerste paar slokken gingen nog wel, maar daarna kwam er een heel apart smaakje om de hoek, beetje vuile vaatdoek, onfris smaakje. Op dat moment was mijn smaakvermogen niet helemaal top meer dus het kan ook aan mij hebben gelegen.

PS: moet dit topic niet eens wat opgezuiverd worden, het moet toch over smaaknotities van ruilbieren gaan?

thibolleke

Citaat van: Sharky op 23-10-2007  12:00 uHeeft iemand nog meer van mijn bok op?
Ik heb per ongeluk  ::) een heel krat laten staan op het terrein.

Ja ik heb er een mee naar huis. In Oss zelf heb ik ook een slokje gedaan van je bier, zoekend naar wat de infectiesmaak zou kunnen zijn had ik toen een smaak die mogelijk de smaak zou kunnen zijn die jij als infectie bedoeld? Volg je nog?

Nou ik zal hem vanavond nog eens proeven, ik laat je hier nog wel iets weten dan.

Groeten
Thibolleke

Caspar

Hoi Hoi,

Ik heb je bok ook geproefd en wat me opviel is dat het bier geen zoetige indruk gaf, ondanks het hoge eind SG van 1020. De gist vreet volgens mij dextrines op of zo :weetniet:. Het bier was niet vies, maar ook niet echt super lekker. Er zat een wat doffe, droge smaak aan... een klein zuurtje leek het wel.

Groet Caspar

Oscar

Citaat van: Caspar op 23-10-2007  16:51 ueen klein zuurtje leek het wel.

Heel zacht melkzuur kan ik mij herinneren..bij mij staat ie ook nog.

thibolleke

Ik zit nu voor je aquarium belucht biertje Hoppie.

Dus; ik vind het geen lekker bier, maar ik zou niet durven zeggen dat dit door een infectie komt. Moet een infectie boven een smaakdrempel komen voor het een infectie genoemd kan worden? ::)
Er zit vooral iets raars in de smaak vanachter in de mond tot keel die ik niet kan thuis brengen.

Heb je er niet gewoon zo'n domme Engelse gist tegenaan gesmeten? Dat zal het verklaren! (ik lok geen offtopic onderwerp uit)

Groeten
Thibolleke

MO

Zonder iemand te willen schofferen, heb ik de hergisting(schudden)/beluchten/olijfolie en andere discussies verwijderd.

Ik heb Hoppies bier vrij vroeg op de zaterdag geproefd. Was inderdaad een infectie volgens mij, ik vind Oscars beschrijving (zacht melkzuur) wel passend bij mijn proefervaring.

Hopmans


CiteerEr zit vooral iets raars in de smaak vanachter in de mond tot keel die ik niet kan thuis brengen.

Juist, dat heb je goed geproefd.
Het lijkt wel iets metaalachtigs.
Het is in ieder geval niet lekker.  :-\

 :degroeten:

thibolleke

Ik heb voor mij staan; duivelsbier van MO.
Biertje van 12% alc vol

Geur: Stevige frisse hopgeur. Citrus maar dan van een hop die ik nog niet heb gebruikt. Een Amerikaanse of zo.
Kleur: Koper
Helderheid: goed
Koolzuur: redelijk veel, schuim komt sterk opzetten. Kraag stabiel, vol inzakkend tot klein kraagje.
Body: Medium-large, je zou een grotere body verwachten met die 12% alc vol
Smaak: Bitter, moutig, droog, licht zoeitig. Maar volgens mij wel ver uitgegist.
Zoetigheid in harmonie met de bitterheid. <=== Heerlijk!
oja, alcohol verwarmend, wat wil je.
Nasmaak: na bitter op de tong. Zoetige komt even op.

Ik vind de 12% alc vol iets teveel voor een perfecte balans in dit bier. Met 10% alc vol en misschien iets minder suiker had hij wat meer in balans geweest.
Toch is dit een SUPER lekker en goed biertje. Zo kan ik er wel meer op! Dit recept moet ik echt weten. Zowat het beste biertje dat ik heb gedronken de afgelopen maand (na de Westvleteren natuurlijk :denken:)

En MO, hoe oud/ jong is dit biertje?

Groeten en bedankt voor dit heerlijke biertje!

Thibolleke


Hopmans

Ik zit ook aan een biertje:

24-hoppenbier.
Bohemian lagergist warm vergist.
4,5% alc.
30IBU

Dit is een lekker fris toppertje!
Zonder enige afwijking what so ever!
Goed bier!

Met wie heb ik deze geruild?

 :degroeten:

RobinB

De voorbijgegane topics van de afgelopen maanden herinnerend gok ik op Wesley.
Deze is met een ondergist op "normale" bovengist temperaturen vergist (zoals ook steambeer).

Mooi dat de gist geen vervelende bijsmaken geeft!

Johannes

Theo,

Ik drink nu je saison. Helaas kan de gist mij niet bekoren, ik heb nu verschillende brouwsels gedronken met deze gist en het gaat me wat tegenstaan. Desalniettemin brouwtechnisch een prima bier.

gr. Johannes

oranjeboombiertje

Citaat van: Sharky op 24-10-2007 &nbsp;19:36 uIk zit ook aan een biertje:

24-hoppenbier.
Bohemian lagergist warm vergist.
4,5% alc.
30IBU

Dit is een lekker fris toppertje!
Zonder enige afwijking what so ever!
Goed bier!

Met wie heb ik deze geruild?

Die is inderdaad van mij. Zelf vind ik hem net niet bitter genoeg. Met zo'n 35 tot 40 IBU zou dit pas echt een top bier zijn. Dankzij de ondergist is het wel een lekkere doordrinker. Binnenkort heb ik weer een mooie gistslurrie tot mijn beschikking van een pils dus dan ga ik weer lekker veel van dit spul maken.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Helaas hop, jouw bok kan ik niet lekker vinden. Er lijkt een vreemde infectie in te zitten, niet echt zuur maar niet lekker. Ik kan de geur niet goed omschrijven maar het is wel een vreemd soort infectie.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Ik drink nu, de bok van Capsar.

De looks: heel goede kraag die snel opkomt en langzaam zangt tot een klein laagje. Glasplakkend.
             Het bier is goed helder, donker met een donker rode schijn.
Geur: uim weinig hop eigenlijk, het ruikt naar bier of zo. Het heeft iets moutig dat gevormd is door de gist. Ik ruik ook een klein beetje de alcohol.
Smaak: In België is bok niet echt zo bekkend. Dit is nog niet mijn 10e bok ooit.
           Wat mij altijd opvalt bij de bokken die ik gedronken heb is de munich mout. Die zit hier ook in he?
           Smaak is complex moutig en helemaal in balans. Ook de ruime hoeveelheid koolzuur vind ik zeer goed passen in het plaatje.
           Bitterheid is subtiel met een IBU in de 30? (staat het recept hier ergens gepost?)
           Medium body zorgt mede voor een perfect doordrinkbaar bier.
         
Ach het is al weer op..... :(
Proficiat met dit lekker biertje Caspar.

Groeten
Thibolleke


oranjeboombiertje

Mijn naam is dan wel geen Caspar maar ik weet ook wel wat van dit biertje :D

Het recept staat hier.

De basismout is inderdaad munchener. De bitterheid zit op 30 IBU. Caspar kan je meer vertellen over de vergisting. Volgens mij heb je ook een bok van mij maar die is met ondergist vergist, ook erg lekker.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Mooi dat je het lekker vond :biersmile:! Gelukkig ruikt het bier... naar bier... hahaha ;D.

Mijn bok is vergist met de Wyeast European Ale en dit is gecontroleerd gebeurd op een graadje of 17 a 18 (in een koelkast met dezelfde Conrad thermostaat die jij ook heb :duimop:).

Groet Caspar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.