Donker-dikbier / experiment met drooghoppen en abrikozen

Gestart door Edwin, 31-10-2002 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Misschien een idee voor Edwin dan, om een deel te dry-hoppen met hop direct in het bier en een deel met thee (warm hoparoma's trekken)?

Groeten,

A3

JWVG

Ja, zou leuk zijn als hij dat eens deed. Overigens zal ik dit zelf ook eens doen, ik moet maar eens snel met dry hoppen gaan experimenteren. Ik denk zelf aan een Orval kloon (staat een aardig recept in het boek van Wheeler en Protz).

JW.

Adrie

Hier is nog iets te vinden over het maken van hop thee en het toevoegen aan bier: http://www.stpats.com/hopsinfo.htm.

Jan Willem, Orval?? Ook 1 van mijn favorieten! Vergeet vooral het recept niet te posten, dan ga ik hem zeker nabrouwen.

Groeten,

A3

JWVG

Hmmm... we dreigen nu wat af te dwalen, maar misschien is dat iets voor een volgend samenbrouw projectje. Ik zal het t.z.t zeker posten. Maar eerst moet ik nog een Vienna, een Bock (Duitse stijl) en een IPA brouwen, je moet tenslotte gebruik maken van de latere temperaturen in dit jaargetijde. Wordt vervolgd.

BTW misschien dat ik die IPA ook wel ga dry hoppen.

JW.

JvH

Hoi mede-brouwers en taalkundigen,

Ik heb het drooghoppen als volgt toegepast: de gewenste hoeveelheid hop in een zakje van kaasdoek in het gistingsvat gedaan en met de primaire gisting mee laten vergisten. De eventuele groene drab heb ik in ieder geval niet gezien.

Succes Hans  :beersmiley:

Adrie

Hoi Hans,

Droog-hoppen wordt over het algemeen toegepast bij de lagering, omdat door de CO2-stripping bij de hoofdgisting nogal veel aroma's verloren gaan. Waarom heb jij ervoor gekozen om het bij de hoofdgisting toe te passen en niet bij de lagering?

Groeten,

A3

Herman

Hoi,

Ik heb weleens gedrooghopt. Net zoals Hans de hop in een kaasdoek/hopzakje. Deze verzwaard met een glazen knikker en in de lageringsfles gedaan. Hetzelfde recept heb ik ook een gedrooghopt in de primaire gistemmer, deze smaakte minder verfijnd. Een beetje voorbarig voor conclusies, maar ik zou dus ook voor de lagerfles gaan. Bij de verdere vergisting en overheveling zullen m.i. nl ook wel edele hoparoma's verloren gaan.

Herman

Edwin

Ha brouwcollega's  :proost:

Het is enige tijd geleden, maar mijn brouwsel staat dan ook wel mooi te gisten. Ik moest een paar kleine aanpassingen doen aan het recept, omdat ik net wat caramunich tekort kwam  :'(. Ik heb 440 gram caramunich gebruikt en 100 gr caramout. Verder heb ik ook nog 200 gram tarwemout toegevoegd met het oog op de schuimkraag. Op zich krijg ik hierdoor een grotere storting, maar mijn rendement is niet heel hoog, dus ik hoop zo beter uit te komen. Het begin-SG was 1072 en daar kan ik wel mee leven.
Wat betreft die test met dry-hoppen...ik heb 10 liter voor die test staan. Deel ik dat in tweeën, dan kom ik een fles tekort. Wel jammer, maar dat is iets voor de volgende keer.

Andere vraag: moet ik de hoeveelheid hop aanpassen als ik ga dryhoppen? De hop blijft immers lange tijd in het bier (de lagertijd), dus er is veel tijd om de hoparoma's op te nemen.

Edwin

Adrie

Hoi Edwin,

Jammer dat het experiment met verschillende vormen van droog-hoppen niet gaat. Wat betreft de hoeveelheid: ik zou het niet weten, maar ik vermoed dat het niet veel uit zou moeten maken. De hop staat wel langer in contact met het bier, maar aan de andere kant is het bier ook een stuk kouder dan als je hop toevoegt aan het eind van het koken. De opname van aroma's zou dus wel eens een stuk langzamer kunnen verlopen. Hoparoma's zijn vaak olie-achtige stoffen, die moeilijk in water oplossen, zeker bij lage temperaturen. Bovendien is het bier op een gegeven moment verzadigd met die oliën: er kan niet meer worden opgelost. Een teveel aan hop hoeft dus niet te betekenen dat je een teveel aan aroma's krijgt.

Groeten,

A3

JvH

Hoi A3,

Het drooghoppen moet bij mij wel tijdens de primaire gisting omdat ik geen secundaire gisting toe pas, alleen nagisting in de flesjes. De hop is na 2 of 3 dagen toegevoegd toen de activiteit iets minder begon te worden en er al enige alcohol gevormd was, zodat de kans op infectie kleiner was.

Groeten Hans  :proost:

Jacques

CiteerAndere vraag: moet ik de hoeveelheid hop aanpassen als ik ga dryhoppen? De hop blijft immers lange tijd in het bier (de lagertijd), dus er is veel tijd om de hoparoma's op te nemen.

Nee. De bedoeling van drooghoppen is dat je een meer uitgesproken hoparoma krijgt. De bitterheid wordt niet beïnvloed door het drooghoppen. De alfazuren die je aan het bier toevoegd worden immers niet geïsomeriseerd en dragen daarom niet bij aan de bitterheid van het uiteindelijke bier.
Overigens heb ik uit een artikel dat vrij recent in Brauwelt is verschenen begrepen dat vooral de alfazuren (en niet de iso-alfazuren) bescherming geven tegen ongewenste infecties. Omdat slechts zo'n 50% van de alfazuren isomeriseren tijdens het koken blijf je altijd wel een bescherming door het gebruik van hop houden.

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha bierminnenden  :proost:

Ondertussen gist mijn bier rustig verer, hoewel minder fel. Binnenkort ga ik dus hevelen. Ik ga daarbij een 'truc' uithalen. Ik heb 2 lagerflessen en een klein vaatje. Ik zal het vaatje gebruiken voor de lagering met de abrikozen (kan ik ze ook makkelijk verwijderen). De twee flessen kan ik dan gebruiken voor het hopexperiment. De lagering kan dan net zolang doorgaan tot de nieuwe batch er weer in kan. Die komt volgende week zaterdag. Recept weet ik nog niet, komt nog.

Edwin

Herman


CiteerDe twee flessen kan ik dan gebruiken voor het hopexperiment. De lagering kan dan net zolang doorgaan tot de nieuwe batch er weer in kan. Die komt volgende week zaterdag. Recept weet ik nog niet, komt nog.

Hoi Edwin,

Zo, het brouwvirus heeft bij jou ook toegeslagen? Heb je al gekozen voor een drooghop methode?

:degroeten:
Herman

Edwin

Ha Herman,  :proost:

Ik ga beide drooghopmethodes, de 'gooi-het-er-maar-in-methode' en de 'thee-methode' toepassen. S kijken wat de verschillen zijn. Ben wel benieuwd. Moest even puzzelen met m'n gistvaten, omdat die nieuwe batch eraan zit te komen. Nu heeft het brouwsel ongeveer 2 weken de tijd om in die flessen te lageren. Dan moet het verder in de flesjes.

Ja, het brouwvirus krijgt me nu echt te pakken. De brouwsels lukken steeds beter en mijn brouwmateriaal is sterk verbeterd, waardoor het ook makkelijker (en nog leuker) is geworden  :dansen:

Edwin

Herman

Ha die Edwin,

Mooi, houdt ons op de hoogte. Wel jammer dat je niet een derde controle kan uitvoeren. Dus een zonder drooghop en dan de twee drooghop methoden.

Dus je nieuwe pan bevalt goed?

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Ik heb wel een derde deel, maar die is weer bestemd voor de abrikozen. Daarbij hop ik niet meer extra bij, maar het wordt natuurlijk wel moeilijk om met de abrikoosaroma's de verschillen in de hoparoma's te onderscheiden. Maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Die nieuwe pan voldoet uitstekend. Heel erg blij mee.

Edwin

Edwin

Ha brouwgenoten  :proost:

Ondertussen heb ik het bier geheveld. Het SG was gedaald tot 1018.
Voor de abrikozen ben ik bij Sjef Groothuis langsgeweest (brij. De Drie Horne). Ik heb hem gevraagd hoe ik de abrikozen moest behandelen en of ik de goede abrikozen had. Hij vertelde me dat ik de juiste abrikozen had en dat 250 grm gedroogde abrikozen voldoende was om de smaak ervan te merken in 10 liter. Als behandeling van de abrikozen raadde hij me aan de abrikozen te wassen in heet water. Dat was voldoende. Ik heb de abrikozen eerst met lauw water gewassen en daarna in water net aan de kook gebracht, afgespoeld met koud water en in 4 partjes gesneden.
De hop heb ik voor een helft gewoon toegevoegd aan hiet bier, de andere helft heb ik in een kaasdoek in gekookt water gehangen (300 ml). Met de hop in het water heb ik het water rustig af laten koelen (met de deksel op de pan). Dit extract heb ik later weer aan het bier toegevoegd.

Nu staan er drie potten te lageren. Eigenlijk twee (de hopvarianten), de abrikozenversie is weer aan het gisten (de vruchtsuikers). Het bier staat te lageren in een donkere ruimte van zo'n 19 à 20 graden. Ben benieuwd hoe het uit zal gaan pakken.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Ik barst van de nieuwsgierigheid. Van dit soort experimenten kunnen we allemaal veel leren. Kunnen we er niet een proefsessie van maken?

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Prima, Ik weet nog niet hoe een en ander zal uitpakken als het gebotteld is. Ik heb van de twee hopvarianten niet zo heel veel bier, maar toch genoeg voor een proefje. Kijken of we wachten tot februari, of toch maar eerder een sessie houden (anders moeten we wel heel veel proeven  :nut:)

Edwin

ps. Ik ben eigenlijk ook wel heel erg nieuwsgierig. Nog een paar weekjes wachten. Dan bottelen, want ik heb de vaten nodig voor mijn volgend brouwsel. Een dunkeles Weissen (zo schrijf je dat toch?)

Edwin

Ha bierminnenden  :proost:

Gisteren heb ik de twee hopvarianten gebotteld. De primaire geur deed me sterk denken aan een quadrupel. Da's nie verkeerd  :dansen:.

Dan de vergelijking tussen de drooghopvarianten (hopbellen en thee). De theevariant ruikt wat flauw, heeft geen duidelijke hoparoma's. De smaak is wel bitter, dus de bitterstoffen zijn wel goed in het bier terecht gekomen. Er was ook geen koolzuur in het bier aanwezig (SG 1014). De hopbel-variant heeft wel een duidelijk hoparoma. Dit aroma is ook aanwezig in de 'arome-de-bouche' zoals de wijnproevers dat willen noemen. Ik zou het de mondgeur noemen. Het bier prikkelt ook wat op de tong en de wang, terwijl er nauwelijks koolzuur aanwezig is (SG 1015). Zo bij het bottelen zou ik zeggen dat drooghoppen met hopbellen een beter resultaat geeft dan eerst een thee-extract maken. Nu staan beide varianten rustig op een donkere plek (19 graden) om te carboneren. Ben benieuwd hoe beide varianten zich verder ontwikkelen

De variant met de abrikozen is nu wederom uitgegist, dus die wordt morgenavond geheveld.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Fantastisch, zo'n experiment!   :hoera:  Maar ik zou nog niet te vroeg oordelen, want de bieren zijn nog niet klaar. Tijdens de hergisting op de fles kan er nog een hoop met de smaak gebeuren. Ik ben heel benieuwd. Kun je niet een paar flesjes meenemen op de grote 8-proeverij?

Groeten,

A3

Edwin

Ik heb er helaas niet zo heel veel (2,5 liter per soort), maar ik zal mijn best doen. Ben inderdaad ook benieuwd naar ver vervolg.

Edwin

Edwin

Ben ik weer  :proost:

Dit is wel een vervolg, maar een andere dan die ik bedoelde in de vorige  :duimop: reactie.

Eergisteren de variant met de abrikozen geheveld. Het SG was 1016. Dat is 1 punt meer dan voor de toevoeging van de abrikozen. Bijna alle vrijgekomen suikers zijn dus vergist. Moet nog eens uitzoeken hoeveel dat ongeveer is.
De aroma's zijn complex. Het ruikt zoals een quadrupel, met daarbij een fruitsmaak die moeilijk thuis te brengen is, maar dat moeten die abrikozen zijn. De smaak: bitter, zoet. Het bier prikt op de tong. Het uiterlijk is bruin-rood, lichte tweeschijn. Het bier oogt stroperig en er is weinig schuim. Enfin. Dit is nog maar de heveling. Nu staat het te klaren. Ik denk dat dat lange tijd moet gebeuren (al dan niet op fles) om zo de tanines van de abrikozenschil wat te laten zakken.

Edwin

Jacques


CiteerBen benieuwd hoe beide varianten zich verder ontwikkelen

Wacht zeker niet te lang met proeven. Het hoparoma heeft de vervelende eigenschap dat deze minder wordt met de tijd. Na zo'n zes maanden is het hopkarakter vaak nagenoeg verdwenen.

Bier moet je drinken, niet bewaren!  :lekkerbier:

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha Jacques  :proost:

Helemaal mee eens! Ik geloof ook niet dat deze flesjes de 6 maanden halen  ;D

Toch moet ik nog even wachten tot de hergisting op fles is voltooid. Eind volgende week wil ik er eens twee proberen.

Edwin


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.