Donker-dikbier / experiment met drooghoppen en abrikozen

Gestart door Edwin, 31-10-2002 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Hoi Bierminnenden  :proost:

Ook bij mij jeukt het weer. Ik heb een recept in elkaar gezet, maar ik weet eigenlijk nog niet goed hoe het zal uitpakken (kleur en smaak) Zou iemand het eens in Promash willen nakijken? Verder graag feedback!!

Het moet een wat zwaarder bier worden (ongeveer 8, 8,5%) die niet al te bitter is (IBU ongeveer 30):

Voor 20 liter:
5,25 kg. Pilsmout 3 ebc
0,50 kg. Caramunich 100 ebc
0,25 kg. Special-B
0,01 kg. gestampte koriander
0,10 kg. gedroogde abrikoos

0,20 kg. Styrian Goldings 4,5% 10 minuten
0,30 kg. Hallentauer Herzbrucker 3,2% 70 minuten

kooktijd 70 min.

Maischschema:
52     60     70
10     30     30

Maischwater: 18 liter (3 lt/kg)


De abrikoos voeg ik toe na gisting, dus tijdens de lagertijd
Kan dit zo?

Edwin

Edwin

Ik vergeet de gist nog

Wyeast 1214 ga ik daarvoor gebruiken. Ik denk trouwens dat door de abrikozen de lagering wat vergisting zal hebben van de suikers uit die abrikozen.

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Ik neem aan dat je 20 en 30 ipv 200 en 300 gram hop bedoeld  ;D

Tsja, smaak haal je niet uit Promash, maar het ziet er wel lekker uit. Moest je nog wat Rochefort ingredienten opmaken?

Ga je de abrikoos nog fijnsnijden, wellen, koken of zo, of direct uit de verpakking toevoegen? Ik denk dat ik ze zou snijden en dan in een beetje kokend water doen (direct uit), anders lijkt het me moeilijk vergisten. Maar ja, ik heb geen ervaring met fruit in bier. Doe je het in een zakje of los in de fles?

Voor wat het waard is geeft Promash: EBC 34,6 en IBU 16,3.
Als je de Hallertau op 60 gram brengt, zit er wel een IBU van 30 in.

Herman

Adrie

Ha Edwin,

Abrikoos in bier kan heel goed uitpakken, zie bijvoorbeeld de Wiegeleir van Sjef Groothuis te Kaatsheuvel (Brouwerij de 3 Horne). Lijkt me erg lekker. Wellicht kun je bij hem eens informeren wanneer hij de abrikozen toevoegt en hoeveel. (zie: http://www.michel-tencate.tmfweb.nl/3_horne.htm).

Ik ben het eens met Hermans suggestie om zeker even de abrikozen te koken. Gedroogde abrikozen zijn erg hard en je wilt natuurlijk zoveel mogelijk smaakstoffen extraheren. Bovendien zijn ze na het koken ontsmet.

Neem wel biologische abrikozen, want gewone worden behandeld met veel sulfiet, wat de gist kan doden; je hebt dan geen nagisting meer.

Groeten,

A3

Edwin

Bedankt heren!  :proost:

Ik was inderdaad van plan de (biologische) abrikozen te 'knippen' en van tevoren even te koken. Het idee van de abrikozen had ik eigenlijk ook van de Wiegeleir. Voor wat betreft de hoeveelheid en het tijdstip ben ik ook nog aan het zoeken.

Ik verhoog de hoeveelheid Hallentau naar 60 gram. Heeft iemand enig idee wat de vermoedelijke SG kan zijn?

Edwin

Adrie

Wat de SG wordt, hangt natuurlijk helemaal af van je efficiëntie, maar de dichtheid wordt rond de 1075 (Promash berekening). Inclusief de hergisting kom je dan wel op een procent of 8 tot 8,5.

Groeten,

A3

Edwin

Bedankt A3  :proost:

Natuurlijk hangt een en ander af van mijn rendement. Die is in het algemeen zo tussen de 60 en 65%. Echter, ik heb wat nieuwe brouwspulletjes (Mooie grote pan en een wortkoeler) die ik nu in combinatie met mijn oude zooi kan gebruiken. Ik hoop zo mijn brouwzaalrendement wat op te schroeven.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Ik ben benieuwd hoe die wordt! Wanneer ga je brouwen?

Suxes ermee!  :proost2:

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Ik ga zaterdag brouwen. Ik moet dus voor die tijd weten hoe ik omga met die abrikozen. Anders laat ik dat voor een andere keer (of ik doe het met een deel van het brouwsel). Ik heb nog even.

En Herman, Ik heb inderdaad nog wat grondstoffen van de Rochefort over  ;D. Verder ben ik niet zo creatief in het samenstellen van een recept. Misschien kan Promash me daar nog wat verder in helpen.

Edwin

Edwin

Beste brouwcollega's  :proost:

Ben nog eens op zoek geweest en ik kwam er achter dat bij andere recepten de hopbitterheid minder en de hoeveelheid abrikozen meer is dan wat ik heb aangegeven. Ik zit er dan ook aan te denken de hopbitterheid niet op 30 IBU te zetten, maar op 20 IBU. Verder de abrikoos te verhogen tot 500 gram. Wat zouden jullie doen?

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Wat meer bitterheid dan 20 IBU mag wel, volgens mij. Wat de abrikozen betreft: hiermee heb ik nooit geëxperimenteerd, dus ik kan je geen tips geven, maar 500 gram op 20 liter lijkt me niet teveel.

Groeten en suxes met brouwen,

A3

Edwin

Hmhmhm :proost:

en IBU van 25, of gewoon houden wat ik had (30 IBU) is jouw advies dus. Ik zat ook te denken om na de hoofdgisting 10 liter appart te zetten met de abrikozen. Dan heb ik aan 500 gr. denk ik wel genoeg. Ik kwam (Amerikaanse) recepten tegen die 3,3 lb per 5 gallon gebruiken (dus zo'n 1,5 kilo per 20 liter (oké, zeer ruime benadering :lessmile:)). Dat was dan wel vers gepureerd.

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

Voor hoeveelheden rond de 20 l wordt meestal zo'n 2-3 kilo vers fruit aangeraden, dus volgens mij zit je daar niet zo heel ver vanaf met je halve kilo gedroogd. Wat die IBU betreft - dat verschilt meestal enorm. Meestal zijn fruitbieren 'normale' bierstijlen waar fruit bij is gevoegd, en de IBU waarden kunnen corresponderend verschillen. Aangezien jouw basisbier een redelijk zwaar Belgisch bier lijkt te zijn, zou ik niet veel hoger gaan dan 25-30 IBU, en zeker niet veel aroma of smaak hop. Je moet tenslotte ook nog wat ruimte laten voor de (vrij delicate) smaak van de abrikozen.

Maar goed, dat is maar een mening van iemand met slechts 1 fruitbier achter zijn kiezen.

Jw.

Edwin

Ha JW  :proost:

Jij HEBT tenminste 1 fruitbier op je naam staan. Ik wil ook zeker niet hoger gaan dan 30 IBU, eerder 25 IBU.
bedoel je met je afraden van aromahoppen, dat ik beter andere hoppen kan gebruiken? Ik bedoel, ik heb wel wat in voorraad, dus als je een advies hebt... ikzelf vind de combinatie Styrian en Herzbrucker wel lekker, maar ook Saaz in combinatie met Styrian is wel een leuke denk ik. Ook dat is natuurlijk een aromahop.
Ik vind het nog altijd moeilijk om een goede hopsamenstelling te maken  :echtboos:

Edwin

JWVG

Ha Edwin,

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn. Met aromahop bedoel ik niet het soort hop, maar het tijdstip van toediening (begin v.d. kook bitter hop, zo'n 30-20 minuten voor het einde smaakhop, korter dan 10 minuten aromahop). Die hopsoorten die je gekozen hebt lijken me prima, en heel toepasselijk voor Belgisch bier.

Ik ben trouwens een grote tegenstander van het labelen van hopsoorten als 'aroma' of 'bitter' hop. Voor mij bestaan er alleen goede en slechte hop, en als het aroma van een bepaalde hop ongeschikt is, kun je die maar beter ook niet gebruiken voor bitterheid. Maar met de hops die jij noemt is dat allemaal geen probleem, die kun je overal voor gebruiken.

 :degroeten: Jan Willem.

Adrie

Wat Jan Willem bedoelt, denk ik, is dat je geen hop aan het eind van het koken moet toevoegen om hoparoma's in je bier te krijgen. Je wilt je smaakaccenten van de abrikozen krijgen en niet van hop. Dus alleen hop toevoegen aan het begin van het koken. Het ligt dan voor de hand om een hop te gebruiken met een hoog alfa-gehalte, omdat je dan minder nodig hebt.

Groeten,

A3

Edwin

HA3enJW  :proost:

Ik zal de Herzbrucker eerder toevoegen. Ik had het als aroma toegevoegd en niet voor de bitterheid. zo'n 30 minuten voor het eind of zo. Eens over denken....

Edwin

Edwin

Nou ik ben er uit  :proost:

Het recept voor morgen  :leren:
Voor 20 liter:
5,25 kg. Pilsmout 3 ebc
0,50 kg. Caramunich 100 ebc
0,25 kg. Special-B
0,01 kg. gestampte koriander

0,02 kg. Styrian Goldings 4,5% 10 minuten
0,06 kg. Hallentauer Herzbrucker 3,2% 70 minuten

Maischwater: 18 liter (3 lt/kg)
Spoelwater: 16 liter (of minder. tot SG = 1075)

Maischschema:
50     60     70     78
10     30     30     5

kooktijd 75 min.

Gist: Wyeast Belgian Abbey 1214

Na de hoofdgisting splits ik het bier in 2 x 10 liter, waarbij bij 1 vat 250 gr. gedroogde abrikozen worden toegevoegd. Daarvoor snij ik de hele abrikozen in stukken en kook ik ze kort. Gedurende de lagerperiode laat ik de abrikozen in het bier.
Het risico is dat de aromahop in de abrikozenvariant het abrikozenaroma wat beïnvloed, maar dat is dan maar het risoco wat ik neem.

Moet toch wel lukken zo?

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Als je de Styrian Goldings toevoegt omdat je in het niet-geabrikozeerde  ;D bier toch een hoparoma wilt hebben, waarom gebruik je deze hop dan niet voor dry-hoppen? Je hebt dan 10 liter met abrikozen en 10 liter met Styrian Goldings als dry-hop. In de 1e kun je dan prima de abrikozensmaak proeven zonder storende hoparoma's en in de ander heb je wel hoparoma's.

Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Goed idee. Moet dan nog wel even leren hoe ik moet dry-hoppen, want dat heb ik nog nooit gedaan.

Edwin

Adrie

Da's heel simpel: gewoon hop (het liefst bellen) toevoegen aan de lagering. Hoppellets vallen uit elkaar, dus bestaat het risico op groene drab in je bier. Je kunt ook thee zetten van de hop(pellets), de thee zeven en bij je bier gooien. Deze laatste methode wordt toegepast bij Poperings Hommelbier.

Groeten,

A3

Andre

Beste A3,

Thee zetten? Hoelang koken? Hoeveelheid? Gebruik je wort?
Verschillende vragen voor een simpel antwoord?

Andre

JWVG

Hmmm.... ik heb 0.0 ervaring met dry hoppen bij thuisbrouwen (heb in de VS wel heel veel gedryhopt bier gedronken), maar intuitief vind ik het toch raar om thee te zetten. Je kookt het dan toch weer, wat eigenlijk een beetje tegen de gedachte van dry hoppen ingaat. Komt het dan niet op hetzelfde neer als gewone aromahops die je toevoegt 1 minuut voor het einde van het wort kook?

 :degroeten: JW.

Adrie

Nee, je kookt niet. Je doet de hop in kokend heet water, net zoals je je theebuiltje in een theepot hangt. De hoparoma's trekken in het water, maar omdat het niet kookt, vervliiegen zij niet. Je laat het rustig afkoelen en giet vervolgens het afgekoelde water bij je lagerende bier.

Groeten,

A3

JWVG

H3,

ik zeur misschien een beetje (echt niet!) maar toch denk ik dat dat anders zal smaken dan koud hop toevoegen. Vergelijk b.v. 'echte thee' met een theezakje in koud water hangen - een wereld van verschil. Ik vind het hoparoma van bieren die 'koud' gedryhopt zijn toch anders dan b.v. van Hommelbier. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat ik hommelbier niet lekker vindt!

JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.