Korrelgist voor Pale Ale (Belgisch)

Gestart door Batavier, 09-10-2007 23:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Batavier

Kan iemand mij adviseren over een korrelgist voor een Pale Ale.
Ik kan niets vinden wat hier naar verwijst. :leren:
Heeft hier iemand ervaring mee? :shelp:


bob


René K

De koperen gilde ale die we met het gilde hebben gebrouwen is vergist met meerdere gisten. Mijn deel is vergist met de US 56. Gisteren heb ik hier nog eentje van gedronken en het is echt een heerlijk bier geworden. De typische korrelsmaak kon ik in elk geval niet meer ontdekken.

De US 56 kan ik je dus aanraden.

 :degroeten:

Walter

Hangt er natuurlijk van af welke pale ale je wilt benaderen. Wil je een zoeterige/fruitige palm dan zou ik voor de S33 gaan, wil je een drogere De Konick achtige dan is de US56 wel een goede keus. Noemt die trouwens nu niet US05?

Hopmans


Vergeten we de s-04 (Engelse ale) niet?

 :degroeten:

Walter

Wel Hoppie, geloof het of niet, ik ging zelf net deze gist voorstellen. Eigenlijk past de US05 niet in het plaatje. Te weinig fruitigheid.

René K

Citaat van: WalterdeBrouwer op 10-10-2007  08:09 uWil je een zoeterige/fruitige palm dan zou ik voor de S33 gaan, wil je een drogere De Konick achtige dan is de US56 wel een goede keus. Noemt die trouwens nu niet US05?

Hmm heb hier nog niet echt een bevredigend antwoord op kunnen vinden. Bij Brouwland staat de gist zo vermeld:

biergist gedroogd SAFALE US-05(56) 11.5 gr

Dus misschien toch dezelfde gist?


RobinB

Yep, is dezelfde.
Misschien mochten ze dat 56 niet meer gebruiken omdat het teveel leek op 1056 van Wyeast? ???

Ronnie

Citaat van: WalterdeBrouwer op 10-10-2007  08:47 uWel Hoppie, geloof het of niet, ik ging zelf net deze gist voorstellen. Eigenlijk past de US05 niet in het plaatje. Te weinig fruitigheid.

Maar je zou wel een ietsje zoetsmakende fruitige bitterhop kunnen gebruiken, bijv. Target, en dan toch nog de US05 gebruiken..

Walter

Ronnie, het is een Belgische pale ale, dus opletten met een te uitgesproken hopsmaak. Neen, de US0(5)6 valt af volgens mij.

Hopmans

s-33 lijkt me inderdaad meer iets voor een Belgische Pale Ale (Palm).
s-04 is Engels Pale Ale.
US-56 is Amerikaans.
T-58 is meer voor een Belgische/Nederlandse blonde (Ale?).

 :degroeten:

Walter

Ikzelf zou inderdaad voor S33 gaan, maar ik ben dan ook een palm fan. Vooral hun dobbele palm kan ik zéér apprecieren.

den_organolept

Hoi hoi,

Ik heb voor mijn BPA's meerdere malen de s-33 gebruikt en het resultaat neigt qua aroma zeker naar Palm. Nadeel van deze gist is de plakkerige zoetheid van het bier, ook bij een lager begin sg. Als je deze gaat gebruiken zou ik bij het maischen zeker aansturen op een droger bier.

De T-58 heb ik ook gebruikt voor hetzelfde recept, en die geeft een frisser, droger mondgevoel. Maar het smaakprofiel past niet zo mooi bij het bier als de S-33.

De S-04 lijkt me interessant om eens te proberen voor een BPA.

Hopmans


CiteerNadeel van deze gist is de plakkerige zoetheid van het bier
Dat vind ik nu juist het enige voordeel van deze gist.  :-\

 :degroeten:

den_organolept

Zoet kan ook lekker zijn, maar een Palmachtig bier is erg mild gehopt,
ik vind dat niet zo mooi in balans met erg zoet, drinkt niet lekker door.

Maar, wil Batavier wel een Palm nabrouwen?
   



Caspar

Ik heb laatst ook een proefbrouwseltje gemaakt met T-58 en ik vond het een lekkere gist, maar door de kruidigheid past deze meer in een blonde of tripel denk ik.

S04 lijkt me de beste optie als je geen zoet bier wilt... of Notthingham misschien?

Groet Caspar

Hopmans

Citeermaar, wil Batavier wel een Palm nabrouwen?

Geen idee eigenlijk.  :-\  :weetniet:

Hoeveel EBU is een Palm eigenlijk?
Weet je dat net toevallig?
Misschien wel een leuk biertje voor mij ook om te brouwen met een korreltje.
Mijn eigen gist moet weer even op de plaat.

Is de T-58 niet geschikt voor de Dobbele Palm?

 :weetniet:

Caspar

Nee, ik vind de T-58 sowieso te kruidig voor een BPA (als je in de stijl wilt blijven)... maar als je weer flink met de hopzak schudt heb je een magische combi (denk aan XX bitter of een Belgisch Brewers Gold IPA'tje).

Groet Caspar

Walter

Citaat van: den organolept op 10-10-2007  18:59 uZoet kan ook lekker zijn, maar een Palmachtig bier is erg mild gehopt,
ik vind dat niet zo mooi in balans met erg zoet, drinkt niet lekker door.

maar, wil Batavier wel een Palm nabrouwen?
   

Vandaar ook mijn beginvraag. Palm of De Koninck? Nu, een dobbele palm is al behoorlijk minder zoet hoor. Ze zijn inderdaad iets te weinig hoppig (ook naar mijn smaak, maar nothing's perfect) en dit zou je natuurlijk moeten verbeteren in je eigen BPA. Een ebu'je of 10 mag er zeker bij.

Hopmans


Ik heb nog het nodige aan hop liggen.
Brewers Gold, East Kent, Cascade, Saaz.
Ik heb wel een topic over een dubbel gestart, maar eigenlijk moet ik eerst hier iets mee doen.  :denken:

 :degroeten:

den_organolept


Hopmans


Maar daar zit ook een juweeltje van een gist in.  :groots:
Dat redt je echt niet met een s-33.
Het kan dus wel met de Engelse East Kent.

Hey, als het goed is heb ik nog Ardenne op schuine buis!  :dansen:

Bedankt voor het zoekwerk brouwmaat.  :proost2:

 :degroeten:




Oxhead

Of kijk eens voor een recept met korrelgist (S-04) bij bewezen recepten: obbk 07-A2 Belgische pale-ale.

Hopmans


Is dat een lekkere gist zonder gekke smaakjes (nooit mee gebrouwen  :-[ ) ?
Weet je wat ik doe het gewoon.
Lekker ouderwets aan de korrel zonder gezeik met starters.
Gewoon weer effe zin in.

 :degroeten:

Batavier

Even recapituleren. :o

Mijn voorkeur gaat uit naar een De Konick ale.
Nu lees ik verschillende adviezen:

US-05 (56) of S-04
S-33 voor Palm achtig.

Is dit goed samengevat?
Ik kan ook gaan splitsen en met US05 en S-04 gaan vergisten.

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.