Brouwseltje voor de gein: mede

Gestart door Caspar, 08-10-2007 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Toevallig heb ik zondag een flesje op... hij smaakt al wat beter (meer richting witte wijn), maar toch is het niet mijn ding met die honing.

Wonderbaarlijk genoeg totaal geen verouderingssmaken (oxidatie)!!! Ik wacht nog maar een jaartje ::)... of ik neem er een paar mee naar Oss ;).

Eduard

De mede die ik had gepoogd te maken had ik vorig jaar al geproefd en opgegeven. Het smaakte toen licht zurig, waarschijnlijk omdat de honing niet gepasteuriseerd was. Het vat heeft daarna op verschillende hoeken van de kamer gestaan, en uiteindelijk een halfjaar in de vensterbank. Enkele dagen geleden kwam het experiment ter sprake toen er visite over de vloer was, en ik sloot het vat even gauw aan. De mede was nu behoorlijk verzuurd, met waarschijnlijk melkzuur. De geur was honingachtig, en licht zurig. Het wordt binnenkort eens tijd om het vat leeg te gieten, maar dan moet er ook weer worden gebrouwen hier ;).

William

Ik heb in augustus ook een mede gemaakt. Met 3.6 kg lindehoning en 7 liter water ben ik uitgekomen op een start sg van 1105. Het honing/water mengsel had ik van te voren gedurende 20 minuten bij 62 ºC verhit om te pasteuriseren.

Het staat nu te vergisten met de Wyeast Dry mead. Tijdens de eerste dagen van de vergisting heb ik een aantal keer gistvoeding toegevoegd (Wyeasts nutrients en DAP (diammoniumfosfaat) en regelmatig gezwenkt om CO2 te verwijderen.  Na een maand heb ik het voor de eerste keer van de gist geheveld waarbij ik 5 liter heb gelaten zoals het is en heb ik aan de andere 5 liter een Cascade hop extract toegevoegd (10 gr in 250 ml gedurende 10 minuten gekookt).

Inmiddels is het sg op een waarde van 1005 beland, een vergistingsgraad van ongeveer 95%. Het ruikt nog "erg honing" en smaakt al erg alcoholig (nu 12%). Over twee maanden mag het in de fles en dan moet het nog minimaal een half jaar, maar liefst veel langer, staan.

Caspar

William, ik zal een flesje mede voor je mee nemen op de Hobbybrouwdag in Oss. Mijn mede is nu bijna twee jaar oud, dus ik ben benieuwd wat jij er van vindt.

William

Graag, dan geeft mij dat ook een beetje een idee van wat ik kan verwachten.

YOz

Ik heb ook een paar keer mede gemaakt. Al een paar keer gehad dat deze na een paar maanden uit het niks weer verder ging met gisten.
De eerste keer was dit 'fout' gegaan en was het gaan nagisten op fles waardoor het een heerlijk witte bubbel wijn leek, maar ook enkele Grolsch beugels zijn geknalt. Dus pas daar mee op!

Nuttige website met een hoop recepten: http://www.gotmead.com/

William

Welke gist had je gebruikt en tot welke vergistingsgraad was het vergist op het moment van bottelen.

Op de vergisting te stoppen bevelen ze, ook op het gotmead-forum, sorbaat en sulfiet aan. Persoonlijk zou ik het liever zonder doen en wat langer wachten tot bottelen.

YOz

Hoi William.
Als je vraag op mijn post sloeg (had die post gemist): telkens een willekeurige 'all purpose' wijngist. En uit mijn hoofd iets van 2,5 kilo lindebloesem honing en daarnaast wat citroenen en gistvoeding (Zou ik op moeten zoeken). Het recept komt nog uit de tijd dat ik niet alles kon (of deed) meten.
Weet dat de SG net iets onder de 1000 zat, dat is bij wijn redelijk normaal. Als je een combinatie met mout hebt gemaakt zal dat wel hoger uitkomen, vanwege de restssuikers.

William

Bedankt voor jouw reactie Yoz. Ik zal hem in ieder geval zover door laten gaan dat het sg ruim onder de 1000 zit en dan zonder suiker bottelen. Waarschijnlijk zal ik dan nog wel een beetje drukopbouw krijgen.

William

Citaat van: William op 26-09-2009  19:02 uIk heb in augustus ook een mede gemaakt. Met 3.6 kg lindehoning en 7 liter water ben ik uitgekomen op een start sg van 1105. Het honing/water mengsel had ik van te voren gedurende 20 minuten bij 62 ºC verhit om te pasteuriseren.

Het staat nu te vergisten met de Wyeast Dry mead. Tijdens de eerste dagen van de vergisting heb ik een aantal keer gistvoeding toegevoegd (Wyeasts nutrients en DAP (diammoniumfosfaat) en regelmatig gezwenkt om CO2 te verwijderen.  Na een maand heb ik het voor de eerste keer van de gist geheveld waarbij ik 5 liter heb gelaten zoals het is en heb ik aan de andere 5 liter een Cascade hop extract toegevoegd (10 gr in 250 ml gedurende 10 minuten gekookt).

Inmiddels is het sg op een waarde van 1005 beland, een vergistingsgraad van ongeveer 95%. Het ruikt nog "erg honing" en smaakt al erg alcoholig (nu 12%). Over twee maanden mag het in de fles en dan moet het nog minimaal een half jaar, maar liefst veel langer, staan.

In beide flessen is geen vergistingsactiviteit meer zichbaar. Opvallend is dat de versie die met Cascade is gehopt mooi helder is geworden met een mooie neerslag op de bodem terwijl de naturel versie nog behoorlijk troebel is.

De cascadeversie heb ik net gebotteld op een eind sg van 0.998 met ongeveer 6 gr/liter bottelsuiker. Ik heb geen sulfiet of sorbaat toegevoegd om de vergisting te stoppen. Er is dus een kleine kans op bommetjes.

De geur is heel erg lekker honingachtig, licht citrus en de smaak heeft een prettige bite. De naturel versie is nog veel leger van smaak hoewel deze ook een prettige geur heeft. Ik wacht nog even om de laatste te bottelen. Deze moet eerst nog wat helderder worden in de kou.

bjgodefr

Heb tijdens het oudejaar ook mijn laatste mede enkele keren laten proeven. Deze bevat trouwens 10% bierwort voor de restsuikers.
De mede was nu exact een jaar oud en smaakt nu pas helemaal zuiver. Hij is erg lekker geworden.

Arjan

Ik ben me momenteel aan het oriënteren om een batch mede te maken.

Bij mede moet ik zeker een hoeveelheid gistvoeding gebruiken. Nu heb ik thuis wel Siris YeastVit II staan, maar op de website wordt aangegeven dat deze niet geschikt is voor in het wort -- ik neem dus maar aan ook niet echt geschikt voor in de mede.

Wat zijn de ervaringen met Wyeast gistvoeding of DAP?


jelle

Ik zou voor mede gewoon gistvoedingzout voor wijnen nemen
Mede hoort bij de wijnen ;)

Groet Jelle


William

Voor wat het wat waard is met mijn ervaring met maar één mede waarbij ik Wyeast nutrients en DAP heb gebruikt, is dat positief. Hij is binnen relatief korte tijd vergist naar een laag sg zonder dat deze stokte. Ook heb ik regelmatig geschud om het CO2 te verwijderen. Dat schijnt nogal belangrijk te zijn

Ik heb 10 liter mede gemaakt waarbij ik in eerste instantie 0.6 gr DAP en 2 gr Wyeast heb toegevoegd (dag 0).
Op dag 1, 2 en 4 heb ik 0.5 gr DAP toegevoegd. Op dag 1 heb ik het geheel 3 maal belucht (elke keer 5 min)
Op dag 4 heb ik ook 2.5 gr Wyeast toegevoegd en belucht (5 min) ; vergistingsgraad was toen 33%
Op dag 11 was de vergistingsgraad 90%
 

Arjan

Thanks. Ik zie dat Brouwmarkt een redelijk assortiment heeft. Tegen de tijd dat ik mede ga maken zal ik daat wel eens langs gaan.

William

Citaat van: William op 27-12-2009  16:40 uDe naturel versie is nog veel leger van smaak hoewel deze ook een prettige geur heeft. Ik wacht nog even om de laatste te bottelen. Deze moet eerst nog wat helderder worden in de kou.

Ik heb net, een half jaar na het maken, de natural variant gebotteld op hetzelfde sg als de met Cascade gehopte variant. Omdat hij niet super helder wilde worden heb ik hier wat aangezuurde bentonietsuspensie aan toegevoegd. Na een paar dagen had de bentoniet de laatste troebeling neergeslagen. Nu weer een half jaartje wachten. :slaperig:

Alchemist

Ik doe momenteel een cursus bijenhouden en als het dit jaar goed gaat met mijn volkje en ik kan wat honing slingeren, dan wil ik naast een honingbier ook mede maken.

RobinB

Erg leuk om te doen en lekker simpel.
Het enige wat je ècht nodig hebt is veeel geduld...

Caspar

Weet je dat ik nog steeds 10 flesjes mede heb liggen van deze batch. Ik ben ze helemaal vergeten :o . Vrijdag maar eens een flesje open rukken ;) .

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.