Westmalle dubbel zoals het hoort.

Gestart door Hoppie, 07-10-2007 14:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste medebrouwers,

Hierbij een dubbel zoals deze gebrouwen zou moeten worden bij Westmalle.
-Volmout
-Geen kleurstoffen
-Verse hop.

---------------------------------------------------------------------
¦                   BrouwVisie Recept Rapport                        ¦
---------------------------------------------------------------------

Basis----------------------------------------------------------------
Naam recept         : Dubbel
Brouwdatum          : 7-10-2007
Biertype               : Dubbel
Aantal liters          : 23
Gewenst begin SG    : 1070
Brouwzaal rendement : 83.0%

Moutstort------------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC                   85.0 %    5565 Gram      3 EBC                                                                       
Caramunich                       10.0 %     655 Gram    123 EBC                                                                 
Special B                            4.5 %     295 Gram    391 EBC                                                               
Chocolade mout (ontbitterd)  0.5 %       33 Gram    800EBC                                                                                 

Hopstort-------------------------------------------------------------
East Kent Golding          5.5 %          46 Gram        90 Min.                                                                       
Saaz (CZ)                    3.4 %          18 Gram        10 Min.                                                               

Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort : Westmalle
Gist toegevoegd als  : Giststarter
Volume          : 4000 ml
Beluchtingstijd : 48 uur
Temperatuur     : 20°C

Maischschema---------------------------------------------------------
Maischschema naam: 62/72/75
Stap 1 : 62°C      25 min      3.50 l/kg
Stap 2 : 72°C      35 min      3.50 l/kg
Stap 3 : 75°C      5 min        3.50 l/kg

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater   : 39 liter
Maischdikte             : 3,5 l/kilo
Maiswater               : 22,00 liter
Spoelwater              : 17,00 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur       : 44 EBC
Berekende Bitterheid : 27 EBU

Shoot me!

 :degroeten:

Gerb

Pure heiligschennis!

Verder ziet het recept er wel goed uit. Het ziet eruit als een 'standaard' Dubbel recept. Denk je niet dat je wat te veel body overhoudt door volmout te brouwen?

Jacques

Wat een onzin is dit toch.

Westmalle is Westmalle. Zo brouwen zoals ze vinden dat zij vinden dat ze moeten doen.
Louis dat jij van zoete volle dubbels houdt, tja daar kunnen de trappisten niets aan doen...

korek

Probeer het zo eens, zonder suiker, waarschijnlijk wordt ie lekkerder als het origineel. Ik hou ook van volmouters, maar niet te zoet. Misschien een 1-staps maisch op 66 ºC?

thibolleke

Mr yeast,
wat is nu jouw motivatie achter dit topic? Wil je nu echt dat Westmalle hem gaat brouwen zoals jij hem wilt?
Wil je een goede dubbel, brouw hem dan. Wat heeft dat nu met Westmalle te maken?
 "Het beste bier brouw ik zelf" en daar blijft het toch bij.

Groeten
Thibolleke

oranjeboombiertje

De kleur mag wel wat donkerder dan die 44 EBC, dat is donker koper kleurig. Voor een dubbel moet je eerder rond de 60-70 gaan zitten, erg lastig met een hoog rendement.

Ik neem ook aan dat je dit zelf wilt gaan brouwen?

 :degroeten:
Wesley

Walter

Citaat van: Mr.Yeast op 07-10-2007  14:25 uBeste medebrouwers,

Hierbij een dubbel zoals deze gebrouwen zou moeten worden bij Westmalle.
-Volmout
-Geen kleurstoffen
-Verse hop.


Sorry, maar dat is geen dubbel. Je mist de suikerstort met kandijsuiker. Verder wel een goede graankeuze. Alleen met de hop ben ik het niet eens. In een trappist hoort gewoon Styrian Goldings te zitten.

oranjeboombiertje

Citaat van: WalterdeBrouwer op 07-10-2007  18:54 uJe mist de suikerstort met kandijsuiker.

Dat vind ik nou zo jammer aan de Belgische bieren/brouwers overal moet suiker in. Waarom niet gewoon lekker volmout, dat smaakt veel beter.

 :degroeten:
Wesley

BuBS

Rare EBC waarden voor de caramunich en de speciaal B.
Volgens mij kloppen deze niet, caramunich is 100/120 en de speciaal B is 250/300

Kees

Walter

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-10-2007  19:05 uDat vind ik nou zo jammer aan de Belgische bieren/brouwers overal moet suiker in. Waarom niet gewoon lekker volmout, dat smaakt veel beter.

 :degroeten:
Wesley

Vanwege het type. Dubbel = kandijsuiker. Je brouwt toch ook geen weizen zonder tarwe? En een matige suikerstorting maakt een beter doordrinkbaar bier. Je moet er natuurlijk niet mee overdrijven.

Oxhead

Dit wordt een lekkere Belgische bok  ;)

Hopmans


CiteerRare EBC waarden voor de caramunich en de speciaal B.
Volgens mij kloppen deze niet, caramunich is 100/120 en de speciaal B is 250/300
Volgens mij is er wat fout gegaan met het uitlijnen van de tekst.  :stom:

CiteerVanwege het type. Dubbel = kandijsuiker. Je brouwt toch ook geen weizen zonder tarwe? En een matige suikerstorting maakt een beter doordrinkbaar bier. Je moet er natuurlijk niet mee overdrijven.
Ja en nee, ik ga nu in ieder geval voor volmout omdat suiker mij toch tegenstaat.

CiteerDat vind ik nou zo jammer aan de Belgische bieren/brouwers overal moet suiker in. Waarom niet gewoon lekker volmout, dat smaakt veel beter.
Mee eens.
Geen concessies dit keer.
Ook geen high gravity.
Dit wordt een puur bier.  :engel:

CiteerMr yeast,
wat is nu jouw motivatie achter dit topic? Wil je nu echt dat Westmalle hem gaat brouwen zoals jij hem wilt?
Ja, ik een flesje opsturen naar de Westmalle brouwerij.

CiteerWat een onzin is dit toch.
CiteerLouis dat jij van zoete volle dubbels houdt, tja daar kunnen de trappisten niets aan doen...
Dat het bier niet zoet is, dat vind ik niet erg, maar dat het nergens naar smaakt wel.

CiteerPure heiligschennis!
Dat is het inderdaad zoals men daar nu brouwt.
Ik probeer dat goed te maken.

CiteerIn een trappist hoort gewoon Styrian Goldings te zitten.
Is dat echt zo?
Zal East Kent niet goed zijn?
Nog altijd beter als extract maar..........................  :weetniet:

 :degroeten:





oranjeboombiertje

Citaat van: WalterdeBrouwer op 07-10-2007  19:10 uVanwege het type. Dubbel = kandijsuiker. Je brouwt toch ook geen weizen zonder tarwe? En een matige suikerstorting maakt een beter doordrinkbaar bier. Je moet er natuurlijk niet mee overdrijven.

Dat vind ik niet echt een goede vergelijking. Het biertype is vooral ontwikkeld als een bier met (veel) suiker. Een volmout kan prima en smaakt waarschijnlijk beter, toch blijft het dan een dubbel. Een beetje suiker in een (erg) zwaar bier kan ook wel maar boven de 10% wordt het toch te gek. In bieren zoals de Westmalle dubbel zit volgens mij 20 of zelfs 30% suiker, niet lekker dus.

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-10-2007  19:05 uDat vind ik nou zo jammer aan de Belgische bieren/brouwers overal moet suiker in. Waarom niet gewoon lekker volmout, dat smaakt veel beter.

Komop Wesley, jij gaat toch niet straks je geld verdienen met volmout tripels en dubbels? Bovendien, ik kan me niet voorstellen dat een Westmalle tripel (de beste ter wereld) lekkerder is als je de suiker vervangt door pilsmout.

Walter

Citaat van: Mr.Yeast op 07-10-2007  19:42 uIs dat echt zo?
Zal East Kent niet goed zijn?
Nog altijd beter als extract maar..........................  :weetniet:

East kent is lekkere hop, maar dubbele wordt traditioneel met styrian goldings gebrouwen, althans dat stelt men.

Walter

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-10-2007  19:46 uDat vind ik niet echt een goede vergelijking. Het biertype is vooral ontwikkeld als een bier met (veel) suiker. Een volmout kan prima en smaakt waarschijnlijk beter, toch blijft het dan een dubbel. Een beetje suiker in een (erg) zwaar bier kan ook wel maar boven de 10% wordt het toch te gek. In bieren zoals de Westmalle dubbel zit volgens mij 20 of zelfs 30% suiker, niet lekker dus.
Hier sla je de bal toch mis. Kandijsuiker is een niet te missen onderdeel van een dubbel, 30% is gewoon absurd als suikerstort, niemand die daaraan meedoet hoor. 10 tot 20% kan wel, afhankelijk van het gewenste alcoholgehalte.

Hopmans


CiteerDit wordt een lekkere Belgische bok 
Lijkt er wel op hè? :)

Het verschil tussen een bok en een dubbel is de Munich en de hoeveelheid Chocolademout.
Voor de rest is het nagenoeg hetzelfde.

 :degroeten:


Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 07-10-2007  19:48 ueen Westmalle tripel (de beste ter wereld)

Is een Malheur 10 niet nog beter?

Hopbier

thibolleke

Nu zijn we toch echt wel belachelijk en flauw aan het doen over wat suiker hoor....
Het kan zeker een positieve bijdrage aan je bier geven. Afhankelijk van biertype natuurlijk.
Suiker geeft een betere doordrinkbaarheid van het bier, wat soms nodig is bij de zwaardere bieren PUNT

30% suiker?? Je meent het! :-\

Walter

Citaat van: thibolleke op 07-10-2007  20:02 uNu zijn we toch echt wel belachelijk en flauw aan het doen over wat suiker hoor....
Het kan zeker een positieve bijdrage aan je bier geven. Afhankelijk van biertype natuurlijk.
Suiker geeft een betere doordrinkbaarheid van het bier, wat soms nodig is bij de zwaardere bieren PUNT

30% suiker?? Je meent het! :-\
Yep, laat ons bij de leest blijven.

Mr. Yeast, wat dacht je van 10% donkere kandij en een maischschema op 67° (eenstaps)? Dit zal je ook een smaakvoller bier geven maar met een betere doordrinkbaarheid.

Hopmans

CiteerKomop Wesley, jij gaat toch niet straks je geld verdienen met volmout tripels en dubbels?
Wat ben jij in ene pro-suiker?

CiteerBovendien, ik kan me niet voorstellen dat een Westmalle tripel (de beste ter wereld) lekkerder is als je de suiker vervangt door pilsmout.
Het was ooit de beste ter wereld.
Vind jij dat bier geblinddoekt de beste te wereld?
Weet je wel wat je zegt?
De gemiddelde zelfbrouwtripel is echt beter hoor.

Maak een volmout-wort met verse hop en een mooie gist.
Moet jij eens opletten.............

 :degroeten:

Caspar

Het begint me te tollen voor de ogen... Dubbels zonder suiker, bokbieren met Belgische gist :nut:.

Persoonlijk ben ik een beetje afgestapt van mijn suiker gekte, geef me nu maar volmout... tenzij ik een Quadrupel maak, deze hoort niet zo vol en moutig te smaken als een Dubbelbok of Barley Wine, dat maakt dit bier nou juist weer uniek (ja ja, hokjes blablabla ;)).

Maar om niet te veel off-topic te gaan. Een Westmalle dubbel heeft veel suiker en kleurstof, maar smaakt mij prima :biersmile:. En een Westmalle trippel met 100% mout is volgens mij niet weg te krijgen, zo vol en moutig :shelp:.

Hopmans


CiteerEn een Westmalle trippel met 100% mout is volgens mij niet weg te krijgen, zo vol en moutig
Boven de 1080 moet er inderdaad wat suiker in.

CiteerEen Westmalle dubbel heeft veel suiker en kleurstof, maar smaakt mij prima
Hoe kan dat nou?
Jij hebt toch ook dubbels gebrouwen?  :weetniet:

 :degroeten:

Caspar

Citaat van: Mr.Yeast op 07-10-2007  20:12 uHoe kan dat nou?
Jij hebt toch ook dubbels gebrouwen?  :weetniet:

Ik weet het ook niet man, in mijn dubbels zit altijd Cara 150 en vaak nog een andere kleurmout... maar ik vind de Westmalle Dubbel gewoon goed te pruimen, echt waar samenvol.

Hopmans

Maar ik mag toch wel aannemen dat de homebrews beter waren.

Wat vind jij van de East Kent Caspar?
Kan deze in een dubbel of.......................  :weetniet:
Vaak zit er toch sowieso in een Belgisch bier Belgische hop die je hier niet kunt kopen toch?

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.