Muifel Dort

Gestart door MO, 30-09-2007 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Vandaag een giststarter gemaakt. Wyeast 2308 munich lager. Iemand ervaring met deze gist? Inclusief die fles zijn er nu zes glazen flessen in gebruik. Heb nog maar 1 ongebruikt waterslot liggen, zelfs aan mijn voorraad komt op een gegeven moment een einde.

Een dort gaat het worden. Denk aan Alfa SuperDortmunder en de Gulpener Dort. Zeer moutig, zoetig maar ook wel hoppig. Ik weet nog echt niet wat ik ga doen. Ik denk aan pils en muncheren, en misschien wel iets van veel cara50 of cara60. Er zijn aardig wat moutsoorten te koop bij MaltOss home alias de Maasland winkel.

7,5% alcohol, een IBU'tje of 35. Duitse aromahoppen en misschien wel flink wat tuinhop.

Iemand ideeën over een spannende moutstort? Tips over de gist?

Liemingbrouwer

MO,
Ik heb vorig jaar ook eens een poging gedaan een "dort" te brouwen;
Pils 75% munich 25% gaf een iets te donker bier (naar mijn idee).
Hop; Perle en Saaz ook 75- 25 verhouding.
Maar de gist was niet ideaal; saflager S 23.
Was 12 EBC en 30 EBU.
Getapt in een vat was het een lekker bitter biertje, op de fles was het iets minder.
Ga dit jaar nog eens met de zelfde stort proberen maar wel met een andere gist.
Misschien wel de 2308.

oranjeboombiertje

De munich lager heb ik nog in de koeling liggen hiermee ga ik zeker nog eens iets brouwen.

Voor een moutig bier zoals een dortmunder moet je natuurlijk geen pilsmout gebruiken, lekker munchener gebruiken. Een procentje of 5 cara erbij kan geen kwaad. Misschien nog ietsjes suiker gebruiken, maar daar houdt jij niet zo van hè. Een kleur van rond de 30 EBC is helemaal niet erg in een dort.

Voor de hop lekker tussen de 30 en 40 IBU gaan zitten met veel aroma hop.

Niet te kort koken, zodat je een lekkere moutigheid krijgt.

Een grote giststarter maken en zo koud mogelijk vergisten(±10 graden) en dan heb je een top bier.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Citaat van: Oud Schooten op 30-09-2007  22:54 uKruiden
Naam KruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)5 gram5 minuten


Wil jij echt kruiden gebruiken in een (Duits) ondergisten bier ?? Kom op Jos niet overal moeten kruiden in er zijn ook bieren waar de mout en hop belangrijk zijn voor de smaak.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Frisheid door koriander ??? Volgens mij moet je toch eens wat meer goede Duitse bieren gaan drinken want koriander is gewoon vreselijk vies als je weet hoe een goed bier zonder kan smaken.

De bitterheid hoeft natuurlijk niet volledig uit de Saaz, of andere aromahop, te komen maar het kan geen kwaad om lekker veel aroma hop te gebruiken. De bitterheid kan je dan nog bijsturen met een bitterhop, magnum of zo.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


CiteerNatuurlijk wel , die Duitse bieren zijn meestal voor de weggooi (zoals mr.Yeast je ook al vertelde) een beetje frisheid kan geen kwaad.

Ha ha ha LOL.  :D

Zo is dat.
Duitsers zijn droogkloten, en dat proef je aan hun bier.
Een Duits bier een beetje pimpen zou geen kwaad kunnen.

 ;D

Caspar

Ik zou inderdaad de munich 15 EBC stort verhogen tot 40 / 50% en de koriander achterwegen laten (in een ondergister smaken kruiden volgens mij sowieso niet lekker, al heb ik geen praktijk voorbeelden).

Groet Caspar

Adrie

Ik zou oppassen met de wat donkerder caramouten, want volgens mij moet het bier vooral moutig en niet karamellig smaken. Met 100% Münchener en wellicht wat carapils voor de body en extra zoetheid moet je goed in de buurt kunnen komen. Eenstaps bij 68 of misschien 69 graden. Hoppen met Duitse nobele  hoppen of Saaz.

korek

Citaat van: Mr.Yeast op 01-10-2007  07:12 uHa ha ha LOL.  :D

Zo is dat.
Duitsers zijn droogkloten, en dat proef je aan hun bier.
Een Duits bier een beetje pimpen zou geen kwaad kunnen.

 ;D

Inderdaad, ik heb nu een Hefe Weisse geprobeerd op te pimpen tot een tarwetripel.

Drents Hopbier

Citaat van: korek op 01-10-2007  09:39 uInderdaad, ik heb nu een Hefe Weisse geprobeerd op te pimpen tot een tarwetripel.

Met de juiste gist (en zonder kruiden) zal het toch een Weizen(doppel)bock worden. Mijn favoriete bier.

Hopbier

korek

Ik denk ook dat het meer op een weizenbock gaat lijken, maar dat is ook goed.

MO

Bedankt voor de reacties. Het is druk op het werk, dus even kort. Het wordt puur en alleen een thuisbrouwsel, zolang ik bij de Maasland zit, ga ik niet beginnen aan ondergisters. Het is pas mijn 2e ondergister overigens.
Geen suiker en geen kruiden want (als het mij zo uitkomt) ben ik absoluut van het Duitse bieren kamp (maar voor witbier bijvoorbeeld weer niet).

Ik ga denk ik toch voor een pilsmout basis. Mijn bock met munchener basis was helemaal niets qua moutigheid. Vond ik toch vreemd met de Westmalle gist. Laat de moutigheid nu maar uit de gist komen.

Dank voor het recept Jos/Schooten. Ik kies denk ik voor 2 max 3 mouten. Eenstapsmaisch natuurlijk. Maar die hopstort had ik inderdaad zo'n beetje voor ogen.

Hopmans


CiteerWie weet een mespuntje.?

Een mespuntje kardemom zou zeker niet misstaan in dit bier.

 :degroeten:

MO

Smeerlappen jullie. En lolbroeken ook.

Adrie

Citaat van: MO op 01-10-2007  11:36 uIk ga denk ik toch voor een pilsmout basis. Mijn bock met munchener basis was helemaal niets qua moutigheid. Vond ik toch vreemd met de Westmalle gist. Laat de moutigheid nu maar uit de gist komen.

Münchener geeft toch een heel andere moutigheid dan pilsmout. Het gaat niet alleen om de intensiteit van de moutigheid, maar ook om de soort moutigheid. Pilsmout geeft een zachte, zoetige moutigheid, Münchener geeft een koekjesachtige moutigheid die volgens mij veel beter bij een Dort past. Doe dan om zijn minst 50% pils en 50% Münchener als basismoutstort. Maar jij bent natuurlijk eigenwijs, zoals een goede hobbybrouwer betaamt.  :-\

En Westmalle gist kan heel goed moutigheid verbloemen, dus ik vind het niet gek dat je die Münchenermoutigheid niet echt terugvond.

Adrie

Of heb je misschien via zekere routes het recept van de Gulpener Dort weten te achterhalen?  :P

MO

Helaas kon ik via mijn bron de moutstort van de Gulpener Dort niet achterhalen. Wel de kleur (16 EBC), de bitterheid (22 IBU) en het stamwortgehalte (15.7 °P).

Vandaag ga ik brouwen met een 24 uur beluchte giststarter. Zoals je aan het start van dit topic kunt zien, is de starter al een tijd geleden gemaakt. Het is een totale starter van 5 liter, maar wel tweemaal afgeheveld, zodat het volume nu maar 2 liter is (of 2,5 of zo).

Mout is geworden:
Pilsmout          3   6 kg     66,9%         
Munchener      15      2,7 kg     30,1%         
Caramunchener   120   0,27 kg      3,0%         

Hop weet ik nog niet precies. Ik wel voor een IBU of 35. Waarschijnlijk H. Perle als bitterhop en Spalt tuinhop als aromahop.

Ik probeer een liter of 10 over te houden (er past maar een liter of 20 in mijn koelkast), die 10 liter ga ik wreed zwaar extra hoppen, een IBU'tje of 70/80/100 lijkt me wel wat. Dat beslis ik verder later wel weer.

Tevens 50 liter bottelen, maar daar heb ik vanavond twee hulpjes voor ingeschakeld. Wordt een leuke dag in de Muifelbrouwerij in Bergem.

MO

Het wort 1 (ondergist) is rustig aan het gisten, binnen zes uur al enorme activiteit, leve de dikke beluchte starters. Temperatuur was te hoog vanmorgen, overnacht was hij niet verder gezakt dan 14 grC. Koelkast op 8 grC gezet, ben benieuwd of hij eruit komt vandaag. Ga dat pas in de namiddag zien.

Wort 2 gebitterd tot 75 IBU, start SG 1082, iets te veel suiker toegevoegd en/of te weinig water. Jammer, maar dat wordt toch een pittig biertje. Dit wort deed nog niet zo veel. Was vannacht vergeten het begin SG te bepalen, stond dus vanmorgen om half zeven al een heeeel bitter wort aan te zuigen. Kids vonden dat ik naar bier rook, de hop knalde inderdaad mijn mond uit. Om half zeven dus.

Heb heel veel hopbellen uit eigen tuin gebruikt, en eindelijk ging het goed: filtreren na hopkoken met een filtersysteem. Helemaal perfect zo, filter sloeg niet dicht en nauwelijks een hopbel mee.

Wat ging er heel erg mis: ik heb mijn pomp onthoofd. Je wil niet weten hoe: de workmate stond ingeklapt klaar als extra tafel voor bottelen. Hij viel om en sneed precies het volledige uitstroom gedeelte van mijn prachtige March pomp eraf. Niet meer te lijmen. Wat een drama. Dat was halverwege de brouwsessie, gelukkig heb ik de diverse verhalen op het forum goed onthouden en kon ik koelen op zwaartekracht. Ging eigenlijk heel goed.

Oscar

Citaat van: MO op 25-10-2007  09:34 ustart SG 1082, iets te veel suiker toegevoegd en/of te weinig water. Jammer,

Had je natuurlijk kunnen uitrekenen  ;)

Citaat van: MO op 25-10-2007  09:34 uWas vannacht vergeten het begin SG te bepalen

 ??? Beginners foutje ?  :D :D

Citaat van: MO op 25-10-2007  09:34 ugelukkig heb ik de diverse verhalen op het forum goed onthouden en kon ik koelen op zwaartekracht. Ging eigenlijk heel goed.

Inderdaad, zo'n pomp is voor het koelen niet nodig...

René K

Citaat van: MO op 25-10-2007  09:34 uHeb heel veel hopbellen uit eigen tuin gebruikt, en eindelijk ging het goed: filtreren na hopkoken met een filtersysteem. Helemaal perfect zo, filter sloeg niet dicht en nauwelijks een hopbel mee.

Hoe filter je dan? Bij mij zit het filter nooit verstopt en ik krijg ook helemaal geen hopbellen mee.

MO

Ik brouw bijna altijd met pellets. Die bezinken altijd heel goed, ik hevel dan met een half duimse slang al het wort af. Met bellen gaat dit niet goed, die blijven altijd drijven. Vandaar dat ik heel blij was dat mijn filter goed werkte, voor het eerst. Die slaat namelijk dicht met pellets.

Edgar

Citaat van: MO op 25-10-2007  11:25 uMet bellen gaat dit niet goed, die blijven altijd drijven.

??? Mijn bellen zinken. Da apostrophe s gek!

MO

OK, ik bedoel ze hebben meer de neiging om te drijven. Het meeste ligt inderdaad op de bodem maar niet in zo'n relatief "vaste" en dunne laag zoals met pellets. Vanwege hun grootte heb je veel verlies met bellen als je alleen van bovenaf afhevelt. Daarom was ik zo blij dat mijn filter deed wat ik wilde.

MO

Ik ben zwaar onder de indruk van de ondergist. De temperatuurstrip gaf gisteren 9 grC aan, en vanmorgen 10 grC, maar het waterslot blubt onvermoeibaar door. Mooie kleine laag schuim erop. Heel troebel jongbier. Wat een prachtige vergisting.

Als bovengist heb ik US56 gekozen, zoals gebruikelijk start die erg langzaam, maar die blubt nu ook redelijk. Het is aan de frisse kant in de woonkamer (strip of vat rond de 18 grC), dus ik heb hem gisteren ingepakt. 1082 is niet niks natuurlijk, die moet wel mooi uitvergisten!

Adrie

Hé MO, hoe is het nou met deze bieren? Ik ben vooral erg benieuwd naar de Dort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.