Zuster Agatha

Gestart door pincopallino, 27-09-2007 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ai, pijnlijk om mijn "geheimen" prijs te moeten geven, maar bovenstaand recept IS de zuster. Oh wacht, 0.6% chocolade mout (cara 800 ontbitterd), voor iets meer kleur. Oeps nog iets: bitterhop is northern brewer. Maar misschien volgend jaar niet meer want deze schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn.
Mooi recept man. Ik zou niet weten wat je eraan nog meer zou kunnen veranderen. Nu maar hopen dat niet half Nederland dit bier gaat brouwen, dan raak ik het niet meer kwijt.

Amberbock

Ik ken uw zuster niet en kan haar hier ook niet te pakken krijgen. Hoe vergelijkt haar smaak met die van een Rochefort?

Groeten
Amberbock

Edgar

[kleutermodus]

Citaat van: Amberbock op 30-12-2007  08:28 uIk ken uw zuster niet en kan haar hier ook niet te pakken krijgen. Hoe vergelijkt haar smaak met die van een Roquefort?
[/kleutermodus]  :clownsmile:

(sorry het was niet te laten...) :verbergen:

MO

Mij werd onderstaande proefnotitie gemaild door ene Marcel (ken ik verder niet). Bier met karakter zou ik zeggen. En zo is ze ook bedoeld. De 7% special B maakt het bier behoorlijk gebrand.

> Dit is een verzoek om informatie van
> Marcel
>
> Zoals belooft een beoordeling van de Zuster Agatha (muifelbrouwerij):
> Neus: licht moutig. rogge
> Smaak: licht zoet, kruidig (kruidnagel), Bitter als Guiness. Niet zo goed in balans als Westvleteren abt (bitter Agaat overheerst).
> Smaakvoller dan Rochefort 10 en Benardus 12
> Nasmaak Beetje Laurier
> Schuim: Dik als slagroom.
> Conclusie: een 7,5 op de schaal van Westvleteren abt. En dat is zeer goed.
> Drinktemperatuur 12 -14C.

Caspar

Grappig dat je bier vergeleken wordt met de Westvleteren en Sint Bernardus... misschien zou een Rochefort 10 beter vergelijkingsmateriaal zijn ;).

Herman

Hmm, is zuster Agatha niet gewoon een Rochefort derivaat? Of is dit vloeken in de kerk.

pincopallino

 "SG na koelen:"          1072

  Alc.10% vol. ??

MO

1080-1083 is het begin SG.

En ja, Herman, je hebt gelijk. Maar proef ze maar eens naast elkaar en oordeel zelf. De verschillen zijn navenant.

MO

Spannend. Ik heb net een zuster op (37 kratten) die 7 dagen aan het hervergisten is bij 30 ºC. Er is nog een spoortje diacetyl in de geur aanwezig. Er is nog een licht zoetje van een gedeelte van de bottelsuiker. Maar verder: een van de beste zusters ooit. Veel volle moutsmaken, geen gebrande moutsmaken en ook wat milder gehopt. Niet dat ik minder hop heb toegevoegd, maar de hop was wel wat ouder.

Nu de kloon van Herman (Henielma). Twee maanden op fles, dan begint de Zuster net lekker te worden.

Uiterlijk: de kleur is te licht en het bier is erg troebel. Vreemd, als er 1 gist flocculent is, dan is het wel de Rochefort gist. Prachtige mousse schuimkraag
Geur: prachtige gistesters. Ruikt wat zoetig. Mist wat speciaalmoutgeur
Smaak: te vlak en te zoet. Ik mis hopkarakter en ik mis speciaal-mout karakter (gebrandheid). Het is een prachtig bier, maar hij lijkt meer op de Rochefort 8 dan op de Zuster.

Grappig dat het bier zo verschilt van het origineel. In het recept mist alleen de 0.5% cara900 en de northern brewer mist. De ene installatie is de andere niet.

Herman: wat was je eind SG? De zuster hoort tussen de 1010 en 1016 te eindigen.

Henielma

De kloon van mij is geeindigd op een SG van 1014. Het begin SG was wat te laag. Bedoeld was 1080 maar het was 1070 geworden inclusief het toevoegen van de starter. Dit geeft inclusief hergisting ongeveer 7,3% alcohol.

De kleur is inderdaad te licht en het bier blijft lekker troebel. Ik heb me dit jaar voorgenomen niet op de kleur te sturen om geen last te hebben van de gebrande smaak van de donkere moutsoorten. Wat je mist zou toch de cara900 en de Northern Brewer hop kunnen zijn. Maar misschien was de hoofdgisting nog wat te koud. Begonnen bij 22 ºC, de tweede dag 25 ºC en de derde dag 23 ºC.

Ik vind het een lekker en zacht bier. Inderdaad richting de Rochefort 8.
Een paar weken later heb ik het recept van BuBS voor de Rochefort 8 gemaakt en ik moet mijn Zuster kloon en die BuBS kloon nog eens met elkaar vergelijken. Maar over beide bieren ben ik tevreden. Bij het tweede bier heb ik wel het begin SG van 1080 gehaald. Beide bieren hebben een schijnbare vergistingsgraad van 80%.

pincopallino

Zuster Aghata voorlopig niet te krijgen.

Hopmans

Later op deze middag weer meen ik.

 :degroeten:

pincopallino

Citaat van: Hopmans op 12-04-2008  14:48 uLater op deze middag weer meen ik.

 :degroeten:

Nee hoor, het duurt een paar maanden.

MO

Vanaf zaterdag 19-4 weer verkrijgbaar, helaas tijdelijk alleen in 0.75 liter flessen. Sorry.

Menno

Beter iets dan niets, Martin!  ;D

Leuk dat je Zuster weer te koop is!  :duimop:

MO

Hemeltje, als je goed zoekt vind je gewoon de receptuur van de Zuster...

Jacques

Citaat van: MO op 17-09-2015  13:52 uHemeltje, als je goed zoekt vind je gewoon de receptuur van de Zuster...

Mooi toch. Het viel mij op dat men in de VS ook niet zo moeilijk doet over receptuur. Maakt ook niet zo veel uit. Er zijn meer factoren, zoals de brouwapparatuur en de vakbekwaamheid van de brouwer, de het uiteindelijke resultaat bepalen.

Henielma

Ik wist dat die ergens stond, je hebt hem weer gevonden. Leuk om zo'n oud topic weer eens na te lezen.

edensan

Citaat van: MO op 17-09-2015  13:52 uHemeltje, als je goed zoekt vind je gewoon de receptuur van de Zuster...

Hoi,
Waarom zet je niet gewoon jou recept op dit forum? Eer wie eer toekomt!

Gr Edwin

Herman

Citaat van: edensan op 27-11-2016  08:11 uHoi,
Waarom zet je niet gewoon jou recept op dit forum? Eer wie eer toekomt!

Gr Edwin

Even naar boven scrollen?
MO's geheim....

bierfan

Nou zegt MO in een andere post dat tegenwoordig de Zuster Agatha vergist wordt met Nottingham gist en vroeger met de Rochefort gist.
Vraag ik me af; hoe kan zo'n cleane gist als nottingham een Rochefort gist vervangen?

mbroek

Citaat van: bierfan op 27-11-2016  20:57 uNou zegt MO in een andere post dat tegenwoordig de Zuster Agatha vergist wordt met Nottingham gist en vroeger met de Rochefort gist.
Vraag ik me af; hoe kan zo'n cleane gist als nottingham een Rochefort gist vervangen?

Zo neutraal is de Nottingham niet bij 20..22 graden zoals MO aangeeft. Prima gist voor die stijl bier.
 

MO

Ik was ook sceptisch in het begin maar een proefbrouwsel 50% vergist met Nottingham en 50% vergist met Rochefort gaf helemaal niet zulke grote verschillen. En commercieel werkt het ook prima, ik schat dat Zuster Agatha al vanaf 2010 met de Nottingham wordt gebrouwen...

RobW

Citaat van: MO op 28-11-2016  13:01 uIk was ook sceptisch in het begin maar een proefbrouwsel 50% vergist met Nottingham en 50% vergist met Rochefort gaf helemaal niet zulke grote verschillen. En commercieel werkt het ook prima, ik schat dat Zuster Agatha al vanaf 2010 met de Nottingham wordt gebrouwen...

Mooie tip, ga ik ook eens proberen.

Hay

Ik vind Zuster Agatha een heerlijk biertje, zo lekker dat ik dit recept ook na ga brouwen.
Spullen bestellen en dat wordt mijn volgende, weet iemand trouwens welke Hallertau hier bedoeld wordt?
Of maakt dat niet zoveel uit?
En aan MO, bedankt voor het delen van je recept en als tegenprestatie heb ik 3 muifelbieren, te weten de zuster, d'n ossekop en de broeder opgenomen in het assortiment in mijn winkel.
Ik kan overigens ook alleen die 3 bestellen!   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.