Zuster Agatha

Gestart door pincopallino, 27-09-2007 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pincopallino

Vandaag 39,7 km gefietst om kennis te mogen maken met zuster Agatha. Na te hebben geroken, genipt, gesnoven, volgt hier het vonnis : donker, robuust, fruitig, volmondig, geparfumeerd... kortom een lekker wijf om te samen de koude winter maanden door te brengen. Hoewel mijn voorkeur gaat uit naar een tripel, kan ik met zuster Agatha een paar vrienden gelukkig maken. Is de receptuur resp. de werkwijze gepubliceerd in het forum? Of is het topsecret bij Made by Oss ??

MO

Ja, dat is een goeie. Wat zou het recept van de zuster zijn. Staat dat niet gewoon op de muifelbrouwerij.nl site?

pincopallino

Citaat van: MO op 28-09-2007  19:15 uJa, dat is een goeie. Wat zou het recept van de zuster zijn. Staat dat niet gewoon op de muifelbrouwerij.nl site?
Jawel, maar geen ingrediënten % en geen maischschema. Ok, het mijn een uitdaging om het te vinden.

MO

Doe maar een voorstel. Ik kan het recept wel opschrijven, en je mag alles van me weten, maar echt spannend is het dan niet meer he?

Oscar

Houd de zuster maar spannend... :D Daardoor zullen mensen nog meer moeten gaan proeven(=kopen) om het te "klonen".


JeroenCV

Misschien een goede voor de pre-ONK....kloon project van De Zuster. :pan:

Henielma

Al lezend op het forum heb ik tot nu toe het volgende verzameld van de Zuster:

75% pilsmout
7% Caramout
6% Special B
12% suiker

Vergisten tussen 25 .. 30 ºC.
Begin SG 1080. Eind SG 1010.

Northern Brewer hop als bitterhop
Hallertau als aromahop

2 maanden rijpen om op smaak te komen
Rochefort gist.

En MO zit ik er ver langs?

pincopallino

Hier komt zuster Geltruda half zuster van Agatha :
Q= batch 20 lit.
Pilsmout     6000 g.   75,9%
caramout     650 g.    8,2 %
special B     500 g.     6,3 %
Donker kandijsuiker 750 g. 9,4 %

Maischschema:     50 min 62 C. 40 min 70 C. 5 min. 78 C.
Northern Brewer 43 g. Hallertau 20 g.
Wyeast 1762.   

RobinB

MO maischt toch altijd 1 uur op 66 ºC?  8)

Hopmans

Mannen, we gaan toch niet elkaars bieren klonen toch?
Verzin je eigen bier "and get a live" zou ik zo zeggen.

 :stom:

bazje

 :hoera: helemaal mee eens !!

(maarja, met zo'n planning als mr. Yeast....)

pincopallino

Citaat van: Mr.Yeast op 29-09-2007  20:10 uMannen, we gaan toch niet elkaars bieren klonen toch?
Verzin je eigen bier "and get a live" zou ik zo zeggen.

 :stom:

Je kloont toch ook commerciële bieren! Zuster Agatha is go to the commerce.

Johannes

Waarom? Als iemand een goed bier brouwt? Gebeurt hier op het forum dagelijks. Alleen in dit geval kun je het ook in de winkel kopen.

Hopmans

CiteerZuster Agatha is go to the commerce.
Ja, maar één PB'tje naar de brouwer is genoeg om het recept te krijgen.

Als je dan toch gaat klonen, probeer dan een Chimay Blauw te klonen voor een prijs.
Ik moet zeggen dat ik nog geen poging heb gedaan.
Ik krijg de Chimay blauw simpelweg niet door mijn strot.

 :degroeten:


pincopallino

Citaat van: Mr.Yeast op 29-09-2007  20:26 uJa, maar één PB'tje naar de brouwer is genoeg om het recept te krijgen


Neen Mr. Yeast zie citaat MO. "  Doe maar een voorstel. Ik kan het recept wel opschrijven, en je mag alles van me weten, maar echt spannend is het dan niet meer he?  Daag mij niet uit!!

Hopmans


Maar helemaal hetzelfde krijg je het bier toch niet.
Dit vanwege het simpele feit dat jij andere brouwhuisconstanten hebt.
Om dezelfde kleur/smaak te krijgen moet jij misschien andere moutverhoudingen hebben.
Het hoprendement is bij jou anders etc, etc......

ik word er nu al moe van.

 :degroeten:

pincopallino

Ik was al moe!
 

Johannes

Tsja dan hoeven we helemaal niet meer te klonen. Maar inderdaad ook al laat je 10 brouwers hetzelfde recept met dezelfde ingedienten brouwen, je krijgt 10 totaal verschillende bieren.

Hopmans


Laten we een biertje pakken.  :proost2:

 :biersmile:

MO

Henielma, mijn dochter (van 4) zou zeggen: jij krijgt een medaille. Je hebt het recept helemaal. Dit was het recept van de 1e batch (300 liter). In de 2e batch (900 liter) heb ik nog 0.6% chocolade mout (cara900, ontbitterd) toegevoegd. De kleur van de 2e batch bevalt me beter, dus die zwarte mout blijft er wel in.

Inderdaad eenstapsmaisch, 66 grC. Gisteren 30 liter weggetapt in Bergen op Zoom. De mensen vonden het een heerlijk bier, ik stond er echt als trotse brouwer.

Henielma

Het stond allemaal al op het forum. Welliswaar verspreid. Leuk dat ik het goed verzameld had. Ik ga het een keer nabrouwen en misschien is het wel het eerstvolgende wat ik ga proberen.

pincopallino

Citaat van: Henielma op 30-09-2007  18:06 uHet stond allemaal al op het forum. Welliswaar verspreid. Leuk dat ik het goed verzameld had.
In mijn tijd op school, was het spieken niet toegestaan !

Henielma

Literatuur onderzoek toch wel?


pincopallino

Citaat van: Henielma op 30-09-2007  18:58 uLiteratuur onderzoek toch wel?


Jawel.

Henielma

MO,

Ik heb nu het onderstaande brouwsel in de hoofdvergisting staan bij zo'n 24,5 ºC. Als ik straks op deze gistkoek nog een keer een poging wil wagen voor een bier met veel smaak zoals jou Zuster wat zou jij dan veranderen? Bijvoorbeeld echt vergisten bij zo'n 27 .. 28 ºC? Of kan ik beter iets anders veranderen?

BrouwHulp recept rapport


Naam bier: Zuster Agatha stort
Biertype: Quadrupel


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =========================================================

Gepland volume: 21 liter
Geplande begindichtheid: 1080 g/l
Gemeten begindichtheid: 1072 g/l
Geplande kleur (Morey): 44 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 29 IBU


==== Maischen =============================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Pilsmout 3                                 3    4.693    75.0
CaraMunich (Cara 120)                    123    0.438     7.0
Special B (Cara 400)                     391    0.375     6.0
Bruine kandijsuiker                       10    0.751    12.0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

                      Temperaturen       Tijden                           Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur  volume (l)    dikte
Beta-amylase            60     60        0     35    Infusie                  64       21.00         3.81
Alfa-amylase            72     72       10     25    Directe verwarming        0       
Uitmaischen             78     78        5      1    Directe verwarming        0       


==== Filteren en spoelen ==================================================================================

Spoelwater:             9.57 liter
Temperatuur spoelwater: 0.00°C
Filtertijd:             0:00


==== Koken, hop en kruiden ================================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Styrian Goldings           3.8            65.0           75         Hopbellen     25.8
Hallertau                  2.5            30.0           10         Hopbellen      2.7


Kruiden
Kruid                    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)

SG na koelen:          1072
Volume na koelen:      22 liter


==== Vergisting ===========================================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          1762 Bel ABY II
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      1.0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         48 uur
Temperatuur giststarter: 22.0°C
Gistvoeding:             Nutrivit
Hoeveelheid gistvoeding: 10.0 gram

Vergisting
Primaire vergisting bij 24,5 °C

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.