Selbstrauchselbstbrau; waar rook is is rookbier

Gestart door Johannes, 24-09-2007 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Plezierbiermaker

Rookbier ja lekker heb vorig jaar nog gebrouwen.
Ik had enkel iets te veel rookmout gebruikt 1 kg op 30 liter.  :stom:
Maar niettegenstaande het wel lekker bier is geworden. :lekkerbier:
Heb dit jaar laten proeven aan enkele Hollanders.
Resultaat ze vonden het lekker maar je moet er voor zijn.  :police:
Kortom ik heb daar wat lekkere gerookte zalmforel bij gegeven.
Ge smult en gedronken hebben we daar zeker bij gedaan.
Het steeg wel snel naar het hoofd bij sommige drinkers.
Maar ja echt bier met een goede alc. zijn ze niet allemaal gewoon. ;D :D
 :degroeten:
Plezierbiermaker.

Johannes

Citaat van: Mr.Yeast op 13-10-2007  10:45 uCool experiment.  :duimop:
Wat was de smaak van de moutkorrels?

Nog niet gegeten, wel geroken. Rookspek ruikt heftiger, maar ja dat is vast geen goede indicatie.

Citaat van: Plezierbiermaker op 13-10-2007  20:04 uIk had enkel iets te veel rookmout gebruikt 1kg op 30 liter.  :stom:

Teveel? Ik wilde eigenlijk alle basismout gerookt gebruiken...

Plezierbiermaker


Teveel? Ik wilde eigenlijk alle basismout gerookt gebruiken...
[/quote]

De rookmout die ik gebruikte kwam van Brouwland.
Door zijn sterke smaak was 500 gr zeker genoeg geweest.
Maar probeer het zeker met al de basismout de smaak zullen we wel lezen als hij klaar is.
Trouwens volgens de meesterbrouwers van de club was het evenwicht van mijn moutstorting niet in orde.
Maar ja al doende leert men hè.
Horen zien en zwijgen hebben ze mij altijd geleerd.
 :degroeten:
plezierbiermaker.

Johannes

Evenwicht? Dat is nogal betrekkelijk in een rookbier. Nou ja, ik zie het wel, het wordt waarschijnlijk een rookporter met US 56 gist. Het recept gooi ik nog wel even op het forum. Oscar waar ben je, we moeten nog over het recept discussieren. Onee, jij komt natuurlijk lam bij de BKG cursus vandaan...  samenvol  ;D

korek

Ik proef nu net een Rauchbier van Jacob: dit is echt lekker zeg, ik heb eerst mijn vrouw laten proeven zonder te zeggen dat het rook bier is; lekker vond ze het en toen ik het proefde, ja, lekker. De geur doet niet vermoeden dat er rookmout gebruikt is, maar als je proeft merk je het direkt. De subtiele rooksmaak proef je achter op de tong en blijft enkele seconden hangen, nodigt uit tot nog een slok. JACOB, als je dit leest, mag ik dit recept van je?. Het bier is mooi donker in het glas, maar wel helder, schuim is beetje crèmekleurig, fijn van structuur en blijft lang staan.



Na een paar slokken nog steeds schuim! Prima bier Jacob! Hulde!

Johannes

Nog even het eerdergenoemde brew your own artikel gelezen. Zelfs in een 'bamberg style' rookbier wordt maar 50% rookmout gebruikt...  Laat ik maar voor 50% gaan het is ten slotte hele verse gerookte mout.

korek

Misschien is dat zelfs wel teveel. Ik heb nu het Rauchbier van Jacob op en ik moet zeggen dat de smaak wel erg lang blijft hangen, iets subtieler mag. Het is beslist geen doordrinker, maar erg lekker om van te genieten bij de open haard op een berenkleedje met je vrouw of vriendin in je blote k..t.

Oscar

Citaat van: Johannes op 13-10-2007  20:23 uOscar waar ben je

 :degroeten:

Citaat van: Johannes op 13-10-2007  20:23 uwe moeten nog over het recept discussieren.

Kom maar op met dat recept dan !!  :brouwen:

Citaat van: Johannes op 13-10-2007  20:23 uOnee, jij komt natuurlijk lam bij de BKG cursus vandaan...  samenvol  ;D

Valt erg mee...

korek

Helaas heb ik nog geen open haard, maar wel een berenvel en een vrouw....!

Plezierbiermaker

Citaat van: korek op 13-10-2007  20:55 uIk proef nu net een Rauchbier van Jacob: dit is echt lekker zeg, ik heb eerst mijn vrouw laten proeven zonder te zeggen dat het rook bier is; lekker vond ze het en toen ik het proefde, ja, lekker. De geur doet niet vermoeden dat er rookmout gebruikt is, maar als je proeft merk je het direkt. De subtiele rooksmaak proef je achter op de tong en blijft enkele seconden hangen, nodigt uit tot nog een slok. JACOB, als je dit leest, mag ik dit recept van je?. Het bier is mooi donker in het glas, maar wel helder, schuim is beetje crèmekleurig, fijn van structuur en blijft lang staan.



Na een paar slokken nog steeds schuim! Prima bier Jacob! Hulde!

Mooi kleurtje en helderheid vind ik.
die van mij is eerder troebel amber.
de schuimkraag blijft ook wel bij mijn rookbier al is het maar een cm.
dat recept zou ik ook wel willen weten.
Maar dat is aan de brouwer hé. :brouwen:
volgens mij is die troebelheid te danken aan de spelt denk ik bij mijn rookbiertje.
trouwens chapeu voor jacob.
volgens mij ook een meesterbrouwer. :groots:
 :degroeten:
plezierbiermaker.

Johannes

Citaat van: korek op 13-10-2007  21:31 uHet is beslist geen doordrinker,

Daar spelen ook andere factoren mee natuurlijk. Waar ik mee zit: misschien is mijn mout wel 2x zo heftig als de mout die ze in Bamberg gebruiken. Je weet het niet. Sowieso ga ik voor de 50%. Die rooksmaak gaat er zeker komen.

Het recept:



Batch Size (LTR):        27.00    Wort Size (LTR):   27.00
Total Grain (kg):         7.22
Anticipated begin SG:          1.063    Plato:             15.43
Anticipated EBC:          68.1
Anticipated IBU:          25.6
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


 73.6     5.32 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
 15.5     1.12 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    112
  5.6     0.40 kg.  Chocolate Malt                France         1.032    596
  5.3     0.38 kg.  Black Malt                    Belgium        1.030   1182


 41.42 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.40  25.6  90 min.

Gist US 56




De hop wordt sowieso anders maar dit is even een printje van een recept wat ik had liggen. Ik heb dit recept eerder gebrouwen met koffie en chocola. Best wel veel special B he? Ach bij het vorige bier was dat ook prima.

MO

MMh, mijn bronnen zijn toch anders dan de jouwe. Ik heb altijd begrepen dat juist in Bamberg rookmout als basismout wordt gebruikt. Ik zou eens op het Duitse equivalent van dit forum kijken. Hoe vreemd het ook klinkt, ik kan de site niet vinden. Zal de jetlag wel zijn (ben vanmorgen uit Amerika terug gekomen).

Johannes

http://www.hobbybrauer.de/

Tsja, ik blijf twijfelen... Zonet nog even de doos rookmout opengetrokken, ruikt best wel naar rook. Gister heb ik er de hele tijd met mijn kop in gehangen dan ruikt alles naar rook.

MO

Darn, ik zocht op brauen. Domme ik. Maar zoek daar eens op het forum, of stel je vraag: wat is een "normale" stort rookmout in een Rauchbier.

Oscar

Johannes,

Hier de BrouwVisie versie :

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptSelbstrauchselbstbrau; waar rook is is rookbier
Brouwdatum14-10-2007
BiertypeRauchbier
Aantal liters27
Gewenst begin SG1063 (6,89%)
Brouwzaalrendement80.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC73.6 %5466 gram3 EBC
Special B15.5 %1151 gram391 EBC
Chocolade mout5.6 %416 gram900 EBC
Zwarte mout5.3 %394 gram1400 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Golding (USA)5.4 %58 gram90 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortFermentis US 56
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater38.42 liter
Maischdikte0.00 l/kilo
Maischwater0.00 liter
Spoelwater0.00 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur108 EBC
Berekende bitterheid25 EBU


Gerb

Is er echt zoveel Special-B en choco/zwarte mout nodig om al die rooksmaak enigzins te balanceren? Een 'normaal' recept zou door zo'n hoeveelheid veel te gebrand zijn.

Oscar

Ik denk dat we morgen bij de koffie nog wel even  gaan bakkeleien over het recept. Johannes, nog niet schroten hoor  :neenee:  :police:   >:D

Johannes

Citaat van: Gerb op 13-10-2007  23:24 uIs er echt zoveel Special-B en choco/zwarte mout nodig om al die rooksmaak enigzins te balanceren? Een 'normaal' recept zou door zo'n hoeveelheid veel te gebrand zijn.

Ik heb dit recept eerder gebrouwen. Ik weet alleen niet meer wat toen de basis voor het recept was. Misschien pak ik gewoon het recept uit de biertypengids.

Johannes

Hier. Prijswinnend recept, alleen de gist wordt dan wel erg anders.

Herman

Johannes,

Heb je de mout nog vochtig gemaakt voor het roken? Het lijk me dat het effect van roken vrij laag is, als je gewoon droge mout gebruikt. Als je vochtige mout droogt met rook, zullen m.i. meer smaakcomponenten worden opgenomen/geabsorbeerd door de mout.

Johannes

He Herman,

Nee, ik heb de mout niet vochtig gemaakt. Dat had ik wel gelezen maar tijdens het roken niet meer aan gedacht. Maar rooksmaak en geur zit er wel aan, dat komt vast wel goed.

gr. Johannes

Adrie

Johannes, je kunt toch gewoon met 100% rookmout brouwen en het bier eventueel later verdunnen met een 0% rookmoutbier? Ik zou gewoon voor 100% gaan, dan weet je wat voor rooksmaak je krijgt met 100% zelf gerookte mout.

Johannes

Verdunnen? Dat woord ken ik niet.

Foto's:



BrouwHulp... met visie!



...



Roeren...



Storten... heerlijke rookgeuren!



Dankzij BrouwVisie kun je precies berekenen hoeveel water en mout er in de ketel past  ::)

William

Citaat van: Johannes op 14-10-2007  12:21 uDankzij BrouwVisie kun je precies berekenen hoeveel water en mout er in de ketel past  ::)

En er wordt zelfs gecorrigeerd voor het volume van de roerstok! Wat een programma  :D

Johannes



Ter veraangenaming van het brouwen: bier en muziek.


Spoelen...





Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.