Adrie's lekkere quadrupel

Gestart door JWVG, 22-07-2002 08:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

A3 en ik hebben afgelopen weekend wat biertjes uitgewisseld, en ik was vooral onder de indruk van de quadrupel die hij me meegaf. Echt een beetje in de stijl van zo'n st. Bernardus Abt of zo, vond ik. A3, je zei al dat je het recept evt. wilde posten op het forum - bij deze een verzoek om dat te doen!

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Ha Jan Willem,

Bedankt voor je compliment. Ik zal thuis het recept even opzoeken en deze hier posten. Uit mijn hoofd bestaat het alleen uit cara 120 en pilsmout, maar het is vooral de gist die het hem doet.

Trouwens, mijn brouwmaat en ik hebben gisterenavond jouw Westcoast Amber geproefd. Errug lekker! (We werden er ook erg vrolijk van) Vooral die Columbus hop geeft een aparte, aangename smaak, die ik nog niet kende. Ben benieuwd naar je Chouffe-kloon en het daag'lijks brood.

Groeten,

A3

JWVG

H A3,

tja, dan heb je denk ik wel meteen de beste van de drie te pakken  :D . Die Columbus hop is inderdaad heel wat anders dan wij hier gewend zijn. Misschien dat ik nog eens een Amerikaanse India Pale Ale ga brouwen met Columbus en Centennial, als ik het aandurf tenminste... Die Chouffe kloon smaakt een beetje maf, voor het Daag'lijks brood heb ik wel grote hoop, maar die moet dus nog eventjes op druk komen.

Ik ben inderdaad vooral benieuwd naar het soort gist dat jullie gebruikt heb`en voor de Quadrupel, en ook de vergistingstemp trouwens.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Nou, hier komt ie dan:

Recept voor 120 liter

Ingrediënten
32 kg pilsmout
4,5 kg caramelmout 120 EBC
130 g Challenger hop, 6.5%, 60 minuten koken
90 g Styrian Goldings hop, 3,8%, 10 minuten koken

Maischschema
tijd               10    60    30
temperatuur   57    62    72

Kooktijd: 70 minuten

Begin SG: 1080
Eind SG: 1012
EBC: 26,9
IBU: 21,8

Gist: Wyeast 3787 (Trappist High Gravity)
De primaire gisting duurde 7 dagen en vond plaats bij ongeveer 20 - 22 graden Celcius

Hoewel de hoeveelheid cara 120 aan de hoge kant is (12,3%), is de smaak toch mild caramel-achtig en niet te gebrand. Vooral door de lage bitterheid en de relatieve droogheid komen de door de gist geproduceerde esthers goed tot hun recht. Deze gistsoort produceert een beetje een pruim-achtig aroma, die heel goed past bij de karamelsmaak van de donkere mout. Dit is echt een biertje om van te genieten bij de open haard. Bij gebrek hieraan voldoet de centrale verwarming ook. Of een elektrische blower. Of een dikke trui.

Groeten,

A3

JWVG

Ha die A3,

Dank je wel, ik ga dit zeker een keer brouwen binnenkort, al denk ik dan aan een iets lichtere versie. Ik twijfel of ik volgende week met die Abbey Ale II een spelt saison of zo'n soort recept ga maken.

Trouwens, ik vermoedt dat je bij de laatste twee stappen van het maischschema de temp en tijd hebt omgewisseld. Zo niet, dan heb je heel wat uit te leggen  :weetbeter:

Jan Willem.

Adrie

Ha Jan Willem,

Je hebt gelijk, ik heb het maischschema verbeterd. Nu is het dus goed.

Groeten,

A3

JWVG

Ha A3,

Ik heb vanmiddag een dubbel gebrouwd die eigenlijk gebaseerd is op dit recept. Onderweg zijn er echter nog wel wat veranderingen in geslopen: ik heb de abbey ale 2 (Rochefort) gebruikt, dichtheid op 1.070 gezet, ik heb Jacques fameuze 60-70 maischschema gebruikt en ik heb Saaz i.p.v. Challenger gebruikt. Eigenlijk is vooral het moutgebeuren intact gebleven. Nou ja, zo gaat dat bij het brouwen. Ik zal het recept maar eens niet uitgebreid posten hier op de site, want dat doe ik eigenlijk al te vaak.

Groetjes, JW.

Herman

CiteerIk zal het recept maar eens niet uitgebreid posten hier op de site, want dat doe ik eigenlijk al te vaak.

Hee JW,

Mwa te vaak geloof ik niet in, maar ik post ook niet alles dus...
Ik vind het in elk geval wel leuk over jouw en andermans bier escapades te lezen. Ook erg leerzaam voor minder ervaren brouwers.

Herman

satan

hallo JW

Blijf alsjeblief je brouwavonturen uitgebreid posten!
Zeer leerrijk zeer interessant
en veel toffer dan een goed boek.
Misschien mogen we ooit nog een boek verwachten van Uw brouwavonturen.

blijf posten JW

dank U
satan

JWVG

Veel toffer dan een goed boek?!?!? Dan lees je toch de verkeerde boeken....  ;D . Misschien dat ik morgen het recept nog wel post.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Ha brouwvrienden,

De quadrupel ligt ondertussen al enige tijd te rijpen en de smaak is er niet minder om geworden. Integendeel! Maar omdat een goede brouwer nooit tevreden is, denk ik dat ik de volgende keer wat wijzigingen aanbreng. We hebben een klein probleempje met dit bier en dat is de schuimstabiliteit. In sommige glazen bruist dit bier als een cola om vervolgens plat te slaan. In andere glazen komt er wel een fijn schuim op het bier. Rara, hoe kan dat. Ik behandel al mijn glazen zeer zorgvuldig, zorg dat er geen vet in kan komen etc. Wellicht dat er kleine verschillen per flesje zijn?

In ieder geval wil ik de volgende keer tarwemout toevoegen aan het bier. Niet alleen vanwege een betere schuimkraag, maar ook omdat een milde, net te proeven tarwesmaak volgens mij heel goed in dit bier past.

Groeten,

A3

Pjotr

Hai A3,

Hoeveel tarwemout wil je toevoegen?
Zelf doe ik altijd 100 gr tarwe op 10 liter en heb doorgaans redelijke schuimkragen. Tarwe proef je dan niet.

Ciao,

Peter.

Adrie

Hoi Peter,

Ik denk dan aan zo'n 20% van de storting. Misschien nog iets meer, want het lijkt mij juist wel lekker om de tarwe te proeven.

Groeten,

A3

Pjotr

Hai A3,

Ben je niet bang dat 't een zurige smaak krijgt met zoveel tarwe? Waarom geen ander graan gekozen? Dan kan je proberen een Tripel Karmeliet na te maken. Als je dat lukt wil ik graag 't recept..  :proost:

Ciao,

Peter

Adrie

Ha Peter,

Neen, hoor. In mijn tripel (http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Recepten&action=display&num=1024690063&start=0) heb ik ook 30% tarwe gebruikt, maar daarin komt geen zure smaak voor! Trouwens in mijn Weizen (http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Recepten&action=display&num=1019422598&start=0) ook niet, maar daar zit ook nogal wat donkere mout in. Tarwe geeft juist een volle body en daar houd ik wel van.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Tarwe geeft inderdaad geen zure smaak aan het bier. Dat sommige witbier licht zuur zijn komt door bewuste infecties van het bier. Toen ik een paar jaar geleden het depot van Hoegaarden Witbier eens onder de microscoop legde zag ik duidelijk melkzuurbacteriën naast de gistcellen.

Die slechte schuimhoudbaarheid zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door hogere alcoholen. Je merkte op dat de gist die je gebruikt heeft een pruimensmaakje geeft, ook dit duidt op een gist die veel hogere alcoholen produceert. Hogere alcoholen zijn zeer schuimnegatief. Meer tarwe gebruiken helpt daaraan niet.
Hogere alcoholen zijn overigens niet altijd slecht, ze dragen onmiskenbaar bij aan een vollere smaak. Ze zijn dus een vloek en een zegen.

 :degroeten: Jacques

Edwin

Hoi A3  :proost:

Dit recept wil ik toch ook eens 'nabrouwen' en nu viel me een paar dingetjes op. Je maischt niet op 78 graden. Heb je dat bewust gedaan? Ik til de temperatuur bij het maischen op het eind altijd even naar de 78 graden om zo het proces stop te zetten. Niet nodig?
Als je 20% van de storting uit tarwemout laat bestaan, dan haal je de hoeveelheid weg bij de pilsmout neem ik aan?

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Je hebt gelijk, na het maischen breng ik de temperatuur inderdaad op een graad of 78 om de enzymwerking te stoppen. Dit heb ik inderdaad niet in het recept opgenomen, omdat ik abusievelijk dacht dat dit vanzelf spreekt. Je kunt trouwens ook proberen om het beroemde schema van Jacques op dit recept los te laten: 30 minuten op 60 graden en 30 op 70 graden. Scheelt weer wat tijd. Je kunt dan de stap bij 57 ook overslaan.

Wat de tarwe betreft: inderdaad wordt een deel van het pilsmout vervangen door tarwemout.

Groeten en succes met brouwen,

A3

Edwin

Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen als ik ga brouwen!

Edwin

Edwin

HA3  :proost:

Gisteren jouw quadrupel geproefd.

Met behoorlijk geruis ging het bier in mijn glas. Het schuim was enerzijds fijn van structuur en anderzijds wat grovere bellen die uit elkaar spatte (dat geluid). De kraag zakte iets in en bleef als een 'bloemkool' op het bier staan.

De geur is licht gebrand, caramelachtig. De fruitige esters waren naar mijn mening minder aanwezig dan dat ik verwachtte bij deze gist (vorderende leeftijd van het bier?).
De bitterheid gaf mij de beleving dat het bier 'blonder' van kleur zou zijn dan dat het daadwerkelijk was.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik dit bier proefde naast mijn donker-dikbier met abrikozen en dat is toch een totaal ander bier, dus mijn smaakbeleving is enigszins vertroebeld.
Ik geloof dat ik dit bier de volgende keer met minder caramout zou brouwen (en wat special-B erbij). Naast deze opmerkingen vond ik het een heel mooi bier!

Edwin


JWVG

Ha Edwin,

dank je wel voor de feedbaak. Ik was zelf niet zo tevreden over dit bier, en kan me wel vinden in je commentaar. Toevallig ben ik van plan om binnenkort precies hetzelfde recept te brouwen, maar dan zonder de zwarte mout, en met toevoeging van de donkere caramouten (special B en caramunich) ergens halverweg de maisch.

HEt is inderdaad al een oud bier, de oudste van al onze klonen, geloof ik.

Wat bedoelde je trouwens met dat de bitterheid je aan een blonder bier doet denken? Vond je het wat te bitter of juist niet?

 :degroeten: JW.

Adrie

Zeg Jan Willem,

Edwin had het over de Quadrupel van de Broeders, die hij afgelopen zaterdag van ons heeft gekregen.

Inderdaad is de smaak wat veranderd. Het bier heeft schuimstabiliteit verloren en de smaak is wat vlakker geworden. Maar juist die grote hoeveelheid caramelmout was in het begin erg lekker in combinatie met het gistprofiel.

Groeten,

A3

JWVG

aaarggghhhhh  :nut: Ik zat met een half oog te kijken naar het 'recente bericht' erboven, dat wel aan mij was gericht.

JW.

Edwin

Ach ja, foutje  :proost:

Ik moest zeggen dat ik ook even flink moest zoeken naar de juiste thread. Ben wel benieuwd hoe het bier smaakte toen het nog jonger was.

Edwin

Adrie

Over oude berichten gesproken...

Gisteravond heb ik een van de laatste flessen van onze quadrupel opengetrokken. Dit was het eerste bier dat we met de Vier Broeders in onze toen nieuwe installatie hebben gebrouwen. Het bier is ondertussen ruim 2,5 jaar oud. En dat was te proeven: portosmaak, oxidatie, geen caramelgeur en nauwelijks karamelsmaak meer.

Het was kortom geen genot meer om dit bier te drinken. Deze ervaring bewijst eens te meer dat ook zware bieren niet te lang bewaard moeten worden. Snel drinken is het devies.   :lekkerbier: Erg, hè?

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.