Urtyp Pilsner, mijn eerste ondergister (eindelijk)

Gestart door Caspar, 06-09-2007 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Ach, er is geen loog in je bier terecht gekomen en je bent nog heel. Het kon allemaal veel erger.

Zo zie je maar dat er geen betere leerschool is dan je eigen ervaring. Met een beetje geluk wordt het een prachtig bier.


Die 12-13°, dat is (daar is 'ie weer:) biertemperatuur? Zo ja, niet warmer, zo nee, beter 3° koeler. Da's een schatting hoor; ik heb die gist wel eens gebruikt maar nooit warmer dan 11°.

Caspar

Nee, het is allemaal wel goed afgelopen gelukkig... al doende leert men ;).

12 - 13 oC is de biertemperatuur, ik zal hem vanavond wel even een graadje kouder zetten voor de zekerheid.

Adrie

Hoeveel temperatuurverschil tussen omgevings- en biertemperatuur kun je bij een ondergister eigenlijk verwachten? Bij bovengisters (die veel heftiger vergisten) is het bij mij maximaal een graad of vijf. Hoe is dat bij jullie?


Ik heb nu een mooie kelder waar het nu 10 graden is en ik popel om toch maar weer eens te brouwen. Gewoon buiten, omdat de brouwerij natuurlijk nog lang niet klaar is.

Caspar

Ik wil ook een soort "small beer" maken d.m.v. het intensief uitspoelen van de bostel van mijn Barley Wine. Het wort wat hieruit voort komt ga ik koken met een ander hopje (Tettnanger) en eventueel wat moutextract poeder.

Dit proefbrouwseltje wil ik vervolgens vergisten in de schuur met een ondergist (mijn koelkast is gevuld met Urtyp), dus ik ben ook wel nieuwsgierig of iemand de temperatuurverhoging ooit heeft gemeten. Omdat de vergisting trager verloopt, gok ik dat de temperatuur in het vat niet verder oploopt dan 3 oC.

Edgar

Citaat van: Adrie op 26-11-2007  09:32 uHoeveel temperatuurverschil tussen omgevings- en biertemperatuur kun je bij een ondergister eigenlijk verwachten?

Het hangt natuurlijk van omstandigheden af (vatgrootte, vatmateriaal, pitchingrate, temperatuur, bewegende of stilstaande lucht) maar een graad of 3 kan je mee rekenen op onze schaal.

MH

Even kort off Topic...
Citaat van: Herman op 25-11-2007  23:40 uMisschien een leuke tip. Doe je tegenstroomkoeler in een emmer, doe de loogoplossing in een maatbeker (in diezelfde emmer) en sluit de slang aan op een caravan dompelpompje, die uiteraard in de maatbeker gaat. De afvoerslang terug naar diezelfde maatbeker en recirculeren maar. Pompjes zijn te koop bij Vrijbuiter en elke goed bevoorrade campingzaak, koop er voor de zekerheid wel twee i.v.m. mogelijk falen.

Heb je eventueel een voorbeeld van zo'n pompje (een link of zo)? Lijkt me namelijk ook wel makkelijk!

 :proost2:

Marcel

EBC

Mijn ervaring is dat die van het merk Reich vrij betrouwbaar zijn. Koop er een met automatische ontluchting en gebruik ze alleen verticaal. Als je ze neerlegt zijn de lagers (als die er al inzitten) snel versleten...

Herman

Citaat van: MH op 26-11-2007  18:11 uEven kort off Topic...
Heb je eventueel een voorbeeld van zo'n pompje (een link of zo)? Lijkt me namelijk ook wel makkelijk!
Kijk hier eens. Ik heb dat Maas geval, maar zou de tip van EBC zo opvolgen.

EBC

Die van Maas heb ik ook gehad. En er twee van versleten, ze gingen elk precies twee brouwsels mee.
Bij mij staan ze op de coolfermenter koud water te pompen. Tja, mijn pils heeft toen slechts twee dagen gelagerd, want het pompje was vast geslagen.
Een nieuwe Maas gekocht. In no time zelfde probleem.

Toen een Reich, die doet het nu nog steeds. Ik heb er ook één die ik liggend gebruik. Dan maken ze een piepend en kreunend geluid...vandaar mijn tip.
Maar mijn nieuwe Iwaki staat klaar om het over te nemen. :hoera:

MH


Caspar

Even weer on-topic ;D:

Ik kwam gister thuis en ja hoor wat ruik ik daar... Had ik een doos met eieren kapot laten vallen, die ergens lag te rotten? Is de riolering verstopt geraakt en overgelopen?

Ah nee... het zijn mijn trouwe Westmalle gist vriendjes die uit het vat zijn komen wandelen ;D. Wat een prachtige gist toch ;). Gelukkig had ik al zo'n vermoeden dat dit ging gebeuren en had ik verbereidingen genomen, alles was schoon in een minuutje. Vanochtend was het vat alweer overgelopen, zo blijft er weinig over van mijn 6,5 liter proefbrouwsel!

De Urtyp Pilsner vergist wat kalmer door, er staat een krausen van +/- 5 cm op. De thermostaat is een graadje lager ingesteld (tussen de 11 en 12 oC).

Caspar

Ik heb zojuist mijn Urtyp overgeheveld naar het lagervat. Het SG was gedaald naar 1010! De temp herhoog ik een dagje naar 13,5 tot 14,5 oC zodat er nog enigszins wat koolzuur boven op het bier komt te staan... is het tevens een soort van diacetyl rust.

Ik koel het vat morgen zo ver mogelijk door naar de 1 oC. De smaak is echt super, lekker clean en bitter :biersmile:.

Helaas moest ik deze prachtige gistkoek wegspoelen door de WC omdat ik de komende 4 weken toch niet kan brouwen.

Al met al ben ik best wel:



Groet Caspar ;D.

oranjeboombiertje

In 1 dag verwarmt het vat niet echt veel Caspar. Ik zou lekker 2 of zelfs 3 dagen lekker wat warmer zetten want die ene dag doet niets voor het uitgisten of de diacetyl afbraak. Je krijgt alleen wat koolzuur die uit de oplossing gaat door de hogere temperatuur.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Caspar op 04-12-2007  21:33 u

 ;D  :proost2:

Gave pic Caspar!

Edgar

Ik zou ook nog niet onmiddellijk koelen. Het bier ie nu geheveld dus wil misschien nog iets doen, je wilt de ingeslagen zuurstof weer laten opgebruiken door de gist, dus een paar dagen kunnen geen kwaad.

Caspar

OK, dan laat ik hem even 3 dagen staan op deze temperatuur, thanks! Ik denk dat het SG nog wel eens kan gaan dalen naar 1007 of zo, dit wordt een straf pilsje met dik 5,7% alcohol... ben benieuwd!

Citaat van: Edgar op 04-12-2007  21:50 uGave pic Caspar!

Hahaha, kon het niet laten ;).

Herman


Caspar


bazje


Citaat van: Caspar op 04-12-2007  21:33 uHelaas moest ik deze prachtige gistkoek wegspoelen door de WC omdat ik de komende 4 weken toch niet kan brouwen.

Zo'n gistkoek kun je toch nog wel bewaren in de koelkast ?
Eerst wassen en vervolgens mee omgaan zoals een goede giststarter ?

Bazje.....

Caspar

Ach, ik heb bijna altijd zo'n gistkoek na de hoofdgisting... Ik kweek tegenwoordig altijd een Wyeast Activator op volgens de methode: Beluchten - Bezinken - Afgieten - Herstarten (lang leve het gistmanagement ;D). In mijn volgende brouwsel wil ik een Engelse Ale gist gebruiken, een Barley Wine met Wyeast Urquell Lager is niet hetgeen ik in gedachten heb ;).

Caspar

Vanavond is de diacetyl rust van 3 dagen op een temp tussen de 13,8 en 14,8 oC wat mij betreft afgerond. Hoe snel zal ik het bier terugkoelen naar 1 oC? Wat adviseren jullie?

Groet Caspar

EBC


Caspar

Hij koelt nu tot de 10,8... morgen gaat ie een graadje of 2 lager :brouwen:.

Caspar

De Urtyp staat nu te lageren op 7,8 oC. Ik hoop dat mijn koelkast voldoende power heeft om echt door te koelen tot 1 oC.

Caspar

Ondertussen is het jongbier bijna teruggekoeld naar 2 a 3 oC... morgen ga ik hem naar de 1 oC pushen >:D! Hoe lang adviseren jullie om te lageren, een weekje of vier vanaf nu?

Groet Caspar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.