Calvijn Bimbo

Gestart door JWVG, 19-10-2002 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha allemaal!

hoogste tijd voor mij om me eens op een blondje te storten (de bierstijl, voor de duidelijkheid). Mijn schoonvader is over 2.5 maanden jarig, en het leek me aardig om hem een kratje te geven, aangezien hij dol is op Leffe Blond. Nu is het uitdrukkelijk niet de bedoeling om daar een kloon van te maken, maar gewoon een lekker blond bier. Ik wil flink wat body, niet al te veel hopkarakter, en een paar interessante smaakjes in de vorm van spelt (!) en bittere (curacao) sinasappelschil. Na wat stoeien met promash kwam ik op het volgende uit. Graag jullie mening:
Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        22.00  
Anticipated OG:          1.065  
Anticipated EBC:          11.3
Anticipated IBU:          22.9
Wort Boil Time:             90    Minutes

 4.35 kg  Pilsener
 0.35 kg.  Cara-Pils
 0.35 kg.  Carared
 0.50 kg.  Spelt malt (organic)
 23.0 g.     Czech Saaz pellets, 3.0 %,  30 min.
 25.0 g.     Styrian Goldings pellets,  4.7 %,  90 min.
 5.00 g.     Curacao peel, 15 Min.

Wyeast 1214 Belgian Abbey

Maischen met 2.5 l water per kg graan (voor stevige body). 25' op 60C, 35' op 70C. Spoelen op 78 C.

Is de hoeveelheid curacao b.v. goed gekozen? Ik heb hier nog nooit mee gebrouwen, en heb maar wat gegokt. Bij de spelt verwacht ik niet een al te grote afwijking van tarwe mout.

Schiet maar raak!

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Hoi JW,

Recept ziet er goed uit. Echter als je het effect van de spelt mout wilt proeven kun je denk ik beter beter geen of minder van de niet basismouten gebruiken.

Wat betreft de curacao, de hoeveelheid is m.i. zeker niet te veel. Zijn dit de kleine stukjes of grote schillen? Van kleine stukjes kun je beter minder gebruiken dan van de grote. Dat is ten minste mijn ervaring.

Herman

fritz

Hoi JW,

Voor m'n Bosberg Blanche heb ik 10 g curaçao voor een batch van 25l gebruikt.  Dit waren kleine gedroogde stukjes.  Mogelojk heeft dat de ietwat warnge smaak in het bier gebracht.  Die is nu echter sterk afgenomen.
Ik denk dat je met je 5 g dus wel goed zit.
Succes!

 :degroeten:
Fritz

JWVG

Ha die Herman en Fritz,

bedankt voor de reacties. Herman, ik ben het wel met je eens dat niet echt een recept is dat geschikt is om het effect van spelt mout eens goed te bekijken, maar dat moet maar een keer. Ik wil gewoon een paar interessante (maar niet teveel op de voorgrond tredende) accenten in het bier. Daarom de relatief bescheiden hoeveelheden spelt en curacao. Die andere crystalmouten wil ik er graag in houden omdat ik een flinke body wil hebben.

Die curacao is inderdaad in kleine stukjes. Uit Fritz' opmerking begrijp ik dat ik wellicht goed zit met deze hoeveelheid. Fritz, wanneer voegden jullie de curacao toe?

 :degroeten: Jan Willem.

Herman


CiteerDie andere crystalmouten wil ik er graag in houden omdat ik een flinke body wil hebben.
Ja, of je past je maischschema aan. Ik gebruik zelf overigens nooit mouten als carapils, carared, alleen de donkere cara's. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet goed is.

Herman

JWVG

Tja, daar kon je weleens gelijk in hebben, ik heb ook weleens iets dergelijks beweerd. Ik heb echter ook een heel praktische reden die ik tot nu toe niet genoemd heb; ik heb in een overmoedige bui een half jaar geleden 5 kg carapils en 5 kg carared gekocht. Misschien dat ik wat carapils weg ga gooien als ik het te lang niet gebruik, maar helemaal nix gebruiken vind ik toch wat te gortig  :-/ .

Jan Willem.

JWVG

hmmm..... aan de andere kant - alleen maar mout gebruiken uit medelijden is ook weer niet zo'n beste motivatie. Misschien moet ik die carapils toch maar dumpen. Ik zie hier inderdaad ook heel weinig recepten met dit soort mout. Die carared zie ik toch wat anders - daar gaan toch ook andere smaken meespelen vanwege de iets donkerder kleur, niet alleen maar dextrines.

MIsschien laat ik de carapils dus wel weg, en doe er een klein beetje aromatic bij. Heeft iemand anders nog uitgesproken ideeen over carapils?

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Hoi JW,

Mout dumpen is altijd een slecht idee. Het is wel zo dat mout als het ouder wordt minder wordt, echter ik heb ook wel mout gebruikt die x jaar oud was. Geen smaakafwijkingen opgemerkt. Dus in ieder geval bewaren, koel en droog.
Voor de duidelijkheid cara-pils is toch gewoon een lichtgekleurde crystalmout itt de donkerder gekleurde Britse?

Wat betreft recepten, ik kom de cara-pils regelmatig tegen bij recepten voor pils. En ach, er is niks mis met voorraad opmaken. Ik zei het alleen maar omdat ik je eerste uitleg wat minder voor de hand vond liggen.

Herman

JWVG

Ha die Herman,

ja, carapils is de allerlichtste crystal mout. Ik heb weleens begrepen dat het zo kort verwerkt is dat je het eigenlijk nog even moet maischen (in tegenstelling tot 'normale' crystalmouten). Ik dacht dat ik deze mout veel zou gebruiken, maar eigenlijk leek het nooit gepast, zelfs niet bij het brouwen van een pils (enige navragen leerde dat je dat prima met alleen pilsmout kon doen). Het blijft dus wat zoeken naar een bestemming.

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Het leuke van zelf bierbrouwen is dat je niet aan stijlen vast zit. Een paar van mijn lekkerste bieren vielen vaak door 1 of 2 afwijkingen niet in een bepaalde categorie. Dus dat opmaken zal je best lukken!  :weetbeter:

Herman

Adrie

Ha Jan Willem,

Is 1065 niet wat hoog voor een blond? Inclusief de nagisting kom je tegen de 8 vol.% alcohol uit en dan is het meer een tripel. Ik zou zelf meer mikken op 1055 of iets hoger. En ik zou ook wat meer bitterheid willen, ongeveer 28 tot 30, maar goed, dat is persoonlijk.

Hopelijk gebruik je de Carapils wel, en meld je de resultaten, want ik heb net zelf 5 kg besteld  ;D.

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Blond is volgens Derek Walsh tussen de 1.053 en 1.068 dus dat kan wel. Bitterheid tussen de 15 en 30 EBU.

Maar JW wou al niet helemaal volgens stijl brouwen volgens mij  ;)

Herman

JWVG

H die Herman,

ik wilde geen kloon van Leffe Blonde maken, maar wel binnen de stijl Blond blijven. Ik heb ook het boek van Derek Walsh, dus het is geen toeval dat ik nog binnen die definitie val. Overigens, A3, mik ik op een iets minder ver doorgegist bier met een stevige body (m.b.v. maischschema, water/grist verhouding), dus ik neem aan dat ik iets onder die 8% zal uitkomen.

Blond is trouwens volgens mij (en anderen) niet simpelweg een lichtere tripel, dus sluiten de alcoholpercentages elkaar niet uit.

En, ja, ik zou zelf waarschijnlijk ook een iets bitterder bier prefereren (mijn alt en tripel, beiden flink gehopt, bevallen goed), maar ik moet me voor dit brouwsel een beetje verplaatsen in mijn schoonvader en zijn liefde voor Leffe Blond, en die is volgens mij niet zo bitter.

 :degroeten: Jan Willem.

Adrie

Ja Jan Willem, aanpassen aan de smaak van de doelgroep is zo gek nog niet. Als de referentie een Leffe Blond is, dan is een zoetig, minder gehopt bier natuurlijk geen gekke keuze.

Zo heb ik mijn vader eens een Rochefort 8 gegeven, met de opmerking dat hij die moest proeven, want dat was het beste Belgische bier. Toen ik later vroeg hoe hij hem vond, was zijn reactie: "Nou, hij smaakte niet zo lekker... bij de nasi."  :'(

Zucht. Dat was eens maar nooit meer.

Groeten,

A3

JWVG

Bier en (schoon)vaders - a match made in heaven  ;D . Ja, bij oosterse gerechten is pils een stuk beter (of een gewurztraminer!)

Ik vind het ook wel eens leuk om zo'n a-typisch biertje (voor mijn doen) te maken. Wonderlijk toch hoe verschillend die brouwsels kunnen worden, met in principe zo ongeveer dezelfde ingredienten.

 :degroeten: Jan Willem.

JvH

Hoi Cara-pilsmout bezitters,

in mijn Hammerhead Red (Amber Ale) zit ±5% cara-pils en in de WinterKoninck (nieuw van de Koninck) zit zeer zeker ook cara-mout. Dus weggooien is inderdaad zonde.

Brouw ze, Hans  :proost:

Edwin

Hoi JW,

ik heb jullie discussie gevolgt over de mouten en daar weet ik weer niet zo heel veel van, maar de gist die je gekozen hebt, past heel mooi bij een blonde. De esters die aangemaakt worden zijn duidelijk fruitig en dus wel passend bij deze blonde. Naar mijn mening is dit zelfs een van de beste gisten die je ervoor kan gebruiken. Ik meen wel dat die goed doorgist.

kzelf zou de curacao op 5 minuten meekoken zetten.

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

dat is goed nieuws over die gist. Ik heb die gist nog nooit gebruikt, dus het was een beetje een gok. Ben benieuwd.

Dat 5 minuten koken van de curacao wil ik evt. best doen. Is het jouw ervaring dat anders de smaak te overheersend wordt?

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Hee JW,

Ik vind curacao niet echt overheersend, vandaar geen problemen met 15 minuten. Korter koken van kruiden wordt vaak gebruikt voor zeer aromatische kruiden, om niet te veel aroma's te verliezen. Curacao is niet enorm aromatisch, waardoor langer koken geen kwaad kan. Het brengt de smaken wel beter naar boven. Met 5 gram zul je denk ik alleen proeven dat er iets in zit, niet wat.

Herman

JWVG

O.K., ik ga ook voor een 'onbestemd' smaakje, dus misschien kook ik het inderdaad wat langer.

Ik ben nu nogal voorzichtig, omdat Phil van het AMerikaanse forum gisteravond langs kuam met een paar bieren. Eentje daarvan bevatte nogal wat sinasappelschil (zoete). Ik weet nu wel precies hoe het smaakt (wist ik eerst niet), maar ik zou het zelf toch wat minder prominent in het bier aanwezig willen hebben. Hij kookte, meen ik, zo'n 10 g 15 minuten voor 20 liter bier.

 :degroeten: Jan Willem.

Jacques


CiteerHeeft iemand anders nog uitgesproken ideeen over carapils?
Carapilsmout wordt veel gebruikt om iets meer body en een betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Vooral in lichtgekeurde bieren met weinig alcohol wordt het gebruikt. Naar mijn idee een prima mout voor een blond.

Overigens is 'blond' een vrij nieuw biertype. De specificaties die Derek in zijn boekje geeft zijn naar mijn idee (nog) niet geheel uitgekristaliseerd. Een blond zie ik als een lichtgekleurde dubbel (6 tot 7% vol alc.), niet te zwaar gehopt of met veel kruiden. Een uitstekend bier voor een pilsdrinker die eens iets anders wilt, of maak ik nu een te sterke associatie met een dom blondje!

 :degroeten: Jacques

JWVG

He Jacques, wat zijn dat nou weer voor rare opmerkingen, gelukkig maar dat (geloof ik) er geen dames aanwezig zijn op het forum  :D .

Even serieus, ik ben het helemaal eens met jouw (voorlopige) omschrijving van wat een blond zo ongeveer moet zijn. Volgens mij sluit mijn recept daar wel mooi bij aan. Ik heb besloten om de dichtheid nog iets te laten dalen, een beetje kandijsuiker erbij, maar voor de rest blijft het hetzelfde. Ik zal het morgen, na brouwen, hier rapporteren.

 :degroeten: Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Toch wel jammer dat er zo weinig vrouwen brouwen. Eerlijk gezegd ken ik maar heel weinig blondines die brouwen. Brunettes wel en niet onverdienstelijk, kijk maar eens naar Francien Reichwein die een paar keer clubkampioen is geweest bij De Roerstok en een paar weken geleden uitgeroepen is tot algemeen kampioen in Bergen op Zoom.

Ga je de carapilsmout gebruiken? Ik heb er diverse keren lichtgekleurde bieren mee gebrouwen en was er niet ontevreden over.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

ja, ik gebruik de carapils toch maar - ongeveer in dezelfde verhouding als ik eerder had geopperd, ik post morgen wel het precieze recept. Ik ben erg benieuwd - toch wel leuk om weer eens een hele nieuwe stijl te brouwen. Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter jouw beschrijving van een Blond als 'een lichtgekleurde dubbel' mij eigenlijk lijkt  :groots: .

Je vraagt je dan natuurlijk automatisch af of er ook niet zoiets zou moeten zijn als een donkergekleurde tripel  :nut: .

JW.


JvH

Hoi Jw,

die donker gekleurde Tripel is er ook wel. Volgens de BJCP is Tripel stijl 18B. 'Belgian Strong Dark Ale', stijl 18D is alleen qua kleur anders dan een Tripel. Commerciele voorbeelden volgens de BJCP : Pauwel Kwak, Gouden Carolus, Rochefort 10 ea.

Brouw ze, Hans  :lekkerbier:

P.S. mijn Copper Penny valt ook in die stijl

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.