Belgische bok

Gestart door Hoppie, 19-08-2007 22:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peterU

Ik zou zeggen dat Candico geschikter lijkt voor dubbel en zelf gekaramelliseerde rietsuiker eerder voor een bok, vanwege de wat scherpere smaak. Persoonlijk ben ik eerder liefhebber van een dubbele trappist of bv. St. Bernardus Prior dan van bokken, waar ik snel genoeg van krijg. Overigens, een flesje Candico bij de GB in Essen kostte me slechts 1 euro 17. Twee flesjes op 20 l. kleuren de boel goed bij en de smaak krijgt een andere nuance dan met caramouten.  :gistsmile:

Walter

Je hebt wel een punt, ik ga nu niet de vrek uithangen voor een euro  :verbergen:

Maar het verschil blijft wel, rietsuiker vs bietsuiker (kristalsuiker) : dit geeft volgens mij een serieus waarneembaar verschil.

Drents Hopbier

Citaat van: WalterdeBrouwer op 09-10-2007  15:45 uMaar het verschil blijft wel, rietsuiker vs bietsuiker (kristalsuiker) : dit geeft volgens mij een serieus waarneembaar verschil.

Er is alleen wat verschil als de suiker niet 100 % geraffineerd is (dus als er nog een kleurtje aan zit). Anders zit er geen verschil tussen.

Hopbier

Walter

Hopbier,
Proef ze beide maar eens naast elkaar. Er zit een serieus verschil in smaak tussen. Dit verschil zal nog groter worden naarmate de zoetheid verdwijnt.

RobinB

@Walt: Dan bedoel je vast de on/minder geraffineerde rietsuiker (lichtbruin), dat heeft wel een subtiel ander smaakje. Echter zou je zoals Hans zegt volledig geraffineerde rietsuiker nemen, dan heb je gewoon sucrose net als met bietsuiker.

Jacques

Citaat van: WalterdeBrouwer op 09-10-2007  14:03 uAha, maar candico (of andere kandijsuiker) wordt niet gemaakt van rietsuiker maar van kristalsuiker. Vandaar het smaakverschil waarschijnlijk. Maar toch een leuke tip voor diegenen onder ons die geen fortuinen willen uitgeven aan candico of "speciale kandij" van bij de Brouwland.

Walter,

Volgens mij wordt Candico wel gemaakt van rietsuiker. Kijk eens op www.candico.be

Walter

Citaat van: Jacques op 09-10-2007  22:21 uWalter,

Volgens mij wordt Candico wel gemaakt van rietsuiker. Kijk eens op www.candico.be

Hey Jacques, ik zal het het voordeel van de twijfel geven, maar op de site van Candico staat nergens de grondstof voor de kandijsuiker beschreven.  :weetniet: Ze verkopen wel apart rietsuiker. Mijn veronderstelling is vooral gebaseerd op het feit dat de meeste Belgische suiker afkomstig is van bieten.  :denken: Is ook veel goedkoper dan rietsuiker, die wij moeten importeren. Maar geraffineerd zal het wel zo geen verschil maken hoor.

 :proost2:

Walter

Walter

Citaat van: RobinB op 09-10-2007  20:44 u@Walt: Dan bedoel je vast de on/minder geraffineerde rietsuiker (lichtbruin), dat heeft wel een subtiel ander smaakje. Echter zou je zoals Hans zegt volledig geraffineerde rietsuiker nemen, dan heb je gewoon sucrose net als met bietsuiker.

Dat klopt. Maar die geraffineerde rietsuiker kan je hier nergens kopen, dus veronderstelde ik ( :pan:) dat het om de ruwe vorm ging.

Deze lijkt me trouwens wel lekker in een brouwseltje als kruidige toets...  :lekkerbier: Zal ik eens moeten proberen...  :brouwen:

RobinB

Citaat van: WalterdeBrouwer op 10-10-2007  07:55 uIs ook veel goedkoper dan rietsuiker, die wij moeten importeren.

Dat komt alleen doordat de suikerbietenmarkt door subsidies en importheffingen beschermd wordt. De wereldmarktprijs van rietsuiker is veel lager omdat het gewas een veel hogere opbrengst heeft dan bieten...

Citaat van: WalterdeBrouwer op 10-10-2007  07:57 uDeze lijkt me trouwens wel lekker in een brouwseltje als kruidige toets...  :lekkerbier: Zal ik eens moeten proberen...  :brouwen:

Hehehe, geeft volgens Brouwland een onnavolgbare smaak aan je bier!  :clownsmile:

peterU

Hier kan ik weinig zinnigs aan toevoegen. Uit de teksten op de Candico website kan ik niet onomstotelijk vaststellen of het om riet- dan wel bietsuiker gaat. Ik ben geneigd om Walter gelijk te geven.
Maar ik wil ook eens experimenteren met Oerzoet van de natuurvoedingwinkel. Dat is rietsuiker met melasse. Hoe mijn nieuwste candico dubbel uitpakt weet ik pas over een week of drie, vier. De geur is veelbelovend. :pan:

peterU

Inmiddels heb ik mijn proefflesje van de dubbel met Candico uitgeschonken (en weer terug in het flesje geschonken, want de smaak was niet veel soeps na vijf dagen). Maar de kleur pakt stevig roodbruin uit. Stukken lichter dan een Westmalle dubbel.

Hopmans

Afgelopen vrijdag hebben Jos, ik en Sjaak dit bier geproefd.
Het is zeker te weten geïnfecteerd.
Jammer, maar volgende keer beter.

 :degroeten:

peterU

Nog een keer geproefd van het candico-brouwsel. De smaak is nu heel zacht karamellig en fruitig. De kleur is rood koper en veel doorschijnender dan bijvoorbeeld een Westmalle. Misschien bij een herhaling toch wat zwarte mout gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.