Spalt met melanoidin malt

Gestart door JWVG, 11-10-2002 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi JW,

Hoe staat het met de Spalt? We zijn natuurlijk wel geinteresseerd in de resultaten voordat je alles hebt opgedronken  ;)

Herman

JWVG

Nou zeg, vind je het gek dat ik de top-poster ben met al die vragen  :D . Bij de Spalt ben ik echter nog niet achter, die staat nog steeds lekker te lageren bij 4C, zoals het hoort bij deze stijl. Als ik echter vandaag en morgen nog 4 flesjes bier leegdrink, heb ik genoeg om dit weekend te gaan bottelen  :elifant: . Zelfs daarna zal het nog wel even wachten zijn. Het is inmiddels wel kraakhelder, ongeveer de kleur van Koninck (iets donkerder misschien) en de hop knalt eruit. Hmmmm....

 :degroeten: JW.

JWVG

Gisteravond heb ik deze gebotteld met 7.5 g sacharose per liter. In navolging van Herman heb ik een dag van te voren een theelepeltje suiker toegevoegd om de gist wat op gang te krijgen. Ik weet echter niet of ik dat nog eens doen - er was vrij veel activiteit na 1 dag, waardoor mijn mooie heldere biertje weer een zweempje tweeschijn kreeg. Nou ja, in ieder geval zal deze wel goed op druk raken. Voor de rest nog lekker hoppig en ook heel clean. Eindelijk weer eens een echt doordrinkbiertje na maanden van dubbels, tripels en quadrupels!

JW.

Herman

Hoi JW,

Dat biertje komt vast wel goed, ik heb het zelf overigens niet zo op Alt. Althans de commerciele versies die ik hier kan krijgen.

Die tweeschijn trekt wel weg, je wou toch wat actieve gist of niet?

Groeten,
Herman

PS Tripels en dubbels zijn ook heerlijk doordrinkbier, je hebt er alleen minder nodig voor je in slaap valt  ;D

JWVG

H Herman,

nou, deze Alt spuit de fles uit wat betreft hop, wat dat betreft is het wel wat sterker spul dan de commerciele versies die ik geproefd heb (alhoewel jij wellicht meer hebt geproefd). Misschien moeten we in januari maar een grote bier-uitruilbeurs opzetten, zodat iedereen de biertjes kan proeven die hij wil.

JW.

Jacques

CiteerIk dacht om ongeveer 8-10% van de storting melanoidin mout te maken. Heeft iemand ervaring met dit soort mout? Zou dit zo ongeveer de juist hoeveelheid zijn, od zou het te veel overheersen?

Hoi Jan Willem,

Dit is wel een zeer late reactie maar ik heb wat meer info gevonden over melanoidin mout. Dat kwam doordat ik de moutsoorten van Brouwland zat in te kloppen in de databank van ProMash. Via de links http://www.weyermann.de en http://www.weekendbrewer.com/weyermann.htm heb ik veel praktische info gevonden voor het vullen van de databank.

De mout is volgens deze info geschikt voor Scottish Ale, Red Ale, Munich "Salvator" en abdijbieren. Alt staat niet in het rijtje maar als ik zo naar de genoemde biertypes kijk moet dat ook wel passen.

O ja, de mout zou tot 20% van de storting bij bepaalde biertypes gebruikt kunnen worden.

Sommige klusjes lijken saai maar zijn stiekem ook heel leerzaam.  :bijdrage_forum:

 :degroeten: Jacques

JWVG

En nuttig, Jacques! Voer je die mouten in voor Brouwland? Zo'n database klinkt namelijk erg aantrekkelijk.....

Ja, ik had ook al eens bij Weyermann gekeken. Inmiddels ga ik er maar vanuit de melanoidin mout, bruhmalt and honey malt ongeveer hetzelfde beestje zijn.

JW.

Herman

En aangezien melanoidin, volgens mij, weer vergelijkbaar is met Biscuit of Aromatic........

Herman

JWVG

Mwwjaahhh.... maar wel minder hetzelfde, als ik de brouwers op het Amerikaanse forum goed begrijp. Nou ja, die mouten kan ik toch allemaal niet krijgen, ik doe het inderdaad allemaal met melanoidin en aromatic.

JW.

Jacques

CiteerEn nuttig, Jacques! Voer je die mouten in voor Brouwland? Zo'n database klinkt namelijk erg aantrekkelijk.....

Hoi Jan Willem,

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?action=display&board=general&num=1031667659&start=20#29

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ik drink hier nu regelmatig een flesje van, en dat bevalt vrij goed. Eigenlijk is bijna alles perfect: mooi helder, prachtige stabiele romige schuimkraag, lekkere moutsmaak, vrij lichte body, echt een doordrinkbier. Alleen.... de hop bitterheid is nog wel erg sterk. Gewoon een paar maandjes laten lageren is het devies, denk ik. Volgende keer wellicht toch iets minder IBU's.

JW.

JWVG

Inmiddels is het echt prachtig helder geworden, meet een mooie romige schuimkraag. Eigenlijk 1 van mijn favoriete biertjes. Ik zou deze wel willen indienen voor de NL kampioenschappen (wanneer zijn die eigenlijk? Of heb ik die al gemist?), maar zit met een dilemma. Ik heb nog nooit een goede alt geproefd, en vraag me af hoe goed deze aan het profiel voldoet. Het is echt behoorlijk hoppig, al blijft het wel heel beschaafd met zulke mooi hopsoorten.

Jacques, heb jij verstand van Alt? Zo ja, zou ik jou dan eens (via Bas of Hans, die zowel bij ons als bij jullie lid zijn van het gilde) twee flesjes kunnen doen toekomen voor een objectieve mening? Of heb je een hekel aan bierproeven ? ;D Ik zou gewoon eens willen horen wat je van dit brouwsel vindt als Alt.

 :degroeten: JW.

Herman

Hoi JW,

Hoe ervaar je nu de hoppigheid/bitterheid? Alt is in mijn beleving wel bitter, maar niet echt hoppig.

Het ONK wordt op 24 mei gehouden, zie http://www.bierbrouwersgilde.tk/

Herman

Jacques


CiteerJacques, heb jij verstand van Alt? Zo ja, zou ik jou dan eens (via Bas of Hans, die zowel bij ons als bij jullie lid zijn van het gilde) twee flesjes kunnen doen toekomen voor een objectieve mening? Of heb je een hekel aan bierproeven ? ;D Ik zou gewoon eens willen horen wat je van dit brouwsel vindt als Alt.

Hoi Jan Willem,

Ik heb in mijn leven menig Alt gedronken. Wat wil je. Dusseldorf is vanuit Brabant eigenlijk vlak bij. Met auto of de trein ben je er in een paar uurtjes. Samen met mijn vrouw heb ik twee keer een weekend doorgebracht in de Altstadt van de stad van de Alt. Een keer zelfs een paar nachten geslapen in een hotel pal naast de bekende Altbrauerei Zum Uerige. Daarnaast heb ik samen met de keurmeesters van het BKG en met de hobbybrouwers van De Roerstok deze bierstad bezocht.
Al met al weet ik dus hoe een Alt hoort te smaken. Natuurlijk wil ik jouw Spalt proeven. Stuur maar mee!

 :degroeten: Jacques

JWVG

Prima, bedankt Jacques!

Herman, ik moet zeggen dat het ook wel hoppig is, vooral het aroma. Toch een erg lekker biertje, ben benieuwd wat Jacques er van vindt.

JW.

Herman

Ik heb dit bier net geprobeerd. inderdaad JW, zoals je bij de Ipso Facto al aangaf lijken deze bieren (waarbij ik doel op de lichtere IPSO 2) veel op elkaar. Al met al een lekker bier, waarbij een goede moutsmaak zeker aanwezig is. Lekkerrrr bierrrr!

Herman

Hopmans

misschien een brutale/rare/stomme/onwetende/blunderende vraag.

Maar:

Wat is er eigenlijk gebeurd met JWVG ?

Grt,

Hop

Herman

Hij is nog onder ons, maar is even uit de hobby zoals dat heet.

Hopmans


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.