Ipso Facto

Gestart door Herman, 16-10-2002 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi Gerb,

Heb je er al van gesnoepd?

Herman

Gerb

He Herman

Tuurlijk heb ik al 20 keer met die flessen in m'n hand gezeten en gedacht: Ik ga er gewoon eentje opentrekken! Het kan me niet meer schelen. Je houdt de fles tegen het licht en ziet dat het nog lang niet helder is. Toch maar niet, toch maar wel, toch maar niet... Wat kan geduld toch een mooie zaak zijn. Dit klinkt voor iedereen wel bekend in de oren toch? Het wachten is het zwaarst. Ik heb er dus nog geen een opengetrokken, maar nu denk ik er weer aan en begint er toch iets te kriebelen, bedankt hoor!

Gerb

Peter_van_den_Hurk

Heer Gerb,
Je hoeft toch niet te wachten tot het kraakhelder is.
Verwen jezelf en proef eens hoe goed het ruikt en smaakt.
Als je dan over 2 weken weer gaat proeven zie je de verandering van je produkt (nog beter geworden?).
Proost.
Peter

Herman

Hmm, ik had gistermiddag/avond ineens zin om te brouwen en heb een kleine batch van dit bier gemaakt:
Zelfde ingredienten als de Ipso Facto;
Hoger hopdosis 15g Perle ipv 10g;
Maischschema aangepast 55-5/60-55/70-40 vanwege de lage rendementen van de laatste tijd.
 
Omdat ik dit keer op het fornuis brouwde heb ik voor de verandering afgeweken met maischen: in een koelbox met waterinfusies. Helaas leverde deze methode meer temperatuurverlies dan verwacht met als resultaat grotere infusies en veel water te verdampen. Dat is dus ook niet gelukt, waardoor ik nu een bier heb met SG 1060 en IBU ca 60.
Gist is overgeheveld uit mijn IPA, dus Abbaye des Rocs.

Het kon best weleens een lekkere doordrinker worden!

Herman

Edgar


CiteerHmm, ik had gistermiddag/avond ineens zin om te brouwen en heb een kleine batch van dit bier gemaakt

Hoe doe je dat dan met je starter? Of gooi je er korrelgist bij?

Herman

Ik had eergisteren mijn IPA overgeheveld en hier wat gist van opzij gezet en dat opgestart met een flesje wort. Dit ging direct als een speer aan de gang.

Werkt wel prettig, zo kun je binnen 4u een biertje brouwen.

Herman

Gerb

Gisteren toch maar eentje opengetrokken, ik kon mezelf niet meer bedwingen na de vorige posting. Zoals ik al meldde was het bier nog erg troebel. Toen ik de fles open maakte was er een lichte sis te horen. Toen ik de fles uitschonk was er weinig schuim en koolzuur te zien. Ik had al wat minder suiker in de fles gedaan, omdat ik gebotteld had toen er nog heel veel koolzuur opsteeg uit mijn bier. Ik dacht dat ik anders bierbommen zou maken. Misschien dat ik nog wat meer koolzuur in het bier krijg als ze wat ouder worden (?) De smaak was erg goed, niet zo heel bitter als wat je van de hoeveelheid hop zou verwachten, al was de nasmaak achter in mijn keel toch wel wat "scherpbitter" en qua sterkte viel het ook mee. De esterigheid van de Rochefort gist was goed te merken. Al met al, een lekker bier die nog wat moet rijpen...
Gerb

Herman

De 'kleine' IPSO is ook gebotteld, het was me wel het avondje/nachtje bottelen.... Ach, ik ben alvast aan het acclimatiseren voor een lang oud op nieuw nachtje zullen we maar zeggen  ;)
In totaal heb ik 13 liter onder de kroonkurk gekregen. Een Magnumfles, voor de rest 1/2 liters en veel pijpjes.

Het eind-SG was 1.014, ik heb dit keer een uitzondering gemaakt: niet geheveld/apart gelagerd. Mijn grote gistingsflessen waren tot voor kort bezet en ik had geen zin langer te wachten, ergo ik had al flesjes voldoende gesteriliseerd.

Het bier was desondanks redelijk helder. Smaak was lekker bitterig, moutig. Ik ben benieuwd hoe dit biertje zal smaken. Met een vergistingsgraad van 77% geeft de gist aan toch wel ver te kunnen vergisten, dit i.t.t. de ervaringen bij de IPA.

Herman

Gerb

Ik heb nu 3 weken na het bottelen van mijn Ipso, nog steeds een hardnekkige waas in mijn bier hangen. Het bier smaakt erg goed, niet zoet, licht moutig, beetje stro-achtig en lekker bitter. De kleur was echt heel mooi, beetje koperachtig.
Enige puntje van kritiek is dat er niet veel koolzuur in zit, maar ik heb dan ook niet veel suiker toegevoegd (ong. 4 gram /liter). Er was dan ook weinig schuim te bekennen.

Gerb :brouwen:

Jacques

Hoi Gerb,

Geduld, geduld.

Mijn ervaring is dat een waas in jong bier meestal geen probleem is. Na 2 tot 3 maanden verdwijnt in de regel de waas. Voor zo'n zwaar bier geen enkel probleem, dat heeft toch een tijdje nodig om volledig op smaak te komen.

Zo'n waas geeft aan dat er wat meer (grotere) eiwitten in het bier zitten. Dergelijke eiwitten dragen bij aan de volmondigheid van het bier. Mijn ervaring als keurmeester is dat het regelmatig voorkomt dat kraakheldere zelfgebrouwen bieren niet fijn van smaak zijl terwijl bieren met zogenaamde tweeschijn zeer prettig smaken.
Heerlijk Helder geldt denk ik meer voor Heinenken dan voor zelf gebrouwen bier.

 :degroeten: Jacques

Herman

Vandaag mijn eerste flesje van de kleine Ipso geproefd. Het smaakte....... behoorlijk lekker  :biersmile:

De nagisting was vrijwel compleet, best vroeg naar mijn idee. Er was nog wel sprake van een lichte waas. De smaak was licht zoetig, bitterig met een behoorlijke hopbitter nasmaak, waardoor je zin krijgt in nog meer. De Schuimkraag was overigens ook imponerend, bleef ook lekker lang aanwezig.

Mijn vriendin vond het allemaal wat minder geslaagd, maar ja. Hoeveel vrouwen houden van bitter bier? Is daar overigens ooit onderzoek naar gedaan?

Ik vond de basissmaak wel goed vergelijkbaar met mijn vorige poging, zij het dat deze toch wat droger is en een meer bittere indruk geeft.

Herman

Herman

Ik moet eerlijk zeggen: deze houden we er in! Het geheel van moutigheid en hoppigheid maakt dit een prima "doordrinker", al is het natuurlijk wat sterker dan de gemiddelde pilsje of ale-tje.

Herman

Gerb

Ik heb gisteren ook weer een Ipso opengetrokken en ik moet eerrlijk zeggen dat dit een heel erg lekker bier is. Die van mij was heel droog, dus daarom kwam de bitterheid erg naar voren. De alcohol was op de achtergrond en de moutigheid was duidelijk aanwezig. Het was inderdaad een lekker doordrink bier, wat je niet zou verwachten van een bier met 8% alcohol.

Gerb

TVERSCH

Hallo jongens,
 :proost:
Uiteindelijk komen er alleen noe maar zeer positieve reacties van de brouwers van Ipso.
Ik hoop dat ik er 15 febr. een kan proeven, dan zal ik waarschijnlijk de volgende 'broeder' worden in het feit van abt Herman.
Zeker zeer opvallend, een 'doordrinker' met een hoog alc%, en ook nog zoet/moutig.
 :hoera:
Theo

Herman

Broeders,

Ik doelde met het doordrinker eigenlijk op de kleine IPSO (mijn 2e poging), deze is natuurlijk wat gematigder qua alcohol en ook droger dan mijn eerdere Ipso. De hoge bitterheid vind ik persoonlijk wel erg lekker en merkwaardig goed bij zo'n bier passen.

Herman

Jacques

Op 15 februari tijdens de Rochefort bijeenkomst heb ik van Gerb een flesje van het door hem gebrouwen bier gekregen. Ik heb van de week het bier geproefd.

Bij deze mijn smaaknotities

Koolzuurgehalte normaal.
Mooi fijn gelijkmatig schuim.
Sterke hopgeur (besachtig / fruitig).
Bitter tot zeer bitter.
Stevige moutsmaak.
Fruitig.
Enigszins samentrekkend.
Verwarmend (alcohol).
Hele lichte oxidatiesmaak.
Body normaal (passend bij een dergelijk zwaar bier).

Al met al een redelijk tot goed bier.

Verbeter suggesties:
- oppassen voor oxidatie gedurende het gehele brouwproces (laat hete wort zeker niet in een emmer of gistvat kletteren - ik weet niet of je dit doet of niet);
- minder lang spoelen of misschien wel helemaal niet spoelen (compenseer dit door meer beslagwater te gebruiken).

 :degroeten: Jacques

Verander niet zo veel aan het recept. De typische hopgeur en moutsmaak geven dit bier een heel eigen karakter.

Gerb

Hoi Jac,

Bedankt voor het commentaar. Nu jij zegt dat er een oxidatiesmaak aan zit, heb ik het in de verte ook wel geproefd, maar ik heb het niet als zodanig kunnen definieren. We kletteren nooit hete wort in een emmer. Ik denk dat die oxidatie veroorzaakt wordt door het te intensief roeren tijdens het maischen en door het overbrengen naar de filter. Dit doen we met een maatbeker en daardoor kan er wel eens wat lucht ingeslagen worden. Ik ben bezig om een wortverzamelpijp te maken, dus dan heb ik dat probleem hopelijk verholpen. En ik zal volgende keer proberen wat minder te roeren en minder spoelwater gebruiken. Ik krijg er alweer meteen zin in!

Gerb

TVERSCH

Hallo Herman,

Volgens mij heb ik nooit een reactie gegeven op  de fles Ipso die ik van je heb ontvangen in Oss.
Wat mij opviel was dat het ondanks het hoge SG wat jij opgaf toch niet overdreven zoet/vol smaakte.
Ik vond het wel lekker drinken, maar ben persoonlijk geen echte liefhebber van dit soort  bieren.
Wat betreft de zuivere smaak alleen maar komplimenten, maar dat is voor jou niets nieuws denk ik.
Theo

Herman

Hoi Theo,

Dank voor je reactie en compliment. Toch wel handig zo'n proeverij, zit je niet opgescheept met pakweg 20l waar je niet zo van houd.

Herman

JWVG

Ha Herman,

ik zit jouw biertje (dat was de tweede versie, toch?) nu te drinken, en het komt me bekend voor! Heel veel overeenkomsten met mijn Alt, dat jij ook mee hebt gekregen. Beiden zijn ver door gegiste, hoppige biertjes, met een stempel van Hallertau. Weliswaar proef ik bij jou iets meer fruitige smaakjes, en is de mijne iets donkerder, en de afdronk iets langer, toch zitten ze wel in hetzelfde hoekje. Lekker biertje, al zou ik er (net als van mijn Alt) niet meer dan zo'n 2 achter elkaar drinken.

 :degroeten: JW

Herman

Het was inderdaad de lichtere 2e. Ik zal es opletten bij je (sp)Alt. Ik had hem dus ook (H)al(ler)t(au) kunnen noemen  ;D

Herman

Toevallig eergisteren in het Arendsnest in A'dam een echte Ipso kunnen drinken. Zojuist mijn eerste versie nog es (was dat echt de laatste fles  :'( ). Conclusie: de kloon lijkt niet op het origineel. Het origineel is veel moutiger, minder hoppig, veel donkerder en gewoon veel 'dikker'. Ik vind de mijne echter lekkerder dan het origineel ;D Ik heb dus niet zo'n drang meer richting het origineel te brouwen.

Nou ff serieus, als de Ipso kloon meer kloon moet worden, iets minder hop gebruiken, ik neem aan dat de gebruikte munchener van een donkerder type moet zijn. De 50-40-10 verhouding heb ik van de brouwer, de hh hop (65 IBU) overigens ook... Geur van de echte was ook wat gebrander, wellicht is er toch wat gesleuteld aan het recept?

Herman

Jacques

Hoi Herman,

Zou je het recept van de 2e poging willen posten in de wachtkamer van het nieuwe forumonderdeel? Als biertype denk ik gelet op de tread Barley Wine.

Het liefst zou ik willen zien dat je het recept geeft in het het format van het nieuwe forumonderdeel.
Zo te zien gebruik je ook ProMash. Kan je ook het *.brw bestand voegen bij jouw bericht?

 :degroeten: Jacques

Herman

Mijn 2e poging valt niet echt binnen de barley-wine categorie (SG=1.060), ik neem aan dat je de oorspronkelijke poging bedoeld?

Jacques

Hoi Herman,

Euh, ja!

Hoe zou je je tweede poging willen benoemen qua biertype?

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.