Ipso Facto

Gestart door Herman, 16-10-2002 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi allen,

Het kriebelt weer, dus ik moet maar weer eens gaan brouwen. Ik heb in mijn aantekeningen een leuk biertje gevonden om na te brouwen: Ipso Facto. De gebruikte mouten sluiten namelijk mooi aan bij die ik net bij Weissheimer heb gekocht. Kan ik deze mooi even uitproberen.

Recept voor 10 liter:

   %     Hoeveelh     Naam                          
-------------------------------------------
 50.0     1.92 kg.  Pilsener                      
 40.0     1.54 kg.  Munich Malt 20-25 EBC              
 10.0     0.39 kg.  CaraMunich 150 EBC                

Hop:
Hoev.h.   Naam                          Vorm    Alfa  IBU  Kooktijd
-----------------------------------------------------------
 50.00 g.     Hallertau Hersbrucker   Bloem  3.50  43.9  60 min.
 10.00 g.     Hallertau Perle            Bloem 7.80  21.9  FWH

Gist: Wyeast 1762 Belgian Abbey II / Rochefort (tsja, als je dat nog gewassen hebt liggen.....). De oorspronkelijke gist kan uit een flesje Karthuizer bier worden opgekweekt, het is afgeleid van de Westvleteren gist en in die zin dus ook weer van Westmalle.....

maischschema:
60 graden C gedurende 40 minuten
70 C - 30 minuten
75 C - 5 minuten

3,5 liter water per kg mout.

Begin-SG 1088
Doel Eind-SG 1018

Herman

Zo nu eerst de Rochefort en Bierre de Garde bottelen  :P

Adrie

Da's een lekker pittig biertje! Lekker veel hop. Is dit een bestaand commercieel bier?

Herman

Hoi A3,

Het is inderdaad een lekker hoppig bier (biertje past niet echt)  ;D en het bestaat.

Ik heb het recept opgetekend uit de mond van de brouwer:
pils 50%
munchener 40%
caramel 10%
22 Plato/1.088
3,3-3,85kg mout per 10l afhankelijk van rendement
Bitterheid 65 EBU
Ze werken alleen met infusie door toevoegen heet water:
55C - 20 min; 65C-60 min; 74C - 20 min

Ipso Facto is een uitspraak van de abt: "Het is een feit".
De Perle is een eigen toevoeging omdat die ook een keertje opmoet.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Van welke bouwerij komt het bier? En waarom voeg je geen hop toe aan het eind van het koken voor hoparoma's. Ik ken het bier niet, dus ik weet ook niet in hoeverre die aroma's in het bier voorkomen.

Groeten,

A3

JWVG

H3,

FWH betekent First Wort Hopping, een alternatieve manier om ook hoparoma's te krijgen.

JW.

Adrie

Daarover zijn de meningen nogal verdeeld, Jan Willem, zo heb ik begrepen. Ik heb er wel eens een artikel over gelezen en daaruit bleek geloof ik, dat toevoeging vlak voor het einde van het koken veel meer hoparoma's te proeven waren dan bij FWH.

Maar, laten we niet afdwalen van het recept.

Groeten,

A3

JWVG

De meningen zijn inderdaad verdeeld, en ik heb er zelf geen mening over omdat ik het bijna nog nooit heb geprobeerd. Ik dacht alleen het antwoord te hebben op jouw vraag waarom Herman geen aromahop toevoegde.

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

Hoi A3, JW,

Het bier is van brouwerij De Drie Kruizen, maker van de zgn Karthuizer bieren.

Er wordt alleen gebruik gemaakt van bitterhop, geen aromahop toevoegingen derhalve. De FWH is mijn eigen idee, om de door JW genoemde reden.

Herman

Herman

Yippie, vandaag ben ik aan het brouwen.  :brouwen:

Als gevolg van een foutje heb ik een ander maischschema gevolgd: 50' op 60C, 30 op 70C en 5 op 75C. Maischwater 3l per kg, omdat ik voor de verandering op het gasfornuis aan het klooien ben.

Ik ben nu aan het koken en heb 15 l van 1.072. Da's dus zo'n 12 l van 1.088 ipv de berekende 10 l. Niet slecht.

Herman

JWVG

Hmm....50 seconden op 60 ºC? Wellicht heb dan je geen volledige conversie  ;D . Of bedoel je soms 50' i.p.v. 50"?

O.K., flauw. Je zult een lekker doorgegist biertje krijgen, als het goed is. Tjonge, brouwen op maandag....

 :degroeten: Jan Willem.

Herman

CiteerHmm.... 50 seconden op 60C? Wellicht heb dan je geen volledige conversie  ;D . Of bedoel je soms 50' i.p.v. 50"?
Yep, inmiddels aangepast.

Brouwen op maandag is toch achteraf niet zo'n goed idee. Een maandag biertje.....
Afijn, je raadt het al, er ging weer eens wat mis. Mijn tegenstroomkoeler kwam met wat roest op de proppen. (Achteraf bleek dit uit het waterkanaal te komen en niet het bierkanaal.) Dus maar even de dompelkoeler klaargemaakt. Bij het overhevelen liep er echter heel wat kostelijk vocht over de keukenvloer. Ook viel er nog een (plastic) wasknijper in de net afgekoelde wort. Nu maar hopen dat dit geen effect heeft, ik vermoed van niet. Hoeveel bier ik over heb weet ik niet exact, SG1080.

Later nog maar eens overdoen als het tenminste een beetje lekker is.

Volgende patient : een lagerbier. Pilsener vielleicht??

Herman

Herman

Sinds gisteren is het bier lekker actief aan het gisten. De eerste tekens van gisting waren er overigens al drie uur na toevoegen van de actieve giststarter (ca 0,5 l op ca 7-8 l bier).

Het waterslot brubbelt nu elke 2 seconden, bij een omgevingstemperatuur van 18C. De glazen fles meet 20C. Het lijkt er op dat de gist inmiddels aan de wat lagere temperaturen geacclimatiseerd is. De giststarter heb ik ook bij ca 18C opgekweekt.

Herman

Herman

Ik heb het bier overgebracht naar de lagerfles, het SG was 1026. Dit vind ik wel wat te hoog, misschien is de gist wat minder actief door een wat te lage temperatuur. Het bier was bij overhevelen 18C. Smaak was wel lekker, zoetig-kruidig bitterig. Dat kruidige zal wel van de gist komen.

Herman

Gerb

He Herman

Hoe lang heb je het bier gekookt? Ik ga denk ik volgende week aan de slag met het maken van dit bier (met wat aanpassingen wel). Het lijkt mij een geweldig bier. Ik heb het in het verleden wel eens gedronken en het staat me bij dat het een lekker bier was. Volgens mij was het niet heel bitter, wat ik wel zou verwachten van de hoeveelheid hop.

Groeten

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Leuk! Ik heb het bier totaal 75 minuten gekookt. Wat ga je aanpassen? Ik heb zoals gezegd de receptuur van de brouwer zelf, ik moet zeggen dat ik geen overdadige bitterheid proefde bij het overhevelen naar de lageringsfles. Dit komt denk ik ook doordat een hogere bitterheid bij zware donkere bieren minder opvalt dan bij een blond zwaar bier.

Herman

Gerb

Hoi Herman,

Ik heb maar 1,1 kg Munich mout en ik heb geen Perle hop. Daarvoor wilde ik Hersbrucker  gebruiken. De mout wordt denk ik wat moeilijker. Ik zou tarwemout, pilsmout of ambermout (50-EBC) voor in de plaats kunnen gebruiken. Wat denk jij?
Het wordt voor mij de eerste keer First Wort Hopping, ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Groeten

Gerben

Herman

Hoi Gerb,

De Perle vervangen door Hersbrucker  is prima en waarschijnlijk meer volgens het origineel. Ik heb de Perle gebruikt om dat dit bier zich er m.i. wel voor leent en ik deze hop ook langzaam aan op wil maken.

De mout zou ik denk ik door pilsmout vervangen. De caramunchener heb je dus wel?

Herman

Herman

Het bier is ook na een 2e meting nog steeds 1.026. Het is dus uitgegist, tijd om te bottelen. Ik heb nog niet eerder een bier gebrouwen met zo'n lage vergistingsgraad (67,5%).
Zou dat door het hoge % munchener en cara komen?

Herman

JWVG

H Herman,

Ik had net een heel antwoord ingetypt, maar raakte dat weer kwijt door computer trubbels. Kort gezegd: het zou kunnen dat de munchener mout een lagere enzymatische activiteit heeft, waardoor het maischen langer had moeten duren om tot meer vergistbare suikers te komen. In principe is er echter geen reden waarom het met munchener minder zou moeten vergisten.

JW.

Adrie

Ha Herman,

Wellicht een pH-kwestie? Heb je de zuurgraad gemeten?

Groeten,

A3

Herman

Ik heb nog niet echt ervaring met Weissheimer mout, vandaar dat ik het daar op gooide.

Het pH was inderdaad ook iets lager zo te zien, maar niet extreem. Ik heb de maisch overigens niet aangezuurd. Ik werk met pH papier die wel wat grof geschaald is, maar zo te zien zat het pH ergens tussen de 4,5-5.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Ah, daar zit het hem wellicht. Voor een goede werking van de zetmeelafbreking moet de pH eerder in de range van 5,4 - 5,6 liggen. Maar goed dat je niet hebt aangezuurd  ;D.

Groeten,

A3

Herman

Misschien, maar bij een eerder bier was dit ook geen probleem. Ik weet het toen aan de oudheid van het indicatorpapier, deze lijkt enigszins verkleurd. Normaal hoefde ik ook geen correcties uit te voeren.

Een digitale pH meter vind ik wel een beetje duur.... Hoe hoog je het pH eigenlijk op? Carbonaat geloof ik he?

Herman

Adrie

Ja, dat kan met calciumcarbonaat (kalk) of met een verdunde oplossing van natronloog.

Ik heb indertijd een eenvoudige digitale pH meter gekocht via het lab van het bedrijf waar ik toen werkte. Het ding kostte slechts 60 gulden en werkte prima. Helaas heeft hij te lang droog gestaan, waardoor hij het nu niet meer (goed) doet.  :'(
Bij Brouwland hebben ze er ook 1 voor 56,40 euro.

Groeten,

A3

fritz

Ik heb me onlangs die digitale pH-meter gekocht bij BL.
Werkt goed en blijd at ik niet zo veel strips meer moet gebruiken.  Ik meet de pH nogal dikwijls, namelijk.  Volgens mij heel belangrijk voor een hoog rendement tehalen.
 :degroeten:

fritz

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.