Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kastanjes  (gelezen 6530 keer)

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Re: Kastanjes
« Reactie #25 Gepost op: 14-11-2017 20:10 u »
Ik heb de kastanjes in de schil gedroogd, in de oven bij een graad of 140, daarna gepeld en in brokjes gehakt. Vervolgens een deel geroosterd bij een graad of 150-180, weet het niet meer exact. Wel het geheel verstijfseld. Ik ben voor de kastanjes uitgegaan van een potentieel rendement van 70%. Het totale rendement van het brouwsel lag ook op 70%.

Misschien is echt poffen en niet drogen van de kastanjes beter, ga ik dit jaar proberen,

Ingo

Hallo Ingo,

Ik ga zaterdag aan de gang met de kastanjes.  Hoe kan ik deze invoeren in BrouwHulp? oid?

Bedankt voor je antwoord.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 15-11-2017 07:53 u »
Je kunt zelf grondstoffen toevoegen in BrouwHulp / BrouwVisie. BrouwVisie weet ik even niet uit mijn hoofd, BrouwHulp bij ik meen vergistbare ingrediënten. Je zult moeten 'gokken' wat de juiste waarden zijn, of even een zoektochtje doen op internet. (Zelf zou ik in deze 70% nemen daar Ingo dit ook gebruikt ;))

Offline Dees Dubbel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 15-11-2017 15:55 u »
~40% gedroogde en deels geroosterde tamme kastanjes met de rest pale mout gaf bij mij een zeer subtiele kastanje smaak.

Ingo

Je bedoelt gewone pilsmout? Lijkt me wel wat. Dan komt de kastanjesmaak beter tot uiting? Mijn voorkeurbier is sowieso al hoppig; Bruin kastanjebier (met veel gebrande mout) spreekt me daarom minder aan, maar proefnotities van beiden, blond en bruin, zouden in ieder geval welkom zijn.

Tags: