Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hop nu nog planten?  (gelezen 438 keer)

Offline remolen

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Hop nu nog planten?
« Gepost op: 14-11-2017 09:29 u »
Ik krijg vandaag 2 hopplanten binnen.
Aangezien er geen vorst in de grond zit lijkt het mij nog prima mogelijk deze de grond in te duwen?

Iemand ervaring met hopplanten in grote metsel specie kuipen? Ik heb achterin de tuin een grote schutting en hier is het bestraat. De meeste zon is hier voor de hopplanten. Zou ik ze het eerste jaar in specie kuipen kunnen zetten of gaat dit niet goed komen?

Groet Rene

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
Re: Hop nu nog planten ?
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2017 10:44 u »
Ik heb mijn moederplant vorige week vanuit pot in de volle grond gezet. Gaat vast goed. Het is net onkruid.

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2017 17:34 u »
Iemand ervaring met hopplanten in grote metsel specie kuipen? Ik heb achterin de tuin een grote schutting en hier is het bestraat. De meeste zon is hier voor de hopplanten. Zou ik ze het eerste.. jaar in specie kuipen kunnen zetten of gaat dit niet goed komen ?

Groet Rene

Ik heb begin dit jaar een Cascade en Perle rizoom (rooted rhizomes van Willingham) geplant in speciekuipen van ik meen 65 liter. Heb daar een partij hop vanaf gehaald waar ik mijn best voor moet doen omdat voor de volgende oogst op te krijgen. Uit mijn hoofd, zo'n 400gr Cascade en ruim 900gr Perle gedroogd. En dat is het eerste jaar pas.
Zorg dat je de bodem perforeert, hop houdt van water, maar niet van natte voeten.
Volle grond is wellicht idealer voor wat betreft voeding en afwatering, maar als het niet anders is kan het in kuipen prima.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hop nu nog planten?
« Reactie #3 Gepost op: 15-11-2017 07:38 u »
Iemand ervaring met hopplanten in grote metsel specie kuipen? Ik heb achterin de tuin een grote schutting en hier is het bestraat. De meeste zon is hier voor de hopplanten. Zou ik ze het eerste jaar in specie kuipen kunnen zetten of gaat dit niet goed komen?

Gaat prima. Wel moet je in kuipen extra rekening houden met de grote vraag naar water, vooral in juli en augustus als de bloemen en later de bellen zich gaan vormen. Ook heb ik me verkeken op het bemesten, hop vraagt buitensporig veel meststoffen (compost, mestkorrels).

Ik heb afgelopen seizoen opgezocht en per plant terug gerekend hoeveel mest in de commerciele hopteelt wordt gegeven:

NPK per plant:
N =  42.5 tot 51.5 gram.
P = 8.5 tot 15.5 gram.
K = 41 tot 42.5 gram.

De factoren zullen in de volle grond anders zijn, maar bovenstaande gaf me wel het inzicht dat ik veel te weinig mest gaf (2x per jaar een handje).

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2017 08:42 u »
Zorg dat je de bodem perforeert, hop houdt van water, maar niet van natte voeten.
Volle grond is wellicht idealer voor wat betreft voeding en afwatering, maar als het niet anders is kan het in kuipen prima.
Door die gaten in de bodem zullen de wortels hun weg vinden naar volle grond, waardoor je nadien uw grote kuip niet meer zal kunnen verplaatsen. Dan zou ik zeggen plant hem in de grond waar je uw kuip wil zetten.

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2017 11:35 u »
Door die gaten in de bodem zullen de wortels hun weg vinden naar volle grond, waardoor je nadien uw grote kuip niet meer zal kunnen verplaatsen. Dan zou ik zeggen plant hem in de grond waar je uw kuip wil zetten.

Dat gaat nu al niet meer :)
Mijn idee is om om de 2-3 jaar de kuip leeg te maken en de rhizoom te snoeien en dan weer te herplanten

Tags: