Maltmill Muifelbrouwerij

Gestart door MO, 05-08-2007 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Gisteren voor het eerst mijn maltmill gebruikt. Eigenlijk heb ik geen molen nodig, aangezien ik om de hoek woon bij de Maaslandbrouwerij en daar gratis op een professionele schrootmolen kan schroten.

Ik bedacht me van de week dat ik de Duivelse Muifel best alleen met pilsmout en special B zou kunnen brouwen. 3% Special B voor een mooie rode kleur. Beide mouten had ik nog liggen. Normaliter heb ik namelijk om bovenstaande reden (en constant plaatsgebrek) geen mout thuis op voorraad.

Mijn brouwerijtje thuis heb ik niet alleen gebouwd, ik heb kennis aan een afgekeurde installateur, klusser Rob. Die zag mijn moutmolen staan en suggereerde op zijn speciale plaagtoontje of ik daar geen motortje op wilde. Natuurlijk! Et volia, ik stop de stekker in het stopcontact en het ding schroot.



Mijn rendement was 85%, dat haal ik met de Maasland schroter ook altijd om en nabij. Zeker voor zo'n zwaar bier (start SG 1081 excl suiker) was dit een excellent rendement.

Hebben mensen nog praktische tips voor een trechter?

oranjeboombiertje

Wat mooi zo met een motor. Waar is de motor uit afkomstig? Het ziet er wel redelijk simpel uit om zelf te maken.

Een trechter kan je denk ik het beste maken van dun hout en dan gewoon een vierkant wat je boven op de hopper zet. Alleen even zorgen dat het goed aansluit zodat de mout er niet tussendoor valt.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Wow, dat is een mooi knutselwerkje... had ik maar zo'n klusser in mijn omgeving ;D.

Schaepekop

Mo,

Ik heb zelf ook zo iets gebouwd van een wasmachine motor,
De overbrenging is direct, is dit sterk genoeg?
Ik heb In mijn geval de poully's en snaar van de wasmachine ook gebruikt hierdoor is de overbrenging extra krachtig.
Door ook de toerenregelaar uit de wasmachine toe te passen, kan de motor traploos op verschillende snelheden draaien.
ik heb gemerkt dat het toerental waarmee geschroot wordt van zeer grote invloed is op het schrootsel.
Mogelijk heb je wat aan deze tip

 :degroeten: Jan

stoker

Die gratis maltmill-vul-machine is waarschijnlijk ook handig!

Schaepekop

Citaat van: stoker op 05-08-2007  14:58 uDie gratis maltmill-vul-machine is waarschijnlijk ook handig!
Maar dat is dan wel kinderarbeid :D

MO

Daarom moet ik ook een trechter. Over die overbrenging zal ik nog eens bomen met klusser Rob. Dat van de toeren-instelbaarheid lijkt na een keer schroten in mijn geval niet nodig. Het is inderdaad een wasmachine motor.

Ronnie

Dat is aardig gearangeerd, Martin! Mooie motor met veilige start-stop.

Nu we toch bezig zijn: ik heb sedert ± 1996 een Valley-mill (Canada) (wordt niet meer gefabriceerd).
Sedert 2000 is het gedaan met zwengelen en heb ik er een 24 volts DC motortje met wormwielvertraging op gezet. Het motortje is afbraak van een transportband (kassa) uit een warenhuis. Ik heb dat voor 10 NLG indertijd gevonden op een "HAM"beurs (= beurs voor radio-amateurs) in Rosmalen. De onderste foto toont ook de 24V. 8 Amp. voeding die ik in het geopende kastje gebouwd heb. Het metalen kastje is een eenvoudige koekendoos.

De koppeling motor naar molen is als ik vaak doe: 2 potsleuteltjes tegen elkaar gelast, dit geeft een meeneemkoppeling die een beetje speling mag hebben zonder dat één van de 2 assen geforceerd geraken.


By lobosbrouwer, shot with MD9700 at 2007-08-05

Met kastje 24V voeding geopend:


By lobosbrouwer, shot with MD9700 at 2007-08-05

Ronnie

Citaat van: Caspar op 05-08-2007  14:35 uWow, dat is ... had ik maar zo'n klusser in mijn omgeving ;D.

Ergens in een van Jacques' z'n geschriften staat dat de meeste hobbybrouwers goede mechaniekers zijn...

Schaepekop

Citaat van: Lobosbrouwer op 05-08-2007  18:38 uErgens in een van Jacques' z'n geschriften staat dat de meeste hobbybrouwers goede mechaniekers zijn...

Zou kunnen,maar ik heb ook wel eens gehoord van mensen met twee linker handen op dit gebied, dan zijn er ook nog lui met twee linker handen waarbij de handen verkeerd groeien,........op hun rug. ;D
Nee, handigheid is niet te koop, dat talent heb je van nature gekregen.
Ieder zijn talent, maar waar een wil is, is een weg, weet je het niet dan vraag je het gewoon op het forum, je kunt vaak meer dan je denkt.

MO

Hier maar even tegen de regels in een update van mijn bier. Begonnen bij SG 1079 zonder suiker. In twee dagen uitvergist naar 1022, vervolgens suiker erbij gedaan (berekend start SG 1095). Een dag later dacht ik dat hij uitvergist was, dus gelagerd. Helaas (en eigenlijk ook wel logisch, zo snel hoeft het ook weer niet te gaan) was het bier nog lang niet uitvergist. Nu dus twee lagerflessen met afblaas slangetjes na een poetssessie vanmorgen om half zeven. Had ik het bier nu maar een paar dagen lager in het eerste vat laten zitten....


Henielma

Waarom ook zo'n haast om het jongbier in de lagerflessen te krijgen? Voor de uiteindelijke smaak komt dat toch niet op een paar dagen?

MO

Nee, het was inderdaad gewoon stom. Ik brouw, lager en bottel tegenwoordig steeds kalmer, gistflessen staan vaak 4-6 weken te wachten voor bottelen. Nooit meer spuiters (afkloppen) maar nu toch nog een keer te snel geweest. Niet dat het echt veel uitmaakt overigens....

RobinB

Hoi Mo!
Even wat vraagjes over je gemotoriseerde Maltmill:
- Hoeveel RPM draait je maltmill nu?
- Hoeveel vermogen heeft de motor?
- Hoe is hij bevestigd, direct of met vertraging?

Dit omdat ik ook aan het kijken ben naar een dergelijke oplossing!

MO

Geen idee. Zouden wat close up fotos helpen?

Oscar

Ja graag.

Want momenteel stuur ik 'm nog aan met een boormachine die ik op volle toeren laat draaien. Krijg ik weer te horen dat een laag toetental beter is voor een beter schroot resultaat...Dus een motertje is misschien wel handig...alleen nog een motortje zoeken.




RobinB

Hmmm... ja, doe dan maar van de bevestiging en het typeplaatje van de motor!

De vragen stel ik omdat ik aan de ene kant uiteraard voldoende verwogen wil om te schroten, maar aan de andere kant me voor kan stellen dat de maltmill niet berekend is op te hoge toerentallen (RPM). Hij moet natuurlijk niet stuk!
Zou iets als 150 Watt bij 180 rpm voldoende zijn qua vermogen en niet te gek voor de molen?

[edit]
Ook voor het schrootresultaat is het toerental van belang ;)

Ronnie

Citaat van: RobinB op 20-11-2007  13:21 u.. Zou iets als 150 Watt bij 180 rpm voldoende zijn qua vermogen en niet te gek voor de molen?

ls deze morgen reeds gezegd op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8164.msg92935.html#msg92935
is een toerental tussen 50 (rustig) en 110 rpm (goed, flink, best niet sneller gaan voor zo een molen) OK.

180 rpm is al wat veel.
Als een ruitenwissermotor 5A slikt bij 14 volt (max. met afvlakking op batterijlader) is dat 70 Watt, dat is minder dan de helft dan die 150 Watt.

Echter, bij een AC assynchroon motor met aanloopcondenser (direct 230V netstroom dus) is het rendement lager dan van een DC motor en kan het zijn dat je wel 120 watt nodig hebt.

MO

IK heb niet meer antwoorden dan de fotos geven.

"Hoe is jouw maltmill gemaakt?"

"Door Rob, OK?"


Overview van het apparaat als geheel


Iets meer detail van de aandrijfas


Leesbaar toch? Wasmachine, I pressume?

RobinB

Ah, mooi!
Bedankt voor de foto's, verduidelijkt een boel!
Mooie constructie ook, waar hij het opgezet heeft!
70W is dus voldoende en er lijkt me geen vertraging tussen te zitten?

Maar draait hij dan 1370 rpm? Of zou dat ergens anders voor staan?
En krijg je met zo'n open motor geen last van het stof?

MO

Ja, lassen kan de goede man ook. Zo is het onderstelletje gemaakt. 70 W, dat staat erop, dus dat zal wel. De as is een directe verbinding volgens mij. Over die rpm heb ik echt geen idee.

Ik schroot altijd buiten, het is een behoorlijke stoffige bezigheid. Geen stof in mijn brouwerij, zeker geen zoete moutstof. De motor kan er voorlopig prima tegen, een dichte motor zou de voorkeur hebben.

Henielma

Het nominale toerental van die motor is 1370 rpm = 1370 omwentelingen per minuut = 23 0mwentelingen per seconde = 44 milliseconde per omwenteling. Dat is volgens mij best wel snel. Laatst had den organolept het over een optimaal toerental van 180 rpm = 3 omwentelingen per seconde.


MO

Toch ben ik wel 10 min aan het schroten met ongeveer 9 kg mout. En zoals ik al in het eerste bericht meldde, is mijn brouwzaalrendement alias opbrengst niet veranderd, nog steeds rond de 85% (maar ik maisch dan ook 1:3.5 en niet 1:2.5, dit om het Oscar nog eens in te wrijven).

korek

Ik geloof niet dat het toerental van de molen erg veel invloed heeft op het resultaat. Pletten is pletten of dat nu snel of langzaam gebeurt.

RobinB

Nee, maar het ging mij eigenlijk om de levensduur van de molen zelf... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.