Mijn eerste giststarter

Gestart door bazje, 02-08-2007 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Vandaag mijn SiriS Yeast Vit ontvangen en daar moet natuurlijk meteen wat mee gedaan worden.
En omdat ik nogal experimenteel ben aangelegd maak ik meteen TWEE giststarters !!  :gistsmile:
Hierbij de vorderingen :

* Begonnen met 2 pannetjes met 500 ml. water. In de ene 100 gram licht moutpoeder, in de andere 5 gram Siris Yeast Vit,
* Kwartiertje gekookt, plastic puddingfles van campina (1L), trechtertje, etc, gereinigd in de chempiro caustic,
* 2 pannetjes samengevoegd in de (vaak) gespoelde fles en teruggekoeld tot ± 20 graden.
* 2 flesjes Westmalle dubbel geopend, bier in glas, gistresidu in afgekoelde wort/gistvoeding.
* Geschud, geschud en geschud (15 min), waterslot erop en nu maar afwachten.

Daarna zelfde handelingen, maar nu een 3278 van Wyeast uit Juni 2005 toegevoegd. (?)
Dit laatste om eens te zien of dat ook gaat, zonder de intentie om er mee te gaan brouwen. (smackpack was reeds licht opgebold)

 :stom:  :stom:  :stom:  :stom:  :stom: zal wel iedereen denken, je moet natuurlijk ook beluchten !!

Zou ik wel willen, maar mijn hagelnieuwe aquariumpompje weigert dienst  :echtboos:  en daar moet ik dus morgen mee terug.....

Ik heb beide literflessen in een grote ton gezet, voor het geval er geknoeid gaat worden en ben benieuwd of het warm genoeg blijft. Op dit moment is het 22 graden in de ton.

Ben echt een gelukkig mens, ook al zal het niets worden deze eerste keer, maar de geur van kokend wort(poeder) had ik al meer als een jaar niet meer geroken vanwege verhuis en verbouwingsperikelen ! (dus a.s. verhuizers, u zijt allen gewaarschuwd !)

Bazje.

bazje

Oh ja, nog twee vraagjes

Ik heb gereinigd met Chempiro Caustic, moet ik dan ook nog eens ontsmetten met Oxi ?

Hoe doen jullie dat met dat koelen van het net gekookte wort en YeastVit ?

oranjeboombiertje

Mijn ervaring is dat je gistvoeding het beste kan toevoegen na het koelen. Dit komt omdat er tijdens het meekoken van gistvoeding een ammoniak lucht af komt. Het lijkt me dat de gistvoeding ontleed of iets dergelijks. Verder doe je het wel goed zo. Je had wat minder moutextract mogen gebruiken. 100 gram is ongeveer voldoende voor een liter water met s.g. 1040, ideaal voor gist.

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Citaat van: bazje op 02-08-2007  22:07 uOh ja, nog twee vraagjes

Ik heb gereinigd met Chempiro Caustic, moet ik dan ook nog eens ontsmetten met Oxi ?

Hoe doen jullie dat met dat koelen van het net gekookte wort en YeastVit ?

Waarom gebruik je niet alleen Oxi?

Reinigen doe ik alleen met heet water en een sponsje tot al het evt zichtbare vuil is verdwenen, daarna onstsmetten met Oxi.

Het pannetje met wort voor een giststarter zet ik in de gootsteen met de stop erin en laat hier koud water in lopen, au bain marie koelen zegmaar, binnen 5 a 10 minuten is het voldoende afgekoeld voor gebruik.

 :degroeten:

Oscar

@ Wesley : Hij had 2 pannetjes met water en totaal dus 1 liter...dus de verhouding moutpoeder/water was wel ok  (toch bazje ?)

@Bazje : Als je uit een flesje opkweekt kun je het beste beginnen met ± 100 - 150 ml wort om de gist wakker te maken, daarna kun je gaan opschalen.
Maar dit zal uiteindelijk wel gaan werken hoor...Wel goed om eerst te experimenteren, dan weet je ls je het voor het eggie gaat doen precis wat je kunt verwachten.

 :degroeten:

bazje

SiriS had mij inderdaad geadviseerd 2 pannetjes met een halve liter water te koken. Samen met dat moutpoeder heb ik dus ook een sg van 1040 bereikt. (niet gemeten, maar ik neem het aan !)

Als de starters nu werken (tenminste de dubbel), ga ik volgende week ook mijn eerste echte "moutbrouwsel" maken.

(Gaat denk ik sowieso gebeuren en bij mislukken van de starter gebruik ik de s33 korrelgist.)

Voor de Wyeast moet ik nog wat verzinnen als de starter lukt.

Oscar

Citaat van: bazje op 02-08-2007  23:16 uVoor de Wyeast moet ik nog wat verzinnen als de starter lukt.

Ter experiment en lering: gewoon door kweken en kijken hoe je zoveel mogelijk biomassa (gist dus) kunt maken.

MO

He, even voor de duidelijk, wat is het doel van je experiment? Wat wil je er nu mee aantonen? Is gistvoeding noodzakelijk? Is water nat?

bazje

E R V A R I N G mijn beste vriend!

Als het lukt is het meegenomen en ga ik mijn skils toeleggen op mijn eerste moutbrouwsel, en anders op een nieuwe giststarter die wel gaat lukken!

Hier in het zuiden is het water inderdaad nat en gistvoeding is gebruikt om de kans van slagen te vergroten.
Tenminste,
Na heel veel lezen op dit forum....

bazje

Vanmorgen de starters bekeken en wederom nogmaals goed geschud.
Op de bodem van beide flessen was al een gistlaagje, ofwel een cremekleurige substantie aanwezig.
Mijn eerste gedachte was dat dit de gist was uit het smackpack en uit de Westmalle flesjes.

Temperatuur in de "veiligheidston" was 20 graden en dat is dan constant te noemen, want dat was gisteren ook het geval.

Bazje.....

bazje

Gisteren heb ik een biertje gebrouwen !!  :hoera:
Ik heb het recept gebruikt dat ik hier eerder al eens gepost heb. (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5107.msg51521.html#msg51521)

Het smack-pack van Wyeast was nl. niet de 3278, maar de 3944, de Belgian White.
Vanwege de verhuizing was het er nog steeds niet van gekomen dit bier te brouwen.
Ingredienten heb ik echter wel vernieuwd (genoemde oude heb ik met verhuizen weggegooid vanwege de leeftijd).
De gist was echter nog steeds een pack uit juni 2005 (niet het opgebolde).

Na ruim een jaar heb ik dus weer kunnen "brouwen"  :elifant: en tevens mijn EERSTE giststarter kunnen toevoegen.  :dansen:

Hieronder een paar plaatjes :

2007-08-06
Onderkant van de giststarter met een laagje gist (?)


De giststarter en een sg-monster van het brouwsel

In de giststarter was een heleboel activiteit met opstijgende suspensie die belletjes aan de oppervlakte maakte en vervolgens weer bezonken. Het smaakte zurig.
Als ik het goed heb is de kleur van de starter zo OK ?
Ik heb de fles nogmaals goed geschud en alles toegevoegd aan het brouwsel. Twee uur later borrelde het waterslot er hevig op los.
Vanavond is de activiteit reeds minder. Morgen wil ik een sg-monster nemen, meten, proeven, etc.

Bazje......

bazje

Ik had tenslotte twee giststarters gemaakt.
Deze van de Westmalle dubbel gist lijkt niet helemaal te doen wat de bedoeling is.
Ik zie wel wat suspensie op de bodem liggen en schud regelmatig, maar ik vermoed dat er teveel koolzuur is meegekomen met het residu en dat dit de gist niet op gang helpt ?



De kleur blijft ook donker en dus niet die koffie met koffiemelkkleur die vaker beschreven wordt en zoals ik die in bovenstaand berichtje wel aantrof.
Is geduld hier nog steeds op zijn plaats ?




MO

Komt die kleur niet gewoon uit de restjes Westmalle dubbel?

bazje

Ja he, het lijkt net een fles Westmalle, maar zo smaakt het echt niet hoor ! ;D

Ik denk dat ik het maar wegkiep en een nieuwe poging ga wagen..... :huilen:

MO

Bazje, je eerste giststarter lijkt niet zo'n beste te zijn. 5/8 gebrouwen en vandaag 9/8 op 1033 vanaf 1050, dat is een hele slechte vergisting. Ik zou pas gaan lageren als je onder de 1020 zit. Heb je het wort belucht in het begin van de vergisting?

oranjeboombiertje

Bazje, Misschien is het een idee om het gistingsvat eens goed te schudden. Bij mijn witje heeft dat geholpen. Ik had namelijk niet belucht omdat de starter net 48 uur aan de beluchting had gehangen en omdat ik het (gekoelde) wort in het gistvat laat kletteren. Na een dag leek de vergisting klaar maar na een meting bleek dat niet zo te zijn (1030). Toen heb ik het vat eens goed geschud en daarna ging de gist weer hevig aan de gang.

 :degroeten:
Wesley

bazje

Ik heb inderdaad niet belucht.
Mijn gloednieuw luchtpompje net uit de verpakking deed het niet en was tevens de laatste die ze in de winkel hadden.
(behalve dan eentje van EUR 43 !)
Een nieuwe komt a.s. zaterdag binnen.

Wel heb ik regelmatig geschud en zal dat dadelijk nog eens doen en vandaag een aantal keren herhalen.
Het gist wel nog steeds en de 1033 heb ik gisteren gemeten.
Ik wil niet teveel monsters nemen, daar ik hiervoor het gistvat moet openen en bang ben voor infecties.

Morgen was ik van plan nog eens te meten.
wie weet komt het nog goed als je het wat tijd geeft ?
Ook heb ik de indruk dat als de temperatuur 's avonds daalt (en ook vandaag) van 24-25 tot 19-20 graden, het waterslot vaker "blubt"

Adrie

"Blubt" ie dan wel de goede kant op? Bij het kouder worden gaat de vergisting trager en de lucht in het gistingsvat krimpt, waardoor er lucht in het waterslot gezogen kan worden.

bazje

Nee nee, het blubt nog steeds de goede kant op  :duimop:

RobinB

Citaat van: bazje op 09-08-2007  16:03 uIk heb inderdaad niet belucht.
Mijn gloednieuw luchtpompje net uit de verpakking deed het niet en was tevens de laatste die ze in de winkel hadden.
(behalve dan eentje van EUR 43 !)

Tjemig!!!
Ik gebruik een beluchtingssetje voor aquaria/kleine vijvers en die was (pomp+slang+steentje) €3,95!
Filtertje van het lab meegenomen, maar die kosten ook niks bij Brouwland...

bazje

Nou, vandaag weer een meting van het sg en kwam uit op 1020.
Nu heb ik de indruk (zonder daar verder naar te zoeken) dat dit toch een redelijk normale, zij het langzame, vergisting is en dat nu de tijd is aangebroken het bier over te hevelen om vervolgens 2 tot 3 weken te lageren.

Naast het feit dat dit de eerste keer is dat ik met een giststarter werkt, wordt dit ook de eerste keer dat ik ga overhevelen.
("Normaal" liet ik het doorgisten tot activiteit minimaal was in het waterslot (sg 1010-1015) en bottelde het dan gelijk)

Ik dacht een trechter op een mandfles van 10 liter en vervolgens overgieten.
Maarrrr.....

Is het slim om eerst nog eens een goede "schudsessie" te houden met het huidige gistingsvat om zodoende wat meer gist mee de mandfles in te krijgen ?

stoker

Er zal nog wel genoeg gist in oplossing zitten om wat verder door te gisten, en verder is een van de bedoelingen van lageren om je gist te laten bezinken, dus het is nogal onzinnig om te zorgen dat je extra gist hebt als je aan je lageren begint. En om niet te veel gist mee te krijgen, hevel je ook beter dan dat je giet.

oranjeboombiertje

Gebruik geen trechter op de mandfles! Dat zal er voor zorgen dat het bier erg gaat schuimen (waardoor je de mandfles niet vol krijgt) maar vooral geeft dat oxidatie. Je kan dus beter de hevelslang in de fles hangen zodat het bier rustig in de fles stroomt.

Schudden lijkt mij ook niet nodig. Als je het bier heel helder vind kan je altijd nog een klein beetje van de gistkoek meehevelen bij het laatste beetje. Zet de mandfles dan ook warm (kamertemperatuur) weg zodat het bier goed kan uitgisten. Pas wel op dat het bier niet de fles uit komt schuimen als het nog verder gist. Wat kopruimte kan dus geen kwaad.

 :degroeten:
Wesley

bazje

Ok, bedankt voor de snelle reactie's.
Ik ga voor de helvelslang.
Bier in het maatglas is nogal troebel, maar dat is ook de soort denk ik.

Heb ik gelijk v.w.b. de term "normale, zij het een langzame, vergisting ?
(is 1020 redelijk normaal om te gaan lageren ?)

oranjeboombiertje

Voor een niet zo zwaar biertje zoals dit is 1020 wel wat aan de hoge kant om te gaan lageren maar het kan wel. Voor zware bieren is het een normale waarde.

De vergisting is niet erg goed verlopen maar het zal zeker een drinkbaar biertje opleveren en je hebt er ook zeker wat van geleerd. Een normale vergisting is toch wel in 3 dagen rond de 1015 voor een biertje als dit.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.