Witje

Gestart door oranjeboombiertje, 31-07-2007 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Een tijdje terug heb ik een witbiertje gebrouwen. Het was, natuurlijk, te bitter volgens de klasse (23 IBU) maar smaakte prima. Afgelopen weekend heb ik het bier ook getapt en het was super. Ditzelfde recept ga ik nu nog eens brouwen om nog een paar fusten te vullen:

Schaal: 34 Liter.
S.g.: 1040.
Rendement: 81%
Kleur: 6 EBC.
Bitterheid: 23IBU.

Pilsmout           55%    3,1 Kg.
Tarwemout       30%    1,7 Kg.
Tarwevlokken    15%    0,85 Kg.

maischschema:
63 ºC     40 Min.
73 ºC     15 Min.

Koken(75 Min.)
Magnum  (12,5%)     13G.    FWH
Magnum  (12,5%)     10G.    20 Min.
Magnum  (12,5%)     10G.    10 Min.
Magnum  (12,5%)     20G.    Verspreid over de laatste 10 Min.
Koriander                  5G.    15 Min.
Sinasappelschil         15G.    15 Min.

Gist: Wyeast 3944 Belgian wit (opgekweekt uit de vriezer).

Het verschil van dit bier met het vorige is dat ik nu aroma hoppen gebruik, de laatste keer heb ik alleen een gift gedaan op het einde koken (0 minuten).

Ik hoop dat dit recept net zo goed zal uitpakken als zijn voorganger :proost:

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Wanneer is dit bier gebotteld, ik heb nog een flesje thuis staan?

oranjeboombiertje

De voorganger van dit recept is gebotteld op 16 juni. Dat zit nu dus bijna 2 maanden in de fles. Ik ben enorm tevreden met het resultaat, terwijl ik helemaal niet houdt van witbier/weizen.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Gisteren gebrouwen. Het verliep allemaal goed. Helaas was het s.g. 2 puntjes te laag na het toevoegen van de starter, 1038. De vergisting loopt als een trein en is al erg rustig aan het worden. Zou het lekker zijn om dit bier ook een beetje te koudhoppen, of wordt dat echt te gek?

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag geheveld. Het s.g. is nu 1016 en mag nog wel iets zakken, maar niet teveel. De smaak is best goed maar nog wel iets te zoet. Met wat rijping en lagering kan dit weer een heel mooi biertje worden.

 :degroeten:
Wesley

MO

Oh ja, een koudgehopt witbier lijkt me niet lekker.

oranjeboombiertje

Ik heb ook besloten om geen koudhop toe te passen, ik heb geen zin om die hop er weer uit te moeten filteren. Dit bier gaat voornamelijk in fusten gebotteld worden en die wil ik gewoon onder het vat kunnen zetten en vullen dus zonder eerst te hevelen en filteren.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Mij ook, hij staat al een poosje op mijn verlanglijstje (een WIPA >:D)... eventueel voor op de camping bij het ONK :lekkerbier:.

Bij deze het Promash recept (ook in .txt)

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik dit bier gebotteld in fusten en flessen. Op fust heb ik gebotteld met 1,5 g/l op fles met 6g/l.  Het eind s.g. is 1012, verder uitgegist dan zijn voorganger.

Wat mij opviel was dat er extreem weinig gist op de bodem van het lagervat was te vinden terwijl het bier erg helder was. De smaak is nog niet lekker maar met wat hergisting wordt dit weer een prima biertje.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Dit bier lijkt weer een hele mooie geworden. De smaak gaat goed in de richting van de vorige versie. Dit bier zal het niet lang gaan uithouden :lekkerbier:

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.