Bottelsetje

Gestart door Ronnie, 28-07-2007 00:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Hierbij de beschrijving van m'n bottelsetje.

De bottelstand heeft 2 flesplatformen, de hoogte van de voet waarin de fles staat is verschuifbaar zodat flessen van 0.25 tot 0.75L kunnen afgevuld worden.

Terwijl men 1 fles vult (b.v. links) neemt men b.v. rechts de gevulde weg en plaats men een nieuwe. De gevulde flessen schuift men door naar diegene die de kroonkurkstempel hanteert.
De vulbuisjes komen schuin in de fles en het bier vloeit tegen de wand van de fles aan, het plonst dus niet naar beneden zodat er geen schuimvorming is.

Er wordt gebruik gemaakt van een drieweg bolkraan 3/8" met L-boring.
Links en rechts een Inox pijp van 8 mm (van tapinstallatie). In het midden de slangpilaar waar een silicone slang op past, die van het vat komt.

Hendel links = links vullen, hendel middenstand = stop, hendel rechts..

Dit systeem is bij veel leden van onze gilde erg in trek, het werkt heel vlot en proper, zonder al teveel smossen. Wel opletten: als iemand je stoort, of aan de telefoon roept, zet onmiddellijk de kraan in de middenstand.

Na de werkzaamheden wordt de kraanset uit z'n kraag genomen (vleugelschroef) gespoeld, en even in alkalische reiniger, respectievelijk Oxonia gelegd. Dan droog opbergen.

Voor de nabouwers:

Driewegkraantje Legris, zie http://www.legris.com/legris_com/ProductDisplay?activite=BM&gr=07&fa=01&sf=03&ty=0448

In België verkrijbaar bij http://www.vandenbulcke.be/nl/index.htm waarvan Oostende er op voorraad heeft en Gent na 2 dagen.
1 stuk type 0448 09 17 kostte 56€ begin 2007, btw in. Voor NL leveranciers: zie website http://www.legris.com/legris_com/DoPage?activite=BM

Ook een 3wegkraan van Tapkoel Nr. 50.40.350.07.18  kan dienstig zijn, die is in inox, maar kost 95€+btw!. Zie http://www.tapkoel.nl/tapkoel_producten.php .

Let op: er bestaan diverse drieweg kogelkranen. Let nauwgezet op de uitvoering, maak desnoods een oefenschets. Na vergelijken diverse types blijken alleen de 2 voormelde kranen geschikt. Meer uitleg zou te ver leiden.

Foto's:


By lobosbrouwer at 2007-07-28 Duobottelset


By lobosbrouwer at 2007-07-28
Driewegkraantje uit z'n stoel genomen


oranjeboombiertje

Hallo Ronny,

Dat is een mooi systeem. Werkt het ook goed? Het lijkt mij dat het bier nogal kan schuimen als het zo van bovenaf in de fles valt, klopt dat of valt het mee?

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 28-07-2007  08:40 uHallo Ronny, Dat is een mooi systeem. Werkt het ook goed? Het lijkt mij dat het bier nogal kan schuimen als het zo van bovenaf in de fles valt, klopt dat of valt het mee?   :degroeten:Wesley

Nee hoor Wesley, ik zou moeten een zijaanzicht tonen: het buisje komt schuin in de fles en het bier vloeit tegen de wand van de fles aan, het plonst dus niet naar beneden.

Het eerste concept  op hetzelfde idee van voet maar single bottelstand (met een gewoon enkel kraantje van 3/8") had een lange buis, iets langer stellement om de fessen daar vanonder te kunnen haken/nemen en dat smoste meer.

groetjes, Ronnie.

Ronnie

Vandaag gebotteld.

Aangezien we in de kersstemming moeten komen heb ik mijn bottelsetje daarop aangepast:





En die sfeerverlichting blijft nu voor altijd op die bottelset   :D

De reden is simpel:

Het was altijd goed in de gaten houden bij donkere flessen.
Ik had bureaulampjes erachter staan en al es een constructie gemaakt met kleine led zaklampjes.

Maar onlangs zag ik van die kerstslingers van 13 Watt per meter bij een Doe het Zelf zaak (Mega-Deschacht)
Heb me zo (maar) één meter gekocht. Ik kreeg er zelfs een eindstuk en snoer met stekker en van alles bij, voor bijna niemendal, heeft me maar € 2,10 gekost!

Hoewel die sfeerverlichting mag er opblijven! Nu zie ik alles perfect bij het afvullen, geen gesmos meer.

broeder

Citaat van: Ronnie op 20-12-2012  19:19 uVandaag gebotteld.

Aangezien we in de kersstemming moeten komen heb ik mijn bottelsetje daarop aangepast:



Mooi en sfeervol...
Tijdens deze gezegende dagen,
Zal daar wel een goddelijk sapje uit stromen.

mvg. broeder Willem

hansm

Kijk je wel uit voor lichtsmaak?  ;D

Ronnie

Citaat van: hansm op 20-12-2012  20:27 uKijk je wel uit voor lichtsmaak?  ;D

't Zijn bruine "Duvel" flessen. (uitgezonderd enkele schuimwijnflessen die donkergroen zijn)
Bottelen gaat vlug hoor en zoveel licht is dat niet. Veel, heel veel minder dan van ons zonneke.
UV zal er niet bijzitten vermoed ik want dat lichtslangetje zit in een plastie slang.
Dus ...  :lekkerbier:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.