Degelijk roerwerk maken

Gestart door Ronnie, 27-07-2007 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Hierbij de recentste verbeteringen aan mijn Maischketel:

Voorheen was de roer/meng aandrijving manueel. Met een ruitenwissermotor (DC 12 V 4,5A) heb ik middels een DC voeding 5V / 8V (omschakelbaar) het toerental verminderd tot ± een 40 en 60 RPM, met 12 V werktte deze te snel.

Roerwerk: de motor is gemonteerd op het deksel van de maischketel (bierfust 50L). Naast het motorplatform is in het deksel een kijkgat gezaagd (ook voor sample-name en pH controle) waarin een pyrex deksel van een Douwe-Egberts koffiebokaal past.
Fotos: Maischketel & aandrijving met ...)

De kraag van de fust is afgeslepen en daarvan is een stoel voor de brander gemaakt.
Bovenaan de fust is een gat + beugeltje (om de hoogte en schuine in te stellen) voor de temperatuursonde van 40 cm lang (LM35 type).

Vóór de automatisatie bestond het roerwerk uit een as met hendel en onderaan een bodemschraper (vorm als bodem van de kuip) + een symetrische bladschroef diam. 250 mm, breedte 30 mm. De bodemschraper werkte goed tegen aanbranden, maar de symetrische bladschroef (foto "Oude-roerschroef) voldeed niet om bij de trage handbediening haar werk naar behoren te doen. Alleen na 45' beta-amylase was het wort soepel genoeg om goed om te kunnen roeren.
Ook na installatie van de automatische aandrijving bleek dit onvoldoende.

Verbetering: De symetrische bladschroef werd vervangen door een éénschijfs Archimedes schoep (tekening: archimschroef.jpg).. De schroef werd met de PC getekend en uitgeprint op diam. 200 mm. Dit A4 blad op een inoxplaat dikte 1 mm gekleefd.

Eerst centergat diam 12mm geboord, dan omtrek met fijne slijpschijf uitslijpen. Afbramen.
De inwendige scheidingslijnen worden met wipzaag uitzagen (voor hardmetaal) op trage snelheid en voldoende snij-olie.

Na finaal ontbramen kan je die schijf uit elkaar trekken en met de hand vormen tot de vorm volgens foto's. De afstand hoogte tussen de grote binnencirkel en de staart is ongeveer 40 mm. Die staart kan u nadien nog meer of minder doen hellen om de roeropwoeling respectievelijk te versterken of in te tomen. (foto: schoep bovenzicht)

Vervolgens wordt het geheel gelast op een stukje inox buis D12 x d8 mm. Dit buisje schuift over de inox as diam 8mm. Na alles uivan hoogte uitproberen kan u die buis op de as lassen. (Voorlopig met tape tot beste hoogte t.o.v. de bodem gevonden is).
Let op de draairichting! Als u bovenaankijkt moet het beslag rechts draaien. Zoniet komen koppelingen met as (gewone rechtse schroefdraad) los.

Onderaan die buis zit de bodemschraper + een buisje  dat over een pin past. (foto Roersysteem met bodemschraper.jpg)

In de bodem van het vat zit een afgeronde inox pin (gemaakt van inox bout deel zonder draad kop aan andere zijde van de bodem dicht gelast).

Aan de bovenzijde van de as is schroefdraad M8 getapt.

De koppeling tussen aandrijving en as gebeurt middels een MEENEEMkoppeling, gemaakt van 2 op elkaar geschroefde POTSLEUTELdoppen. (kan ook gelast worden)

Zo is in mijn installatie een potsleutel 13mm (voor schroef M8 op de as) gekoppeld met een potsleutel 10 mm (voor de ruitenwissermotor: die had als aandrijfas draad M6 waarop een moer M6 dus potsleutel 10mm past.)

succes aan de nabouwers, Ronnie.

bazje

WAUW !!  :nut:

Dat is nog eens een brouwketeltje.
Echt een inspirator !

Heb je er al mee gebrouwen ?

Ronnie

Citaat van: bazje op 27-07-2007  12:37 uWAUW !!  :nut:   Heb je er al mee gebrouwen ?

Brouw al sedert 1997 met die installatie, voordien met een gelijkaardige van de gilde, maar roeren was steeds manueel.

Ga vanavond eens mijn bottelsetje tonen, expliceren en posten.

bazje

Citaat van: Lobosbrouwer op 27-07-2007  13:02 uGa vanavond eens mijn bottelsetje tonen, expliceren en posten.

Als die op zo'n zelfde wijze is geconstrueerd, wacht ik vol spanning af !

MO


Ronnie

Dit bericht heb ik op 29/07/07 verhuisd van topic "Zelfbouw ruitenwissermotor voeding 5,5V 8A"
Een ruitenwissermotor drijft een roerwerk aan.

Helaas, op 12 volt werkt ie te omstuimig.
Daarom werd een 5,5 V DC voeding gemaakt. Daar bleek de snelheid optimaal. Elektronica fans weten hoe andere spanningen uit de omvormer te krijgen.

Ik gebruikte een elektronische transfo voor 12V Hallogeenlampen op ± 130 kHz, dat is licht, klein, praktisch en goedkoop. Die voedt een center-tap spoel (ringkern met 18 wikkelingen, gesloopt uit oude pcvoeding, deze werkt als spaartransformator) en via de schotky duodiode type :MBR4045PT, bekomt men DC. Dank zij de center-tap wordt de halve spanning bekomen. Vermits het een blokgolf is die gelijkgericht wordt, is de wortel2 factor hier niet van tel.

Let op, dit schema gaat niet op voor een gewone trafo van (bliktrafo) die voor dit vermogen minsten 1 kilo moet wegen. Dan moet u ofwel met een klassieke bruggelijkrichter of met een echte centertap trafo werken.
Wie een oude PC voeding heeft kan die natuurlijk ook gebruiken.
foto's: voeding vanbinnen en schema.


Shot at 2007-07-28


By lobosbrouwer at 2007-07-29
Shot at 2007-07-28

David Steeman

Ronnie,

Kan je niet beter gebruik maken van een PWM-sturing om het toerental te begrenzen? Dat heeft als voordeel dat de motor z'n maximale koppel behoudt. Zo'n sturing zet je eenvoudig tussen een standaard 12 V-voeding en de motor.

Op eBay zijn tegenwoordig goedkope PWM-sturing te vinden, voor € 15 kan je echt niet zelf aan de slag...


Mooie roerder trouwens, ik ben een brouwinstallatie aan het bouwen en plan hetzelfde principe toe te passen. Merci voor de inspiratie!

Ronnie

\ja, waarom niet hé.
Het is nog een posting van juli 2007, dat is 5 jaar geleden.
Denk niet dat er toen op ebay al zulke interessante dingen te kopen waren.
Heel die China, Hongkong en Signapore commerce is pas een tijdje nadien gestart.
Vandaag zou ik daar ook niet meer mee beginnen, met die zelfbouw.
Ik zou ook eerst wat googlen.
Heb nog een heel pak van die electronische trafo 's liggen trouwens omdat ik alle 12V hallogeenspots in huis heb vervangen door sokkel GU-10, dus direct op 230 V en met Ledspots van 5 en 7 Watt.

David Steeman

Ik dacht al zoiets, plus een electronica-knutselaar steekt al es iets graag zelf in mekaar hee. Ik heb de opmerking hier meer neergezet voor de casuele lezer die misschien beter geholpen is met een kant-en-klaar sturing.

Trouwens spijtig dat er geen foto van uw archimedes-schroef zelf bij staat, ik ben ze aan het namaken. Mijn diameter is 28 cm, de breedte van een A3-blad omdat ik het zo afgeprint heb, dit in een biervat van diameter 40cm. Ik ben van plan ze helemaal onderin het vat te monteren, net boven de filterbodem, zodat ze het beslag van onderin meeneemt.

Ik vind die archimedes-schroef trouwens een prima idee om in een dik beslag te roeren aan weinig toeren!

Hoe laat jij ze draaien? Naar boven oproerend of naar onder duwend? Heb een Amerikaan gelezen die beweert dat naar onder beter is, al klinkt me dat niet logisch. Zeker niet omdat er bij mij een filterbodem onder komt (buis in vat systeem), ik wil de maisch niet door de filterplaat drukken...

seed7

Citaat van: waaslandwolf op 27-11-2012  20:27 uTrouwens spijtig dat er geen foto van uw archimedes-schroef zelf bij staat, ik ben ze aan het namaken.

Die foto zit wel in het zip bestandje als aanhangsel in de openingspost.

s7.

David Steeman

Inderdaad, niet gezien. Er zitten twee foto's in die hier niet staan:





Ronnie

Ha dat zijn foto's van toen ik het nog niet doorhad hoe ik die kon posten via een immage server  :)
toen heb ik de fotos naar MO gestuurd die ze hier voor me gepost heeft.  :degroeten:

Ronnie

Citaat van: waaslandwolf op 27-11-2012  20:27 uHoe laat jij ze draaien? Naar boven oproerend of naar onder duwend?

Ze draait rechts wijzerzin als je er vanboven op kijkt en brengt het beslag dus naar boven
Als je met een ruitenwissermotor werkt: er zit meestal M6 schroefdraad op de as. Dan moet ze dus wijzerzin doen vanboven gezien.

Wil je dat niet, dan moet je de archimedes schroef andersom uit elkaar trekken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.