Uitspoelen op 73 ºC voor een hogere schijnbare vergisting.

Gestart door Hans (Lagos), 20-07-2007 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

In het boek "Brew like a monk" kwam ik deze stelling tegen om buiten het te gebruiken maischschema absoluut niet hoger te gaan dan 73 ºC en ook op deze temperatuur uit te spoelen, dit om een veel hogere schijnbare vergisting te verkrijgen.

Wat kan hier verkeerd aan zijn? Alleen een hoger rendement door extra onvergistbare suikers te verkrijgen zitten wij tenslotte niet altijd op te wachten.


Johannes

Beetje raar he? Als het gaat om de vorming van vergistbare suikers, dat hebben we rond de 60-65 graden al gehad. Ik zie niet in wat de theorie hierachter is.

Hans (Lagos)

Citaat van: Johannes op 20-07-2007  18:51 uIk zie niet in wat de theorie hierachter is.

Kan dit zijn om minder onvergistbare suikers te verkrijgen die boven de 73 ºC vrijkomen?

pincopallino

Citaat van: Johannes op 20-07-2007  18:51 uBeetje raar he? Als het gaat om de vorming van vergistbare suikers, dat hebben we rond de 60-65 graden al gehad. Ik zie niet in wat de theorie hierachter is.
Zoveel theorieën,soms tegenstrijdig, soms half bewezen,ik noem een treffende citaat van Oscar " Een goede brouwer herken je aan zijn bier " door mij
 vertaald als : Los van alle theoretische wetenschappen als je een goede bier kan brouwen heb je antwoord al. Experimenteren is de basis. Brouw een bier op de
 traditioneel wijze en een tweede met als laatste maisch temp. 73 graden. ( zelfde recept en condities ).

Harold

Citaat van: pincopallino op 20-07-2007  19:23 uZoveel theorieën,soms tegenstrijdig, soms half bewezen,ik noem een treffende citaat van Oscar " Een goede brouwer herken je aan zijn bier " door mij
 vertaald als : Los van alle theoretische wetenschappen als je een goede bier kan brouwen heb je antwoord al. Experimenteren is de basis. Brouw een bier op de
 traditioneel wijze en een tweede met als laatste maisch temp. 73 graden. ( zelfde recept en condities ).

Veel theoriën zijn al lang getest; de verslagen ervan liggen in de bibliotheken van de grote brouwerijen. Wij, hobbybrouwers, moeten roeien met de riemen die we hebben. Gewoon een keer proberen die 73C of 74C en kijken wat het wordt.

Hans (Lagos)

Ik ga voor een dorpsfeest 2 x 50 liter weißbier op fust brouwen en nog 30 L voor mijzelf op de 0,5 L fles, American Wheat Wyeast 1010. Ik wil hem lekker fris, licht en droog hebben, ongeveer 45% tarwe en 55% pilsmout. En ik ga het dus uitproberen en ik blijf onder de 73 ºC. Begin  SG ongeveer 1040

Binnen 5 dagen 2 x brouwen en de 2e batch op de gistkoek van de eerste, mijn rendement zal ik voor de zekerheid iets naar beneden in stellen, ik kan altijd nog wort weggooien of invriezen als de kookpan te vol dreigt te worden.

Daar het dus een niet geheel gelijksoortige vergisting gaat worden ga ik (twijfel  :-\ ) dus niet verschillend op 73 en 78  ºC experimenteren daar de situatie dan toch niet geheel gelijk zal zijn.


Hopmans


CiteerWat kan hier verkeerd aan zijn? Alleen een hoger rendement door extra onvergistbare suikers te verkrijgen zitten wij tenslotte niet altijd op te wachten.

misschien zitter er ook nog wat vergistbare suikers tussen.
Of misschien is het wel degelijk belangrijk om wat zoet in het bier te hebben.

  :weetniet:


Drents Hopbier

Citaat van: Hans (Lagos) op 20-07-2007  20:36 uweißbier  45% tarwe en 55% pilsmout.

Weißbier = tarwemout. Je gaat waarschijnlijk een witbier maken.

Hopbier

Hans (Lagos)

Klopt, ik heb niet zoveel tarwemout dus het zal meer een witbier worden. De Wyeast 1010 is volgens mij wel geschikt voor deze doordrinker.
Ik hoef er geen stijl premie mee te winnen maar met de temperaturen alhier mijn brouwmaat en zijn dorpsgenoten de dorstige kelen te spoelen, vandaar dus.

Jacques

Citaat van: Johannes op 20-07-2007  18:51 uBeetje raar he? Als het gaat om de vorming van vergistbare suikers, dat hebben we rond de 60-65 graden al gehad. Ik zie niet in wat de theorie hierachter is.

Ik denk dat de achterliggende gedachte is dat alfa-amylase niet meteen volledig geïnactiveerd wordt als de temperatuur boven de 73 ºC komt. De tip kan werken als je kort (niet langer dan 20 minuten maischt bij 73 ºC)

Hans (Lagos)

Vandaag dus zo gebrouwen:

Ingemaischt op 62 ºC om op 60 ºC uit te komen, vervolgens de pomp van de Rims 10 min met rust gelaten en verhoogd naar 64 ºC, de bedoeling was een ver doorgistend bier met een begin SG van rond de 1043, uiteindelijk opgewarmd tot 73ºC en daarop direct uitgemaischt.

5L/kg, 60% Tarwe en 40% pils mout*, Wyeast 1010 American wheat.

op 64  ºC :
15 min 5    Brix
27      6,5
30      7,3
40      8,5
45      9
50      10
60      10

Opgewarmd tot 73 ºC  het SG liep toen op naar 11 Brix en dat was dus ook de first wort, direct gaan spoelen met 73 ºC water (pH 5,5), 90 min koken en wat verdunt kwam ik op 10,8 Brix (1042).

Aanstaande vrijdag ga ik exact hetzelfde na brouwen maar dan uitspoelen op 75 of 78 ºC, deze gaat op de gistkoek dus zal de vergisting niet exact onder de zelfde omstandigheden zijn.

Uiteindelijk ga ik de batches gemengd op fust afvullen dus valt er eventueel nog wat bij te sturen in de volgend batch.

Mijn brouwzaal rendement was 80% en dat haal ik normaal ook ongeveer.

* Foutje gecorrigeerd, eerst per abuis omgedraaid.



Hans (Lagos)

Vergisting gaat als een trein, 70 liter wort in een 100 liter vat is altijd wat krap.

Hmmm . . . 2e batch op de gistkoek en/of deze vers(ch)e gist uit de Blow off ? Uiteraard gekookt water en een steriele fles gebruikt.


EBC


Hans (Lagos)

Ga ik zeker doen maar ik gebruik een conisch 100 L vat wat ik niet eerst wil gaan reinigen, tijdens eind koken tap ik de 1e batch af en dan gelijk de 2e er bovenop, maar zal ik ook de gistkoek eronder laten?

De starter van batch nummer 1 had er ook goed zin in.


EBC

Ik zou de gistkoek verwijderen en de blowoff gist toevoegen.

Hans (Lagos)

Met het gevaar dat ik jullie verveel wil ik toch nog even mijn koud bewaarde  "blow off " gist tonen, ik heb nog nooit een gist zo wit gezien, wat betekent dit?





BuBS

Een mooie zuivere gist, zonder hopharsen, eiwitten en andere bijproducten!


Gr BuBs

EBC

Juist daarom moet je de blowoff gist gebruiken en niet de koek...

Hans (Lagos)

De koek gaat later door de wc.

Moet ik nu nog een beluchte starter maken op de "Blow off" gist of straks het water afhevelen en gewoon de slurry storten? Ik heb hem nu koud in de koelkast staan.

oranjeboombiertje

Als er in de erlenmyer voldoende gist zit voor een nieuwe gisting kan je die natuurlijk gewoon gebruiken. Als het te weinig is kan je beter een starter maken. Het zou ongeveer evenveel moeten zijn als de starter bevatte, dan ben je zeker dat het genoeg is.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Ik schat dat ik ruim 1 liter goed ingezakte gistslurry heb, hij staat nu al een dag goed koud maar de slurry zakt niet verder in, 1 liter lijkt mij ruim voldoende voor 70 Liter bier te vergisten.

Brouwland verkoopt ook slurry in liter verpakking (ruim 140 € !! ), zou dat qua kwaliteit veel verschillen met die van mij?

Voor microbrouwerijen: bevat 1 liter geconcentreerde gistsuspensie van gegarandeerde kwaliteit. Wordt rechtstreeks door Wyeast met FEDERAL EXPRESS naar u toegezonden. Enkel leverbaar op bestelling.

AL de Wyeast gisten zijn in slurry (1 liter gistsuspensie) leverbaar. Neem contact met onze groothandel voor verdere info, jaarcontracten... !
Houdbaarheid: 2 weken.


 

oranjeboombiertje

Als je er zelf zeker van bent dat de slurrie helemaal infectie vrij is en geen onzuiverheden bevat heb je natuurlijk hetzelfde als dat wat Brouwland levert, alleen niet voor een schandalig hoge prijs ;)

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Inderdaad erg duur.

Ik denk dat ik hem ga afgieten en met 10% steriel suikerwater pH 5 rustig op de roerder zet, goed idee of gewoon afblijven?

oranjeboombiertje

Goed idee lijkt mij. Hij zal waarschijnlijk wel wat van de suikers gaan snoepen maar dat kan geen kwaad, anders zou de gist zijn eigen reserves kunnen opgebruiken en zal hij minder snel actief worden in het gistvat. Dit zal nu wel meevallen omdat het in de koelkast staat, maar kwaad kan het niet om te doen.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.